АШАН вільний: чому рітейлер продав свою частку в мережі Фуршет

АШАН вільний: чому рітейлер продав свою частку в мережі Фуршет

13.10.2017 09:00
  2280
Іван Зайцев

Французька компанія вирішила вийти з числа співвласників Фуршет. Мета: розвиток нових напрямків.

У четвер, 12 жовтня, прес-служба АШАН Рітейл Україна офіційно повідомила, що українське представництво французької Auchan Group продало 20% акцій компанії Фуршет. Покупцем виступила маловідома широкому загалу інвесткомпанія VI2 Partners. Сума угоди не розголошується. RAU проаналізувала: чому французи вирішили позбутися акцій Фуршет, і які зміни чекають український ринок рітейлу після укладення цієї угоди.

Не зрослося

АШАН Україна викупив 20% акцій мережі Фуршет в уже далекому 2007 році, коли українська економіка переживала, мабуть, кращі часи за всі роки незалежності. Товарообіг і виручка рітейлерів зростали з року в рік, збільшувалася купівельна спроможність населення, все більше українців звикали ходити за повсякденними товарами не в магазини біля дому, а скуповуватися в супермаркетах. Тоді про вихід на український ринок замислювалися і світові гіганти, такі як Carrefour, а в країні успішно працювали BILLA, METRO Cash&Carry, SPAR і АШАН. У тій ситуації партнерство з Фуршет – другою за розміром торговельною мережею країни з 58 супермаркетами – для французів виглядало безпрограшним варіантом.

Навіть якщо за 20% українського рітейлера довелося віддати, за даними видання Комерсант, $126,5 млн.

Ігор Баленко знав місцевий ринок, мав необхідні зв’язками і знайомства (вже побував депутатом Київради), без чого вести бізнес в Україні важко навіть компаніям зі світовим ім’ям. Як приклад можна згадати IKEA, яка вже добрий десяток років намагається вийти на український ринок, але в підсумку заходити вирішила за допомогою місцевих партнерів.

АШАН, в свою чергу, міг запропонувати Фуршет десятиліття досвіду роботи на найбільш конкурентних ринках, доступ до сучасних технологій і практик, підтримку європейських партнерів і практично необмежену за українськими мірками фінансову допомогу. В програші начебто ніхто не виявився.

Як стверджує портал Liga.net, однією з умов угоди було обмеження взаємної конкуренції. Фуршет зобов’язався працювати тільки в форматі супермаркету, а АШАН – не відкривати магазини менше певної площі. Фактично, «вотчиною» французів мали стати гіпермаркети, а все, що менше – залишалося Фуршет.

Однак криза 2008-09 років, різкий обвал гривні і падіння доходів українців поставило хрест на планах партнерів.

Мова пішла вже не про розвиток, а про виживання – кредити для стрімкого розвитку мережі Фуршет оформляв в валюті, а ось прибуток генерував в гривні.

Погашати борги стало значно складніше. Позначилася світова криза і на материнській компанії АШАН Рітейл Україна – Auchan Group, – тому амбітні плани французів на швидкий розвиток довелося відкласти. Як виявилося – майже на десять років.

Прив’язані до ядра

У той же час, взаємні зобов’язання АШАН і Фуршет ніхто не відміняв. І якщо українській компанії відмовитися від планів розвитку формату “гіпермаркет” було нескладно, то добровільно встановлені обмеження явно ускладнювали життя АШАН Україна.

Вільних площ відповідного розміру у великих містах України залишалося все менше, будувати власні майданчики – довго і дорого.

Тим часом всі привабливі об’єкти площею «під супермаркет» – від 1000 до 3000 кв. м – перехоплювали конкуренти, не зв’язані подібними умовами. Активно розвивався Сільпо, почав ставати популярним NOVUS, поглинув мережі Перекресток та SPAR дніпровський Varus. АШАН же за цей час зумів посилити свої позиції тільки придбанням двох гіпермаркетів Real: бренду, який німецька METRO Group вирішила вивести з ринку Східної Європи.

Весь цей час першопрохідці українського продуктового рітейлу і колись лідер ринку – Фуршет – швидко втрачали позиції. До 2014 року споживачі скаржилися на якість товарів, застарілий формат, неактуальний асортимент, і легко переходили до конкурентів. Ігор Баленко був зайнятий вирішенням проблем з реструктуризацією боргів, і належної уваги роботі мережі не приділяв.

Логічно припустити, що вже на той час АШАН Рітейл Україна шукав можливість без конфліктів і скандалів вийти зі складу співвласників Фуршет і продовжити розвиток, не будучи скутим ніякими обмеженнями. Зрештою це вдалося.

Обійшовши перепони

Про те, що конфліктуючі сторони знайшли спільну мову стало зрозуміло в квітні цього року. Директор з розвитку АШАН Україна Володимир Строкань повідомив RAUщо мережа планує розвивати нові формати, в тому числі і «магазини біля дому». «Це стандартний магазин біля дому, його площа може бути від 200 «квадратів», – уточнив Строкань.

З огляду на те, що раніше відкривати такі об’єкти АШАН не міг за умовами угоди з Фуршет, можна було припустити, що французький і український рітейлер домовилися. Частково це підтвердив і сам Баленко в коментарі Liga.net: «Перемовини ведуться».

Очевидно, взаємоприйнятне рішення знайти вдалося: АШАН Рітейл Україна продав свої акції VI2 Partners.

ашан фуршет

Офіційно сума угоди не розголошується. Один з інвестбанкірів, опитаних RAU, на умовах анонімності припустив, що в кращому випадку АШАН зміг позбутися акцій Фуршет за десяту частину суми, яку заплатив за покупку. «За ці роки Фуршет стільки разів оформляв і переоформляв права власності на свої об’єкти, стільки раз структурував і реструктурував борги, що зараз навіть найкращі аудитори витратять роки, щоб розібратися у всіх цих хитросплетіннях, – пояснює він. – Аудійовану звітність компанія давно не публікує, а останнім часом уникає надавати будь-які дані навіть профільним аналітикам і ЗМІ. Що там всередині відбувається – не знає ніхто, крім Баленко».

На думку експерта, французи фактично змирилися з втратою $126,5 млн, заплачених за 20% акцій Фуршет в 2007 році, і раді були б позбавитися від цієї «валізи без ручки» за безцінь. З його точки зору дивовижніше, що знайшовся хтось, готовий купити акції.

Про покупця відомо небагато. Офіси інвесткомпанії відкриті в Австрії та Україні, однак про публичні угоди і бенефіціарів інформацію знайти важко. Хіба що минулорічний конфлікт з арабською RAKIA Group (ОАЕ) навколо грузинського готелю Sheraton Metechi Palace видається на перших рядках пошукових систем. У коментарі інформаційному агентству Інтерфакс-Україна Олексій Чернишов, керуючий партнер інвестиційної компанії VI2-Partners, сказав: «Партнерство в Україні – це досить складна тема, але в той же час це і розвиток. Сучасне партнерство вимагає різних компетенцій від компаньйонів. У VI2-Partners є компетенції не тільки управління торговими об’єктами, але і управління фінансами в кризових умовах, управління ризиками, управління бізнес-процесами».

Avant de la France!

Але, врешті-решт, компанія-покупець або той, за чиїм дорученням вона придбала акції Фуршет, не так вже й важливі. Тим більше враховуючи, що для Асоціації сім’ї Мюлье (власники холдингу ADEO, куди входить в тому числі і Auchan Group), Україна, схоже, стає одним з пріоритетних регіонів розвитку.

До складу холдингу входить чотири підрозділи, які активно працюють в нашій країні. Найвідоміші споживачеві: продуктові гіпермаркети Ашан. Цього року мережа закрила угоду по придбанню 9 гіпермаркетів мережі Караван, практично подвоївши кількість своїх торгових точок і з’явившись відразу в декількох містах, де раніше не была представлена. Другий за значимістю для українського ринку рітейлу і девелопменту – Іммошан Україна. Він уже побудував кілька знакових об’єктів, і зупинятися на збирається: до кінця року обіцяють відкрити в Києві рітейл-парк Петрівка і торговий центр Rive Gauche на Лівому березі Дніпра.

В середині жовтня стало відомо, що компанія відновлює будівництво ще одного ТЦ – біля Одеси. Там також буде працювати гіпермаркет Ашан на 15 000 кв. м і бутикова галерея, а в перспективі – другий в Україні рітейл-парк і ще один ТРЦ під робочою назвою Les Vignes.

Мережу DIY-гіпермаркет Leroy Merlin, що входить в ту ж Асоціацію сім’ї Мюлье, також активізувалася. У вересні цього року в Києві відкрився четвертий об’єкт рітейлера – після чотирьох років тиші.

Крім іншого, вже офіційно оголошено, що холдинг має намір вивести в Україну мережа супермаркетів одягу для спорту та туризму Decathlon. У Києві вже навіть пройшла презентація продукції бренду. Інакше кажучи, «наступ по всіх фронтах».

АШАН біля дому

Набагато цікавіше – які наслідки це спричинить для українського ринку продуктового рітейлу і яких змін можна чекати.

Головне, в чому сходяться опитані RAU експерти: основний мотив продажу акцій Фуршету – можливість для АШАН розвивати нові формати і відкривати магазини невеликої площі. «Так, цей сценарій цілком має місце на життя, – вважає Ігор Гугля, директор консалтингової компанії GT Partners. – Про це свідчить цілий ряд інформаційних приводів: Auchan Group почав відкривати магазини невеликої площі за межами Франції. Потім з’явилася інформація, що аналогічний проект буде реалізований в Польші». Виходячи з цієї логіки, чому французи не стануть розвивати такий же формат і в Україні?

На думку експерта, з огляду на той факт, що ринок «магазинів біля дому» в Україні переживає певний бум і до його насичення ще досить далеко (плюс у АШАН за кордоном вже є досвід розвитку цієї концепції) – можна зробити висновок, що у французів хороші шанси на успіх.

Як раніше говорив RAU засновник і головний виконавчий директор компанії IDNT Микола Чумак, рішення АШАН Україна відкривати магазини невеликого формату – логічний етап розвитку компанії. «Як правило, системні рітейлери спочатку розвивають великі формати, закріплюючись на ринку. Хоча гіпермаркети і вимагають великих початкових інвестицій, проте працюють найефективніше. До того ж, це легше з точки зору логістики і менеджменту – управляти 10 великими об’єктами набагато простіше, ніж 500 маленькими магазинами. Потім, коли налагоджені всі логістичні схеми, вибудувані відносини з постачальниками, а споживач знайомий з компанією – набагато легше будувати мережу магазинів меншого формату», – вважає експерт.

На його думку, магазини АШАН формату біля дому будуть розвиватися під суббрендом. Таким чином, в компанії зможуть уникнути потенційного невдоволення клієнтів, які чекатимуть в невеликих магазинах на той же асортимент і ті ж ціни, що і в гіпермаркетах.

Представник великого продуктового рітейлера тоді ж додав, що якщо перед українською компанією буде стояти завдання настільки активної експансії і при наявності проблем з пошуком підходящих приміщень для оренди, не виключено, що АШАН розглядатиме варіанти поглинання конкурентів або будівництва власних магазинів.

Разом з тим, Ігор Гугля попереджає, що на 100% стверджувати, що вихід АШАН в концепт «магазинів біля дому» безпосередньо пов’язаний з продажем акцій Фуршет – передчасно.

У будь-якому випадку, і так не нудний рік для українського рітейлу, що працює в сегменті FMCG, обіцяє стати ще цікавішим.

Читайте також –

АШАН біля дому: французька мережа буде розвивати в Україні формат «магазин біля дому»


До останніх новин До популярних новин Підтримати редакцію

Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Усі новини ринку