Олексій Омельянчук, Shopping Mall: Хочемо стати українським Inditex
Засновник і CEO маркетплейсу Shopping Mall і власник fashion-бренду Love&Live про те, навіщо створювався найбільший портал з продажу одягу українських торгових марок, корнери в ТРЦ і тугу за славою Амансіо Ортега.
Цей текст доступний також російською мовою
ShoppingMall.com.ua – інтернет магазин одягу, взуття та аксесуарів, в якому представлена рекордна кількість українських брендів і дизайнерів. Компанія, що розпочала роботу в грудні 2015 року, готується до виходу в офлайн. Засновник проекту Олексій Омельянчук стверджує, що оборот інтернет-магазину щорічно подвоюється. У чому ще особливість нового амбітного проекту, і чому Shopping Mall асоціює себе з групою компаній Inditex, – в матеріалі RAU.
Маленький гігант великого рітейлу
– Як з’явився проект? Чим займалися до нього?
– Займався імпортом товарів з Азії, працював в IT-сфері. Проект запустив на початку 2016 року. З самого початку були націлені створити віртуальний Shopping Mall – торговий центр українських марок. На подив і ніша, і домен виявилися вільними. По факту це був аналог багатьох ярмарків, в яких тільки в Києві бере участь по 200-300 брендів. Зараз в Shopping Mall вже близько сотні українських марок і дизайнерів.
– Чому саме вітчизняний fashion? Що такого побачили в made in Ukraine?
– Я проаналізував кілька ніш і побачив, що маржинальність fashion може досягати 30-40% і вище, і, що дуже важливо, частка української продукції буде продовжувати рости на ринку. В Україні вже близько 1000 брендів. Всього за півроку ми стали лідерами онлайн-ринку українських виробників.
– Навіщо так багато брендів? Як ви їх відбираєте? Як обробляєте замовлення?
– У цьому вся ідея – стати інтернет-майданчиком з найбільшим на ринку асортиментом. Зараз у нас близько 15 000 артикулів одягу та аксесуарів, і все це виключно українські бренди. У нас на аутсорсі працює відділ продажів і call-центр. Так що зі збільшенням кількості замовлень проблеми не передбачаються – скільки буде запитів, стільки вони і оброблять.
– Наскільки жорстка конкуренція в цьому напрямку? Чи багато сьогодні таких майданчиків, як Shopping Mall, і чи важко конкурувати, наприклад, з Всі.Свої?
– Ми не вважаємо Всі.Свої конкурентами. Вони займаються офлайн-напрямком, на сайті у них обмежена кількість брендів і артикулів. Нашим конкурентом швидше є Lamoda – у них близько 200 брендів представлено на сайті, і інші маркетплейси, що займаються одягом: LeBoutique, Rozetka, Kasta. Таких, як ми, небагато – одиниці.
– Який відсоток з представлених у вас марок вже сформувалися, як бренди: не з одиничним виробництвом товару, з якоюсь айдентикой і так далі?
– Думаю 20%. Це усталені, відомі багатьом бренди. Саме вони перетинаються у нас з Lamoda, Всі.Свої. Але в Shopping Mall є власні торгові марки – Love&Live і Katarina Ivanenko. Всього за два роки вони вирвалися в лідери українського fashion.
– Що саме робить їх лідерами?
– Вони забезпечують більше половини обороту нашої площадки. Це відбувається завдяки Big Data – ми аналізуємо ринок, асортимент, продукти, що купують люди: за якою ціною, в яких тканинах, кольорах. Ми ніколи не гадаємо, який продукт створити, якого він повинен бути кольору. Просто б’ємо відразу в десятку, тому що у нас є статистика, ми аналізуємо ринок. Створюємо саме ті продукти, які люди хочуть, але продаємо їх дешевше інших. У цьому формула успіху.
Наполеонівські плани
– Плануєте виходити в офлайн?
– Найближчим часом запускаємо мережу багатоканальних офлайн-корнерів. Це будуть майданчики до 10 кв. м у великих торгових центрах. У них буде обмежений асортимент – одяг, взуття та аксесуари тільки Love&Live і Katarina Ivanenko. Інше можна буде замовити за допомогою планшета – віртуальної вітрини. Товар буде доставлятися додому. Також корнери будуть служити точками самовивозу.
– Вже є домовленості з торговими центрами? Хто сказав «так»?
– Ведемо переговори відразу з усіма, і всі говорять «так» – Ocean Plaza, Gulliver, SkyMall, DreamTown. Корнер задуманий, як дуже технологічне місце, концепт подобається всім.
– Невже у всіх є вільні площі?
– У SkyMall поки немає, чекаємо поки якась локація звільниться.
– Коли можна чекати відкриття першого корнера?
– Навесні буде пілот. Ми його обкатаємо і відразу почнемо масштабування. Також готуємо франшизу. Будемо давати підприємцям в регіонах готовий бізнес-процес, дизайн корнера, підрядників, асортимент. Все, що їм залишиться – орендувати місце в торговому центрі.
– Рітейлери зазвичай вчаться на своїх помилках роками. Чому у вас все так здається швидко і гладко? Були якісь промахи?
– Ми вчилися на чужих помилках. Були і факапи, але без серйозних наслідків. Коли тільки починали, то думали, що в Україні є інвестори, готові підтримати цікавий проект. Я витратив багато часу на переговорах з інвестфондами, щоб їх зацікавити. На презентаціях і зустрічах всі говорили: «Дуже круто, ви молодці», але після двох років я зрозумів, що просто втрачаю час. В Україні немає ринку капіталу. Є лише фонди з різними цілями, своїми «сірими» схемами, не більше. У сторонні проекти вони не вкладають.
– На запуск проекту в результаті де знайшли інвестиції?
– Це внутрішні кошти, ми не залучали зовнішніх інвестицій. В торгові центри збираємося заходити за рахунок власних продажів. Почали працювати з деякими банками по кредитуванню. Там все простіше, нам кажуть: «У вас такі цифри. Ми в шоці. Так! Що хочете – беріть все”. Сьогодні ми все ще відкриті пропозиціям від інвестфондів, але ми цінуємо свій час і готові тільки до конструктивного спілкування. Хочуть – нехай заробляють разом з нами.
Inditex по-українськи
– Чи змінюється ринок made in Ukraine? Що з ним сьогодні відбувається?
– Ринок зростає, причому на 30% в рік – це шалене зростання. Але це в основному e-commerce. У fashion активніше інших розвиваються VOVK, MustHave, Gepur, LAPTI. Далі йдуть наші бренди. Love&Live зріс в обороті на 117% в минулому році, очікуємо, що він буде швидко рухати ринок. 12 українських фабрик сьогодні відшивають для нас. Ми ростемо на 200% в рік.
– У вас є глобальна мета?
– У нас високе зростання маржинальності, ми прибуткові вже півтора роки. Хочемо цю тенденцію ще більше розвивати. Відомий італійський fashion-менеджер Мауріціо Аскеро вважає, що з України вийде новий світовий fashion мас-маркет. Саме це наша мета, стати такою собі подобою іспанської Inditex Group. Вони для нас еталон. На Inditex працюють тисячі фабрик, ми теж так хочемо.
– Чому саме Inditex? Що спільного у вас з іспанським гігантом?
– Вони з’явилися в Іспанії за часів диктатури: ринок переживав депресію, вартість робочої сили була низькою. Амансіо Ортега створив групу брендів, використовуючи цей ресурс недорогої робочої сили. В Україні зараз схожа історія. Тільки-тільки країна відкрилася для зовнішніх ринків, робоча сила дешева, як і в Іспанії, коли зароджувався Inditex. Це триватиме в Україні ще 5-7 років, як мінімум, так що у нас є умови для зростання. В Україні багато талантів, коштує їх праця дешевше, ніж в Китаї, і ми цим користуємося, щоб створити групу брендів, яка зможе бути конкурентною на будь-якому ринку.
– По-вашому, на українському ринку варто очікувати твердих, помітних змін на краще?
– На ринку йде консолідація. У якийсь момент з’явилося до тисячі брендів. Тепер частина тих, хто не здобув успіху, закривається, інша частина – зростає, зростає в продажах. Ринок буде структуруватися, хтось вийде на міжнародний рівень. У чомусь український продукт зможе витіснити закордонний. Все-таки виглядати він може як мінімум так само, тканина у нього часто краща, а коштувати він може значно нижче. Сенс споживачеві купувати в сусідньому магазині? Наші торгові марки вже представлені на Rozetka, Lamoda, скоро будемо скрізь, і вихід на найближчі зарубіжні ринки – лише один з кроків наших планів по світовій експансії.
Читайте також
Прогнози учасників ринку: що буде з made in Ukraine в 2019 році