Під пресом: як традиційному рітейлу вижити в епоху діджіталізаціі
Незважаючи на закриття окремих магазинів, ТРЦ і цілих роздрібних мереж, традиційний рітейл має непогані шанси на виживання в боротьбі з онлайн-торгівлею.
Цей матеріал доступний російською мовою
На Заході все частіше можна почути думку, що індустрія роздрібної торгівлі вмирає, – пише блог агентства інтернет-маркетингу UAmaster. Відбулися безпрецедентні закриття магазинів і банкрутства великих торгових мереж, таких як Toys R US, Sears і Radio Shack, і навіть успішні мережі магазинів скорочують філії та персонал.
Створюється відчуття, що в цифровому світі фізичні магазини пішли в минуле. Але чому тоді Apple, Amazon і Coca-Cola активно інвестують в роздрібні магазини? На кожне оголошення про закриття знаходиться схоже оголошення про інвестиції та перетворенні. Деякі магазини, схоже, пристосувалися до роздрібного «апокаліпсису».
Правда в тому, що рітейл переживає серйозні зміни і потребує адаптації до світу, де основною функцією фізичного магазину є ексклюзивне обслуговування та підтримка клієнтів. Щоб конкурувати в цій новій реальності, необхідно не стільки оволодіти новими технологіями, скільки переосмислити роздрібний бізнес.
Люди для людей
Ні для кого не секрет, що Amazon серйозно вплинув на роздрібні магазини книжкових супермаркетів, такі як Barnes&Noble і Borders. Barnes&Noble вдалося вижити, частково за рахунок скорочення місць, зосередивши увагу на бізнес-літературі та розширившись до власного видавництва, але це лише тінь колишньої величі компанії. Borders не пережив конкуренції з Amazon і збанкрутував.
Однак невеликі незалежні книжкові магазини процвітають. Дослідження в Гарвардській бізнес-школі показало, що, хоча кількість незалежних книжкових магазинів впала на 43% в період між 1995-м і 2000 роками, в період розквіту Barnes&Noble і Borders, вона зросла на 35% в період з 2009-го по 2015 рік .
Однією з причин цієї тенденції є те, що незалежний книжковий магазин з уважним персоналом набагато ближче до своїх клієнтів і частіше може пропонувати їм персоналізовані рішення, ніж книжковий гігант.
Дослідження в Гарварді також показало, що незалежні книжкові магазини процвітають за формулою книжкового співтовариства. Це не просто магазин, але місце, де проходять зустрічі книголюбів, книжкові заходи різних форматів. У нашому автоматизованому світі люди, що працюють для людей – велика цінність.
Синергія офлайн і онлайн
Ще одним важливим аспектом роздрібної торгівлі стало те, що онлайн-рітейлери почали інвестувати в фізичні магазини. За останні десять років електронна комерція більш ніж подвоїла свою частку на роздрібному ринку від 5% до 13% від загального обсягу продажів.
Це зростання призвіло до того, що компанії, що працюють в digital-форматі, повинні обслуговувати більш вимогливих клієнтів. Купівля найбільшим маркетплейсом світу Amazon мережі супермаркетів Whole Foods отримала величезний резонанс і дала новий поштовх роздрібному бізнесу. Однак один з аспектів, який часто не береться до уваги, – це ту перевагу, яке велика мережа фізичних магазинів дає Amazon.
Кожна торгова точка служить додатковою точкою поширення послуг Amazon Fresh і Prime Now.
Справжня цінність ніколи не зникає – вона видозмінюється. Дійсно, деякі завдання можна автоматизувати, й усувати необхідність людського фактора в певних галузях і завданнях. Однак цінність людського ресурсу ніколи не зникає, вона просто зміщується в інше місце.
Це особливо важливо для рітейлу. Традиційно функція торгового місця полягала в тому, щоб проводити розрахунки з покупцем, і бізнес був оптимізований під це завдання.
Однак, коли клієнт може здійснити покупку практично в будь-який час і в будь-якому місці, ці завдання й процеси стали відносно безглуздими.
Apple не цікавить, що ви купуєте в інтернет-магазинах. Їх фізичні магазини існують, щоб забезпечити таке людське ставлення, яке неможливо отримати в інтернеті.
Дослідження Массачусетського технологічного інституту підтвердили, що керівники роздрібних магазинів, які добре платять і відносяться до своїх співробітників, часто виграють у фінансовому відношенні у своїх конкурентів. Однак занадто часто підприємства потрапляють в пастку технологічної ефективності.
Коли виникає нова технологія, будь то штучний інтелект, хмарний сервіс або автоматична інвентаризація, вони бачать лише можливість скоротити витрати. Проте, незабаром конкуренти застосовують ту ж технологію, і заберають якесь додаткову перевагу. Підприємства, які процвітають в довгостроковій перспективі, сфокусовані на базових людських цінностях.
Джерело: UAmaster
Читайте також –