Чесні способи уникнути штрафу від Антимонопольного комітету України
Звіт Антимонопольного комітету України (АМКУ) за підсумками роботи за 2016 рік наштовхує на кілька висновків. Коментарі юриста ЮФ GOLAW Артема Фролова.
Читаючи документ, легко зробити перший висновок: ми живемо в країні монополій. Близько половини всіх правопорушень у сфері захисту конкуренції стосуються зловживання домінуючим становищем. Другий висновок полягає в тому, що українські підприємці не завжди готові змагатися чесно. За результатами дослідження, проведеного Антимонопольним комітетом України (АМКУ), кожен третій респондент стикався з випадком недобросовісної конкуренції.
Враховуючи, що кількість розглянутих АМКУ справ та суми штрафних санкцій, ймовірно, будуть лише збільшуватися, розглянемо кілька рекомендацій про правильні способи ведення конкурентної боротьби.
Домінуй правильно
Як вже зазначалося, один з найпоширеніших видів порушень законодавства про конкуренцію – зловживання монопольним становищем. Відповідно, підприємствам зі значною часткою на ринку, а також тим з них, які не зазнають відчутного суперництва з боку конкурентів, слід бути напоготові. Незважаючи на те, що встановлення домінуючого положення вимагає ретельного аналізу ринку, АМКУ дуже успішний в цьому відношенні. Спроби господарюючих суб’єктів оскаржити рішення відомства увінчуються успіхом лише у трьох випадках із ста.
Що стосується конкретних випадків, одне з найбільш частих порушень – встановлення цін або умов реалізації товару, які неможливо було б встановити за умов значної конкуренції.
В одному з рішень АМКУ вказав, що встановлення вартості послуги з розрахунку за добу, тоді як фактичний час її надання становить лише кілька годин, є зловживанням домінуючим становищем. Відповідно, в окремих випадках доцільно переглянути методи ціноутворення і зробити їх економічно обгрунтованими.
У той же час, якщо збільшення вартості послуги пов’язано з об’єктивними факторами, підвищення ціни не може вважатися порушенням законодавства. Збільшення вартості ресурсів, погіршення загального економічного становища, збільшення попиту на послугу – все це об’єктивні фактори, які впливають на вартість послуги. В такому разі не може вважатися, що господарюючий суб’єкт порушує закон.
Конкуруй сумлінно
Наступне поширене порушення – поширення інформації, яка вводить в оману. Такі порушення включають в себе повідомлення широкому колу осіб неповних, неточних або неправдивих відомостей про послугу чи товар.
Щоб уникнути зайвої уваги АМКУ, не слід вказувати в рекламі, на вивісках, у відомостях про товар слова або словосполучення «корисний», «унікальний», «низькі ціни» або їм подібні. Якщо не вдасться довести унікальних властивостей товару в ході розгляду справи, на підприємство може бути накладено штраф у розмірі до 5% доходу від реалізації продукції підприємства. В одній із справ, яку розглядав АМКУ, виробнику печива не вдалося довести корисних властивостей печива, про яких було заявлено на упаковці, внаслідок чого виробник печива був оштрафований на суму 68 000 гривень.
Нарешті, не слід вказувати інформації про характеристики товару, яка суперечить фактичним даним. Так, один із виробників алкогольних напоїв був оштрафований АМКУ на суму, що перевищує 1,5 млн гривень, за вказівку на етикетці інформації про те, що продукція є шотландським віскі, в той час як в ході розслідування було встановлено, що напій, вироблений компанією, і віскі – різні продуктами за своїми споживчими якостями. Відповідно, вказуючи інформацію про ті чи інші властивості товару, потрібно бути готовим підтвердити таку інформацію висновком експерта у разі необхідності.
АМКУ: Якщо потрібно, роз’яснимо
В якості висновку хотілося б відзначити, що законодавство передбачає можливість надання органами Антимонопольного комітету України рекомендаційних роз’яснень щодо відповідності дій суб’єктів господарювання законодавства про захист економічної конкуренції. Отримання таких роз’яснень – ефективний спосіб уникнути штрафних санкцій з боку АМКУ і попередити можливі порушення законодавства про конкуренцію.
Автор: Артем Фролов, юрист GOLAW
Читайте також –
Інфографіка: що продавали рітейлери та що купували українці в 2018 році