Аптеки АНЦ під час війни: ключові факти та тренди
На початку великої війни було вщент знищено 125 аптек мережі АНЦ та ще чимало пошкоджено, проте компанії вдалося відновитися, відкривши 369 нових філії.
В матеріалі на Liga.net йдеться про здобутки та втрати однієї з найбільших мереж аптек в Україні. Зокрема, генеральний директор мережі аптек АНЦ Микола Щербина розповів про головні рішення, які допомогли встояти на початку великої війни та активно розвиватися нині. RAU пропонує ознайомитися з головними фактами.
Статистика мережі
Мережа аптек АНЦ була заснована у 2000 році в Запоріжжі. За перше десятиліття свого існування відкрила понад 200 аптек. У 2013 році мережа АНЦ розширила свій портфель, додавши роботизовані аптеки Копійка та ШАР@, завдяки чому стала на той момент найбільшою мережею аптек в Україні. Вже понад 13 років утримує флагманські позиції серед мереж за часткою ринку.
За підсумками 2023 року мережа стала лідером фармринку з рекордним виторгом 25,8 млрд грн. За даними дослідження Proxima Research, на грудень 2023 року компанія займала 16,7% ринку. Якщо у 2023-му ринок збільшився на 26,4%, то АНЦ показала зростання товарообігу близько 35%, тобто зростає швидше за ринок.
На початку великої війни було вщент знищено 125 аптек мережі АНЦ та ще чимало пошкоджено. Попри воєнні дії та руйнування в одних регіонах, мережа продовжувала розвиватися в інших. Так, вже у квітні 2022 році нові аптеки АНЦ відкрились у Львові, Чернівцях та Черкасах. У 2023 році було відкрито 149 аптек. Загалом за час війни мережа відкрила 369 точки, включно з 45 відновленими після пошкодження аптек. Мережа присутня в 190 містах.
За останні три роки було закрито близько 30 локацій. Враховуючи нинішній розмір мережі в 1333 аптек, що вже відповідає частці ринку в 17,6%, це зовсім небагато. За ринковою часткою АНЦ є лідером, але за кількістю аптек програє конкурентам більше ніж на 30%. Це свідома стратегія, яка дозволяє отримувати виторг з однієї точки значно більший за конкурентів. В компанії працює більше 7000 співробітників, які щомісячно обслуговують понад 3,5 млн клієнтів.
Проблеми та способи їх усунення
Найбільший виклик на початку повномасштабного вторгнення – зберегти співробітників і забезпечити асортимент продукції. У перші дні війни люди швидко розкупили наявні товари, створивши штучний дефіцит. Мережа АНЦ була змушена користуватися власними резервами та перерозподіляти ліки між аптеками. Фармацевти, які залишилися на місцях, розподілилися між аптеками так, щоб принаймні одна точка працювала в умовному мікрорайоні міста. Інколи працівникам доводилося ставати кур’єрами, щоб передати іншій аптеці вкрай необхідні ліки.
У період відключень світла мережа модернізували мобільний застосунок, завдяки чому фармацевти змогли продовжувати обслуговувати клієнтів та відпускати ліки навіть за відсутності електроенергії. Наразі 100% аптек забезпечені генераторами та готові в повному об’ємі надавати послуги своїм клієнтам навіть під час тривалого блекауту.
Ще одним викликом воєнного часу виявилася необхідність забезпечити вільний доступ до аптек особам з інвалідністю. Тому інклюзивна адаптація усіх аптек мережі стала окремим проєктом.
Про зміну попиту та інновації
За останні роки виріс попит на препарати середньої та низької цінової категорії. У споживачів зменшилися доходи, вони намагаються економити. Це певною мірою стимулювало попит на препарати вітчизняних виробників, ціни яких за багатьма позиціями нижчі, ніж іноземних. До того ж придбання саме української продукції підтримує вітчизняний бізнес. Ще виріс попит на товари медичного призначення. Багато людей зрозуміли, що кожна родина, дім, офіс мають бути забезпечені аптечками першої допомоги.
В мережі АНЦ постійно намагаються вдосконалювати обслуговування покупців. У 2013 році в АНЦ з’явився робот-помічник Pharm bot. Це механізм, який шукає товар на полиці та віддає його провізору, а той своєю чергою відпускає його покупцеві на касі. Впровадження технології роботизованих аптек дозволило скоротили час обслуговування клієнтів на 30%.
Торік у мережі АНЦ з’явилася перша в Україні автоматизована система видавання та оплати онлайн-замовлень — лікомати (аналог поштомату для ліків). Через лікомати можна замовити будь-які препарати, окрім рецептурних та таких, що потребують спеціального температурного режиму зберігання. Станом на початок осені 2024 року було близько 200 лікоматів по всій Україні, послугами яких скористалося більше 700 000 разів.
Подальші плани
Ритейлер має багато амбітних планів. Один з головних — досягти частки у 20% ринку за найближчі півтора-два роки. Трохи ближча ціль — відкрити до 300 аптек протягом 2024 року.
Торік АНЦ стала першою в Європі аптечною мережею, яка почала працювати із криптовалютою, дозволивши клієнтам розраховуватися нею за покупки. Можливим це стало завдяки партнерству з криптобіржею Binance. Наразі ця співпраця припинена, але компанія шукає нову платформу для поновлення цього напрямку.
Також є плани продовжувати різноманітні колаборації для покращення можливостей українців турбуватися про своє здоров’я. У компанії вже є такий позитивний приклад. Це — проєкт “Турбота Lab з АНЦ та Діла” у колаборації з лабораторіями ДІЛА. Проєкт надає можливість українцям зробити необхідні дослідження у лабораторії зі знижкою за спеціальним промокодом.
Крім того, об’єднавши зусилля із Запорізьким державним медико-фармацевтичним університетом, мережа аптек АНЦ ініціювала масштабний проєкт з підтримки фармацевтичної освіти. У компанії розуміють: попри всі складнощі, галузь має розвиватися та отримувати нових висококваліфікованих спеціалістів. Це партнерство відкриває нові можливості для студентів, які зможуть отримати практичні навички в одній з найбільших аптечних мереж країни.