Втрата контакту: хто з українських рітейлерів і скільки користувачів втратить після заборони соцмережі
Порівняльний аналіз сторінок українського рітейлу і торгових центрів в соціальних мережах – хто втратить аудиторію, а хто тільки виграє.
Згідно щомісячного рейтингу самих популярних сайтів українського сегменту інтернету, складеному компанією TNS Ukraine, лідерство в квітні 2017 року зберігає Google, а друге і третє місце за охопленням займають Youtube і Вконтакте, в той час як Facebook на 6-й позиції і Однокласники на 9-й. Rau.ua розібралася, хто з українських рітейлерів активно використовував саму популярну соцмережу і скільки користувачів вони втратять після указу президента, який передбачає блокування російських сервісів і соцмереж.
Facebook-лідери
Вже кілька місяців серед українських рітейлерів за кількістю фоловерів у Facebook лідирує Watsons Україна. Величезним числом підписників він може похвалитися і у Вконтакте. Всього у мережі магазинів товарів для краси і здоров’я в російській соціальній мережі понад 118 000 шанувальників.
У JYSK Ukraine, що знаходиться на другій позиції із 150 000 користувачів у Facebook, в соціальній мережі Вконтакте налічується близько 15 000 фоловерів. При цьому сторінка магазинів товарів для дома була запущена в 2012 році і час від часу публікації на ній робляться. Але, судячи з усього, бренд просто не вкладав в її розкрутку.
Ще більш цікава ситуація у Intertop. У Facebook у компанії більше 135 000 підписників, але в ВК офіційних сторінок бренд не заводив.
По кому подзвін
Найбільшими пабліками в ВК володіють представники основних e-commerce гравців на ринку Україні. Насамперед, це ROZETKA.UA з 824 000 учасників і modnaKasta з 83 000 прихільникві пабліка. У випадку з першим – це майже втричі більше, ніж фоловерів у Facebook, з другим – на третину. Обидві компанії будуть змушені терміново адаптуватися до нових умов, перерозподіляти маркетинговий бюджет на інші соціальні мережі і відвойовувати свою аудиторію в інших social networks.
Не менш активні дії розвернуться і серед магазинів техніки та електроніки. Для порівняння, аудиторія Цитрус ВК – 162 000 чоловік проти 54 000 в FB, аудиторія COMFY – 134 000 у Вконтакте проти 81 000 в Facebook, аудиторія Фокстрот – 118 000 проти 73 000 підписників. Це може позначитися лише двома способами на компаніях – збитками і цілковитим хаосом у відділах маркетингу, які, можливо, у певний момент зробили ставку не на ту соцмережу.
Щоб чіткіше усвідомити масштаби проблеми, варто також поглянути на сторінки компанії Алло. Якщо у Facebook official page Алло лише нещодавно подолала позначку в 100 000 підписників, то в ВК аудиторія магазинів цифрової техніки та побутової електроніки складає на травень 2017 року близько 700 000 учасників. Різниця у сім разів.
Постраждає SMM й інших торгових мереж. Наприклад, АТБ-маркет, у якого 410 000 учасників у Вконтакте проти 63 000 в Facebook. До чого це призведе, мабуть, не скажуть зараз навіть самі досвідчені маркетологи. Єдине, у чому можна бути впевненими – це те, що чекає перерозподіл і переорієнтація, а можливо і зміна SMM-команд, які виявилися “заточені” не на ту мережу і можуть бути не готові до нових викликів.
Море по коліно
Звичайно не всім є діло до баталій навколо ВК. Поки Google і Facebook із зрозумілих причин можуть відкривати шампанське, адже їх аудиторія в Україні значно зросте, відкрити пляшку ігристого можуть і деякі рітейлери, для яких спільнота у Вконтакте було скоріше додатковим навантаженням, ніж ресурсом активної взаємодії з підписниками.
Серед таких компаній Будинок іграшок. У компанії в мережі Вконтакте всього 5 000 учасників пабліка і мінімальна активність у вигляді лайків, які можна порахувати на пальцях однієї руки. Зате в Facebook компанія залучила вже 65 000 фоловерів.
З продуктових мереж – це METRO Cash & Carry Ukraine. У німецьких продуктових торгових центрів в Україні вже 33 000 шанувальників у Facebook проти 6 000 у Вконтакте і ті «мертві душі», так як активність на сторінці нульова. Ще розумніше зробили в Сільпо – в компанії взагалі не заводили сторінок у ВК.
На сегменті made in Ukraine також відключення Вконтакте не позначиться, хіба що аудиторії додасться в Facebook. У компанії Всі.Свої ще в 2015 році припинили розвивати в паблік ВК – з 3 000 учасників він так і завмер, зате в Facebook компанія вже подолала позначку в 62 000 шанувальників. Names’UA просто проігнорували Вконтакте і розвивають сторінки виключно в Facebook, Instagram, Youtube і Pinterest, як, втім, і U Dress, які зупинили свій вибір лише на Inst і FB. Той випадок, коли патріотизм переміг прагматизм по всіх інстанціях.
З інших українських рітейлерів, які можуть не гортати злякано стрічку новин в пошуках точної дати відключення Вконтакте Eldorado.ua. На відміну від інших великих магазинів техніки та електроніки, «ельдорадівці» взагалі не заводили сторінок у ВК.
Курс на тінейджерів
В цілому, сторінки в ВК мало у кого з торгових центрів переважають над сторінками в FB. Виняток, мабуть, як не дивно, львівський Forum Lviv – 42 000 учасників у Вконтакте проти 35 000 фоловерів у Facebook. Хто б міг подумати, що з шанувальників торгових центрів найактивнішими користувачами Вконтакте виявляться львів’яни.
У ТРЦ Gulliver – 10 000 учасника у ВК проти 43 000 в FB, у Ocean Plaza – 36 000 учасників у ВК проти 67 000 в FB, у ТРЦ Victoria Gardens – 23 000 учасників у ВК проти 29 000 користувачів у Facebook. В цілому можна стверджувати, що торгові центри орієнтувалися на Вконтакте, адже в цій соціальній мережі, як відомо, переважає аудиторія тінейджерів, яка є для них цільової, особливо в епоху розвитку зон розваг. І можливо саме ТРЦ постраждають трохи більше, ніж більшість рітейлерів, але це звичайно ж не правило. Наприклад, у ВК зовсім не представлені ЦУМ Київ і аутлет-містечко Мануфактура, а вони, між іншим, на другому і третьому місці за кількістю підписників у Facebook серед усіх торгових центрів України. Зіграла їх попередня маркетингова стратегія в сформованій ситуації їм на руку? Безперечно.
Не так, як раніше
Більшість рітейлерів все ж опинились перед дилемою. До цього багато хто з них розвивали сторінки Вконтакте і Facebook приблизно порівну, як наприклад LeBoutique з 32 000 учасників у ВК проти 47 000 фоловерів в Facebook і Епіцентр К з 24 000 учасників у ВК проти 48 000 підписників у Facebook. Як позначаться на їх соціальних медіа зміни, буде відомо у найближчому майбутньому. Можливо це дозволить їм стати новими лідерами в соціальній мережі Марка Цукерберга, а може і ні. Зрозуміло одне, що для одних це буде легко, а для інших – супроводжуватися катастрофою. Adidas в Україні представлений офіційною групою у ВК, в якій зібралося понад 49 000 чоловік. На Facebook бренд в Україні взагалі не робив ставок – сторінка Аdidas Ukraine з’явилася лише в квітні 2017 року і отримала поки що лише трохи більше 100 підписників. Сотня проти майже 50 000 – різниця колосальна.
Жорсткі умови щодо переорієнтації чекає також дрібний рітейл. Офіційної статистики про кількість приватних підприємців у ВК, для яких ця соціальна мережа є основним джерелом доходу, не існує. Але як прийнято вважати, таких чимало. Для них, якщо освоєння Facebook здасться занадто складним, доступні такі українські сервіси як olx.ua і prom.ua, які тільки виграють від заборони. Тим більше, що спеціальні майданчики для підприємців якраз недавно були запущені, що відкриє безліч нових можливостей тим, хто тривалий час розвивався тільки у соцмережах.
У виграші також виявляться українські IT-стартапи. У 2014 році новачкам не вдалося закріпитися зі своєю поштовою скринькою на українському ринку з-за неготовності конкурувати з тим же mail.ru і Яндекс. Тому літній сезон відкриє чимало нових горизонтів українському бізнесу, особливо тим, хто швидше за інших зорієнтується, що ж потрібно дати засидівшимся останні 10 років на російських сервісах. Призведе з часом це до позитивних змін для українського бізнесу? Найімовірніше правильна відповідь позитивна, адже час грати на своєму полі і полі міжнародних лідерів, а не локальних монополістів.