Топ-10 глобальних споживчих трендів 2020 року: дослідження Euromonitor
Дослідницька компанія Euromonitor International назвала головні тенденції на споживчому ринку, які визначать поведінку покупців на найближчі роки.
Цей матеріал доступний російською мовою
Незалежна міжнародна компанія Euromonitor International провела чергове глобальне дослідження Top Global Consumer Trends 2020 , покликане виявити нові споживчі тренди, які набирають сили в цьому році. Мета дослідження – відстежити зміни в споживчих цінностях, що викликають збої торгового бізнесу в усьому світі. Зокрема, експерти відзначають, що зараз споживачі змушені шукати баланс між двома глобальними прагненнями: максимальної зручніості покупки і контролю за особистими даними.
Тренд №1. Сприйняття роботів як частини побуту
Люди починають визнавати, що роботи або штучний інтелект (ШІ) можуть виконувати певні завдання, які традиційно виконуються людьми. Уже покоління Альфа (народжені після 2010 року), на думку аналітиків, не робитиме відмінності між цифровим і фізичним суб’єктом. Наприклад, Brain Corp в даний час автоматизує більше 100 машин для автономної чистки підлог Walmart в США. Робот використовує декілька датчиків для сканування свого оточення на наявність людей і перешкод.
Згідно з дослідженням Euromonitor International’s 2019 Lifestyles Survey, 12% респондентів мають доступ до домашніх віртуальних помічників для особистого користування (таких як, наприклад, Alexa Amazon). Як мінімум третина користувачів володіють розумною побутовою технікою, керованою ШІ. Спостерігається явне зростання попиту на такі пристрої в міру того, як все більше людей перекладають на них рішення домашніх завдань.
У всьому світі 41% готові платити більше за інтелектуальні пристрої і продукти, а 67% респондентів шукають способи спростити собі життя.
Визнання споживачами роботів має вирішальне значення для прийняття нових форм поведінки і ведення бізнесу. При цьому найбільшою проблемою є створення програмного забезпечення, яке дозволить спілкуватися з машинами як з людиною, на природній мові.
Тренд №2. Безперешкодність пересування
Люди хочуть свободи пересування по все більш завантаженим містам. Вони використовують навігаційні програми для планування подорожі і хочуть отримувати оновлення в режимі реального часу про те, як краще дістатися від точки А до точки Б різними видами транспорту, включаючи скутери та вертольоти. Споживачі хочуть, щоб їх перевезення по містах були модульними і персоналізованими відповідно до їх індивідуальних потреб.
Одночасно з ростом популярності транспортних додатків використання безконтактної технології та мобільні платежі стали нормою в багатьох містах, оскільки спрощують процес покупки квитків на різні види транспорту.
Все частіше навігаційні програми об’єднуються з платіжними, що дозволяє в одному місці спланувати поїздку і заплатити за неї, як це зробив лондонський сервіс Citymapper з його Citymapper Pass. За аналогією з маркетплейсамі, де користувачі за абонентську плату отримують можливість здійснювати вигідні покупки, з’являються сервіси, де покупка абонемента дає можливість полегшити і здешевити подорож, як наприклад транспортний додаток Whim.
Це змінює звичні моделі бізнесу. Наприклад, каршерінговий сервіс електрокарів BlueSG в Сінгапурі працює в режимі 24/7, дозволяючи залишити машину, де завгодно (а не в пунктах прокату), оскільки поїздка на авто стає лише частиною подорожі різними видами транспорту.
Тренд №3. Більше контенту за менший час
Сучасні технології дозволяють знайти величезну кількість інформації при тому ж рівні спроможності споживачів її обробляти. Тому покупці шукають найбільш зручні для себе канали отримання інформації про продукт або послугу, щоб за мінімальний час отримати максимум потрібних даних.
Тому витрати на цифровий маркетинг ростуть. Бренди інвестують у відео й ШІ, щоб скоротити рекламу і заволодіти увагою споживача. За даними Google, більше 50% покупців кажуть, що відеоконтент допомагає у виборі бренду і продукту. Але споживачі не хочуть дивитися рекламу, яка перериває перегляд іншого контенту. Соцмережі дають таку можливість (особливо Stories в Instagram), вплітаючи рекламу в звичайну стрічку новин.
Згідно з опитуванням, в 2019 році найбільш важливими для споживача були чотири маркетингових канали комунікації:
- пости та репости друзів у соцмережах;
- рекомендації друзів та близьких;
- незалежні споживчі огляди;
- програми заоохочення лояльності.
У той же час канали маркетингу, на які безпосередньо впливає бренд, знижують свій рівень впливу. Споживачі все частіше звертаються до більш надійних (на їхню думку) джерел, які допомагають відсівати величезну кількість доступної інформації і швидко приймати рішення.
Ціна більше не є єдиним визначальним фактором. Час грає ключову роль, і обіцянка економії часу призводить до появи нових моделей бізнесу. Деякі бренди роблять свої товари доступними виключно протягом короткого періоду часу (на зразок flash sales). Люди готові платити преміальну ціну, щоб мати більш швидкий доступ до товару.
Тренд №4. Приватна персоналізація
З одного боку, споживачі хочуть отримати адаптовані особисто під них товари і послуги. З іншого – все більше турбуються про те, хто має доступ до їхніх даних і як вони використовуються.
Тенденція приватної персоналізації означає, що споживачі, швидше за все, відмовляться від тих цифрових «поліпшень» споживчого досвіду, в яких вони не бачать додаткової користі для себе.
За даними Liveclicker, рітейлери, що інвестують в передові методи персоналізації, отримують на 17% більше доходів порівняно з тими, хто використовує менш складні методи. Поява все більшого числа розумних пристроїв полегшує це завдання.
У той же час 40-50% споживачів вважають, що таргетована реклама, заснована на пошуку в інтернеті, є порушенням конфіденційності.
Тренд №5. Багатофункціональний дім
Споживачі завжди прагнули до домашнього затишку, де в особистому безпечному просторі можна перевести дух і «перезарядити» свої батарейки. Тепер вони зовсім можуть не виходити з дому, якщо не хочуть. Завдяки високошвидкісному доступу в інтернет, інноваційним товарам та послугам, глобальні споживачі можуть займатися спортом, робити покупки, працювати і грати, не виходячи зі своїх багатофункціональних домівок (коли вдома і офіс і спортзал і т.д.). Це глибокий і далекосяжний тренд.
Перехід на віддалену роботу змінює купівельну поведінку. Наприклад, вибираючи роботу вдома в повсякденному і зручному одязі, віддалені працівники сприяють зростанню продажів спортивного одягу за рахунок костюмів, краваток та іншого формального одягу.
Дистанційні працівники не користуються транспортом, щоб доїхати на роботу, а пішохідний трафік біля офісів їх роботодавців падає. Одночасно зростає інтернет-торгівля і доставка їжі з ресторанів, з’являється додатковий попит на домашні фітнес-послуги та інше.
У 2019 приблизно 70% світових споживачів хоча б раз на тиждень могли працювати з дому. При цьому від 62% до 76% могли додатково приділити час (який витрачали на дорогу в офіс) спілкуванню з сім’єю ітадрузями, а також зайнятися домашніми справами. В результаті 42% респондентів хочуть мати роботу, що дає баланс з особистим життям.
Бізнес реагує на це появою додатків по запису лікаря додому (Heal, США), або послуг салону краси на дому (Wecasa, Франція). Фітнес-студія Mirror в Нью-Йорку пропонує бажаючим через інтерактивний екран-дзеркало долучитися до своїх тренувань в режимі реального часу.
Колумбійський сервіс з доставки продуктів харчування Rappi тепер пропонує мобільні грошові перекази, виконання доручень, доставку посилок і послуги мікро-мобільності. Наприклад, доставити вночі додому готівку там, де відвідування банкомату небезпечно. Експерти бачать майбутнє за тими сервісами, які пропонують кілька послуг в одному додатку.
Тренд №6. Інклюзія в торгівлі
Компанії переосмислюють свої продукти та послуги, щоб бути більш доступними для всіх категорій споживачів, в тому числі з фізичними або розумовими вадами, відкриваючи потенціал для бізнес-моделі Inclusive for All. Бренди роблять ставку на доступність як основу при розробці нових продуктів. Вони переходять від стратегії сегментації споживачів до стратегії включення, концентруючись не на відмінності, а на схожості людей, об’єднуючи людей з обмеженими можливостями і без них.
Все тому, що сучасні споживачі шукають продукти, які не тільки задовольняють їхні потреби, а й відображають їх власні цінності.
Шампунь, джинси або комп’ютерні ігри намагаються купувати у соціально відповідальних компаній. Що має на увазі не тільки турботу про здоров’я людини та екологію, а й етичне ставлення до різних людей.
Так, в минулому році Apple запропонував розширити список своїх емодзі за рахунок включення зображень, таких як протезування, інвалідні коляски і люди з проблемами слуху чи зору. А рітейлер IKEA доповнив свою лінійку товарів спеціальними меблями та пристосуваннями для інвалідів.
Тренд №7. Повернення до коріння
Цей тренд стане більш виражений в 2020 році. Споживачі в усьому світі все частіше апелюють до своєї індивідуальності та національної ідентичності. Відповідно зростають очікування, що транснаціональні корпорації будуть адекватно і творчо реагувати на місцеву культуру, соціальні норми і споживчі звички. Одночасно нішеві бренди починають свій шлях до глобального успіху, зробивши основний акцент споживачів на своїй локальній ідентичності.
Опитування Wave X Remix Culture, проведений в 2019 році, показав, що більше половини споживачів вважають, що місцеві бренди та продукти є більш автентичними, ніж іноземний товар.
Зараз приблизно 85% продуктів і напоїв продається в країнах-виробниках. Міні-заводи, розташовані набагато ближче до кінцевого споживача, витісняють мегазаводи транснаціональних корпорацій. Виробляючи на місці, компанії також можуть скоротити терміни доставки. Бути доступним, місцевим і чистим стає все більш важливим для виживання в конкурентній боротьбі.
Приблизно 27% покупців прагнуть ходити в місцеві магазини, а не мережі транснаціоналів.
Споживачі відступають від глобалізації і гіперспоживання і переходять до покупки високоякісних продуктів у місцевих компаній. Міжнародні компанії намагаються підлаштуватися під цей тренд, пропонуючи Товари з урахуванням місцевих переваг.
Тренд №8. Краще використання ресурсів
Нові бізнес-моделі, які уникають утворення відходів (повторне використання, спільне володіння, оренда замість купівлі і т.п.), привертають більше етичних споживачів, особливо серед молоді. Це створює стійкі нові можливості для бізнесу.
Як показують опитування, 60% споживачів стурбовані зміною клімату, а 54% вважають, що вони можуть внести позитивний внесок в світ своїми покупками.
Економіка повторного використання (а не переробки) знаходиться на підйомі. Компанії продають запчастини, навчають споживачів ремонту товарів і запускають схеми зворотного викупу матеріалів. Вони переходять від продуктів до послуг, використовуючи моделі підписки, які зберігають право власності.
Чилійський стартап Algramo – наочний приклад того, як може змінитися торгівля в нових умовах. Його покупці миючих засобів не викидають порожню тару, а можуть наповнити пляшку знову у спеціальних автоматах. RFID мітка на кришці дозволяє враховувати кількість заправок і коригувати ціну в залежності від числа покупок.
Але єдиного рецепта ведення бізнесу в нових умовах не існує. Так, на Близькому Сході, в Африці та Латинській Америці вважають за краще купувати нові товари тривалого користування. Старі речі стають популярними в Європі та США. Більше за інших готові ремонтувати, орендувати або купувати секонд-хенд в таких багатих країнах як Швеція, Данія або Німеччина.
Тренд №9. Боротьба за чисте повітря
Зростаюча турбота про особисте благополуччя і навколишнє середовище ставить в центр уваги споживачів якість повітря. Бажання активних споживачів врятувати планету від потенційної екологічної катастрофи виражається в різних трендах – від відмови від подорожей на далекі відстані до вегетаріанства. Тому на вибір споживача впливає те, як бренди позиціонують себе в турботі про навколишнє середовище і зміни клімату.
Підприємства стикаються з необхідністю розробки та реалізації рішень, які захищають навколишнє середовище і споживачів від впливу низької якості повітря.
Наприклад, пристрої контролю якості повітря, які надають в режимі реального часу інформацію про тверді частинки, стають необхідністю, особливо у великих та забруднених містах. Крім того, забруднення приміщень також вийшло на передній план. Екологічні засоби для чищення, які не містять летких органічних сполук – також частина цього тренда.
Частка респондентів, які відчувають себе добре при покупці екологічно або етично вироблених продуктів, зросла з 24% в 2015 році до 28% в 2019 році у всьому світі.
Тренд №10. Пам’ятати про себе
У 2020 році тренд турботи споживачів про своє психічне благополуччя виходить на перший план. На тлі спаду споживання таких засобів для зняття стресу, як алкоголь і тютюн люди шукають товари, які допоможуть їм почувати себе краще. Сучасний споживач більше не думає про те, що і коли він хоче купити або спожити, а скоріше про той результат, який він отримає.
Легалізація канабісу (оборот галузі прогнозується до 2025 року на рівні $166 млрд) дозволила іншим товарам піти по шляху продажу пост-ефекту їх вживання.
Продукти, призначені для поліпшення настрою, релаксації, зняття стресу і занепокоєння, а також для посилення роботи мозку, все частіше використовуються в різних галузях: від безалкогольних напоїв до косметики.
Це може бути включення функціональних рослинних компонентів в продукти харчування і напої, таких як куркума, різні гриби, ашваганда і маття, або стимуляторів гормонів в нейрокосметику, або запахів, які імітують природу, в косметичні продукти.
Таким чином, бажання сучасного споживача має два аспекти: зняти стрес за допомогою природних засобів і знову повеселитися. Тому, наприклад, всі напої подаються або як енергетичні, або розслаблюючі.
Це змінює майбутню картину соціалізації. Відповідальна індивідуальна стимуляція (замість колективного сп’яніння, наприклад) і психічне благополуччя стануть новою нормою, оскільки споживачі прагнуть до «цілісного щастя».
Читайте також –
Топ-10 глобальних споживчих трендів 2019 року: дослідження Euromonitor