Як розпочати власний бізнес: реальні кейси українських брендів

Як розпочати власний бізнес: реальні кейси українських брендів

13.11.2023 11:14
  509
rau

Коли з’являється ідея відкрити власний бізнес, постає питання, як зробити це з мінімальним ризиком та чи варто чекати, наприклад, завершення війни? Коротко – ні.

Відкладати «на потім» не треба, а ось скласти детальний план, проаналізувати наскільки ваша ідея є актуальною та зрозуміти, яка проблема ваших потенційних клієнтів буде вирішена – необхідний крок, щоб розпочати діяти та створити щось дійсно змістовне. Розповідаємо, які підготовчі етапи треба пройти для відкриття власного бізнесу, як отримати фінансову допомогу та для натхнення ділимося історіями українських брендів, які розпочали діяльність під час повномасштабного вторгнення і вдало продовжують розвиватися. 

Чи варто запускати бізнес під час війни? 

Звісно! Звичайно, перед тим як розпочати свій бізнес, потрібно оцінити ситуацію, власні можливості та провести деякі дослідження. Однак це варто робити й в умовах мирного часу теж. Тож, відповідь очевидна – відкривати магазин, створювати бренд, запроваджувати новий товар, надавати нову послугу та просто ділитися власним світоглядом та ідеями з людьми потрібно. 

В умовах повномасштабного вторгнення ризик започаткування власної справи полягає у таких факторах, як можлива неактуальність товару або послуги, які ви пропонуєте клієнтам та нестабільні економічні умови, які полягають не тільки у змінах курсу валют, але й у фінансовій спроможності та пріоритетах вашої цільової аудиторії. 

Тому плануючи почати власну справу, подумайте, чи послуга, яку ви збираєтеся пропонувати, відповідає наступним критеріям:

  • Послуга відповідає повістці в суспільстві

Оскільки запуск продукту планується в умовах повномасштабного вторгнення росії в Україну, можливо, ваш проєкт є дотичним до цього? Наприклад, Залізна Крамниця – офіційний мерч Укрзалізниці, відкрилася під час вторгнення, щоб в тому числі підвищити впізнаваність України у світі, завдяки іноземним партнерам та гостям столиці, знайомство яких з Україною та Києвом часто починається з Центрального залізничного вокзалу. 

Якщо ви не плануєте мати настільки прямого зв’язку з повномасштабним вторгненням, впровадьте волонтерські або благодійні ініціативи. Нині це однозначно місія кожного українського бізнесу – не бути осторонь й допомагати своєю роботою ЗСУ. 

  • Послуга є завжди актуальною

Харчові продукти, одяг, товари для здоров’я та краси, товари для навчання. Є так звані «вічнозелені» речі, які завжди потрібні для підтримки доброї якості життя. До того ж з початком війни у суспільстві помітна тенденція відмовляння від брендів, які не пішли з російського ринку, і це є справді гарною можливістю, щоб заповнити звільнену нішу потреб якісним товаром українського виробника. 

  • Ви натхненні своєю ідеєю та вважаєте її корисною

Є відомі приклади винаходів, коли побачивши абсолютно невідому річ люди зрозуміли, що вона їм потрібна. За такими прикладами зазвичай стоять фанатично відданні своїй справі творці, як от Стів Джобс та Apple, які доводять свій продукт до ідеалу і безстрашно пропонують його людям. Якщо ви відчуваєте запал та прагнете створювати щось на вашу думку вартісне та потрібне – пробуйте. Адже краще зробити й пожалкувати, аніж не спробувати та жалкувати. 

Як розпочати власний бізнес з нуля: основні етапи, про які варто подумати завчасно

Будь-яка ідея знаходить своє втілення спочатку на папері. Виношуючи ідею власної справи в голові, обов’язково випишіть її та дайте відповіді на ключові питання на кшталт «чому для мене важлива ця ідея?» та «чому мій продукт потрібен іншим?». Інтернет пропонує безліч інформації про те, як почати свій бізнес, який крок має бути найпершим, як зробити так, що справа принесла великі гроші, а компанія зростала, не дивлячись на кризи та інші перепони. 

Ми обрали п’ять ключових етапів, які точно варто пройти, щоб розпочати власний бізнес:

1. У чому полягає ваша ідея? Хто ваша аудиторія? Яка ваша мета?

Основною задачею у відкритті власної справи є чітке розуміння ідеї та концепції проєкту, який ви плануєте запустити. Це розуміння має враховувати особливість вашої ідеї, рівень потенційної привабливості для клієнта, кінцеву мету на перший термін розвитку бізнесу, унікальну торговельну пропозицію (УТП) та мінімальний план дій для наступного пункту. 

Отже, що варто зробити:

  • Визначити, що саме ви плануєте продавати: послугу, продукт, досвід, враження тощо;
  • Сформулювати особливість вашого проєкту в одне-два речення;
  • Визначити та сформулювати основну мету вашого проєкту – яку потребу ви закриваєте цим проєктом? Як покращиться життя ваших клієнтів?;
  • Визначити, хто є вашою цільовою аудиторією — як виглядає ваш потенційний клієнт, скільки йому років, якої він статі, чим захоплюється тощо. Ці питання допоможуть яскравіше зрозуміти, для кого ви робите свій продукт і чого від нього потенційно очікуватиме ваш клієнт. 

2. Стратегія та просування

Вже на цьому етапі можна починати робити бізнес-стратегію вашого проєкту. Спираючись на відповіді з першого пункту, детально визначте цілі та ідейність вашої справи. Стратегія має містити як інформацію з позиціювання та концепції проєкту, так і перші прорахування, в які ви будете вкладатися фінансово або шукати інші шляхи спонсорування. 

Серед основних пунктів стратегії:

  • Актуальна ситуація – випишіть зміст вашого проєкту, як ви собі зараз його розумієте.
  • Головна мета вашого проєкту – сформулюйте в декількох пунктах, чому ви хочете створити цей проєкт та якого результату очікуєте.
  • Унікальність – сформулюйте особливість свого проєкту. Зрозумійте, чим ваш проєкт відрізняється від схожих продуктів, в чому ваша індивідуальність.
  • Цільова аудиторія – вік, стать, стиль життя – визначте для себе основні характеристики людей, яких бачите своїми потенційними клієнтами.
  • Конкуренти – оцініть вже наявні на ринку проєкти, які пропонують ту саму послугу, що й ви. Зрозумійте, до яких їхніх особливостей можна придивитися, що ви напевно робитимете інакше та краще. А ще зрозумійте, що ваша унікальність є справді вашою унікальністю та на ній може триматися уся міць вашого проєкту.
  • Перші кроки діяльності та меседжі для потенційних клієнтів – спираючись на попередні пункти, сформулюйте перший план дій для запуску вашого проєкту. Він може враховувати маркетинг-цілі; календарне планування з фіксуванням до якої дати який процес підготовки запуску має бути завершено; список того, які працівники вам потрібні вже зараз та які можуть знадобитися надалі; розуміння того, пошук яких підрядників треба розпочати та інші ідейно-організаційні речі, які корисно фіксувати в стратегії для подальшого планування бюджету та розвитку компанії.
  • План-максимум з ідеями розвитку після відкриття – це корисно для натхнення та мотивації пройти перший етап становлення бізнесу, щоб потім досягнути ще кращих та яскравіших результатів. 

3. Як і де ви спілкуватиметеся з вашими клієнтами?

На цьому етапі ключовим є розуміння чи потрібен вам офіс, приміщення для магазину чи складу. А також, які соцмережі та інші засоби комунікації з клієнтами ви використовуватимете. Це розуміння важливе для формування обличчя та впізнаванності бренду та для прорахунку бюджету. 

Безплатними варіантами спілкування з клієнтами є соцмережі та месенджери. Натомість якщо ви одразу плануєте залучати до роботи з клієнтами менеджерів – потрібен бюджет на заробітну плату. Це саме стосується приміщення під офіс чи магазин – окрім оплати оренди може знадобитися ремонт, оснащення меблями тощо. 

Оцініть всі способи, якими ви будете спілкуватися з клієнтами – від спілкування в соцмережах до пакування посилок чи доставлення товару вашим клієнтом – й оцініть всі «за» та «проти» вашого плану на початку запуску.

4. Стартовий капітал вкладення

Прорахунком бюджету для запуску проєкту найкраще займатися разом з відповідними фахівцями. Для цього варто зрозуміти до яких мінімальних та максимальних витрат ви готові. Насправді бізнес реально започаткувати навіть з нульовим капіталом – головне грамотно слідувати плану та розставленим пріоритетам. 

Також якщо у вас немає власних коштів, можна скористуватися двома способами фінансової допомоги:

  • отримати фінансову підтримку для відкриття бізнесу від держави;
  • профінансувати проєкт шляхом залучення інвестицій. 

5. Реєстрація бізнесу та рух згідно зі стратегією

Коли всі попередні етапи виповнені й ви усвідомлюєте, що готові започаткувати та відкрити бізнес, варто його зареєструвати. Для цього, так само як і в питанні з капіталом варто звернутися за допомогою до фахівця, щоб якісно пропрацювати всі нюанси та отримати відповіді на запитання. 

Коли бізнес зареєстровано, час рухатися вперед. Найкраще – дотримуватися стратегії та плану, щоб запуск бізнесу відбувся максимально близько до того, як ви собі це уявляєте. 

Як почати свою справу без грошей: допомога від держави та залучення інвестицій

З початком повномасштабного вторгнення в Україні з’явилися державні ініціативи, які допомагають профінансувати відкриття бізнесу. 

Найвідомішою такою програмою є «єРобота», яка складається з окремих програм, скерованих на заохочення створення бізнесу та робочих місць – тут можна отримати від 50 до 250 тисяч гривень на відкриття проєкту. Сума гранту залежить від кількості робочих місць, які ви плануєте мати у своєму проєкті. Так, серед грантових програм «Власна справа», «Свій сад», «Своя теплиця». 

Кандидати на отримання гранту мають подати заявку, яка має містити бізнес-план та потрібні документи в залежності від програми. Обов’язковою вимогою до усіх програм є відсутність господарської діяльності на тимчасово окупованих територіях чи в росії, відсутність заборгованостей та порушених справ про банкрутство чи корупцію. 

Ще одним зі способів отримання фінансової підтримки є залучення інвестицій. Цей шлях також має два способи – пряму комунікацію з людьми та заохочення їх вкластися у ваш проєкт або використання сучасних краудфандингових платформ. 

У кожному з цих способів важливо, щоб ваш проєкт привертав увагу своєю ідеєю, мав певну особливість та суттєво відрізнявся від інших подібних продуктів на ринку. Якісний особистий бренд може допомогти як у безпосередній комунікації з інвесторами, так і для заохочення потенційних інвесторів фінансувати ваш проєкт через платформи. 

Серед краудфандингових компаній зверніть увагу на Kickstarter, OurCrowd, RocketHub. Інвесторів для стартапу шукайте на Gust.com, Startups.co, InVenture та інших. А ще є платформи, де можна знайти інвестора-ментора, який підтримає фінансово, влаштує корисні знайомства та допоможе бізнес-порадою. Таких помічників можна знайти на Angel Capitan Association, Angel Investment Network, iClub та інші.

Заохочення власників великих підприємств та компаній інвестувати у ваш проєкт – цілком реальна можливість розпочати реалізацію проєкту з нулем власних коштів. Однак надважливо робити це з гарно продуманою стратегією та з урахуванням усіх ризиків. 

Українські бренди, які відкрилися під час війни: FIZI, sense education, Залізна крамниця, FABO, Motrych Studio

Це бренди, які відкрилися під час повномасштабного вторгнення і довели, що народжувати нове, гарне і якісне під час війни – на часі. 

653fd38eeae9b.webp

FIZI

FIZI – бренд корисних батончиків з повністю натуральних інгредієнтів, без цукру, глютену та компонентів тваринного походження. Відкриття FIZI було заплановане на березень 2022 року, але через повномасштабне вторгнення його перенесли на літо. Так, в липні 2022 року українці дізналися, що таке батончик FIZI та вже понад рік куштують їх та спостерігають за яскравим розвитком бренду. Спочатку батончики можна було придбати тільки на сайті, та вже зараз батончики у впізнаваному яскравому пакуванні, натхненному дев’яностими, можна побачити на поличках супермаркетів. 

FIZI, власник якого Олександр Паньковецький, недавно презентували новий смак батончиків – Keto-лінійку, а ще компанія має впевнену соціальну позицію та працює зокрема для того, щоб підтримувати ЗСУ. У бренду є ініціатива Charity Bar – купуючи один такий батончик, FIZI відправляють три для ЗСУ. Також бренд регулярно бере участь у креативних зборах та соціальних активностях. 

653fd3a4a7fa9.webp

sense education

sense education – це молодий український бренд, який виготовляє засоби для догляду за тілом. Відкрилися вони в грудні 2022 року. У створенні засобів засновники бренду надихаються зрозумілими формулами та мінімалізмом. Пляшечки естетично вписуються в інтер’єр, а засоби тішать ніжною текстурою. 

Головною задачею бренду було відійти від звичних ароматів, тому приймаючи душ з sense education можна почути ноти смородини або хліба. Особливістю бренду є заохочення людей ставитися до приймання душу чи ванни не як до буденної справи, а як до певного ритуалу, звертаючи увагу на тілесні відчуття та стан шкіри до процедури миття та після. Попри повномасштабне вторгнення, бренд продовжує розвиватися й надихати турбуватися про себе навіть у буремні часи. 

653fd3ed344ae.webp

«Залізна крамниця»

«Залізна крамниця» є офіційним мерчем «Укрзалізниці», яку на Центральному залізничному вокзалі Києва відкрили у листопаді 2022 року. Ідея створення мерчу була натхненна бажанням усучаснити бренд «Укрзалізниці» символічним та модним шляхом. Мода у цьому випадку стосується культурної та пам’ятної складової, яку креативні керівники крамниці Наталка та Юрій Денисенко втілили у створенні якісних повсякденних речей, які прямо асоціюються з державними потягами та атмосферою вокзалу. 

Крамниця також має стратегічне значення для створення якісного враження про Україну та Київ серед іноземних гостей України та Києва, чия подорож часто починається саме з Центрального залізничного вокзалу столиці. Відкриття та продажі перших виробів крамниці збіглися з вимкненнями світла та обстрілами, тож команда налагоджувала співпрацю з підрядниками й показувала тим самим, що навіть під час війни та за екстремальних умов можливо створити вартісний продукт. «Залізна крамниця» має благодійні ініціативи, які допомагають сім’ям залізничників та ЗСУ. 

FABO

FABO – ще один бренд, запуск якого збігся з осінніми блекаутами. FABO – це онлайн-сервіс з підбору доглядової косметики, на якому її одразу можна і придбати. Над відкриттям FABO працювали протягом трьох років засновники Professional Care – дистриб’ютора преміумкосметики, який до повномасштабного вторгнення базувався у Харкові. 

Засновниця Аліна Бабешко разом з командою створили сервіс, де кожен покупець має особистий кабінет, в якому може отримувати експертні консультації з приводу стану шкіри та індивідуально обирати потрібні доглядові засоби. Також сервіс співпрацює з відомими українками та українцями, які діляться своїми рутинами краси з читачами сервісу, надихаючи ставитися до турботи про себе легко та уважно. 

653fd41dbf7da.webp

Motrych Studio

Motrych Studio – це бренд цікавих прикрас від Катерини Мотрич, піарниці та акторки, найбільше відомої як співзасновниця та співведуча відвертого шоу «ебаут». 

Ідея створити бренд прикрас з’явилася від особистого захвату Катерини прикрасами, які вона ідентифікує для себе як єдиний елемент образу, який справді підкреслює індивідуальність. Прикраси нетипових форм підкреслюють неідеальність та нормалізують цю рису в дівчатах, людях та світі. А якісні матеріали сприяють тому, щоб передавати прикраси з покоління в покоління.  


До останніх новин До популярних новин Підтримати редакцію

Раз на тиждень

ми будемо відправляти Вам 

найцікавіші новини тижня


Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Ольга Румянцева, Maudau: Ритейлерам доведеться одночасно пропонувати знижки та акції, й знаходити ефективні моделі прибутковості

Ольга Румянцева, Maudau: Ритейлерам доведеться одночасно пропонувати знижки та акції, й знаходити ефективні моделі прибутковості

Chief Marketing Officer Maudau Ольга Румянцева, розповіла УРТЦ розповіла про злети і падіння ринку e-commerce, зміну споживчого попиту та...
time icon  
  90
Усі новини ринку