
Poland & CEE Retail Summit 2025: Головна бізнес-подія року для рітейлу та FMCG у Центральній і Східній Європі


">
Сучасну глобалізовану економіку неможливо уявити без логістичних ланцюгів, а ефективне управління ними є ключовим фактором конкурентоспроможності. Великі компанії витрачають десятки тисяч доларів, щоб зробити постачання максимально ефективним. Чому й навіщо?
Логістичні ланцюги — це сукупність ланок логістичного процесу, під час якого товар проходить шлях від виробника до кінцевого споживача. Ланцюг включає виробництво, зберігання, транспортування та дистрибуцію. Злагоджена робота всіх учасників забезпечує вчасні поставки, оптимізацію витрат і підвищення рівня сервісу.
Логістичні ланцюги та їх види:
Кожен окремий етап називається ланкою. За масштабами ланцюги бувають:
Також існує ланцюг поставок, який охоплює всі бізнес-процеси (від постачальника сировини для виробництва до доставлення кінцевому покупцю). А логістичний ланцюг зазвичай складається з суто логістичних ланок.
Це потребує точного планування й розробки стратегії:
Важливо працювати з надійними постачальниками. Оцініть витрати на транспортування, складську логістику. Управління на складі здійснюється за методами:
Наступний крок — вибір способу транспортування, автоматизація маршрутів і моніторинг. Ланцюг потребує постійного контролю та вдосконалення шляхом аналізу KPI, аудиту процесів та впровадження Lean-методів — це все важливо для оптимізації.
Lean-метод (ощадливе виробництво) — цей підхід спрямований на мінімізацію витрат, усунення втрат і підвищення ефективності для клієнта.
Якщо бізнес працює з постачанням з-за кордону, потрібна надійна міжнародна логістична компанія. DiFFreight має понад 7 років роботи з логістичними ланцюгами в напрямках Китай, США та Європа. Компанія пропонує швидкі та ефективні перевезення вантажів «під ключ» з оформленням митної документації, інспекцією товарів і складськими послугами.
Сучасні технології, автоматизація та цифровізація відіграють важливу роль у вдосконаленні логістичних ланцюгів. Навіщо це бізнесам? Щоб адаптуватися до нових ринкових умов та оптимізувати постачання.
Якщо раніше всі дані рахували в Excel-таблицях, проводили інвентаризацію та лічили запаси вручну, сьогодні активно залучають нові технології:
AI прогнозує попит, оптимізує запаси та запобігає надлишкам чи дефіциту. Алгоритми аналізують інформацію про маршрути, затори, витрати, терміни та пропонують оптимальні рішення. Гігант торгівлі Amazon активно застосовує ШІ на своїх складах.
Датчики GPS та RFID дозволяють відстежувати розташування товарів і транспорту. А IoT-датчики контролюють температуру, вологість і вібрації, що критично для фармацевтики та харчової логістики — такі використовує Maersk.
Дрони дозволяють швидко доставляти посилки в міських умовах або віддалені райони. Також у США тестують роботизованих кур’єрів для останньої милі доставки, до прикладу компанії UPS і Amazon.
Підходить для тренування персоналу: оператори складів, водії. А розумні окуляри допомагають швидше знаходити потрібні товари. AR-окуляри для оптимізації складування застосовує DHL.
Хмарні платформи дозволяють компаніям централізовано керувати постачаннями, складами та перевезеннями. Big Data-аналітика виявляє тенденції, прогнозує ризики та оптимізує маршрути. Служба FedEx використовує Big Data для аналізу погодних умов і вибору найшвидших шляхів.
Перший крок — розібратися, що таке логістичний ланцюг і які є основні ланки. Друге — надійне партнерство. Кожна ланка від постачання до доставки повинна функціонувати справно. Третє — забезпечити організований моніторинг і якісну взаємодію між учасниками. Для цього використовують як сучасні технології, так і класичний менеджмент.
Будь-який ланцюг потребуватиме вдосконалення, адже ринок динамічний, умови та можливості постійно змінюються. Робити переривання не обов’язково — можна змінювати поточні ланцюги на різних рівнях.