Чому у світі дорожчає шоколад
Вартість плитки шоколаду в Україні помітно зросла з початку повномасштабної війни. Але подібна ситуація спостерігається у всьому світі, і, як виявилося, агресія сусідньої країни тут ні до чого. Чому подорожчав шоколад і час робити запаси — далі в матеріалі.
Як змінилися ціни за останній час
Вартість шоколаду в Україні лише з початку 2024-го збільшилась у середньому на 30%. Минулого року показники теж змінювалися не на кращий для споживачів бік. Сьогодні ціна на шоколадки Roshen залежить від магазину. Але загалом виробники намагаються регулярно проводити акції стимулювання попиту.
Очікується, що вартість знову зміниться. Деякі експерти прогнозують +30% вартості, інші — ще більше.
Чому дорожчає шоколад
Причин изменений цен несколько:
- неврожай какао-бобів;
- проблеми з фінансуванням плантацій у Гані – найбільшому постачальнику сировини;
- заборона використання бобів, вирощених на територіях, де були ліси;
- проблеми з транспортуванням.
Більше половини врожаю какао-бобів у світі посідає Західну Африку. Там ситуація на плантаціях погіршується останні три роки. У Гані та Кот-д’Івуарі почалася аномальна посуха, через яку витрати на утримання дерев значно зросли. Взимку країни страждали через зливи, які стимулювали появу небезпечного для рослин грибка.
Також через погоду сповільнилося зростання юних дерев, а старі почали хворіти. В результаті багато фермерів вирішили перейти на вирощування молодняку, якому ще потрібен час для того, щоб дати хороший урожай.
Як викручуються виробники солодощів
Першими відреагували експортери, які відразу почали збільшувати вартість цінного продукту, лякаючи фабрики дефіцитом. В результаті почалася перша хвиля подорожчання, оскільки виробники боялися зриву термінів та скуповували какао за високою ціною.
Компанії по-різному реагують на те, що відбувається. Власник Oreo та Toblerone, компанія Mondolez, у 2023 році підняв ціни на 15% і планує робити це далі.
Деякі продукти пережили шринкфляцію, коли за ту саму ціну покупець отримує менше товару. Це помітно за новим дизайном Toblerone – знамениті пірамідки стали меншими.
Аналогічно надійшли і Mars. Наприклад, KitKat для ринку США почали глазурувати частково. А Nestle зробила пористий Aero ще повітрянішим.
Що буде далі
Експерти сходяться на думці, що ласунам варто робити запаси. Наприклад, на сайті Maudau можна вибрати шоколадки, батончики, цукерки.
Дефіцит навряд чи настане. Виробники ловляться, щоб знизити вміст продуктів какао в солодощах без втрати якості. А вже у жовтні 2024 року очікується збирання врожаю в Африці — як він вплине на ціни, поки що незрозуміло.