Перезавантаження: як розвивається український ринок fast-food
Український ринок fast-food змінюється. Що переможе: вплив глобальних тенденцій чи локальні економічні особливості?
Майже за 10 років після масштабної економічної кризи світовий ринок закладів швидкого обслуговування відновився і збільшується значними темпами. Як пише портал Business.ua, в Україні з кризами все трохи складніше, тому до показників рекордного 2008 року ще далеко. Лідери глобальної фастфуд-індустрії, полишивши всі оптимістичні заяви, відклали розвиток українських напрямків на невизначений термін. Та й деякі вітчизняні компанії, наприклад, мережа McFoxy, схоже, згортають діяльність.
Водночас ринок все ще далекий від насиченості, і, незважаючи на активність рестораторів у столиці, закладів швидкого обслуговування з помірним цінником ще недостатньо. Тому рано чи пізно варто очікувати появи нових гравців та зміцнення позицій існуючих. Хоча в якому форматі вони працюватимуть і на що робитимуть ставку — питання відкрите.
Відкладений бум фастфуду
Попри всі економічні негаразди, Україна залишається малоосвоєним та відносно привабливим ринком для мережевих закладів швидкого обслуговування. Перед світовою кризою 2008 року він досяг рекордного обсягу — $725 млн. Відновлення після різкого падіння відбувалося поступово, але до 2013 року обсяг ринку збільшився до $685 млн. На думку експертів, до насиченості було ще далеко. Потенціал розвитку оцінювали у $4,5-5 млрд. Можливо, це стало поштовхом до рекордного росту інтересу до України з боку глобальних мереж.
Варто зазначити, що протягом довгих років одним з небагатьох світових гравців, що успішно розвивався в Україні, була американська компанія McDonald’s. Але наприкінці 2012-го ситуація докорінно змінилася і почалися конкурентні перегони. У грудні в одному з найбільших торговельних центрів Києва відкрився перший заклад ще однієї американської компанії KFC, яка на той час була третьою за кількістю закладів “швидких” мереж у світі. За декілька місяців у тому ж ТЦ розмістилася ще одна величезна компанія родом зі США, Texas Chicken, яка опікувалася 1700 закладів по всьому світу. Менеджмент цього фастфуду озвучував оптимістичні плани захоплення ринку, очікуючи, що протягом п’яти років українська мережа розшириться до 40-50 закладів у найбільших містах. Але плани так і залишилися планами.
Крім того, 2013-му на офіційні переговори до України прилетіли і топ-менеджери мережі Subway, що спеціалізується на сендвічах. Підготовка до запуску йшла дуже активно, але плани по відкриттю закладів “заморозили” на декілька років. Інтерес Subway до України відновився 2015 року. Повідомлялося, що переговори про відкриття першого закладу у ТРЦ Respublika вийшли на фінішну пряму, попередній договір про оренду приміщень було майже підписано. Але будівництво ТРЦ призупинили, і плани Subway, як, до речі, й інших потенційних іноземних орендарів, зокрема і довгоочікуваного рітейлера H&M, знову не втілилися в життя.
Так чи інакше, бум фастфудів не відбувся. На початку цього року з багатьох брендів, що анонсували стрімке освоєння України, зберегти присутність на ринку вдалося лише KFC.
Хоча, знову ж таки, масштабну експансію мережа відклала до кращих часів. Таким чином, ринок ще більше “просів” за останні роки. За даними компанії Pro-Consulting, обсяг українського ринку закладів швидкого обслуговування наразі оцінюється приблизно в $488,7 млн, тож простір для розвитку є. Традиційно найжорсткіша конкуренція спостерігається у Києві, трохи менша насиченість — у містах-мільйонниках. Найбільше простору у регіонах, але обласні та районні центри менш урбанізовані, а рівень доходів, а разом з ним і купівельна спроможність, там значно нижчі, ніж у столиці. Загалом, ринок залишається ненасиченим, але глобальні гравці не поспішають знову придивлятися до України. Згадати хоча б історію із заявою мера Києва щодо переговорів із Starbucks та лаконічну реакцію представників компанії.
В тренді здорового харчування
Хоча економічні проблеми та низька купівельна спроможність — не єдине, що стає на заваді великим світовим мережам. В Україні, як і в усьому світі, поступово набирає обертів тренд здорового способу життя.
“Скорочення споживання “швидкої їжі” є однією з причин з якої великі міжнародні мережі не поспішали виходити на український ринок 2017 року”, — пояснив Олександр Соколов, генеральний директор компанії Pro-Consulting. За його словами, хоча протягом минулого року в закладах, що спеціалізуються на здоровій їжі, кількість чеків зменшилася, але обсяги виторгу не скоротилися завдяки підвищенню цін.
На думку експерта, тренд здорового харчування посилюватиметься. Корисніших позицій у меню фастфудів дедалі більшатиме, причому активно розвиватиметься вегетаріанський напрямок.
Асортимент таких закладів вже змінюється під впливом трендів здорового харчування. Навіть гіганти індустрії вимушені підлаштовувати своє меню під смаки аудиторії, доповнюючи його “здоровими” позиціями, або ж зовсім “змінювати курс”. Так, McDonald’s постійно публікує заяви про “оздоровлення”, зменшення вмісту шкідливих компонентів у стравах, а також доповнює стандартне меню традиційними для тієї чи іншої країни стравами.
Хто нагодує українців
На українському ринку теж почалося переформатування. Одні компанії продовжують зміцнювати позиції, інші припиняють діяльність. Так, схоже, що мережа McFoxy, яку просували як перший вітчизняний фастфуд, згортається. Зокрема, у Києві перестали працювати мінімум два заклади та корпоративний сайт. Ще у жовтні 2016-го суд заблокував рахунки управляючої компанії через звинувачення у несплаті податків на 650 000 грн. Наразі ТОВ “Макфоксі” перебуває на обліку в податкових органах і має податковий борг.
Натомість інші мережі мають наміри розвиватися та освоювати нові території. “Цьогоріч ми плануємо продовжувати розширювати мережу. Зараз в Україні працюють 83 заклади McDonald’s, — зазначив Гжегож Хмелярський, генеральний директор компанії McDonald’s в Україні. — Торік було відкрито чотири нових заклади (три в Києві та один у Запоріжжі) та реконструйовано п’ять (у Харкові, Дніпрі й Одесі)”. Стратегія світового гіганта зосереджена на зміцненні позицій на ринку бургерів та нарощуванні продажів кави.
Не менш активно планує розгортатися мережа “Крила”, яка зараз має 42 заклади. Компанія однією з перших вирішила використовувати новий формат закладу — у МАФах. Таким чином український фастфуд вивільняє ресурси для відкриття нових точок у регіонах. “Можу припустити, що поточного року ми відкриємо в Україні не менше 50 ресторанів під нашим брендом, передусім у містах з населенням від 50 000 осіб, а також в обласних центрах”, — зауважив Андрій Злуніцин, директор з розвитку мережі ресторанів Крила.
На тлі зниження інтересу з боку глобальних компаній український ринок поступово завойовує фінська мережа Hesburger, яка у своїй країні відвоювала лідерські позиції у McDonald’s. Більше 400 закладів компанії розташовані у Литві, Латвії, Естонії, Туреччині, Казахстані, Росії. Hesburger проводить доволі агресивну маркетингову кампанію в Києві, але відмовляється озвучувати плани щодо відкриття нових закладів.
Ще одним відлунням нереалізованого буму фастфудів можна назвати мережу FreshLine, засновану бізнесменом Вадимом Бортником. Її концепція дуже нагадує Subway. Перший сандвіч-бар FreshLine відкрився у Харкові, а на столичний та міжнародний ринки компанія вийшла за декілька років. Наступним важливим кроком у стратегії розвитку значиться відкриття сотого закладу мережі.
Також найближчим часом на вітчизняному ринку очікується поява декількох нових мереж.
Зокрема, про заснування фастфуду W Lunch з доволі помірним цінником заявив київський ресторатор Микола Тищенко. Не слід забувати і про амбітні плани з розвитку власних ресторанних напрямків компаній ОККО та WOG. Тож “заморожені” наміри світових гігантів фастфуд-індустрії поки грають на руку українським компаніям.
Джерело: business.ua
Читайте також –