Їсти хочеться всім: локальні торгові мережі тіснять великих гравців

Їсти хочеться всім: локальні торгові мережі тіснять великих гравців

22.02.2018 08:10
  1300
Ukrainian Retail Association

За рахунок чого локальні гравці на рівних конкурують з лідерами та що формуватиме український ринок продуктового рітейлу в майбутньому.

Інфляція вже не перший рік є “дви­гуном” української торгівлі, пише видання Бізнес. За попередніми оцінками компанії GT Partners Ukraine, обсяги продажів українських продуктових мереж 2017 році збільшилися, як мінімум, на 15% і перевищили 250 млрд грн.

Згідно з дослідженням компанії GfK, торік витрати на споживчий кошик (включає більше 80 товарних категорій: продукти харчування, напої, миючі засоби, побутова хімія, предмети особистої гігієни) зросли на 19% у порівнянні з показниками 2016 року. При цьому, як зауважила Марина Забарило, керівник Споживчої панелі домогосподарств компанії GfK, це зростання обумовлене подорожчанням придбаного. Тоді як реальне (кількісне) споживання практично не змінилося — збільшилось лише на 0,1%.

Роздрібний склад

З урахуванням того, що якісь компанії йдуть з ринку, якісь приходять, загальна кіль­кість гравців продуктового рітейлу останніми роками кардинально не змінюється. Торік в країні з’явилися такі мережі, як Купава маркет (чотири магазини) в Терно­полі та Щедрий маркет (чотири магазини) у Луцьку. Крім того, інвестиційна група VolWestGroup (мережа Наш Край) почала розвивати в Україні мережу SPAR. У 2017 році було заплановано відкрити 15 магазинів, а в найближчі три роки — 50 торговельних точок за рахунок власних супер­маркетів. Новачки на ринку з’являються і цьогоріч. Зо­крема, ЗМІ повідомляли, що ресторанна компанія L’Kafa Group в березні відкриє в Києві свій перший магазин біля дому Базар Експрес. Ресторатори планують за два-три роки створити мережу з 30-40 точок.

Помітною тенденцією 2017 року став активний розвиток локальних торговельних мереж, що охоплюють один економіко-географічний регіон. За словами Ігоря Гуглі, директора консалтингової компанії GT Partners Ukraine, торік у сегменті міні-маркетів найактивніше зростали такі мережі: Точка (47 магазинів) в Одесі, Файно Маркет (63 магазини) у Кропивницькому, а також київська мережа ЛотОК. Наприклад, Файно Маркет, за даними компанії, у 2017 році відкрив 18 нових магазинів. А мережа ЛотОК, яка на­лічує 87 торгових точок, лише минулого року відкрила 22 нових магазини біля дому.

Активність локальних гравців обумовлена зосередженістю в регіонах, які їм добре знайомі та зрозумілі. А також їхнім розвитком переважно в найзатребуванішому наразі форматі “магазин біля дому”.

Для таких магазинів простіше знайти підходящі приміщення. Крім того, як зазначила Анастасія Вишняк-Кулагіна, виконавчий директор мережі продуктових супермаркетів DIGMA (Харків, 32 магазини), в основі формату магазину біля дому вже “закладена” висока ступінь лояльності споживачів за рахунок локації.

Ще одна можлива причина активності регіональних гравців криється у статистиці лідерів ринку, які дещо збавили темпи розвитку. Зокрема, група компаній Fozzy Group торік сфокусувалася на розвитку мережі Фора в межах столичного регіону. Як зауважив Ігор Гугля, компанія також стала більше уваги приділяти своєму дискаунтеру Thrash!, відкриваючи ці магазини на місці найменш рентабельних Сільпо і даючи, таким чином, другий шанс торговельній локації. Дещо знизив темпи розвитку лідер вітчизняного ринку рітейлу — корпорація АТБ. Якщо 2016 році компанія відкрила 111 магазинів, то 2017-му — 78.

Також нагадаємо, що наразі компанія націлена на завоювання західного регіону країни і розширення логістичної інфраструктури мережі. Так, наприкінці 2016 року вона придбала декілька магазинів Барвінок, а торік викупила частину активів мережі Колібріс. Цього року, за словами пана Маркова, корпорація АТБ планує відкрити понад 100 нових магазинів, переважно в західному регіоні, Одеській області та Києві.

Елементи консолідації

З огляду на плани розвитку великих гравців, а також на тенденції в торгівлі, великі мережі поступово поглинатимуть дрібні та нарощуватимуть свою ринкову частку. “Поки окремі локальні мережі розвиваються, тому що не знайшли свою нішу, — вважає Олексій Доро­шенко, директор Української асоціації постачальників торговельних мереж. — Вони генерують збитки, торговельна мережа окупається за наявності 50 магазинів і більше. Тому мало хто з локальних грав­ців витримає конкуренцію з великими рітейлерами, і регіональні мережі в пер­спективі підуть з ринку”. На думку експерта, незважаючи на нинішню розрізненість ринку, його консолідація неминуча. “Український ринок про­дуктового рітейлу наразі складно назвати високо­консолідованим. Великі гравці переважно ведуть боротьбу за локації, а не за сам бізнес. Це пов’язано з тим, що потенційні пре­тенденти на “поглинання” не мають чіткого позиціо­нування, а також з дефіци­том відповідних торгових площ, — зазначила Анаста­сія Вишняк-Кулагіна. — Але консолідація ринку — це світовий зростаючий тренд, що дозволяє гравцям на­ростити частку, посилити позицію на ринку і запро­понувати цікавішу ціну за рахунок економії на масштабі. І Україна — не виняток”.

Прикладом укрупнення гравців стало придбан­ня влітку минулого року компанією Auchan дев’яти гіпермаркетів Караван.

Завдяки цій операції міжнародний рітейлер збільшив кількість торго­вих точок в Україні до 20, їхня сумарна площа склала 160 600 кв. м. Це дозволи­ло компанії ввійти в нові для мережі міста — Харків, Дніпро, Житомир, Чер­нівці.

Слід зазначити, що не всі присутні на українському ринку міжнародні гравці так динамічно розвиваються. Судячи з усього, перспективним вважа­ють український ринок в компанії Novus, адже, як зауважив Ігор Гугля, це чи не єдиний оператор, який останніми роками будує в країні великі магазини “з нуля”.

Компанія Billa, яка працює в Україні з 2000 року, навпаки, покинула деякі регіони присутності. Зокрема, у рітейлера були мага­зини в Дніпрі, Запоріжжі, Харкові, Одесі, Нікополі, Краматорську, Херсоні. Представники компанії заявляли про плани розви­ватися в столиці.

Поки частка великих компаній на українському ринку продуктового рітей­лу невелика. Як зауважив Ігор Гугля, якщо в євро­пейських країнах на пер­шу трійку-п’ятірку гравців припадає мало не поло­вина ринку, то в Україні в 2016 році топ-10 рітейлерів утримували 32% ринку. За даними експерта, кількість мінімаркетів в Польщі, наприклад, в 15 разів вища, ніж в Україні. Тому потенціал для розвитку в Україні як дрібних, так і великих рітейлерів ще досить високий.

Формати

Різні дослідницькі компанії по-своєму структурують роздрібні канали прода­жів і формати магазинів. Проте аналітики сходять­ся на думці, що останнім часом найактивніше розвиваються магазини невеликих площ і легкої доступності.

За даними дослідження компанії GfK, якщо в 2016 році за темпами зростання в Україні лідирували дискаунтери і Cash&Carry, то минулого року — спеціалізовані магази­ни, гіпермаркети і магазини біля дому. За словами Мари­ни Забарило, спеціалізовані магазини нарощували оборот за рахунок збільшення частки до­рожчої продукції в асортимен­ті, що дозволило залучити но­вих покупців, а гіпермаркети, навпаки, пропонуючи дорожчу продукцію, втратили частину своїх покупців, але при цьому покупці, що залишилися, стали купувати в гіпермаркетах частіше.

Також, за даними Споживчої панелі домогосподарств компа­нії GfK, торік вдвічі збільшилася кількість інтернет-покупок, хоча їх частка в загальній структу­рі реалізації товарів повсяк­денного попиту залишається незначною — 0,1%. “Цікаво, що середні витрати на покупку в інтернеті зменшилися, а частота і розмір покупки збільшилися, що свідчить про те, що покупці стали частіше купувати онлайн не лише парфумерію та дорогу косметику, як це було в минулі роки, а й продукти харчуван­ня”, — зауважила Марина За­барило.

Можливо, з урахуванням зростаючої популярності в країні магазинів біля дому, деякі рітейлери, які раніше не розвива­ли цей формат, збираються його освоювати. Зокрема, компанія Auchan, присутня в сегменті гіпермаркетів, ще на початку минулого року заявляла про плани відкривати в Україні свої точки в форматі магазинів біля дому.

Згідно з даними компанії GT Partners Ukraine, останніми роками в Україні найбільше відкривається мінімаркетів (магазинів самообслуговування площею до 200 кв. м). Як по­яснив Ігор Гугля, цьому сприяє велика пропозиція вакантних приміщень для магазинів такого формату. Тоді як знайти приміщення під супермаркет набагато складніше. Крім того, в таких магазинів невеликий термін окупності (півтора-три роки) та повернення інвестицій. Та й інвестиції трохи менші — $20 000-30 000 на 100 кв. м.

Прогноз

Цього року експерти не очі­кують революційних змін на українському ринку про­дуктового рітейлу. “Ситуація кардинально не зміниться. Локальні оператори, як і рані­ше, будуть розвиватися в межах своїх регіонів. На­ціональні будуть розвиватися органічно шляхом відкриття магазинів або шукатимуть можливість поглинути дріб­них”, — зауважив Ігор Гугля.

На думку Олексія Доро­шенка, цьогоріч ринки і далі будуть “забирати” все більше покупців, що позначатиметься на доходах окремих гравців. Крім того, аналітики впев­нені, що в найближчі рік-два на український ринок про­дуктового рітейлу навряд чи вийдуть нові закордонні гравці. “Іноземним гравцям нецікавий український ринок продуктового рітейлу. Вони дивляться на купівельну спро­можність населення. І термін окупності проектів в 7-12 років нікого не надихає”, — заува­жив Олексій Дорошенко.

Ринок в цифрах

За оцінками компанії GT Partners Ukraine, в Україні близько 150 компаній, до складу яких входять торговельні мережі, якщо вважати мережею кількість магазинів від двох. У країні налічується сім національних операторів — АТБ, Fozzy Group, VolWestGroup, ЕКО Маркет, Фуршет, Таврія-В і Retail Group (Велика кишеня, Велмарт, ВК Експрес), якщо вважати національною компанію, яка присутня в чотирьох з п’яти економіко-географічних регіонах України. Локальні рітейлери, за даними GT Partners Ukraine, складають 83% загальної кількості гравців. І, як уже згадувалося, щорічно на ринок виходить два-три нових оператори.

Джерело: Бізнес

Читайте також – 

Топ-10 продуктових мереж України за кількістю магазинів


До останніх новин До популярних новин Підтримати редакцію

Раз на тиждень

ми будемо відправляти Вам 

найцікавіші новини тижня


Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Усі новини ринку