Малий та молодецький: топ-10 мереж продуктових мінімаркетів України
Продуктові мережеві магазини формату «біля дому» все активніше розвиваються по всій Україні. Які мережі мають найбільшу кількість торгових точок, і в яких регіонах мінімаркети представлені найширше.
Дослідницька компанія GT Partners Ukraine підготувала масштабний аналітичний огляд ринку українських продуктових мінімаркетів. В дослідженні враховувались торгові точки площею до 200 кв. м.
Зокрема, в ньому наводяться дані про найпопулярніші торгові мережи, що працюють у форматі «магазин біля дому» або «мінімаркет», географічне поширення таких торгових точок, динаміку зростання кількості мінімаркетів і багато іншого.
Поки що основна увага споживачів і гравців ринку направлена більше на формат «супермаркет» – саме на розвиток подібних об’єктів роблять ставку всі лідери ринку. Але разом з тим досвід Західної і Центральної Європи показує, що в умовах дефіциту великих вільних площ і бажання споживачів мати можливість купувати товари «за два кроки від дому» продуктові мінімаркети в місті мають хороші перспективи розвитку.
В Україні цей формат поступово теж відвойовує «місце під сонцем». Зокрема, за даними GT Partners Ukraine, за 5 років кількість мінімаркетів в країні збільшиться на 50%!
Уже не перший рік успішно розвиваються мережі Рукавичка, Наш Край і ЛотОК, причому практично всі їх торгові точки працюють в форматі «магазин біля дому» або «мінімаркет». Стрімко нарощують кількість магазинів мережі Сім-23 і Делві. Не стоять на місці й інші оператори.
Що примітно в топ-10 мереж продуктових мінімаркетів України: якщо в цілому на FMCG-ринку впевнено лідирують корпорації з пропискою в великих містах – Київ, Дніпро, то з невеликими магазинами географічне розмаїття помітно більше.
Відразу чотири рітейлера в топ-10 представляють Західну Україну: по дві компанії з Луцька і Львова. Ще два оператора – з «пропискою» в Запоріжжі. Крім них, у списку представлений тільки Київ, Кривий Ріг, Кропивницький і Миколаїв. Тобто будь-яких жорстких географічних обмежень і переваг немає.
З іншого боку, аналізуючи поширення невеликих мережевих продуктових магазинів по регіонах України, не важко помітити певний дисбаланс. Найбільша кількість торгових точок подібного формату відкрито на Західній Україні – майже 40% від усіх мінімаркетів. Що й не дивно, з огляду на наявність відразу чотирьох рітейлерів в списку десяти найбільших мереж мінімаркетів за кількістю об’єктів.
На другому місці за відсотком працюючих об’єктів – Східна Україна, хоча в топ-10 мереж мінімаркетів не входить жодна компанія реєстрацією в Східній Україні. Решта значно відстали: в Центральній Україні працюють лише 13% магазинів, в Південній – 10%, в Північній і Києві – по 9%.
Така диспропорція дозволяє невеликим регіональним гравцям не змагатися з безперечними лідерами ринку, такими як АТБ і Сільпо, а успішно розвиватися в суміжних нішах, відкриваючи магазини формату «біля дому». У багатьох містах мережевий роздріб представлений ще не дуже сильно, і потреба покупців в близьких і невеликих магазинах з товарами першої необхідності поки що забезпечують немережеві оператори. Однак, як показує практика, їм все складніше конкурувати з нехай і невеликими, але системними компаніями: активно відкриваються Наш Край (компанія почала пропонувати партнерам запускати магазини за принципом зворотного франчайзингу), Делві, ЛотОК, Сім-23 і інші мережі. Більш того: з’являються нові гравці, наприклад, в Києві і області все більше стає магазинів мережі «Коло дому».
Читайте також –
Мережа мікромаркетов Коло дому: новий проект менеджменту АТБ?