
Електронна система відстеження підакцизних товарів: що зміниться з 2026 року та чи готовий бізнес до змін


Співзасновник холдингу iFest Юрій Назарук про досвід українського ресторанного бізнесу за кордоном, зокрема про причини закриття «П’яна Вишня» в Лондоні, про заплановане відкриття закладу у столиці червоних вин Бордо та про плани виходу на ринки Німеччини, Чехії, Іспанії, США та Японії.
Після допису в Facebook про те, що у Львові 50 ресторанів виставлено на продаж, деякі медіа написали, що саме iFest закриває 50 власних ресторанів. Банки прочитали ці спотворені новини та зупинили всі кредитні лінії холдингу, бо вирішили, що ми “на грані”.
Ситуація на ресторанному ринку є недоброю, однак не є критичною. Погано – в Сумах, у Харкові, в Маріуполі. В спокійніших регіонах України краще – це воєнні реалії часу. Однак iFest продовжує експериментувати і відкривати нові заклади і за кордоном, і у Львові. Усі ресторани холдингу вмонтовані в місто, водночас заточені під туриста. Такі заклади, як “Криївка”, “Гасова Лампа”, “Львівська копальня Кави”, “Найдорожча ресторація Галичини” – не знайти більше ніде в Україні. Ресторани – це вже давно не тільки про їжу. Це місця сили, куди люди приходять, п’ють каву, спілкуються і розуміють – ні, це ще не кінець.
Щодо закриття “Реберня” в Тернополі – це був франшизний заклад, і тут було допущено багато помилок. Щоб проєкт працював, треба мати на місці сильного партнера, вдалу локацію, команду. У цьому форматі заклад навряд відкриється знову. Але, можливо, “Реберня” з’явиться у Тернополі з новим партнером і на новому місці.
Заклади “Реберня” і “П’яна Вишня” є у столиці, і ці заклади рухаються добре, бо Київ завжди був великим живим ринком. В Одесі інша картина: обстріли, тривоги, комендантська година – яке може бути барне життя, коли люди мають бути вдома о 23:00? Та й туристи зараз не їдуть просто так на море, якщо там може прибитися міна.
У Львові колись було під два мільйони туристів на рік – і місто вже ледь поралося, усе працювало на межі інфраструктурних можливостей. Тепер у місті багато внутрішніх гостей – військові у відпустці, люди, які не мають змоги виїхати за кордон. Але це точно не закордонні туристи, які приїхали у Львів, щоб пити глінтвейн і гуляти старим містом. Це вимушений туризм – не від радості, а від обставин.
На початку лютого 2022 року холдинг мав 127 закладів, зараз – вже понад 180. Після повномасштабного вторгнення відкрили понад 30 нових точок за кордоном, більшість з яких – “П’яна Вишня”.
За кордоном “П’яна Вишня” працює в Польщі, Молдові, Румунії, Угорщині, Словаччині, Латвії, Литві та Естонії. У Польщі також відкрилася “Реберня”. В Азербайджані відкрита “Львівська майстерня шоколаду”, а кавовий бренд !Fest Coffee Mission представлений у Польщі, Туреччині та Сальвадорі.
Щодо планів відкриття нових закладів у 2025 році – залежить від обставин. В Україні холдинг не будує гучних прогнозів – не той час. У Львові команда працює над створенням нових концепцій, в Києві незабаром відбудеться запуск нових “П’яна Вишня” та “Реберня”.
У 2014 році “Львівська майстерня шоколаду” в Донецьку була розташована прямо навпроти театру. Щоб зберегти команду, в компанії вирішили продовжити роботу, незважаючи на окупацію. У закладі грала українська музика, персонал спілкувався рідною мовою. Це був дуже сильний кейс. Але в якийсь момент всі зрозуміли, що далі працювати небезпечно – і закрилися.
У Маріуполі працювали дві “П’яні Вишні”, одна з них – на пляжі біля Азовського моря, яка відкрилася в січні 2022-го, а вже в лютому місто було захоплене. Обидва заклади залишилися на окупованій території. Також була “П’яна Вишня” в Херсоні – її теж довелось закрити.
У Харкові та Запоріжжі були прильоти біля закладів iFest, фасади були пошкоджені, але вже за кілька тижнів відновили роботу. Якщо говорити про загальні втрати – це десятки мільйонів гривень.
В Лондоні “П’яна Вишня” пропрацювала лише три місяці: заклад відкрили з ресторанною ліцензією, а необхідно було отримати барну. Оформленням документів займався локальний партнер, який до кінця не вивчив місцеві правила і допустив помилки. Коли звернулися за новою ліцензією – отримали відмову. Через високий рівень криміналу у центрі Лондона місцева влада обмежує відкриття нових барів. Все ж сподіваюся повернутися до Лондона вже з урахуванням усіх нюансів.
Вже цієї весни відкриється перша “П’яна Вишня” у Франції у місті Бордо. Далі у фокусі –Німеччина, Чехія, Іспанія, США та Японія. “Вишневий” формат добре сприймають у різних країнах, треба нести цю атмосферу далі.
Необхідно мати надійного локального партнера, якому ви довіряєте. Це допоможе вам краще орієнтуватися в місцевому ринку, уникнути помилок та прискорити процес адаптації. Також важливо зробити повний юридичний аудит і зрозуміти, чи підходить обране місце для вашого бізнесу. Варто дізнатись, чому певне приміщення залишалося порожнім, чому нікому не вдалося зробити бізнес на цій локації раніше, і чи є шанс змінити ситуацію на краще.
Не менш важливо враховувати культурні особливості та вподобання місцевих мешканців та пам’ятати, що ваші основні клієнти – це не співвітчизники, а місцеві люди. Тому, аби досягти довгострокового успіху, важливо налаштувати бізнес так, щоб він відгукувався на їх потреби. Будьте готові до того, що інвестувати на закордонних ринках доведеться більше, ніж в Україні, а рентабельність може бути нижчою. Однак це не означає, що успіх неможливий. Головне – бути готовим адаптуватися до нових умов і ринків. Це дозволить вам створити успішний бізнес у новій країні.
Джерело: Delo.ua