Межа виживання чи початок відродження? Як працює мережа KFC Ukraine під час війни
Аліна Кіптик, одна із франчайзі KFC в Україні, в колонці для NV розповіла: як ресторанний бізнес не тільки виживає в складних умовах, а й стає рушієм відновлення економіки України.
Відродження бізнесу під час війни: історія KFC в Україні
У той час, як багато галузей української економіки зазнали значних збитків внаслідок повномасштабної війни, сегмент фаст-фуду продемонстрував свою стійкість. Попри загальне скорочення кількості ресторанів на 17%, саме фаст-фуд став одним з небагатьох сегментів, який показав зростання. Мережа KFC Ukraine під час війни відкрила 13 нових ресторанів, а ще чотири знаходяться на стадії будівництва. Кожен новий ресторан є інвестицією в майбутнє України та створює в середньому 50 робочих місць, сприяючи розвитку локальних бізнесів.
Посмотреть эту публикацию в Instagram
Відновлення після 24 лютого 2022 року
Після початку повномасштабної війни KFC, як, мабуть, і всі міжнародні бренди, тимчасово закрив свої заклади. Протягом першого місяця ресторани мережі перетворилися на волонтерські штаби, й в деякі дні обсяг розданих обідів перевищував показники звичайного робочого дня. Волонтерська діяльність дала компанії новий досвід, як швидко адаптувати стандартні процеси під нові реалії: від закупівлі продуктів до логістики та розкладу роботи співробітників.
Проте, вже на початку квітня 2022 року саме KFC стала першою міжнародною мережею, яка відновила свою діяльність в Україні. Ініціатива поновлювати роботу в Україні йшла повністю від українських партнерів. На момент відкриття питання про фінансовий прибуток не стояло. Ми хотіли підтримати співробітників, бо робота допомагає психологічно триматися та, авжеж, зробити свій вклад в економіку країни. Оскільки ми міжнародний бренд, поновлення роботи в Україні погоджувалося на найвищому рівні: у head-офісі в Штатах.
Одним із головних викликів відновлення стало поєднання вимог франшизи зі здатністю швидко реагувати на зміни в нестабільному середовищі. Та командна робота і корпоративна культура дозволили зберегти стандарти та системність, при цьому стати адаптивними та підлаштуватися під реалії сьогодення. Філософія KFC в ці часи полягає в тому, щоб діяти максимально ефективно за першої ж нагоди.
Зростання середнього чеку під час війни
Коли ми відновили роботу у квітні 2022 року, середній чек зріс на 50%. І це сталося при тому, що ми відкрилися майже за довоєнними цінами. Основна причина такого зростання — це збільшення кількості людей на один чек. У перші місяці люди приходили до нас сім’ями та компаніями, шукаючи можливість відчути частинку нормального життя. Наші заклади стали для багатьох тим місцем, де можна було ненадовго відволіктись.
Поступово, коли ринок почав відновлюватися і конкуренти також повернулися до роботи, середній чек нормалізувався.
Зараз ми повернулися до рівня січня-лютого 2022 року. Це особливо важливо, зважаючи на те, що населення зменшилось через велику кількість переселенців, ми працюємо в умовах блекаутів і щоденних повітряних тривог (заклади KFC, з міркувань безпеки, зачиняються під час повітряної тривоги). Та навіть за цих обставин кількість гостей не зменшилася, і це свідчить про те, що наша частка на ринку зросла.
Адаптації та інновації KFC під час війни
Інвестиції в автономність ресторанів — це зараз пріоритет, щоб забезпечити стабільну роботу закладів навіть за умов відключення електроенергії та перебоїв з водою. Генератори та резервуари для води стають нашими новими союзниками, дозволяючи нам залишатися доступними.
Один із викликів сьогодення — це стабільність та якість постачання. Ми працюємо виключно з затвердженими постачальниками, що мають необхідні сертифікати та пройшли аудит. Реалії такі, що іноді наші постачальники фізично страждають. Так на початку 2022-го хтось був під окупацією, а якісь виробництва та склади взагалі зруйнувані. Коли ресторани знову відкрилися, асортимент був скорочений. Наприклад, в нас не було свіжих овочів, а газовані напої тимчасово були змушені імпортувати, позаяк виробництво знаходиться у Миколаївській області. Та завдяки плідної праці з наявними постачальниками та акредитації нових, ми змогли повернутися до повного асортименту і навіть розширити його, додавши нові продукти, такі як кукурудза, рис, сирні снеки, нові десерти та напої.
Окрім процесуальних адаптацій, KFC також трансформувався й в соціальному сенсі. У цей час особливо важливо говорити про інклюзивність — в Україні понад 3 мільйони людей з обмеженими можливостями, і KFC розуміє, що їх комфорт має стати нашим пріоритетом. Ми провели аудит своїх ресторанів, щоб виявити, які зміни необхідні для забезпечення доступності. Наша мета — створити умови, у яких кожен гість, незалежно від своїх можливостей, зможе комфортно відвідувати наші заклади.
Ще один із векторів соціального розвитку бренду — розумне споживання: ми мінімізуємо та спрощуємо пакування, зменшуємо використання пластику. І це не завжди про зниження витрат, але й про сучасність і підтримку екології.
Соціальна відповідальність як новий modus operandi
Наші соціальні ініціативи поділяються на дві основні категорії: волонтерські проєкти та благодійні.
По благодійності ми завжди співпрацюємо з профільними фондами, вибираючи собі надійного партнера. Це схема, коли сильні компетенції кожної зі сторін посилюють якість результату. Коли почалася повномаштабна війна, і фонд евакуював своїх підопічних за кордон, ми шукали нові можливості для співпраці. Так, у 2022 році ми підтримали фонд Маші Єфросиніної. Проєкт “Незламна мама” допомагає сім’ям, які постраждали від різних видів насильства під час війни, зосереджуючи увагу на ментальному здоров’ї. Ми зібрали понад 4,4 млн грн на підтримку цієї програми, забезпечивши фінансування чотирьох заїздів для різних сімей.
Наступним проєктом стала співпраця з фондом Ліга допомоги, де ми збирали кошти на модульні будинки для тих, чиї оселі були зруйновані. Ми зібрали понад 4,8 млн грн, встановивши 11 модульних будинків, що стали тимчасовим прихистком для сімей. Важливо, що ці будинки виготовлялися в Україні, що дозволило нам не тільки допомогти сім’ям, але й підтримати місцевих виробників.
Цього року в нас масштабний збір для фонду savED. Нам дуже відгукнулась їх філософія та місія: повернути дітям доступ до безпечної освіти. Безпека, сьогодні всім зрозуміло що пріоритет, та для майбутнього покоління навчання офлайн — це про відчуття нормального дитинства та соціалізація. Наша амбітна ціль 10,5 млн грн — це 3 укриття на базі освітніх центрів в прифронтових регіонах. Наразі зібрано понад 5 млн грн і перше укриття в Миколаївській області вже на фінальній стадії ремонту.
Корпоративне волонтерство стало важливим елементом нашої культури. Так, ми прибираємо парки, стаємо донорами крові, відвідуємо притулки для тварин, долучаємось до програми наставництва для підопічних та випускників дитячих будинків. Ми активно залучаємо команду на всіх рівнях до соціальних ініціатив, що не лише допомагає суспільству, але й покращує моральний дух команди та розвиває компетенції.
Згідно з дослідженнями HR, компанії з високим рівнем корпоративного волонтерства зазвичай мають нижчий рівень плинності кадрів. Навіть ті співробітники, які не беруть участі у волонтерських акціях, відчувають позитив від почуття причетності. Ось як приклад, як соціальна відповідальність та працююча корпоративна культура випливають на бізнес показники. Ми маємо низький показник плинності кадрів — менше 5,7% на місяць — і високий рівень задоволеності співробітників — понад 87%. Ми активно відкриваємо нові заклади, на 98% менеджерський склад це внутрішній кадровий резерв. Це показує, що ми розвиваємо людей і високий рівень залученості.
Нові можливості на ринку та ініціативність українців
Зараз ми живемо в надважкі часи, та з’явилися нові таланти, нові локації, більш гнучкі умови оренди та зміни у ринкових процесах. Так, зараз ми йдемо на додаткові ризики, та це дає нам нові можливості. Ми віримо в наш бренд, в нашу країну та розвиток бізнесу навіть у скрутні часи.
У планах на 2022 рік були такі міста, як Запоріжжя, Херсон і Миколаїв. Війна трохи змінила географію відкриттів, і зараз ми активно розвиваємося у західних регіонах, а також на півдні, в центрі та столиці. За період повномасштабного вторгнення ми вже відкрили 13 нових ресторанів, ще 4 знаходяться у процесі будівництва. До кінця 2024 року плануємо, що мережа буде налічувати 66 ресторанів, а на 2025-й рік маємо ще більш амбітні плани.
Бізнес не може стояти на місці, наша стратегія — бути адаптивними, продовжувати розвиток та працювати на максимум своїх можливостей. Ми хочемо підтримувати та розвивати економіку нашої країни, працювати для українців та України.