Все йде по плану: які франшизи продовжують активно розвиватися в Україні попри війну

Все йде по плану: які франшизи продовжують активно розвиватися в Україні попри війну

14.08.2023 08:30
  2308
Костянтин Симоненко

За даними Franchise Group, у перший рік великої війни більше 20 000 українських підприємців продовжують бізнес за франшизою. До вторгнення в Україні було 592 компанії-франчайзери, які оперували 23 597 об’єктами.

Як пише видання Forbes.ua, попри 15%-ве зменшення кількості бізнесів, що діють за франшизою, є формати, які активно розвивалися під час війни. У липні–серпні 2022 року Franchise Group провело опитування серед 35 франчайзі – 43% відповіли, що активно масштабувалися торік. Зростали насамперед франшизи, які мали хоча б одну з трьох ознак: сильний бренд, «зручний» для війни формат і міжнародну перспективу, вважає співзасновниця компанії MOST Franchising Катерина Бенівська. Нижче наведені приклади форматів, які рятують український малий та середній бізнес під час війни.

Сильний бренд

Хрестоматійний приклад широко відомого та впізнаваного бренду – Нова пошта, яка відкрила торік 803 відділення за системою франчайзингу. Ця франшиза має доступний поріг входу та високу впізнаваність бренда.Так само мережа електроінструментів Dnipro-M за 2022 рік відкрила 60 франчайзингових точок (26 уже цьогоріч).

Ще один відомий приклад – холдинг МХП, який продав 71 франшизу на М’ясомаркет та 48 на заклади вуличної їжі Döner Маркет. МХП у своїй стратегії розвитку робить ставку на франчайзі, які готові відкривати понад 30 точок. Вони називають їх майстер-франчайзі. Саме такі «майстри» покривають 80% мережі М’ясомаркет та Döner Маркет. Як зазначає керівник управління з роботи з франчайзі МХП Дмитро Озеран, дуже допомогло те, що майже всі партнери (франчайзі) МХП залишилися в Україні й хотіли робити свій внесок у розвиток економіки.

Оптимальний формат

Друга ознака – оптимальний формат, який не потребує великого обсягу капіталовкладень і може бути швидко релокований. Наприклад, пивна мережа Good Beer відкрила 26 нових закладів, а мережа кав’ярень самообслуговування Zernova – 57. Так, у Zernova не було потужного маркетингового бекграунду, але формат бізнесу зіграв вирішальну роль у розвитку франшизи. Для відкриття точки потрібно лише обрати локацію, закупити обладнання та слідкувати за запасами кави в автоматах. Такий підхід став особливо актуальним в умовах війни для інвесторів, котрі не хотіли прив’язуватися до конкретного міста повноцінним закладом, на відкриття якого потрібно багато часу й ресурсів.

Можливість експансії

Третій тренд ринку франшиз воєнного часу – експансія. Багато франчайзерів почали відкривати точки за кордоном. Так, 69% респондентів Franchise Group відкривали франшизи за межами України, тими, хто покинув межі батьківщини. Наприклад, мережа домашніх заморожених напівфабрикатів Галя Балувана за 2022 рік встигла відкрити 50 точок в Україні, а за поточний рік – 20 точок за кордоном під брендом MultiCook, зазначає співзасновник мережі Галя Балувана Володимир Матвійчук. Секрет успіху цієї франшизи полягає у швидкій адаптації формату закладу та меню під потреби місцевого ринку. Міжнародну експансію торік освоювали й ресторани Lviv Croissants, П’яна вишня, Чорноморка.

В 2022 році найбільшою популярністю користувалися франшизи громадського харчування та продуктового рітейлу – на їхню частку припадало понад 80% усіх проданих українських франшиз, оскільки саме ці напрями більше затребувані навіть під час війни. Як зазначається у дослідженні Franchise Group, найчастіше українські компанії продають франшизи у Польщу, Німеччину, Чехію, США, Казахстан, Францію,. Запити на відкриття бізнесу надходять як від українців, так і від іноземців.

Тренди 2023 року

На думку експертів, у цьому році буде продовжуватися як міжнародна експансія так і розширення мереж франчайзі в Україні. Приблизно 15–20% українських компаній продовжать експансію світом, прогнозують у Franchise Group. Також після війни франчайзинг стане для бізнесу єдиною можливістю старту без ризику, вважає співзасновник консалтингової компанії Франч Роман Кирилович. Торік підприємці показали адаптивність, мобільність і швидке прийняття рішень, що допоможе їм і в майбутньому.


До останніх новин До популярних новин Підтримати редакцію

Раз на тиждень

ми будемо відправляти Вам 

найцікавіші новини тижня


Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Усі новини ринку