Українці стали рідше стикатися з шахрайством під час онлайн-шопінгу – дослідження OLX

Українці стали рідше стикатися з шахрайством під час онлайн-шопінгу – дослідження OLX

10.02.2023 08:15
  1521
Микола Маранчак

Частка тих, хто стикався з аферистами в інтернеті, скоротилася із 27% до 20%. Поменшало і тих, хто відмовлявся від онлайн-покупки через страх бути ошуканим, а найпопулярнішим видом шахрайства стала невідправка оплаченого товару. Водночас, такі випадки спіткали меншу кількість покупців, ніж раніше.

Про рівень безпеки онлайн-шопінгу йдеться в річній аналітиці OLX. За минулий рік 65% людей, які звернулися до служби підтримки OLX зі скаргою на фішинг, не втратили гроші завдяки постійному інформуванню та навчанню на платформі, власній уважності, знанню правил та своєчасному зверненню до фахівців. У 2021 році цей показник був дещо нижчим — 61%.

Про зростання освіченості у сфері кібербезпеки свідчить і зменшення звернень про спробу шахрайства за межами платформи — кількість таких випадків знизилась більш ніж удвічі відповідно до 2021 року. Крім того, в OLX зафіксували менше звернень про прохання передоплати: 4874 заявок проти 6000 у 2021-му. Кількість зафіксованих випадків зі спробою обдурити продавця (тобто користувач надіслав товар, однак кошти не отримав) теж зменшилась: 162 випадки проти 200 у 2021 році.

Про зростання освіченості у сфері кібербезпеки свідчить і зменшення звернень про спробу шахрайства за межами платформи — кількість таких випадків знизилась більш ніж удвічі відповідно до 2021 року.

На великих онлайн-платформах дбають про технічний захист користувачів від аферистів, впроваджують складні системи розпізнавання шахраїв і дієві інструменти протидії зловмисникам. Здебільшого оголошення проходять через фільтр штучного інтелекту. Наприклад, на OLX 90% запитів обробляються системою за критеріями, які постійно вдосконалюються. Решта 10% підозрілих публікацій проходять ручну модерацію спеціалістами. Відправити оголошення на перевірку може і сам покупець, натиснувши відповідну кнопку біля пропозиції.

Для того, щоб безпечно купувати онлайн, важливо насамперед бути пильним, оскільки здебільшого жертвами інтернет-шахраїв стають люди, які ведуться на соціальну інженерію та потрапляють у психологічні пастки зловмисників. Відтак, важливо керуватися чотирьма основними правилами безпечного онлайн-шопінгу:

  1. Не переводьте комунікацію у сторонні месенджери. Переважно зловмисники намагаються перенести спілкування з особистого кабінету платформи в сторонні месенджери: Telegram, Viber, WhatsApp. Проте лише в захищених чатах самих майданчиків передбачені всі можливості для зручної та безпечної комунікації.
  2. Не переходьте за підозрілими посиланнями та перевіряйте їх. Одне з “золотих” правил безпечного онлайн-шопінгу — це ігнорування сторонніх посилань. Навіть якщо в адресі сайту фігурує OLX, є підозра, що це фішингова копія, яка несе в собі загрозу. Наприклад, користувач введе свої особисті та платіжні дані на сайті-фальшивці та перекаже свої кошти шахраям.
  3. Не погоджуйтеся на попередню оплату. Будь-які прохання про попередні платежі (витрати на доставку, резерв товару тощо) можуть приховувати в собі спробу шахрайства.
  4. Не діліться особистою інформацією, паролями та кодами з SMS. Будь-яка конфіденційна інформація, як-от дані банківської картки, тризначний код на її звороті чи паролі з SMS — це дані, які ні в якому разі не слід повідомляти іншим. Якщо їх запитує телефоном нібито працівник служби безпеки банку — це точно аферист, оскільки навіть банківські співробітники не мають повноважень запитувати таку інформацію.

До останніх новин До популярних новин Підтримати редакцію

Раз на тиждень

ми будемо відправляти Вам 

найцікавіші новини тижня


Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Усі новини ринку