Дмитро Покотило, F.ua: Першу версію сайту написав знайомий програміст за $300

Дмитро Покотило, F.ua: Першу версію сайту написав знайомий програміст за $300

22.11.2016 09:01
  1062
Ukrainian Retail Association

Засновник інтернет-магазину F.ua Дмитро Покотило про старт у бізнесі, роботі компанії в кризу і подальші плани розвитку проекту.

Інтернет-магазин F.ua (раніше Fotos.ua) – один зі старожилів українського ринку онлайн-торгівлі. Він був заснований в 2003 році і досі є одним із лідерів за обігом в Україні. Як компанія починала свій шлях в e-commerce, за рахунок чого вдавалося переживати кризи і як буде розвиватися далі в інтерв’ю порталу AIN.UA розповів її засновник Дмитро Покотило.

Про старт бізнесу і його розвиток в онлайні

Спочатку у мене був кіоск на Подолі — починали з копіювальних послуг, потім почали продавати фотоплівку, потім фотоапарати, а згодом стали друкувати фотографії. Після цього відкрили торгові точки в універмагах. Імпульсом до розвитку в онлайні, напевно, став наш конкурент – власник точно такої ж точки, який продавав товар через газету оголошень Авізо і сильно демпінгував. Як тільки він почав ставити нам палиці в колеса, я вирішив так само псувати йому життя, тому ми теж знизили ціни. Тоді все що завгодно продавалося через газети, як зараз через OLX. Це був час зародження торгівлі через каталоги.

Якогось ключового фактора для запуску в онлайні не було: є товар для продажу, є комп’ютер. Ми навіть не зважали на конкурентів, просто вирішили запускатися. Знайомий програміст за $300 написав першу версію сайту, вона була навіть без адмінської частини.

На старті працювали з Південь-Контрактом. Він був дистриб’ютором Фокстроту, і з ними ми швидко домовилися. Спочатку ми торгували тільки фототехнікою, потім розширилися. За кілька років вийшли в лідери серед всіх інтернет-магазинів уанету (якщо не вважати прайс-агрегатори).

Про роботу в кризи 2008-го і 2014-15 років

У 2008 було досить складно, ми втратили частку ринку. Не знаю, як тоді виходило розвиватися у Rozetka.ua. Можливо, у них вже тоді була можливість працювати за гривневими кредитами або гривневими договорами з постачальниками.

В кінці 2008-го — початку 2009-го весь товар, всі договори, зобов’язання були в доларах, курс перераховувався кожну хвилину. В цю секунду товар коштував 100 грн, а через годину — 200 грн. Багато магазинів в той період, наскільки мені відомо, везли покупцеві товар без зобов’язання тримати ціну і з прив’язкою до курсу.

Якщо у нас тоді замовляли за 100 грн, ми і продавали за 100 грн. Обговорювали тоді, що робити, був навіть вибір на цей період закритися і перечекати. Але я вирішив, що ми точно не будемо продавати за такою схемою, коли покупцеві товар доставляють за іншою ціною, ніж початкова. В результаті вирішили не закриватися, але через це «влетіли» на багато грошей. F.ua

В 2014-15 роках теж були курсові коливання (долар піднімався до 40 грн на чорному ринку), але договори були в гривні, тому на цей раз удар на себе взяли виробники і постачальники. Після цього багато іноземних магазинів закрили свої представництва в Україні. Наскільки я пам’ятаю, BonPrix закрився і призупинив роботу в Україні. Але зараз він знову працює.

Про те, як змінився споживач за останні 15 років

Раніше покупці купували в онлайн-магазинах, тому що «в інтернеті дешевше». Зараз, звичайно, по багатьох позиціях це вже не так, а в деяких категоріях товар може бути дорожче, ніж у «цегляних» магазинах.

Раніше покупці приходили в інтернет з вже підібраною моделлю, щоб її купити і піти з онлайну до наступного разу — через рік або два, коли знадобиться наступна. Можливо, зараз якась частина покупців все ще діє за цим алгоритмом. Але велика частина йде в інтернет вже на етапі вибору товару — навіть ті, хто збирається придбати його в офлайні. В інтернеті вже не дешевше, зате простіше вибрати саме те, що тобі потрібно. Адже тут за короткий час можна зібрати набагато більше інформації, ніж від консультанта у магазині.

З іншого боку, покупці стали більш злими, недовірливими. Якщо переглянути відгуки на Hotline кілька років тому, коли магазин в чомусь помилявся чи покупець не міг зорієнтуватися, він рідко починав одразу скандалити.

Про ситуацію на ринку і перспективи e-commerce

Обсяг продажів не падає. Мені важко говорити за всіх учасників ринку, але судячи з усього, якогось зростання або буму теж немає. І не буде, поки не з’являться доступні кредити в банках, як років п’ять тому. Маю на увазі дешеві (близько 13-15% річних) і прості в оформленні кредити. F.ua

А стрибок на ринку може статися, коли люди зрозуміють, що купувати в інтернеті зручно, а всі незручності купівлі в онлайні зникнуть. Приміром, коли постачальники, дистриб’ютори брендів всерйоз візьмуться за автоматизацію процесів з магазинами. Щоб не було випадків, коли на сайті магазину на товарну позицію одна ціна, а в реальності — інша. Причиною купити щось в інтернет-магазині повинна бути не ціна, а у першу чергу зручність.

У нас досі є частина людей, яка ніколи не купувала в інтернеті. Вони думають, що їм важливо потримати товар перед придбанням. Але часом й такі люди змінять власні звички.

Про плани розвитку інтернет-магазину

У першу чергу плануємо піти зі старого движка, на якому сидимо ще з 2008 року. Сайт вже частково працює на новому движку. На старому залишилася, по-моєму, тільки «Кошик».

На черзі — доопрацювання мобільної версії сайту. Це те, що треба було зробити «на вчора». Та мобільна версія, яка у нас зараз, була зроблена мало не в 2008 році і практично не змінювалася. Вона морально застаріла, при тому, що кількість трафіку з мобільних пристроїв зараз сильно зростає. Я це розумію і для нас це одне з пріоритетних завдань. F.ua

Також плануємо впритул наблизитися до переходу на українську мову. Проект у розробці вже років п’ять. Можна було б, звичайно, взяти за приклад той же AliExpress, де половина контенту не перекладена, перекласти меню і навігацію, а контент перекладати вже по ходу. Але, як на мене, краще відразу запустити повноцінну версію.

Джерело: AIN.UA


До останніх новин До популярних новин Підтримати редакцію

Раз на тиждень

ми будемо відправляти Вам 

найцікавіші новини тижня


Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Усі новини ринку