Пилососи та геймінг: підсумки українського сегменту техніки та електроніки у 2020 році

Пилососи та геймінг: підсумки українського сегменту техніки та електроніки у 2020 році

15.01.2021 08:30
  1149
Дарія Осіїк

Основні показники української сфери торгівлі побутовою технікою та електронікою в 2020 році, головні події та тренди, які вплинули на роботу провідних операторів ринку, а також плани на 2021 рік.

Читати російською

Минулий рік випробовував на міцність усіх рітейлерів, не стали винятком й оператори ринку побутової техніки та електроніки. Пандемія, весняний локдаун, постійні зміни в карантинних обмеженнях і споживчій поведінці – основні виклики, з якими доводилось справлятись усім. Однак попри нестабільність та повну непередбачуваність, 2020-й став доволі успішним для гравців ринку побутової техніки та електроніки. Майже всі оператори відзначили позитивну динаміку та ріст основних показників.

Які головні тренди панували у сфері роздрібної торгівлі технікою та електронікою, яких результатів вдалось досягти основним операторам ринку та, навпаки, що лишилось нереалізованим  – у матеріалі RAU.

Позитивна динаміка попри все

Незважаючи на непрості умови роботи, що виникли через локдаун та карантинні обмеження, загалом основні показники великих гравців ринку в 2020 році зростали, а в декого – навіть суттєво покращились. Наприклад, у центрах техніки ЦЕ ТЕ мережі Епіцентр оборот збільшився на понад 25% при загальному прогнозованому зростанні ринку побутової техніки до 15%.

Мережа Алло також зберегла позитивну динаміку і її продажі зросли минулого року більш, ніж на 11%. А середній чек рітейлера виріс на 3%. CEO мережі Фокстрот Олексій Зозуля відзначив, що після виходу з весняного локдауну з червня по грудень 2020 року приріст продажів Фокстрот на ринку склав 25% в порівнянні з аналогічним періодом 2019 року. Однак за обсягами продажів компанія завершила минулий рік із зростанням +20%, а частка онлайн-продажів подвоїлася.

“Минулого року ми продовжили працювати над оновленням бренду, удосконаленням роздрібної мережі й онлайн-каналу та успішною реалізацією маркетингової стратегії. Це нам дало зростання впізнаваності і вплинуло на трафік та конверсію: у ІІІ кварталі 2020 року бренд Фокстрот шукали в Google на 41% більше, ніж за аналогічний період в 2019 році”, – відзначив Олексій Зозуля. Така робота позитивно вплинула на зростання частоти покупок (+7%), кількість повторних покупок (+10%) та утримання покупців (+16%). А база лояльних покупців мережі збільшилася до 10,6 млн.

CEO мережі Фокстрот Олексій Зозуля

Директор напрямку центр Техніки ЦЕ ТЕ мережі Епіцентр Олександр Величко відмітив, що чи не найважливішими драйверами 2020 року стали онлайн-продажі. Зокрема, під час локдауну онлайн-продажі побутової техніки збільшувалися до 300%, а за загальними підсумками року – більше ніж в два рази.

В мережі Алло кількість замовлень через сайт збільшилась на 74%, а через додаток – на 109% у порівнянні з 2019 роком. Приріст клієнтської бази + 1 млн.

В мережі Комп’ютерний Всесвіт онлайн-продажі зросли втричі, а в мережі Eldorado – на 70% у порівнянні з позаминулим роком.

Загалом значний ріст онлайн-продажів зафіксували усі гравці ринку. Подібний сплеск пояснюється умовами локдауну з одного боку та фокусом компаній на розвиток онлайн-платформ – з іншого. Хоча при цьому відсоток безготівкової реалізації дещо знизився. Наприклад в ЦЕ ТЕ цей показник впав на 7%. На думку Олександра Величко, причина цього зниження – значне зменшення закупівель держустанов та приватного бізнесу через епідеміологічну ситуацію в країні та тривалі обмеження.

Що купували українці в 2020 році

Пандемія та карантин суттєво вплинули і на структуру продажів – українці намагались покращити свій домашній комфорт, урізноманітнити квартирне дозвілля та облаштувати зручне місце для віддаленої роботи. Так, надзвичайне зростання продемонстрували категорії IT, гаджети, ігрові приставки та аксесуари, телевізори великих діагоналей. Також зросли майже всі  групи побутової техніки: кавомашини, кухонні прилади, роботи-пилосмоки та посудомийні машини. Суттєвий ріст продажів спостерігався в категорії електротранспорту, зокрема — електросамокатів.  Це пояснюється як глобальним трендом на використання електротранспорту, так і обмеженнями у зв’язку з пандемією.

В мережі Алло топові категорії збереглися фактично без змін: як і в 2019-му, в 2020-му лідерами продажів були смартфони Xiaomi.  Виріс попит на Телевізори, TWS-гарнітуру і роботи-пилососи.

В магазинах Фокстрот драйверами росту були категорії смартфонів, телевізорів, холодильників, пральних машин, кондиціонерів, дрібного побуту та аксесуарів. Значний приріст показали ноутбуки (80%)  та ПК (67%).

В Цитрусі, як і раніше найзатребуванішими лишились фітнес-трекери, навушники, а також техніка Apple та Samsung. Найбільше зростання показав бренд realme. Також через пандемію зріс збут таких категорій як геймінг, ноутбуки, гаджети розумного будинку, гаджети, пов’язані зі здоров’ям, та засоби особистої гігієни.

Eldorado

За інформацією директора з маркетингу мережі Eldorado Ярослава Гуменюка, в період посиленого карантину в магазинах Eldorado в 10 разів зросли продажі веб-камер, в понад 12 разів – продажі хлібопічок, в 6 разів – продажі ігрових консолей та більш ніж в 14 разів – продажі машинок для стрижок. А от в посткарантинний період збільшились продажі електротранспорту, грилів, блендерів, сушки для фруктів / овочів, міні-печей, що в цілому свідчить про зміну вектора до самостійно готування їжі та тренд на здоровий спосіб життя і правильне харчування.

Виклики, нереалізовані плани та нові можливості 2020 року

Найбільшим викликом 2020 року стало суттєве обмеження роботи роздрібних магазинів техніки під час весняного локдауну. Мережам довелось швидко реагувати на зміни: частково чи повністю скасовувати затверджені бізнес-плани, переорієнтовуватись на онлайн-канали продажів та робити ставку на розвиток омніканальної комерції.

Зокрема, в мережі монобрендових магазинів Київстар в період весняного локдауну призупинили роботу 200 з 531 магазинів, оскільки знаходились в заборонених ТРЦ. Це значною мірою знизило трафік у торгових точках, однак конверсія від цих відвідувань зросла. В компанії це пов`язують з тим, що покупці стали ретельніше планувати покупки і відвідувати магазин лише з конкретною метою.

В мережі ЦЕ ТЕ під час локдауну відбувся швидкий перехід на онлайн-торгівлю. Відкриття сучасного автоматизованого логістичного центру в Києві та логістичного хабу для мережі дозволили забезпечити належне виконання онлайн-замовлень. Реагуючи на нові потреби споживачів, компанія також впровадила такі логістичні сервіси як термінова доставка, доставки за часом, доставка за чотири години та розширений перелік акційних безкоштовних доставок.

Загалом минулий рік тренував усіх гравців ринку не лише на швидку реакцію, а й на гнучкість у прийнятті рішень. Усім операторам ринку побутової техніки довелось оптимізували свою логістику, впровадити нові сервіси, здійснити перерозподіл ресурсів торгового персоналу та суттєво розвинути свої онлайн компетенції.

“Ми розуміли, що потрібно переорієнтувати значну частину аудиторії в онлайн. Особливо тих, хто звик купувати тільки в фізичних магазинах. Очевидним виходом з цієї ситуації стало посилення нашої присутності в онлайн-просторі та тимчасове переформатування магазинів у точки видачі інтернет-замовлень”, – пояснив CEO мережі Фокстрот Олексій Зозуля. Така стратегія дозволила компанії зберегти свою аудиторію та посилити позиції в онлайні й після виходу із режиму суворих обмежень. Наприклад, у листопаді трафік на сайт foxtrot.ua виріс в 1,5 рази, в результаті за даними проекту Kantar CMeter сайт Фокстроту потрапив у другу десятку рейтингу популярних сайтів України.

Генеральний директор мережі магазинів Комп’ютерний Всесвіт Павло Карачевський розповів, що зберегти хороші показники компанія змогла завдяки активній внутрішній роботі з командою заради підтримки морального духу та зовнішнім діям, направленим на розвиток омніканальності, й переговорів з контрагентами: “Ми здійснили низку переговорів та реалізували нові взаємовигідні домовленості з партнерами, постачальниками і орендодавцями. Враховуючи нові обставини, переважна більшість наших контрагентів пішли нам назустріч».

Генеральний директор мережі магазинів Комп’ютерний Всесвіт Павло Карачевський

Очевидно, що багато із запланованого на 2020 рік лишилось нереалізованим, а то й взагалі стало неактуальним. Так, мережа ЦЕ ТЕ планувала відкрити перший магазин за межами мережі Епіцентр. Проте через суттєві обмеження роботи стаціонарних торговельних центрів, пов’язані з карантином, було ухвалене рішення про перенесення цих планів на наступний рік.

Не вдалось відкрити заплановану кількість нових магазинів також мережам Комп’ютерний Всесвіт та Київстар. В останній зазначили, що причиною був карантин та як наслідок – сповільнення підприємницької активності в регіонах (нові точки продажів мережі відкривають на умовах франчайзингу).

В компанії Фокстрот невповні виконали план оновлення діючих магазинів, натомість реалізували багато нових можливостей та переконались у правильності обраної бізнес-стратегії з посилення омніканальної моделі продажів.

Що вдалося?

Хоча непрості обставини призупинили розширення головних мереж у сфері роздрібної торгівлі побутовою технікою та електронікою, все таки, без нових відкриттів та сервісів не обійшлось.

Центр техніки ЦЕ ТЕ у 2020 році відкрив 10 нових магазинів та чотири відділи невеликого формату в ТЦ Епіцентр. Загалом мережа наразі має 28 повноцінних магазинів shop-in-shop, 16 острівців та відділи техніки у 75-ти ТЦ Епіцентр та Нова лінія по всій країні, площа яких коливається від 200 до 2500 кв. м. Цього року ЦЕ ТЕ планує переформатувати і відкрити 20-25 магазинів, а також, нарешті, вийти за межі ТЦ Епіцентр.

Мережа Алло минулого року здійснила реконцепт в 46-ти магазинах. Наразі цей рітейлер об’єднує 294 магазина АЛЛО в 142-х містах України, 31 магазин Mi Store (монобрендові магазини Xiaomi) та 52 магазини операторів сотового зв’язку (Vodafone, Lifecell, KYIVSTAR).

Крім того, компанія Алло запровадила послугу онлайн-експерт (відео-консультація клієнта з експертом з магазину), запустила власного поштового оператора Алло Express в 142 містах України та удосконалила додаток Алло, який на кінець 2020-го року забезпечував майже 10% трафіку сайту allo.ua.

Мережа Київстар у третьому кварталі 2020 року відкрила 60 нових магазинів (42 у форматі сервіс, та 18 у форматі рітейл). Цього року компанія планує відкрити стільки ж нових фірмових магазинів та здійснити ребрендинг. Наразі мережа має 531 торгову точку, що робить її лідером рітейл ринку серед телеком операторів.

У 2020 році мережа Фокстрот відкрила один новий магазин у київському ТРЦ Retroville та запустила в роботу 18 оновлених торгових точок в 14-ти містах України. Зараз мережа має 162 магазини у 90-та містах України й планує відкриття ще одного магазину площею понад 1000 кв. м у харківському ТРЦ Planeta Mall.

Мережа Комп’ютерний Всесвіт, яка зараз налічує 78 магазинів у 16-ти областях, цього року зробила акцент не на кількості, а на якості існуючих магазинів: понад 10 торгових точок змінили своє місце розташування на більш перспективне, а в деяких відбулось оновлення. Цього року компанія продовжить оновлення наявних торгових точок та має плани щодо відкриття нових.

Мережа Цитрус через пандемію перейшла на місячне та квартальне планування і, виходячи з цього, реалізовувала нову стратегію, оскільки заплановане в 2019 році вже було не актуально. Попри це рітейлеру вдалось вивести на український ринок китайський бренд realme та поповнити свій асортимент топовим світовим виробником великої побутової техніки Haier.

Крім того, минулого року мережа Цитрус реконструювала п’ять торгових точок, відкрила чотири нових магазини та один сервісний центр. Наразі рітейлер має 62 магазини, 10 сервісних центрів та чотири точки Цитрус Прокату. Цього року компанія планує відкрити ще 15 магазинів у новому форматі по всій Україні.

Очікування від 2021-го

Майже всі гравці ринку головними цілями цього року визначають подальший розвиток омніканальності та максимальної мобільності бізнесу, яка дозволить адапуватись до найнепередбачуваніших подій. “Ми готові до будь-яких змін і розуміємо, що тепер непередбачуваність і чорні лебеді – це норма, в якій нам доведеться працювати і розвиватися”, – резюмує СМО мережі Цитрус Дмитро Демидов.

Більшість мереж, все ж таки, в першу чергу ставить на онлайн, тому слід очікувати нових сервісів та цікавих пропозицій від рітейлерів саме у цій сфері. Також майже всі компанії анонсували розширення та відкриття нових офлайн магазинів, хоча багато що залежатиме від подальших загальносвітових обмежень, що накладає пандемія.

Читайте також – 

Підсумки 2020 року в FMCG: поглинання, нові формати, відкриття, злети і падіння


До останніх новин До популярних новин Підтримати редакцію

Раз на тиждень

ми будемо відправляти Вам 

найцікавіші новини тижня


Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Усі новини ринку