Ілона Коваль, Meest Group: У чому небезпека проекту закону «Про поштовий зв’язок»
Публікуємо уривки з колонки директора юридичного департаменту Meest Group Ілони Коваль про небезпеку створення поштової монополії.
Цей матеріал доступний російською мовою
У листопаді на сайті Верховної Ради був зареєстрований законопроект №4353 «Про поштовий зв’язок». За словами авторів, його мета – поліпшити якість поштових послуг для кінцевих споживачів, а також посилити заходи по боротьбі з контрабандою. Але на ділі все не так. І ось чому.
Одна з заявлених цілей законопроекту – боротьба з контрабандою
Але в цей же час стаття 17, а також 25, 29 і 31, фундаментально змінюють призначення документа, а саме:
- Призначений оператор поштового зв’язку (національна компанія – Укрпошта) має виключне право на здійснення міжнародного поштового обміну в місцях міжнародного поштового обміну;
- Перевезення призначеним оператором поштових відправлень транспортними засобами спеціального призначення та перевантаження поштових відправлень здійснюються в першочерговому порядку;
- Проїзд транспортних засобів спеціального призначення призначеного оператора до об’єктів поштового зв’язку з метою обміну поштових відправлень здійснюється безперешкодно, позачергово і безкоштовно.
Стаття 31 законопроекту передбачає:
- Виняткові права призначеного оператора на здійснення співробітництва в сфері надання послуг поштового зв’язку з операторами поштового зв’язку і суб’єктами господарювання, що надають послуги поштового зв’язку інших держав, в тому числі і на умовах, передбачених відповідними договорами.
- Міжнародні поштові відправлення при переміщенні через митний кордон України пред’являються призначеним оператором поштового зв’язку для митного контролю в місцях міжнародного поштового обміну.
Чим це загрожує ринку
Місця міжнародного поштового обміну (ММПО) – це об’єкти, які дозволяють поштовим операторам обмінюватися відправленнями з іноземними компаніями через іноземних поштових операторів. Але новим законопроектом його автори хочуть надати можливість здійснювати цей обмін тільки «призначеним оператором» – Укрпошта.
Якщо законопроект буде прийнятий, тільки Укрпошта зможе вести міжнародну поштову діяльність. А це значить, що український поштовий ринок буде повністю монополізований. Такого немає в жодній європейській країні.
Зараз в Україні працює кілька поштових операторів – власників ММПО. Але в разі прийняття законопроекту, приватним поштовим операторам заборонять пересилання міжнародних поштових відправлень. А це тотожне повній зупинці їх діяльності.
Відповідно до статті 233 Митного кодексу України, операції з міжнародними поштовими відправленнями та їх зберігання здійснюються під митним контролем в місцях міжнародного поштового обміну. У той же час цей контроль виконує підрозділ митниці, незалежно від того, чий це ММПО – Укрпошта або приватного оператора.
Це означає, що монополізація місць міжнародного поштового обміну жодним чином не вплине на процедуру, тобто ніяк не посилить боротьбу з контрабандою. Тому необхідність нових норм залишається під великим питанням.
Всі озвучені положення суперечать законодавству Євросоюзу, хоча, здавалося б, ще одна мета документа – гармонізація законодавства з ЄС.
Хочеться нагадати, що в контексті поступових кроків України до інтеграції з Європейським союзом, наша країна взяла на себе зобов’язання щодо недопуску впровадження нерівних конкурентних умов для державного і приватних операторів поштового зв’язку в сфері визначення та діяльності місць міжнародного поштового обміну.
З огляду на вищевикладене, законопроект абсолютно не відповідає тим завданням, які визначені його авторами. Він руйнує будь-яку конкуренцію на ринку надання послуг пересилання міжнародних поштових відправлень.
Джерело: liga.net
Читайте також –
Ростислав Кісіль, Meest: Як монополія вбиває ринки та чому це погано