Пішли по-англійськи: хто з міжнародних рітейлерів і чому пішов з України

Пішли по-англійськи: хто з міжнародних рітейлерів і чому пішов з України

05.03.2019 08:15
  637
Виктор Нагорский

Кожного року в Україні з’являються десятки нових зарубіжних брендів. У минулому році в країну вийшов один з найбільших рітейлерів одягу – H&M, в цьому – очікується IKEA. У той же час, багатьом брендам закріпитися на українському ринку так і не вдалося.

Цей матеріал також доступний російською мовою

Нещодавно стало відомо про закриття мережі магазинів Monton в Україні. У компанії Baltica Retail, що розвивала мережу в нашій країні, повідомили, що таке рішення пов’язане з незадовільними показниками роботи. Перший магазин Monton в Україні був відкритий в 2000 році, а на початок 2019-го українська мережа рітейлера об’єднувала 16 торгових об’єктів. З березня припинили роботу останні з них. «Власник мережі прийняв рішення про недоцільність продовження бізнесу в нашій країні, що пов’язано з невисокою купівельною спроможністю в Україні», – прокоментував LIGA.net генеральний директор Baltica Retail Максим Чечелєв.

Редакція RAU згадала, які ще великі міжнародні бренди пішли з України і чому.

Тут вам не раді

За останні п’ять років найчастіше згортати бізнес в Україні доводилося російським мережам. Що не дивно: анексія Криму, підтримка сепаратистів і пряме військове вторгнення в Донбас призвели до відмови багатьох українців купувати товари в магазинах російських брендів. Також погіршили їх показники економічна нестабільність і девальвація національної валюти. Все це змусило росіян закривати магазини в Україні.

Bosco Sport

Одним з перших російських рітейлерів, які пішли з України після Революції Гідності, став Bosco Sport. Мережа продавала дорогий спортивний одяг з українською символікою, і навіть була постачальником олімпійських збірних нашої країни, але належала російському бізнесменові Михайлу Кусніровичу. Спортивні магазини були розташовані у великих торгових центрах. Як стверджують власники компанії, вони ще в 2013 році збиралися піти з ринку України через низьку платоспроможність населення. Однак остаточне рішення було прийнято в 2014-му. На той час в країні працювало сім торгових об’єктів марки.

Kira Plastinina

Навесні 2016 року припинила діяльність в Україні компанія КП Стиль, яка керувала мережею магазинів з продажу жіночого одягу, взуття та аксесуарів Kira Plastinina. Цей бренд був створений в 2006 році російським підприємцем Сергієм Пластиніним, співзасновником і колишнім головою ради директорів компанії Вімм-Білль-Данн, і названий на честь дочки. У компанію та її просування Пластинін вклав близько $35 млн. Рітейлер активно розвивався і до 2014 року об’єднував 279 магазинів Kira Plastinina в семи країнах, а також 56 бутиків Lublu в 16 країнах. Однак незабаром компанія відмовилася від міжнародної експансії та розпочала оптимізацію мережі. У 2016 році бренд об’єднував близько 100 франчайзингових магазинів, а вже в квітні 2017 року компанія Пластиніна була визнана банкрутом. Український підрозділ було розформовано роком раніше. На той момент в країні працювало 18 магазинів бренду і ще 18 були відкриті по франшизі.

Centro

Найбільша російська взуттєва мережа Centro також пішла з України в 2016 році. Український підрозділ рітейлера – компанія Трейдшуз – на піку розвитку керувала більш ніж 120-ю торговими точками, а на початок 2016 року налічувала близько 100 магазинів. Як і у випадку з Kira Plastinina, вихід Centro більшою мірою був пов’язаний з проблемами в материнській компанії бренду. За інформацією Коммерсанта, на той момент сумарні борги компанії оцінювалися в $440 млн, а засновник бізнесу Сергій Ломакін втік з Росії.

Kari

У 2017 році стало відомо про закриття в Україні магазинів Kari, власником якої був засновник мережі магазинів техніки та електроніки Ельдорадо Ігор Яковлєв. На той момент в Україні працювало 26 магазинів в Києві, Харкові, Одесі, Львові та інших великих містах. За даними ЗМІ, представники Kari планували продати мережу в Україні, але покупців не знайшли. Тоді учасники ринку відзначали, що причиною закриття магазинів могли стати високі орендні ставки за договорами, підписаними в період активного розвитку мережі, а також девальвація гривні, яка призвела до зростання цін на взуття.

Incity

Мережа магазинів Incity – проект компанії «Модний континент», яка належить родині російського бізнесмена Володимира Груздева. Свого часу один з найбільших fashion-рітейлерів Росії успішно розвивався і в Україні. На піку розвитку українська мережа Incity об’єднувала кілька десятків торгових точок в різних регіонах країни. Однак, як і багато інших російських мереж, Incity почав зазнавати труднощів з початком кризи 2014 року. Багатотисячні збитки змусили компанію оптимізувати роздрібну мережу, в тому числі й в Україні. В результаті торгові точки бренди припинили роботу в країні вже до кінця 2017-го.

Sela

Втім, ціла низка російських рітейлерів пішла з українського ринку ще до початку погіршення відносин між країнами. Наприклад, популярна мережа магазинів одягу Sela російсько-ізраїльського бізнесмена Бориса Остроброда прийняла рішення про закриття власних магазинів в Україні ще в 2012 році. Тоді рітейлер пояснював такий крок прагненням уникнути конфлікту інтересів зі своїми партнерами. На момент прийняття рішення велика частина торгових точок Sela в країні управлялася франчайзинговими партнерами. Втім, з часом і вони припинили свою роботу. Хоча на піку розвитку бренд, який вийшов на український ринок в 2003 році, об’єднував більше 60 магазинів в країні.

Монарх

До кінця 2013-го магазини в Україні закрила і російська взуттєва мережа Монарх. Свого часу компанія, заснована в РФ на початку 90-х, була одним з найбільших взуттєвих рітейлерів України. На початок 2013 року Монарх об’єднував більше 80 торгових об’єктів в країні, а також по франшизі представляв американський бренд взуття Steve Madden (5 магазинів). Спочатку в компанії збиралися закрити лише нерентабельні торгові точки. Однак пізніше її стратегія змінилася: від керівництва мережею відмовився міноритарний акціонер Владислав Нечай, який передав управління російському менеджменту. В результаті мажоритарій рітейлера – компанія United Capital Partners – прийняла рішення згорнути бізнес в Україні.

Вестер

У 2009 році з України пішла російська мережа Вестер, що не пропрацювала в країні й двох років. На той час компанія керувала трьома гіпермаркетами в Україні – в Сімферополі, Хмельницькому та Тернополі. Хоча спочатку рітейлер заявляв про плани відкрити в Україні 50 гіпермаркетів і 24 супермаркети до 2011 року. Вихід з країни в групі пояснили збитковістю магазинів. Бізнес компанії в інших країнах проіснував до 2017 року. Після банкрутства рітейлера його магазини припинили роботу.

Патерсон

У 2008 році пішла з України і російська торговельна мережа Патерсон. Компанія пропрацювала в країні всього три роки, і замість запланованих спочатку 30 магазинів відкрила всього три. Як повідомляв російський КоммерсантЪ з посиланням на джерело, близьке до компанії, рішення менеджменту Патерсон було обумовлено складною ринковою кон’юнктурою і низькою маржинальністю бізнесу в Україні. Втім, вже в 2009 році засновники мережі Патерсон брати Олексій і Костянтин Мауергаузи продали й російський бізнес. Покупцем став найбільший гравець російського ринку продовольчого рітейлу – Х5 Retail Group.

Х5 Retail Group

Який, до слова, також намагався закріпитися в Україні. Слід зазначити, що бренд Перекресток протримався в країні найдовше среде російських продуктових рітейлерів – майже 10 років. Однак в 2014-му Х5 Retail Group все ж здався. А точніше – продав українські магазини рітейлеру Varus. У компанії повідомляли, що дане рішення було прийняте у відповідності з основною стратегією Х5 Retail Group – зосередженні активів в межах Росії.

Євросеть

Одним з перших великих російських рітейлерів, які залишили український ринок в 2010-х, була мережа салонів мобільного зв’язку Євросеть. Перші магазини в Україні вона відкрила в 2004 році, а до серпня 2011-го, коли компанія прийняла рішення про вихід з ринку, її мережа об’єднувала близько 170 торгових точок в країні. Тоді аналітики ринку стверджували, що вихід Євросети був очікуваним: після кризи 2008 року компанія істотно скоротила свій розвиток і крок за кроком закривала магазини. Частина з них перейшла під управління іншого рітейлера – мережі Ringoo, що входить у Fozzy Group Володимира Костельмана.

Відхід на Захід

Promod

Серед тих брендів, що пішли з України за останні десять років були й великі західноєвропейські марки. Зокрема, в 2018-му в країні закрилися магазини французького бренду Promod, які в Україні по франшизі розвивала компанія ARGO. Вона вивела торгову марку на ринок в 2000 році. Магазини Promod працювали в ТРЦ Gulliver, Dream Town, Sky Mall, а також в Харкові та Одесі. Останній з них відкрився в серпні 2017 року в Lavina Mall. Однак уже на старті 2018-го, коли в Україні працювало сім магазинів Promod, ARGO прийняла рішення відмовитися від розвитку бренду. На місці торгових точок Promod компанія відкрила магазини іншого бренду зі свого портфеля – Orsay. Таке рішення в ARGO пояснювали тим, що в останні роки Promod був змушений закрити близько 500 магазинів у всьому світі, а в самій компанії проходила реструктуризація. Все це негативно позначалося на колекціях і термінах поставки товарів, тому в ARGO вирішили зосередитися на більш прибуткових і цікавих українському ринку брендах.

ГК Ліга

У 2015 році згорнув роздрібний бізнес в країні fashion-рітейлер Ліга, який керував магазинами брендів Minelli, In Wear/Matinique, Naf Naf, Marela, Laurel і Claire’s. За рік до цього Ліга намагалася продати бізнес. На той момент група об’єднувала 17 власних магазинів у Києві та 21 франчайзинговий об’єкт. Втім, знайти покупця на торгові точки компанії не вдалося. Після припинення роботи рітейлера, в країні залишалося 14 франчайзингових магазинів.

New Look

У 2014 році рішення про вихід з українського і російського ринків прийняв британський бренд одягу New Look. Компанія прийшла в Україну в 2010 році й у партнерстві з Delta Sport Ukraine планувала на умовах франчайзингу відкрити 25 торгових точок в найбільших містах країни до кінця 2015 року. Однак реалізувати ці плани бренду не вдалося. На момент прийняття рішення про вихід з України мережа New Look об’єднувала всього шість торгових точок. Саме рішення було обумовлено політичною нестабільністю.

Mexx

У тому ж 2014-му в Україні почали закриватися торгові точки голландського бренду Mexx. Втім, в даному випадку причиною закриття була не політико-економічна ситуація в країні, а банкрутство материнської компанії. На момент оголошення банкрутства голландського виробника в Україні працювали 12 торгових точок бренду. Незабаром всі вони були закриті.

Maratex

У 2013-14 роках згорнула бізнес в Україні польська Empik Media & Fashion Group (EM&F). Компанія Maratex, що належала групі, розвивала тут мережі fashion-магазинів OVS, Esprit і River Island. Після істотного падіння продажів рітейлер прийняв рішення про закриття торгових об’єктів OVS (три магазини), а також виставив на продаж мережі Esprit (5 магазинів) і River Island (2). Як повідомляв Апостроф, мова йшла про перепродаж ексклюзивної франшизи та прав оренди магазинів. Втім, покупця на активи знайти так і не вдалося. У підсумку всі торгові точки були закриті.

Peacocks

За два роки до цього з країни пішов й інший бренд одягу, який в Україні розвивала компанія Maratex – британський Peacocks. Він прийняв рішення розірвати договір з Maratex, який представляв мережу в Україні та Росії. На той момент мережа бренду об’єднувала дев’ять магазинів в Україні та 42 – в РФ. Серед причин такого кроку називалася зміна власників Peacocks: новий інвестор – шотландська Edinburgh Woollen Mil – зосередився на розвитку мережі на рідному ринку.

Praktiker

Не прижилися в Україні й німецькі мережі DIY-гіпермаркетів. Наприклад, рітейлер Praktiker заявив про продаж українських торгових об’єктів в 2014 році. На той момент мережа включала чотири магазини в Макіївці, Миколаєві, Львові та Києві. Перший магазин в країні компанія відкрила в 2007 році, спочатку заявляючи про плани розширитися до 20 торгових точок в країні. Однак планам не судилося збутися. Продаж магазинів став наслідком глобальної стратегії Praktiker щодо згортання неефективних бізнесів на міжнародних ринках. Повідомлялося, що покупцем виступила аудиторська компанія Kreston Guarantee Group. До слова, придбані нею магазини довгий час продовжували працювати під брендом Praktiker. Останній з них був закритий в Києві в 2017 році. А на його місці відкрився гіпермаркет іншого міжнародного DIY-рітейлера, представленого в Україні – Leroy Merlin.

OBI

У тому ж 2014-му з України пішов й інший німецький рітейлер DIY-сегмента – OBI. Продавець будівельних і господарських товарів закрив всі три українські торговельні точки, які працювали в Харкові, Одесі та Маріуполі. Компанія була присутня в країні з 2008 року. При цьому загальна площа гіпермаркетів OBI перевищувала 30 000 кв. м.

О’Кей

У 2009 році продала торгові об’єкти і згорнула бізнес в Україні й мережа гіпермаркетів О’кей, що належала естонському бізнесменові Хіллару Тедеру. Однойменний бренд гіпермаркетів підприємець раніше розвивав в Росії, але також продав його в 2007 році. На момент закриття українських магазинів мережа об’єднувала чотири гіпермаркети в Києві, Кривому Розі, Запоріжжі та Харкові сумарною торговельною площею близько 36 000 кв. м. Тоді серед причин провалу рітейлера в Україні експерти називали цілий ряд факторів. Серед них вихід на ринок на піку кризи, помилки з вибором локацій під магазини, а також управління бізнесу російськими топ-менеджерами, не знайомими з особливостями українського ринку.

Читайте також – 

Інфографіка: 20 нових брендів, які вийшли на український ринок в 2018 році


До останніх новин До популярних новин Підтримати редакцію

Раз на тиждень

ми будемо відправляти Вам 

найцікавіші новини тижня


Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Усі новини ринку