Багаті родичі. Як сім’я засновника роздрібної мережі Walmart стала найзаможнішою у світі
Поставивши економію на перше місце свого бізнесу, американець Сем Уолтон побудував найбільшу в світі мережу роздрібних магазинів Walmart, а свою сім’ю перетворив на найбагатшу в світі.
Як пише журнал Новое Время, за більш ніж півстоліття з декількох локальних магазинів в американській глибинці бізнес уродженця штату Арканзас Сема Уолтона виріс до найбільшого рітейлера світу з річним обсягом продажів $ 500 млрд. Ще за життя бізнесмена Walmart забезпечив його рідним статус найбагатшого сімейства США, а влітку 2018 року агентство фінансових новин Bloomberg назвало спадкоємців Сема найбагатшою сім’єю на планеті.
Тепер покупцями супермаркетів і онлайн-магазинів Walmart щотижня стають 265 млн осіб в 27 країнах світу. В мережі, яка налічує 11 200 точок продажів і забезпечує роботою 2,2 млн працівників, можна купити все: від продуктів до електроніки, меблі і навіть зброю.
В рейтингу найбільших американських компаній Fortune 500 Walmart шостий рік поспіль займає першу сходинку. Більше половини акцій корпорації Walmart належить дітям Сема Уолтона: Робу, Джиму і Еліс, а також його невістці Крісті та онуку Лукасу. Стан кожного із спадкоємців бізнес-імперії варіюється від $ 5,8 млрд до $ 46,4 млрд, а в сумі перевищує $ 174 млрд.
Таким чином, сумарний статок Уолтоном майже на $ 20 млрд перевищує капітал найбагатшої людини планети Джеффа Безоса, засновника і керуючого Amazon.
“Своїм багатством сім’я Уолтоном зобов’язана акцій Walmart, а ті демонструють хорошу динаміку на фондовому ринку, так як люди впевнені в цій компанії”, – резюмує Чарльз Фішман, журналіст і автор The Walmart Effect, книги-бестселера за версією The New York Times.
Батько економії
У 50-тисячному містечку Бентонвілль на півночі штату Арканзас історію сімейства Уолтонів знає кожен. Спільна історія Бентонвілля і найбагатшої сім’ї світу почалася в 1950 році, коли 32-річний підприємець Сем Уолтон перебрався сюди разом з дружиною і чотирма дітьми. П’ятьма роками раніше він разом з молодшим братом Бадом на позичені у тестя $ 20 000 купив невеликий продуктовий магазин в сусідньому Ньюпорті.
В управлінні першими ж магазинами, які Уолтон відкрили по франшизі, підприємці застосували бізнес-підхід, який потім приніс небувалий успіх мережі супермаркетів Walmart. Вони встановили максимально низькі ціни, запропонували покупцям широкий асортимент товарів і продовжили робочі години торгових точок.
“Частина філософії Сема Уолтона – продавати товари трохи дешевше, ніж всі його конкуренти, – підтверджує Фішман. – Таким чином покупцям не потрібно робити покупки в різних місцях – вони можуть купити все в Walmart, знаючи, що отримують найнижчу ціну”.
Ще один фактор успіху рітейлера-ставка на товари першої необхідності, якими люди користуються щодня і повертаються в магазин, щоб купити їх знову. До того ж магазини мережі постійно розширюють асортимент.
“Контролюйте свої витрати ретельніше, ніж конкуренцію; саме тут ви завжди зможете знайти конкурентну перевагу”, – любив повторювати бізнесмен.
Поступово мережа магазинів Walmart покрила Сполучені Штати, систематично усуваючи своїх конкурентів – місцевих і невеликих регіональних ритейлерів, розповідає Марк Коен, директор досліджень рітейлу в бізнес-школі Колумбійського університету.
Однак агресивний стиль конкуренції Walmart сьогодні критикують багато експертів і прості американці. А в декількох регіонах США, в тому числі в місті Нью-Йорк, магазини Walmart знаходяться під забороною: так місцева влада намагається захистити дрібний і середній бізнес.
Спадкоємці
Після смерті Сема Уолтона в 1992 році кермо влади корпорацією взяли його сини, а з часом передали їх третьому поколінню спадкоємців бізнес-імперії.
Так, старший син засновника Роб Уолтон очолив раду директорів компанії в 1992‑му, а в 2015 році посадив на своє місце зятя Грега Пеннера. Сам 73‑річний спадкоємець, чий статок перевищує $ 46 млрд, хоча і залишився у складі колегіального органу, рідко з’являється в офісі компанії, віддаючи перевагу полюванню і колекціонування раритетних спортивних автомобілів.
Справами компанії все ще займається молодший із синів засновника 70-річний Джим Уолтон, який вважається в сім’ї трудоголіком. Разом з дружиною і дітьми він живе в родовому гнізді – в Бентонвіллі, де знаходиться і штаб-квартира компанії.
До речі, благодійний фонд Walton Family Foundation, створений в 1987 році Семом Уолтоном і його дружиною, як і раніше виділяє сотні мільйонів доларів в рік на благодійні проекти. При цьому, критики вказують на використання Уолтоном фонду для ухилення від сплати податків, а також практично повна відсутність особистих пожертвувань у фонд з боку спадкоємців Walmart.
Свої гроші багатії вважають за краще витрачати на інші цілі — наприклад, колекціонувати твори мистецтва. Пристрасть до шедеврів з юного віку живить наймолодша з дітей Уолтона 68‑річна Еліс, яку Forbes називає найзаможнішою жінкою планети і власницею $ 46 млрд.
Онлайн настає
Найбільша Рітейл-компанія США зробила істотний вплив на всю американську індустрію роздрібної торгівлі. Так, фокус Walmart на підвищенні ефективності операцій і їх здешевленні підштовхнув до подібних кроків та інших гравців ринку. Однак в еру інтернету у компанії Уолтонів з’явилися нові потужні суперники. Ними стали компанії на зразок Amazon, які пропонують ще більш широкий асортимент товарів за порівнянно низькими цінами, констатує Фішман.
“Незважаючи на розмір і рентабельність Walmart, серйозними викликами для компанії стала електронна комерція, а також управлінські складності на зарубіжних ринках”, – уточнює Коен.
Він вказує на невдачі американського рітейлера в декількох країнах, де той спробував відкрити свій бізнес. Так, вивісок Walmart вже не побачити у Великобританії, Німеччині, Південній Кореї та Японії; все менше їх стає в Бразилії.
Поки обсяг продажів Walmart втричі перевищує аналогічний показник Amazon, однак на поле інтернет-торгівлі дітище Безоса в рази випереджає свого офлайн-конкурента, попереджає Фішман. За його очікуванням, між бізнесом Уолтон і великими гравцями ринку онлайн-продажів як Amazon і Alibaba назріває битва, що позитивно позначиться на цінах і сервісі.
“Walmart не дасть обігнати себе без реального бою”, – переконаний експерт.
Джерело: Новое Время
Читайте також
Генеральний директор Walmart: Питання стратегії доводиться вирішувати кожну годину