Далі від столиці: 5 плюсів і мінусів відкриття контакт-центру в регіонах
Які переваги надає та які ризики несе відкриття колл-центру в невеликих містах. Колонка Анни Зінчук.
Відкриття контакт-центру в регіональних центрах вже стало для вітчизняних компаній звичайною практикою. Воно почалося ще 5-7 років тому, коли Київ став насичений контакт-центрами, тож компанії почали шукати можливості для розвитку в регіонах. І це не дивно. З одного боку, велике місто дає можливість роботи з персоналом, які знають кілька іноземних мов. У той же час, це призводить до високої конкуренції за персонал, а також високих витрат (заробітна плата, оренда, IT-персонал).
Регіон ж дає можливість набирати співробітників на умовному «чистому полі» – люди не розпещені великою кількістю контакт-центрів, створюються нові робочі місця в новій для них сфері (навчання роботі в контакт-центрів не ведеться в школах і вузах України). Так що регіони в цьому плані – вигідна альтернатива великим містам з різними компаніями, що пропонують роботу в контакт-центрах.
Якщо спочатку майданчика відкривалися в містах-мільйонниках, а потім – в містах з сотнями тисяч жителів, то потім пішов процес відкриття в містах з населенням до 100 000, а зараз -вже і в районних центрах (30 000 – 60 000 жителів). Іншими словами, ті, хто розширюється або відкриває новий контакт-центр, вже змушені дивитися на районні центри.
І ось чому:
- Заробітна плата нижче на 30-40%;
- Наявність «вільного персоналу» – тих, хто не задіяний у цій сфері (за умови, що в цьому місті немає ще 4-5 компаній, у яких є контакт-центр);
- Інтернет-провайдери сильно розширили географію надання бізнес-послуг (але все ще необхідно перевіряти кожне місто на предмет мінімум двох стабільних провайдерів);
- При правильному виборі міста різниці в обслуговуванні не буде, як і в розмові українською або російською мовами.
У таких містах можна розмістити майданчик максимум на 100 співробітників. Далі вже можуть виникнути труднощі з підбором персоналу. І якщо 3-5 компаній, у яких є контакт-центри хоча б на 50 місць, вже присутні в місті, то між ними почнеться серйозне суперництво за співробітників.
Є ряд об’єктивних чинників, які враховуються при виборі міста: населення, кількість вузів, рівень оплати продавців, менеджерів середньої ланки, керівників, наявність інших контакт-центрів, наявність інтернет-провайдерів і вартість їх послуг для бізнесу в цьому регіоні, особливість економіки (джерело заробітку людей в місті), рівень безробіття. Але все частіше грає ще один фактор, який не вписується в рамки об’єктивних бізнес-показників: Фактор «настрій міста». Настрій в буквальному сенсі.
Ознаки поганого настрою:
- Молоді люди (20-35) «сидять» на допомогу від держави і не хочуть працювати, при цьому скаржаться на рівень життя;
- Після 18.00 і на вихідних люди сидять вдома;
- Молодь не змусити працювати, у них немає ніякої мотивації;
- Молоді мами краще будуть вдома сидіти, ніж трохи попрацюють (чоловіки на заробітках і кожен місяць висилають гроші);
- Занепадницький настрій, апатія і небажання розвиватися.
Це факти, які не можна виключати з об’єктивного аналізу міста.
Щоб побачити це до того, як запускати роботу, рекомендую кілька додаткових рухів. Ці три прості кроки можуть уберегти від фінансових втрат при відкритті колл-центру, і, головне, від проблем при подальшій роботі:
- Поїхати в місто і поспілкуватися з місцевими жителями;
- Запустити вакансії, подивитися відгук, поспілкуватися з людьми, які надіслали резюме;
- Знайти знайомих, які дадуть оцінку життя міста.
На жаль, чи на щастя, Україна заповнюється контакт-центрами дуже швидко, але не всі міста придатні для цієї діяльності. Правильно обране місто дозволить значно оптимізувати витрати ьа домогтися помітно більшої ефективності при менших вкладеннях.
Анна Зінчук контакт центрАвтор – Анна Зінчук, керуюча аутсорсинговим контакт-центром Direct Call,
холдинг OSD group, член ради Всеукраїнської асоціації контактних центрів (ВАКЦ)
Читайте також –