Голосують гаманцем: як змінилися споживчі настрої українців за рік – дослідження Gradus Research

Голосують гаманцем: як змінилися споживчі настрої українців за рік – дослідження Gradus Research

17.04.2023 08:30
  2348
Микола Маранчак

Якщо до війни 61% українців могли робити імпульсивні покупки, то зараз лише 43-44%. Українці чітко планують своє життя і витрати. На що саме звертають увагу споживачі під час покупок, для яких брендів найбільш відкриті та на що зосереджено їх фокус уваги.

Компанія Gradus Research провела дослідження, присвячене новим звичкам українців – як вони купують на другий рік повномасштабної війни і чому віддають перевагу. Спеціально для NV Бізнес засновниця та директор дослідницької компанії Gradus Research Євгенія Близнюк розповіла, до яких висновків дійшла компанія в результати аналізу споживчих настроїв. RAU пропонує ключове з дослідження.

В січні 2023 року частка людей, які скорочуються обсяги покупок, і частка тих, що купують дешевші бренди, приблизно рівні. Лише 7% споживачів продовжують витрачати стільки ж, як і до полномасштабного вторгнення. З точки зору комунікацій брендів це означає, що перед тим, як виходити до цільової аудиторії, важливо зрозуміти, до якої з цих двох груп відноситься переважна більшість споживачів бренду: або вони купують звичні дорогі бренди, але не так часто, або перемикаються на дешевші бренди в цій же категорії, але не обмежують кількість. Тобто бренд заходить в ситуацію або втрати потенціальних клієнтів, або навпаки.

У квітні 2022 року бренди фактично перестали існувати для споживачів, а головним критерієм вибору став асортимент на полицях: 63% просто купували те, що було. Дистрибуція була фактом номер один при прийнятті рішення про покупку.

Зараз структура вирівнялася: 28% українців купують те, що є, 15% частіше купують нові бренди, 17% продовжують купувати товари улюблених брендів, а кількість «серферів» виросла удвічі, з 15% до 30%. Ці люди купують старі бренди, але в рівній мірі експериментують з новими. 

Бажання підтримати українські бренди є другим за популярністю (39%) стимулом до покупки звичних брендів. Цей показник сталий з квітня 2022. На першому місці те, що українці мають позитивний досвід та звички у споживанні певних брендів.

Значний вплив на поведінку споживачів має зростання ціни у порівнянні з квітнем 2022-го. Цей тренд буде тривати: люди продовжать переходити на дешевші товари й максимально фокусуватися на тому, щоб контролювати свій бюджет. У цьому питанні бажання підтримати вітчизняних виробників також є другим за важливістю для українців. Брендам варто зважати на це і використовувати у своїй комунікації, адже на це люди реагують. 

Ставлення до брендів, які продовжують працювати у росії, погіршилося. Це декларує переважна більшість українців (78%) ще від початку повномасштабного вторгнення. Частка тих, хто взагалі або частково відмовився від купівлі таких брендів, виросла до 74% з травня 2022-го.

У липні 2022-го дослідники задавали респондентам відкрите питання: «Які бренди на вашу думку продовжують працювати в росії?», щоб перевірити обізнаність, наскільки люди відрізняють, перевіряють ці категорії. І виявилося, що люди доволі чітко називають бренди, що не вийшли з ринку рф.

За цей рік українцям довелося стати ще раціональнішими та свідомішими у виборі товарів. Разом із тим люди «голосують гаманцем» та готові активно підтримувати бренди, чия позиція співпадає з їх переконаннями. Більше того — споживачі стали відкритішими до альтернатив. Для брендів це час, коли особливо важливо говорити про свою позицію, про соціальну складову, адже це можливість розширити свою аудиторію, або принаймні не втратити її.


До останніх новин До популярних новин Підтримати редакцію

Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Усі новини ринку