Юрій Авдиш: Ми запускаємо принципово новий продукт в поштовій логістиці, аналога якому немає ні в Україні, ні в світі
Що запропонує споживачам і партнерам новий поштово-логістичний сервіс від Fozzy Group, в чому полягає унікальність проекту і чому компанія вирішила розвивати цей напрямок.
Понад рік готується вихід на ринок поштово-логістичних послуг нового гіганта Justin, який надасть повний спектр послуг, наповнюючи максимально інноваційними сервісами свій продуктовий портфель. Власники бренду тримали в секреті підготовку до запуску нового проекту, але в інтерв’ю Юрій Авдиш розповів подробиці, поділився секретами, і зробив акцент на принципових нововведеннях Justin.
– Новий гравець на ринку поштово-логістичного бізнесу – компанія Justin. Що це буде, ким це робиться?
– В Україні існує велика потреба ринку в наданні якісного сервісу поштово-логістичних послуг. Що це буде? Це повинна бути мережа відділень, по прийому, видачі та відправленню товарів і послуг, зручна для споживачів.
Ми будуємо таку мережу, яка задовольняла б запити як ринку електронної комерції, так і фізичних осіб, які відправляють посилки один одному по всій країні.
– На кого буде орієнтована компанія? Це великий бізнес або рядовий споживач?
– Як правило, у нас клієнта два: інтернет-магазини, великі бізнеси і якраз ті фізичні особи, які в цих інтернет-магазинах замовляють товари для своїх потреб.
Рітейлер в логістиці
– Компанія Justin входить в холдинг Fozzy Group. Чим буде корисна ця колаборація? Як це буде виділяти нового гравця на ринку?
– Ми спробували знайти максимальну синергію з бізнесами холдингу. Всім відомо, що в Fozzy Group представлено широке розмаїття форматів рітейлу, в найкращих і зручних для споживача локаціях. Ми використовували ці майданчики, щоб побудувати свій роздріб, бути ближче до наших споживачів, і надати максимально якісні та зручні локації для користування. В цьому суть взаємодії з холдингом.
– Чому саме Fozzy? Велися переговори з іншими великими ритейлерами?
– Переговорів не було, тому що це ідея виникла у мене і власників холдингу вже досить давно. Ми разом виношували цей проект і прийняли рішення про запуск.
– Від кого спочатку виходила ідея: від вас або Fozzy?
– Ідея була з двох сторін, в результаті ми створили новий продукт спільно, зовсім не такий, про який думали спочатку.
– Яким буде формат управління в Justin? Наскільки великим буде вплив керівництва Fozzy Group або основні керівні функції будете виконувати ви?
– У нас все гранично прозоро і просто. Власники холдингу взагалі не втручаються в операційне управління – у нас повна довіра на всі 100%. Управління бізнесом лежить на моїх плечах.
– Ви сказали про 100% довіри, яке процентне співвідношення володіння пакетом акцій?
– Поки нехай це залишиться за лаштунками, скажемо про це трохи пізніше (посміхається).
– До сих пір ні з однієї зі сторін не звучало публічних заяв про вихід нового гравця на ринок. Скільки вже готується запуск?
– Більше року. Чому не повідомляли ринку? Замість того, щоб ходити базікати по всім сторонам, розповідати і нічого не робити – ми вирішили підготувати продукт до запуску, а потім розповісти та презентувати це ринку. От і все. Процес це досить довгий, в Україні аналогів із побудови такого великого роздрібного продукту не було, потрібно було багато працювати, а не піаритися – така наша стратегія.
– Скільки пройшло часу від народження ідеї?
– Ідея, як така, народилася давно, напевно, в році 2015-му, але обговорювати її з нашими партнерами ми почали в 2017 році. Спільна ідея з’явилася півтора року тому.
– Ідея народилася під час вашого керівництва компанією Meest Express?
– Так, ідея була тоді, ідея була до цього, ідея була під час цього і залишилася після. Звичайно ж все видозмінилося, сталася якась переоцінка багатьох моментів, на виході отримали трохи інший продукт, ніж планували. Але я думаю, що це буде саме те, що потрібно ринку.
Без аналогів
– Чи є аналоги цього продукту на світовому ринку?
– Цей бізнес як ресторан. Ресторанів дуже багато. Чи є аналог? Звичайно є, є конкуренти на ринку, які пропонують цей вид сервісу. Але саме так, під яким соусом ми це будемо презентувати – аналогів немає ні в Україні, ні в світі. Це було великою складністю, тому що ми фактично народжували інноваційний продукт, який ніде подивитися, де повчитись. Ми робили все з нуля, від дерева і заліза, закінчуючи софтом.
– Софт робили українці?
– Софт робила українська компанія, мої партнери.
– Яка частка європейських консультацій, європейських мізків в цій компанії або все побудували українці?
– По суті, можна говорити, що це збудували українці з міжнародним досвідом.
– Наскільки український ринок перспективний і готовий до виходу нового гравця?
– Ви знаєте, український ринок – дуже перспективний. Темп зростання ринку поштової логістики становить понад 40% на рік.
Це колосальне зростання, який продиктований багатьма факторами, в тому числі і зростанням ринку електронної комерції. За нашими даними, цей ринок росте на 30-35% щорічно.
Упевнений, що поява нової компанії дуже актуальна. Більш того, я можу сказати, що якщо на ринок вийде ще 2-3 нових компанії – їм вистачить місця. Ринок росте, гідної пропозиції – мало. Я вже не кажу про сервіс, який хочуть отримати наші клієнти.
– Justin буде позиціонувати себе, як міжнародна компанія, надаючи послуги поза нашої країни?
– Для того, щоб виходити на будь-який зовнішній ринок – потрібно в першу чергу навести порядок у себе вдома, зробити якісний сервіс, якісний роздріб, продукти, ідеальну технологію. Після того, як ми це зробимо, напевно вийдемо і на міжнародну арену. Поки є інтерес і необхідність реалізувати все це в межах України. У нас є хороший досвід в міжнародному бізнесі.
– Хороший досвід в міжнародному бізнесі – це що?
– Досвід роботи з міжнародними контрактами, спілкування з міжнародними інтернет-гравцями. Ми знаємо, як це зробити. Знаю я, знають власники холдингу. Дуже велика частка власного імпорту, який вони реалізовують зараз. Дуже багато продуктів, які ми закуповуємо, багато експертиз і франшиз, які ми привозимо звідти.
Інновації для клієнта
– Давайте спробуємо трохи візуалізувати. Як буде виглядати Justin для споживача?
– Дуже скоро всі побачать, хтось вже побачив. Justin буде тією інноваційною компанією, тим інноваційним партнером, завдяки якому можна буде задовольнити всі свої запити.
У всьому ми хочемо знайти інноваційну родзинку. В принципі, весь бізнес побудований на те, щоб зробити продукт, якого ще немає на ринку. Від зовнішнього вигляду, формату роботи до оцінки наших операторів з боку замовників. Сервісів і продуктів в відділеннях Justin буде дуже багато.
– Що принципово нового принесе Justin на ринок?
– Ми хочемо, щоб принципово розширився продуктовий портфель в відділенні. Я думаю, що глобально є сенс говорити про мультіриночні формати роботи відділень на ринку поштової логістики, фінансових сервісів, e-commerce і так далі в самих різних форматах.
Клієнт буде отримувати ті додаткові сервіси, які клієнту буде важдливо отримати в наших відділеннях. Продуктовий портфель дуже великий.
Ми пройшли етап фокус-груп, перевірили, подивилися всі потреби, які потрібно буде реалізовувати. Ми не хочемо перевантажувати клієнта непотрібними сервісами. Все буде, як нам здається, синергетично пов’язано та правильно надано. Ми хочемо чути наших клієнтів, бути з ними в контакті, на зв’язку. Ми хочемо, щоб клієнти давали зворотний зв’язок, і в тому числі формували наш продуктовий портфель. Майбутнє бізнесу та його успіх залежить від того, наскільки ти чуєш клієнта, наскільки ти поруч з клієнтом.
Природно, чим далі – тим більше ми будемо говорити про терміни доставки. Тому що сучасний світ дуже динамічний, він не чекає, треба дуже швидко рухатися. Пам’ятаю, коли я починав працювати в логістичному бізнесі – ми говорили про формати доставки в 48 годин, 72 години і суперекспрес формат 24 години. Зараз, природно, це вже неактуально, ми говоримо про стандарт 24 години.
– Найшвидша доставка скільки буде часу займати?
– У нас буде доставка і 12 годин, і 6 годин і навіть в деяких випадках – кілька годин.
– Кілька годин – це в межах міста?
– Ви дізнаєтеся про це трохи пізніше.
– Який порядок початкових інвестицій в Justin?
– Це сотні мільйонів гривень. На жаль чи на щастя, потік вкладень не зупиняється і не зменшується. Але ми точно розуміємо, що вся ця історія 100% окупиться, тому що перший орієнтир для нас – це ринок і клієнти на цьому ринку.
– Ви сказали, що бізнес буде високотехнологічним і побудований, в тому числі, на e-commerce і безготівковому розрахунку. Які будуть функції операторів? Контакт з клієнтом і вплив буде мінімізовано?
– На першому етапі ми працюємо в тому форматі, в якому звик ринок – роль оператора буде досить висока. У нашого потенційного клієнта є опція: він може продовжувати користуватися тим традиційним каналом, до якого він звик. Якщо ж нове, сучасне покоління не захоче користуватися традиційним каналом отримання сервісів – він зможе користуватися автоматизованим, безконтактним способом
– Буде можливість користуватися Justin без контакту з оператором?
– Абсолютно вірно.
Кадровий голод
– Ви ж розумієте, що основна біда поштово-логістичних операторів і рітейлерів – низький рівень кваліфікації людей, які працюють безпосередньо з клієнтом. Як ви будете боротися з цією проблемою? Які будуть правила для співробітників Justin?
– Це дуже хороше запитання, тому що скоро ми будемо виходити на вулицю і будь-якого перехожого намагатися заманити на роботу, й інші компанії будуть робити аналогічні кроки. Тому що за багатьма оцінками, ринок несе колосальні втрати, пов’язані з відтоком людей. І справа тут не в низькому рівні кваліфікації, це не проблема людей, це проблема компаній, тому що в різних компаніях абсолютно різний рівень кваліфікації кадрів.
– Чим ваша компанія буде від всіх негативних прикладів відрізнятися?
– Ми будемо відрізнятися тим, що ми колосальні час і кошти витрачаємо на навчання персоналу. Навчання проходить вже досить тривалий період часу. Ми хочемо дати ринку готових, перевірених, досвідчених операторів, які зможуть дійсно допомагати, будуть не на словах, а на ділі повністю клієнтоорієнтованими, будуть хотіти, щоб максимально високу оцінку їм дали їх клієнти. Це дуже велика праця.
Будь-який бізнес роблять люди. Ми знаємо дуже багато гарних прикладів, де персонал вишколений, правильний, ідеальний, а є приклади, де, на жаль, з цією справою все погано.
Не завжди тільки рівень заробітної плати відіграє тут роль. З персоналом потрібно працювати, з людьми потрібно працювати, людей потрібно мотивувати, навчати, адаптувати і розвивати.
– Це все чудово, але клієнтоорієнтованість дуже залежить від рівня заробітної плати. Яким буде рівень зарплат, якою буде система мотивації в Justin?
– У нас є багато оцінок ринку і ми добре знаємо скільки це коштує і …
– Скільки це коштує?
– Хороший оператор заробляє більше 10 000 гривень щомісяця, має інші пільги і блага. Ми не виняток, природно все залежить від того, скільки цей оператор пропрацював, заробив, привернув клієнтів, яку зворотний зв’язок він отримав. Це все буде закладено в мотивацію.
– Правда, що у вашій компанії зарплати з урахуванням мотивації будуть перевищувати рівень середньої на ринку?
– Все в руках операторів. Може отримувати більше, може отримувати менше. В принципі, система мотивації розрахована на те, що верхньої межі немає. Все залежить від креативу, можливостей, здібностей. Ви ж розумієте, що все це не обмежено тільки фінансовою мотивацією. Співробітник, який заробляє великі гроші, працюючи оператором – недолік територіальних керівників, тому що хороший фахівець повинен мати хороший кар’єрний ріст.
Командна робота
– У вашій компанії можна піднятися від оператора до топ-менеджера?
– Елементарно. У нашій компанії працюють такі топ-менеджери, які пройшли шлях від співробітника складу до великого директора.
– Хто це? Є приклади?
– Прикладів чимало. Один із прикладів – пан Забродський, який виріс від співробітника складу однієї з логістичних компаній до операційного директора Justin.
– Топ-менеджери Justin – це хто?
– На мою суб’єктивну думку – це кращі люди на ринку. Це мої однодумці, це ті люди, якими я пишаюся, про яких я говорю і завжди буду говорити. Без зайвого пафосу я скажу, то, що робимо ми – це колосальна праця, це дуже складно, тому що одна справа працювати в бізнесі, що діє, а створити з нуля, з порожнього місця, з порожнього кабінету зробити величезну інноваційну компанію з величезним роздрібом, з тисячами людей – це мегасложно. І тільки завдяки таким людям, які були зі мною з самого початку.
– Імена!
– Це власне операційний директор Олександр Забродський, фінансовий директор Лідія Кононенко, директор з маркетингу Дмитро Левицький, комерційним блоком і розвитком управляє Володимир Ковальчук, директор департаменту якості – Костянтин Кукурудза, прекрасний HR-директор – Олена Бодрова і багато успішних топ-менеджерів найвищого рівня.
Знаєте, ми ж починали цей бізнес з одного кабінету, з трьох осіб. Тоді крім цифр, великих планів і думок нічого більше не було.
Потім поступово штат набирався, народжувалася ідея і концепція. Ми зібрали пілотну команду, буквально в поле, які об’їхали 500 магазинів мережі Fozzy, щоб зрозуміти, пофотографувати, вирішити, підходить локація чи ні для нас. Їх бідних ганяли по магазинах, бо не розуміли, думали, що це пройдисвіти (посміхається). Ми винесли головне – зрозуміли, що в кожному магазині мережі є місце для нас.
– У кожному магазині мережі Fozzy буде відділення Justin?
– Ми прагнемо до того, щоб було в кожному.
– У більшості?
– У більшості магазинів по всій країні.
– Як ви оціните міжнародний ринок логістики зараз? Він на підйомі?
– Природно на підйомі. Там немає таких темпів зростання, як в Україні, тому що e-commerce набагато швидше розвивався, ніж в нашій країні. За оцінками експертів, e-com становить 10-12% в загальному обсязі. В Україні це пару відсотків.
Бізнес і відпочинок
– Наш читач не буде чути, але ви з великим запалом і натхненням розповідаєте про те, чим займаєтеся. Для цього потрібно мати гарне розвантаження. Що вас драйвить, чим відволікаєтеся?
– Як каже моя дружина, у мене в цьому житті два захоплення: бізнес, який мене драйвить і в якому я проводжу 90% часу і 10% – футбол, коли у мене є вільна хвилинка.
– Ваша компанія AIM Sports займала лідируючі позиції на ринку футбольного менеджменту та консалтингу в Східній Європі, яке майбутнє у цього проекту?
– Ми надавали й надаємо повний спектр послуг для всіх учасників футбольного ринку: від агентських послуг для футболістів до управління клубами і організаціями.
– Український футбол терпить крах. Які правила гри на ринку врятують популярність і ліквідність цього виду спорту в нашій країні?
– Тільки ринкові відносини. Коли клуби почнуть самі себе окупати і зможуть розвиватися.
– Вболівальник готовий до того, щоб допомагати клубам окупатися?
– Вболівальник завжди готовий, до нього потрібно знайти правильний підхід і потрібно працювати з фанатами. Це дуже складна наука, яка називається спортивним маркетингом. Та сфера, де ми, в тому числі, працюємо. Потрібно змінити ментальність власників і власників клубів, і тоді це все запрацює. Хтось не готовий на взаємодію з уболівальниками, тому що сам може фінансувати до сих пір, хтось не готовий, тому що не розуміє наскільки це важливо. А це гранично важливо. Футбол повинен бути бізнесом. Тільки тоді він буде цікавий.
– Ліричний відступ наштовхнув на нові роздуми. Давайте повернемося до основної теми нашої розмови. Наскільки висока зараз конкуренція на українському ринку поштової логістики і як ви можете оцінити своїх конкурентів?
– Як не дивно, конкуренція досить висока, тому що є ряд компаній, які надають якісний сервіс в різних напрямках поштово-логістичного бізнесу.
Це формат відділень, адресна, кур’єрська доставка і робота через почтомати. Тут досить багато конкурентів.
Зрозуміло, якщо ми говоримо про відділення, головний гравець на ринку – Нова пошта. В якійсь мірі – один з першопрохідців цього ринку. Компанія, яка прищепила культуру споживання даного продукту. Хлопці просто молодці. Певною мірою вони сформували ринок і пристосували до цього ринку споживачів. Вони далі розвиваються, не стоять на місці. Вони мені дуже імпонують, сам не раз користувався послугами цієї компанії.
– На такому ринку, з гарною якістю надання послуги та помірним цінником Justin зможе зайняти свою нішу?
– Як я вже казав, я чітко переконаний і впевнений, що ринку вистачить всім.
– Justin готовий?
– Justin точно готовий.
– Яке спілкування, які відносини між власниками провідних гравців ринку? У яких ви стосунках з В’ячеславом Клімовим?
– Ви знаєте, можу сказати, в цілому про ринок – ніякі.
– У яких ви стосунках з Клімовим?
– Ми не спілкуємося, бачилися, але не спілкуємося. Я думаю, прийде час, і ми точно поспілкуємося.
– Як ви можете прокоментувати скандал з обшуками у Нова пошта?
– Я не думаю, що це позитивний кейс, як для ринку, так і для країни в цілому. Це не сприяє інвестиційній привабливості України.
– І під кінець нашої розмови не можу не запитати про один з ваших локальних бізнесів – компанію Post.ua. Ця компанія займається адресною доставкою, наскільки вона буде перетинатися з Justin?
– Так, дійсно в цьому році ми купили цей бізнес. Це адресна доставка по місту Києву з дуже хорошим клієнтським портфелем, дуже хорошими рекомендаціями від клієнтів, з хорошими технологіями. На цьому фундаменті ми збираємося побудувати національного оператора, природно в синергії з основним бізнесом Justin. Це дасть колосальний ефект і ряд нових продуктів, які необхідні нашому ринку.
– Post.ua зараз тільки в Києві?
– Ця компанія зараз працює в Києві. Ми плануємо в цьому році вихід на національну арену. У нас є вся інфраструктура, вся логістика, всі ресурси, для того, щоб Post.ua заявив про себе на національному рівні в цьому році. У нас також прекрасний менеджмент. Керує компанією Микола Вдовиченко.
– Чи є бізнеси, які ми ще не згадали?
– Є бізнеси. Вони дуже масштабні і великі. Про них ми поговоримо наступного разу.