Підсумки року у світовому рітейлі: погляд експертів

Підсумки року у світовому рітейлі: погляд експертів

22.12.2017 09:00
  1410
Іван Зайцев

World Retail Congress підготував звіт, в якому експерти з різних країн і континентів діляться своїми поглядами на підсумки року, що минає, для світового рітейлу та міркують про перспективи розвитку в наступному році.
Кінець грудня – традиційний час для підбиття підсумків, оцінки досягнень у році, що минає і складання планів розвитку на майбутній рік. Опитані World Retail Congress експерти розповіли, чим їм запам’ятається 2017 рік, що сталося з рітейлом в їх регіоні, та які очікування і прогнози на 2018-й. RAU підготувала переклад найцікавіших висловлювань фахівців.

Ian McGarrigle, Chairman World Retail Congress:

За останні 12 місяців в роздрібній торгівлі в усьому світі відбувався швидкий перехід до цифрових каналів. Amazon і Alibaba продовжували задавати темп і подавати ринку приклад, купуючи роздрібні мережі і впроваджуючи нові технології. Але як ці макроекономічні тенденції реалізовувалися в окремих країн і на регіональному рівні? Як рітейлери на ЦИХ ринках реагували на структурні зміни, а також на економічні та політичні чинники?

Щоб надати детальний аналіз року, ми попросили групу визнаних експертів у ритейлі прокоментувати, що і як в минулому році вплинуло на роздрібну торгівлю в їх регіоні. Якщо резюмувати їх висловлювання, то рітейл повинен стає все більш винахідливим, креативним і еластичним, щоб успішно розвиватися в сучасному складному, непередбачуваному і надзвичайно мінливому світі.

Азія

Deborah Weinswig, Managing Director Fung Global Retail&Technology:

Китай був локомотивом зростання в 2017 році, і ми очікуємо, що це продовжиться і в 2018-му. Також очікуємо, що Японія продемонструє незначне зростання роздрібних продажів, враховуючи тенденцію відновлення економіки. У Південній Кореї роздрібні продажі росли в цьому році, незважаючи на політичні складнощі з Китаєм і загрози з боку КНДР. Якщо геополітична ситуація не погіршиться, ми прогнозуємо значно більше зростання рітейлу в Республіці Корея в наступному році.

У 2017 році зростання роздрібного товарообігу в Китаї склало більш ніж 10%. Основним двигуном знову стали онлайн-продажі.

Китайські покупці витратили $25,3 млрд на День Холостяка 11 листопада на Alibaba і $19,1 млрд на JD.com. У порівнянні з минулим роком зростання склало 39% і більше 50% відповідно.

Скоріш за все, тенденція збережеться і в 2018 році, особливо якщо інтернет-гіганти будуть приділяти особливу увагу переходу з онлайну в офлайн, гейміфікації продажів, впровадженню елементів розваг і загальної «нової роздрібної» моделі.

Інтернет-магазини, особливо Alibaba, продовжували очолювати консолідацію традиційних офлайнових і онлайн-магазинів. Два найбільших інтернет-магазина Піднебесної, Alibaba і JD.com, придбали або інвестували в різні роздрібні формати, і відкрили нові фізичні магазини в 2017 році.

Судячи з усього, вони продовжать інвестувати в традиційний роздріб, в тому числі купуючи офлайнових рітейлерів, поглинаючи їх або консолідуючи активи.

Роздрібні продажі в Японії показали незначне зростання в перші три квартали, і знизилися тільки в жовтні через погану погоду. З огляду на, що доходи домогосподарств і індекс споживчої довіри в Японії продовжують рости, очікуємо, що зниження роздрібного товарообігу буде носити тимчасовий характер, і скоро зростання продажів відновиться.

У Південній Кореї роздрібні продажі виросли, незважаючи на заборону Китаю на поїздки в Корею, коли Південна Корея активувала High Altitude Area Defense (THAAD) для захисту від загроз із Північної Кореї. Нещодавно Китай пом’якшив заборону на поїздки в Корею і антікорейські настрої ослабли. Ми очікуємо, що роздрібні продажі в Кореї будуть рости, за умови, що геополітична ситуація не погіршиться.

США

Robin Lewis, CEO The Robin Report:

Різдвяні дзвіночки починають більш голосно дзвонити в США відразу після закінчення розпродажів Чорної П’ятниці і Кібер-Понеділка. Санта принесе рітейлерам чергове зростання продажів. Здається, ця метафора вдало описує очікування та надії експертів і більшості керівників рітейлерів. Я схрещую свої пальці.

Хороша новина: наймання робітників в США в жовтні відновилось; споживчі витрати зростають; зростання ВВП склало близько 3% за останні два квартали; NRF (Національна федерація рітейлу) прогнозує зростання товарообігу в 4% під час свят; фондовий ринок знаходиться на рекордно високих рівнях; очікується скорочення корпоративного податку, який має допомогти створенню нових робочих місць, підвищенню заробітної плати і, відповідно, витрат споживачів.

Так що не подобається в цій картині? Retail Next, компанія, що спеціалізується на відстеженні трафіку, прогнозує всього 2,1% зростання для офлайн-магазинів на свята; в той час як зайнятість населення зростає, заробітна плата не підвищується; в той час як витрати ростуть, заощадження знижуються і заборгованість по кредитах теж зростає.

Крім того, споживачі більше витрачають на подорожі, відпочинок, розваги, ресторани, здоров’я і благополуччя, домашні та інші послуги.

Близько $2,5 трлн прибутку корпорацій осідають в банках і активах, а не використовуються для інвестування в персонал, підвищення заробітної плати або створення додаткових виробничих можливостей. Так чому слід вважати, що корпоративні податкові пільги будуть використані для цього? Може бути, в кінці кінців одного разу просто не вистачить попиту на надлишкову пропозицію, яке накопичується в США. Відповідно, наскільки вистачить прогнозованого зростання продажів на 4%?

Щоб впоратися з цією проблемою, американські рітейлери перейшли до цінової конкуренції за споживача. По суті, дисконтування цін стало основою конкуренції майже у всіх секторах роздрібної торгівлі.

У новому світі електронної комерції Amazon знову очолить рейтинг найбільших компаній: продажі корпорації ростуть на 20-30% на рік, вона забезпечить більше 50% зростання онлайн-продажів під час свят, і на її частку припадає більше третини всього ринку. Walmart стане зіркою в старому світі, де він прискорює перетворення і впровадження мультиканальних продажів, щоб стати найбільшим кошмаром Amazon. Якщо одяг знову стане улюбленим подарунком, Macy’s, Kohl’s, Nordstrom і JC Penney повинні досягти успіху. Children’s Place буде переможцем в своєму сегменті, зі своєю ставкою на маленькі, інтимні, персоналізовані магазини і бутіки, які задовольнять міленіалів.

Великобританія

Richard Hyman, founder Richard Talks Retail:

Це був найважчий рік для рітейлу Сполученого Королівства, і чекати з оптимізмом 2018-го підстав мало. Минулий рік показав численні перешкоди для розвитку рітейлу (мінімальна заробітна плата, висока плата за навчання, ставки по кредитах і амортизація фунта стерлінгів є ключовими). Швидше за все, депресія споживчого ринку Великобританії буде тривати, а це значить, що попит залишиться дуже низьким. Інфляція в економіці призводить до того, що зростання вартості буде продовжувати випереджати продажі.

Широко поширені цінові акції, в яких домінують британські непродовольчі товари, протягом всього року є симптомом системної слабкості і тиску готівки.

Це, в свою чергу, привертає увагу до корпоративних боргів і змушує турбуватися про можливості більш слабких компаній обслуговувати свої кредити. Ми також спостерігаємо різке скорочення працівників в промисловості: вірний симптом маржинального тиску, оскільки рітейлери намагаються знижувати вартість товарів для покупців. Тим часом, вже переповнений ринок стикається з великим зростанням продажів в онлайн-секторі, які збільшуються місяць за місяцем. Між лідерами і аутсайдерами ще ніколи не було такого розриву.

Переможці демонструють, що необхідно для процвітання. Primark і Aldi завжди зможуть запропонувати найпривабливішу ціну, і вони забезпечують надійну та стабільну якість. Costco фокусується на корекції асортименту і низькій ціні LUSH зосередився на фантастичному обслуговування клієнтів. І ZARA – це модель, яка більше, ніж будь-яка інша, починається і закінчується роботою з клієнтом. Ці підприємства є фантастичні зразки для наслідування.

Але вони – виключення. В іншому випадку висококонкуретний ринок зазнав би набагато менше втрат в 2017 році. Ситуація просто вимагала змін, і деякі з них почалися в кінці цього року. Вони продовжаться в 2018-му, і я очікую, що це потрясе британських рітейлерів. Це буде боляче для компаній і для співробітників, і частина з них змушена буде піти з ринку. В результаті з’явиться сильніший, яскравіший сектор роздрібної торгівлі, а переможці отримують більше можливостей для розвитку.

Германия

Mirko Hackmann, Editor In Chief Handelsjournal

У 2017 році споживчі настрої в Німеччині залишалися на стабільно високому рівні. Це призвело до готовності німців більше купувати, що стимулює загальне економічне зростання і збільшення індивідуального доходу. Німецька економіка продовжує рости. Внаслідок цього, умови для приватного споживання рідко бували кращими. Зростання продажів навіть не сповільнилося через очікуване збільшення цін і повільного зростання доходів домогосподарств за рік.

Роздрібна торгівля в Німеччині продовжувала зростати і збільшувала прибутковість восьмий рік поспіль. За даними німецької Асоціації роздрібної торгівлі HDE, номінальне зростання в 2017 році складе 3% в порівнянні з 2016-м. Німецькі рітейлери очікують виручку в розмірі 501,2 млрд євро за 2017 рік.

Онлайн-бізнес залишається рушійною силою рітейлу і за рік забезпечив близько 30% від загального зростання.

Також мультиканальні продажі, в основному як гібрід традиційної та інтернет-торгівлі, продовжують розквітати: більш, ніж половина багатоканальних рітейлерів очікують збільшення продажів за рік, незважаючи на зниження відвідуваності фізичних магазинів на 8%. Інтернет-торгівля в 2017 році зросла на 10% – до 48,7 млрд євро. Традиційний рітейл виріст тільки на 2%.

Хоча тенденції в другій половині року були досить позитивними, особливо для великих гравців, дрібні і середні рітейлери не дуже щасливі. Зокрема, через посилення конкуренції з онлайн-магазинами.

Підприємства з обмеженим інвестиційним потенціалом навряд чи зможуть йти в ногу з e-commerce, в той час як великі роздрібні торговці дійсно отримують прибуток. В інтернеті нарешті став представлений німецький харчовий сектор: рітейлери очікують зростання продажів в 20% за 2017 рік, що зробить E-Food одним з найдинамічніших сегментів в сфері електронної комерції в Німеччині

Росія

Alexey Filatov, Head Of Bbcg & Retail Academy

Рітейлери в Росії стикаються з тими ж проблемами, що і їхні колеги по всьому світу. Зміна поведінки споживачів, викликана новими технологіями, призводить до трансформації всіх рітейлерів. Але восени 2017 року ми побачили велике зрушення в настроях, яке покращує ситуацію в російській економіці. Це дало рітейлу стимул до відновлення, але не скасував необхідність в цифрових перетвореннях.

Незважаючи на деяке поліпшення економіки, наслідки кризи 2014-16 років повинні привести до нового етапу консолідації роздрібного ринку Росії.

Згідно з опитуванням BBCG, протягом останніх 9 місяців закрилися майже 70 регіональних мереж аптек, магазинів одягу і моди. Їх частка і в багатьох випадках їх магазини відійшли великим гравцям ринку.

У підсумки, «старий ринок», такі компанії, як X5 Retail Group, виграли від консолідації. Відмінна продуктивність групи визначається новими форматами її дисконтних магазинів, «Пятерочка» і нової моделі супермаркетів «Перекресток». Їхня стратегія полягає в тому, щоб зосередитися на формуванні унікальної пропозиції продуктів, в тому числі свіжих продуктів у всіх підкатегоріях.

Серед непродовольчих рітейлерів варто відзначити виробника меблів HOFF (22 гіпермаркета плюс 11 магазинів малого формату). Явним лідером в DIY є Leroy Merlin Росія. Компанія в цьому році успішно продовжила розширення у всіх регіонах, її обсяг продажів дорівнює продажам трьох найближчих конкурентів разом узятих.

Але критична проблема для всього ринку – cross-board торгівля. Зокрема, роль Alibaba стала набагато важливішою в цьому році.

За даними Російської інтернет-асоціації, обсяг онлайн-імпорту перевищить $7 млрд до кінця 2017 року. Я вважаю, що найважливішою угодою року в Росії є створення спільного підприємства Яндексом і Сбербанком, яка передбачає інвестиції в $1 млрд в Yandex.Market. Yandex.Market зможе відігравати важливу роль як для ринку, так і для екосистеми сучасної роздрібної торгівлі в Росії. Операція буде закрита до кінця грудня 2017 року.

Читайте також –

Тренди digital маркетингу на 2018 рік


До останніх новин До популярних новин Підтримати редакцію

Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Усі новини ринку