Наталія Колодницька (Нетовкіна), Zarina: Ми проти революцій у бізнесі, ми – за еволюцію
Засновниця Ювелірного Дому Zarina Наталія Колодницька (Нетовкіна) про ребрендинг, франшизу, умови роботи на вітчизняному ринку і гендерний нейтралізм.
Цей текст доступний також російською мовою
30 вересня український бренд Ювелірний Дім Zarina відзначив 20-річчя. В цей день в 1998 році був відкритий перший ювелірний дім мережі, названий на честь дочки засновниці. За цей час бренд пережив безліч подій в країні і пройшов тривалий процес еволюції від ностальгічного максималізму до urban. Ці зміни підкреслює не тільки новий стиль прикрас, але й оновлений дизайн магазинів. З чого починався бізнес, які причини змін, з якими труднощами стикається бренд і яким він буде завтра, RAU розповіла засновниця Ювелірного Дому Zarina Наталія Колодницька (Нетовкіна).
Під знаком Терезів
– Чому вибрали саме ювелірний бізнес? Не fashion, не що-небудь ще?
– Я завжди прагнула до нестандартних рішень. Але починала свій бізнес, як і більшість, з продажу імпортного трикотажу. У якийсь момент директор невеликого торговельного центру у Черкасах, де я працювала, дозволив мені продавати все, що захочу, але тільки якщо цього ще немає в асортименті ТЦ. Там вже був жіночий одяг, білизна, годинники, сувеніри, але не було ювелірних виробів. Якраз в той момент я прочитала в журналі «Частная жизнь», що тих, хто народився під знаком Терез, буде супроводжувати вдача, якщо зараз зайнятися дорогоцінними виробами. І я прийняла рішення.
– Де відкрили перший магазин?
– У Черкасах 27 років тому. Спочатку діамантами я не займалася, продавала тільки дорогоцінні метали. Більше року знадобилося на отримання дозволу: існувало негласне правило не давати ліцензій на торгівлю дорогоцінними металами приватним особам. Я була однією з перших, хто в нашій країні таку ліцензію отримав. Перший бутік відкрила в Черкасах в супермаркеті. Спочатку вісім «квадратів», потім дванадцять. Потім вже відкрила повноцінний відділ у Будинку Торгівлі, а ще через рік мені вдалося придбати магазин «Рубін» – головне місце торгівлі коштовностями в Черкаській області ще з радянських часів. Це був знак долі, з цього все і пішло. Всі перші кроки я завжди робила в Черкасах, потім масштабувала досвід по Україні.
– Як ви прийшли до франшизи?
– Спочатку я не знала, що таке франшиза. Партнери з Одеси запропонували відкрити фірмовий магазин Zarina в ТРЦ Сады Победы. Ми розробили проект з процесом постачання, власною упаковкою, стендами, стандартами продажу. Той магазин так і не відкрився, але зі своїм проектом я поїхала по всім областям України. Пропонувала своїм партнерам відкрити бутік з умовою, що ми робимо повністю ремонт, освітлення, завозимо обладнання, а вони будуть торгувати тільки нашими коштовностями. Зараз в мережі 50 магазинів – половина з них відкрита по франчайзингу.
– Наскільки контролюєте франчайзі? З якими складнощами при цьому стикаєтеся?
– Наш час – час змін. У давнину китайці говорили своїм ворогам: “Щоб ти жив під час змін”. Ми готові змінюватися, створювати нові колекції, виходити із зони комфорту і придумувати щось нове. Але не всі наші франчазі готові брати участь у цій гонці.
Modern і urban
– Нещодавно було заявлено про ребрендинг Ювелірного Дому Zarina. Про що йде мова?
– Перш за все, абсолютно змінилася наша цільова аудиторія. Якщо раніше це були фінансово стабільні люди віком 45+, то зараз ми хочемо створювати колекції для молодих, сучасних людей 25-35 років. Раніше трендом Ювелірного Дому Zarina був ностальгічний максималізм – шикарні коштовності для успішних жінок, які стали самодостатніми королевами. Зараз тренд – гендерний нейтралізм: коштовності для молодих, енергійних, активних людей, які вибирають кросівки або взуття на низьких підборах. Вони воліють образ urban стилю glamour або night life, готові слідувати всім сучасним тенденціям. Ювелірний Дім Zarina прагне, щоб коштовності були доступні будь-якій жінці, і щоб вона могла бути творцем своїх прикрас. Ми за повну кастомізацію, співавторство.
– Як це відіб’ється на магазинах, що зміниться в них?
– В нас уходить королівський синій колір – переходимо до чорно-білого монохрому. На місце glamour приходить loft – цемент з еко-зеленню. З одного боку, ми йдемо до спрощення, з іншого – до сучасної вишуканості. Над ребрендингом, правильним позиціонуванням працюємо разом з Fedoriv.
– Бренд прагне бути ближче молоді. Чи означає це, що ви будете зміцнювати позиції онлайн?
– Так. Частка продажів з кожним роком зростає в 2-3 рази і вже займає близько 15%. Новим етапом нашої онлайн-активності стало те, що ми запросили до співпраці 50 успішних українських блогерів, яким наша кастомізація найбільш близька.
– Чому вирішили змінюватися саме зараз?
– До керівництва компанії приєдналася сім’я. Генеральним директором компанії стала моя старша племінниця Катерина Нетовкіна, що отримала освіту в Швейцарії. Старша дочка Мартіна керує маркетингом. А Заріна, на честь якої названа компанія, стала співавтором нової колекції, рекламної кампанії, позиціонування. У кожної з них безліч креативних ідей і сучасне бачення бізнесу. Молодь, яка краще за мене розуміє сучасні тенденції, керує зараз компанією.
– В Україні активно розвиваються невеликі сімейні ювелірні бренди. Ваша компанія теж починалась з нуля як сімейний бізнес. Що б ви порадили тим, хто зараз запускає свой бренд?
– Важливо не просто заявити про себе і виблискувати протягом пари років, але й утриматися на ринку. На моїй пам’яті більше десятка великих ювелірних компаній пішли в небуття, а наш бренд все ще актуальний. Потрібно слідувати своїм глобальним цінностям. Протягом 25 років за допомогою продажу коштовностей ми вирішуємо в країні соціальні проблеми: допомагаємо сиротам, престарілим, знедоленим, влаштовуємо благодійні заходи для дітей з зони АТО, онкохворим, з малозабезпечених сімей. Для нас це важливо. Якщо слідувати цінностям – будеш вічним.
Батьківщину не обирають
– Як ви вважаєте, ринок вже насичений ювелірними брендами чи новим іменам все ще є на ньому місце?
– Місце новому завжди є. Дуже добре, що в Україні з’являються нові бренди, які приносять нове бачення, інші стандарти. Це означає, що галузь жива, вона розвивається і у неї як і раніше є свій покупець. Ніякі гаджети жіночність не підкреслять.
– Нещодавно в мережі пройшла серія публікацій, що очорнює репутацію Ювелірного Дому Zarina. Як ви можете прокоментувати ситуацію?
– Рік тому я подарувала базу відпочинку на Дніпрі в Конча-Заспі міжнародній благодійній фундації «Отчий Дім» та притулку для матерів-вдів. Один з народних депутатів вирішив, що він має право на цю частину берега Дніпра. Він зібрався звести там черговий житловий комплекс і здійснив рейдерське захоплення цієї ділянки. Разом з Владикою Черкаським і Чигиринським Іоаном, головою правління благодійної організації «Міжнародний благодійний фонд “Отчий Дім» і засновником благодійної організації «Україна без сиріт» Романом Корнійко, а також головою Української Бізнес Асоціації Володимиром Чеповим ми скликали прес-конференцію з приводу ситуації, що склалася. Поки, як я сподіваюся, нас залишили в спокої. Сліди тієї замовної акції проти бренду в мережі, звичайно, залишилися. Але жодне велике ЗМІ участь у цьому не брало. Погодьтеся, це показник рівня законності вимагань замовника.
– Чи стало легше в останні роки вести бізнес в Україні?
– Об’єктивна ситуація в країні складна, але вона ніколи не була простою за останні три десятки років. Ми живемо в Україні, а Батьківщину не обирають. Я сподіваюся, що одного разу все зміниться. Прийде такий час, коли корупції не буде, а кожна людина буде відчувати відповідальність і за себе, і за свою країну. Зі свого боку, я для цього роблю все можливе.
– Яким, на вашу думку, буде український ювелірний ринок через кілька років?
– Мені завжди приємно перебувати в оточенні старих ювелірів України, які на ринку 20-25 років. Я пишаюся, що ми починали разом. Одночасно я сподіваюся, що нове покоління ювелірів буде підтримувати наші починання: стане займатися благодійністю, просуванням українських ювелірних брендів у світі. Щиро вірю, що і через кілька, і через багато років наш бізнес буде не тільки способом заробітку грошей, але й мистецтвом, служінням прекрасному.
– Де за кордоном можна знайти ваші прикраси?
– Розвиваємося на заході під брендом Natkina. Вже відкрито кілька корнерів в найпрестижніших європейських столицях. Моя старша донька розвиває там цей бренд з нуля.
– Які глобальні цілі компанії?
– Ми проти грандіозних революцій в бізнесі. Ми – за еволюцію, за збереження всіх досягнень і за надання їм нових смислів і цінностей.
Читайте також-