
Останні гурмани: які торговельні мережі продовжують працювати в елітному сегменті


Співзасновник і голова правління RAU Андрій Жук в розмові з Retailnet.pl розповів про те, як українська галузь роздрібної торгівлі переживає воєнний період, за рахунок чого польські ритейлери успішно масштабують свій бізнес, та які переспективи відкриються в країні після завершення бойових дій.
– Який нині стан українського ритейлу в умовах війни?
– Cтан ринку стабільний з ознаками стриманого оптимізму. Попри виклики війни? ритейлери продовжують інвестувати у відкриття нових магазинів, реконструкцію та оновлення торгових точок, а також в нові технології. Так, минулого року кількість працюючих закладів роздрібної торгівлі збільшилася на 3068 магазинів. Закрили торік з тих чи інших причин майже вчетверо меншу кількість – 838 торговельних точок. Відповідно за цей період чистий приріст склав 2230 торгових об’єктів.
Водночас через війну роздрібна торгівля стикається з багатьма складнощами. Наприклад, внаслідок мобілізації та виїзду населення за кордон ми бачимо доволі складну ситуацію з людським ресурсом, що призводить до збільшення зарплат та зменшення дохідності. Також спостерігається поступове падіння національної валюти. Зважаючи на той факт, що багато ритейлерів закуповують товар за кордоном, а орендні ставки здебільшого прив’язані до долара, девальвація гривні збільшує витрати компаній та суттєво впливає на дохідність.
– Наскільки стійкими виявилися українські ритейлери до викликів, спричинених війною? Що допомагає їм триматися на плаву?
– На мою думку, українцям допомагає віра в перемогу та жага до життя. Це стосується не лише підприємців, але й усіх українців, які щодня продовжують боротися за вільне майбутнє своєї країни. Роблячи свій внесок на своєму місці – чи то на фронті, чи в тилу. При цьому багато підприємців піклуються не лише про прибутки, але й про свою соціальну місію. Вони продовжують працювати навіть у прифронтових містах, забезпечуючи населення всіма необхідними товарами.
Що стосується бізнесу, то українські підприємці винахідливі, швидко адаптуються до нових умов та шукають шляхи до розвитку навіть в найскрутніші часи. На жаль, в період повномасштабної війни не всім вдалося втриматися і зберегти бізнес. Але там, де є складнощі, завжди виникають і можливості. Тож сильні гравці змогли наростити свої показники на фоні стагнації ринку. Наприклад, зайняти лідерські позиції зумів ритейлер техніки та електроніки Comfy, який успішно скористався виходом з ринку мережі Eldorado. А українські fashion-бренди змогли суттєво закріпити свої позиції за час призупинення роботи магазинів Inditex та H&M.
Загалом слід пам’ятати, що ритейл – дуже конкурентний бізнес, в якому компанії безпосередньо змагаються за любов споживачів. Врешті решт ця конкуренція призводить до найкращої пропозиції ціни та сервісу. А компанії, які не готові відповідати високим очікуванням клієнтів, поступово йдуть з ринку.
– Які ключові тенденції переважають на ринку?
– З основних тенденцій можна відзначити динамічне зростання онлайн-торгівлі та збільшення частки цивілізованого системного ритейлу. Активно розвивають власні онлайн-магазини традиційні ритейлери. В результаті торік, згідно з дослідженням компанії Promodo, український ринок онлайн-продажів зріс на 25% – до 239 млрд грн. E-commerce зростає швидше за традиційний ритейл, проте його частка залишається доволі низькою – близько 10%. Це свідчить про хороші перспективи подальшого зростання ринку в найближчі роки.
Так само, як онлайн поступово відбирає частку у офлайна, системний ритейл поступово витісняє сегмент неорганізованої торгівлі. Особливо це стосується невеликих міст, на які все частіше звертають увагу великі гравці. В цьому контексті найбільш яскравим є приклад мережі Аврора, яка працює у форматі one dollar store і активно розвивається в різних регіонах країни. Вдалий формат, позиціонування, асортимент та цінова політика дозволяють ритейлеру успішно працювати в маленьких містах, витісняючи ринки та стихійну торгівлю. Вже зараз цей ритейлер є лідером країни за кількістю торгових точок, а до кінця 2026 року планує наростити мережу до 2500 об’єктів.
– Які сегменти роздрібної торгівлі зараз найбільше розвиваються в Україні і чому?
– Згідно з дослідженням Асоціації ритейлерів України, в 2024 році найактивніше розвивалися представники аптечного ритейлу з часткою нових локацій у 45% від усіх нових магазинів. Непродовольчий роздріб та продуктові магазини торік зайняли частку у 22% і 16% нових магазинів відповідно.
Динамічний розвиток аптечного бізнесу, на мою думку, пов’язаний з конкуренцією великих гравців, які прагнуть покращити свої позиції на ринку за рахунок активної експансії. Зараз вони мають хорошу можливість зайняти топові локації та домовитися про вигідні умови оренди приміщень.
Із торгових мереж інших сегментів, які активно розвиваються, можна виділити раніше згадану Аврору та польську мережу Sinsay. Вони динамічно зростають за рахунок вдало обраного формату, грамотно підібраному асортименту товарів та доступній українському споживачу ціновій політиці.
– Як українські ритейлери адаптують свої бізнес-моделі до нових реалій — ракетних атак, часткових відключень світла, переміщення населення тощо?
– Зараз ракетні атаки та пов’язані з ними повітряні тривоги – одна з найбільших проблем ритейлу та торгових центрів. За даними Української ради торгових центрів, частка повітряних тривог у робочому часі українських ТЦ у 2024 році становила 11,4%, або понад 30 000 годин. Для порівняння, у 2023 році вона становила 7,6%. Звичайно, непередбачувані перерви в роботі суттєво впливають на трафік покупців та рівень продажів.
Що стосується відключень світла, то зараз ця проблема стала менш актуальною, ніж в попередні роки. Українська енергосистема стабілізувалась і віялові відключення світла на більшості території Україні відбуваються вкрай рідко. За експертними оцінками, на кінець 2024 року понад 70% продовольчих магазинів в країні були забезпечені автономними генераторами.
Так само і міграція населення на сьогодні не є масовим явищем. В основному ці процеси припали на перший рік повномасштабного вторгнення, коли багато людей зі сходу та півдня переїздили в центр та на захід країни.
– Ми вже говорили про сегменти ритейлу, які розвиваються найбільш активно. А які товарні сегменти зараз переживають скрутні часи?
– В цьому аспекті можна відзначити сегмент електроніки, де велика конкуренція серед гравців призвела до перенасичення ринку. Тож не виключено, що на цьому ринку ми побачимо закриття мереж або зменшення магазинів. Також складніше стало працювати в категорії дитячих товарів, адже велика кількість дітей виїхала з України через безпековий фактор. Теж саме стосується і преміального сегменту, більшість покупців якого не поспішають повертатися до України через війну. Крім того, враховуючи введення додаткових регуляторних норм з боку держави та високу конкуренцію, можна прогнозувати стагнацію і скорочення темпів розвитку фарм-ритейлу.
– Як в Україні почуваються польські ритейлери? Які з них демонструють гарні результати і чому?
– Польський ритейл в Україні є доволі успішним. Особливо впевнено почувається fashion-група LPP, яка розвиває в Україні мережі Reserved, Cropp, Sinsay, House і Mohito. Зараз вона об’єднує вже близько 300 торгових точок і продовжує активно розвиватися. В Україні найкраще себе проявив бренд Sinsay, який лише в 2024-25 роках відкрив більше 150 нових магазинів.
Що стосуються інших польських ритейлерів, то вони теж працюють непогано, хоча й мають набагато менші частки ринку. Наприклад, ССС (12 магазинів), SMYK (10 магазинів), Wittchen (8 магазинів) або Half-Price (4 магазини). Запорукою успіху цих компаній є їхня сміливість, інвестиції, вдалі формати та віра в Україну.
– Які регіони України наразі мають найбільший потенціал для розвитку нових ритейл-проєктів?
– Згідно з дослідженням Асоціації ритейлерів України, найбільша кількість магазинів зосереджена в Києві та області – більш як 5500. За минулий рік кількість працюючих торгових точок в регіоні збільшилася ще на понад 600 об’єктів. Це свідчить про те, що попри високу концентрацію роздрібної торгівлі, кількість населення та купівельна спроможність дозволяють розраховувати на подальший активний розвиток роздрібної торгівлі в регіоні.
Другим за масштабами концентрації ритейлу регіоном є місто Дніпро та Дніпропетровська область. Для порівняння, тут працює понад 2000 магазинів, з яких майже 300 відкрилися минулого року. Майже на такому ж рівні працює Львівщина, де також функціонують більш ніж 2000 магазинів. У п’ятірку регіонів із найбільшою кількістю торгових точок входять ще два міста-мільйонника – Одеса та Харків.
Одним з факторів зростання в цих областях є наявність професійних приміщень для оренди. Проте враховуючи кількість нових проектів ТЦ на заході України, можна прогнозувати, що в найближчі роки розвиток мережевого ритейлу сконцентрується саме там. Цьому сприяє не лише віддаленість регіону від зон бойових дій, але й міграційні процеси, адже з початку повномасштабної війни значна частина населення виїхала саме на захід України.
– Якими ви бачите перспективи українського ритейлу у післявоєнний період і що може стати драйвером його відродження?
– По-перше, завершення війни саме по собі стане драйвером для зростання бізнесу в країні. Якщо український бізнес готовий розвиватися навіть при існуючих ризиках, то після їх усунення – тим паче. Окрім того, ми обов’язково побачимо зростання конкуренції та вихід в Україну великих міжнародних компаній, таких як LIDL, Biedronka, Primark, Action, TEDI, Rossman, DM та інших. Скоріш за все, вони будуть не лише відкривати нові магазини, але й купувати вже діючі торгові мережі, щоб отримати вже готові локації та експертизу команд, а зрештою – швидше закріпитися на ринку. Вся ця експансія буде потребувати нових площ, тож це активізує девелопмент об’єктів торговельної нерухомості. Ми побачимо бум розвитку сучасних торгових центрів, але найбільш поширеним, на мою думку, буде формат ритейл-парків. Його головними перевагами є простота, швидкість та вартість реалізації, а також величезний успішний досвід використання цього формату міжнародними гравцями.
В цілому, вважаю, що після завершення повномасштабної війни та вступу України до Європейського Союзу, зростання ринку роздрібної торгівлі буде найбільшим на континенті. Для цього точно є всі передумови.