Володимир Гончаров, Епіцентр: У 2021-22 роках плануємо відкрити 50 торгівельних центрів
Заступник генерального директора, директор з роздрібної торгівлі компанії Епіцентр К про плани розширення мережі, переформатування старих магазинів і ТЦ та нові напрямки розвитку.
Цей матеріал доступний російською мовою
Група компаній Епіцентр К розвиває п’ять своїх рітейл-напрямів, серед них – галереї товарів для дому Деко, магазини товарів для дітей E.PIC, спортивні магазини Intersport. Всі вони вже працюють поза межами власних торгівельних центрів рітейлера. В інтерв’ю журналу Commercial Property заступник генерального директора, директор з роздрібної торгівлі Епіцентр К Володимир Гончаров розповів, які ще напрями також можуть піти цим шляхом. Основні тези цієї бесіди – у матеріалі RAU.
Як пережили кризовий рік
Минулий рік був досить складним для всієї країни, але будь-які виклики відкривають перед нами нові можливості. У відповідь на них ми запустили нові напрями – «Засоби захисту» й «Аптеки 100+», продуктові супермаркети FOOD market.
Незважаючи на те, що карантинні обмеження стали причиною суттєвих втрат для торгівлі, свої плани по відкриттям ми виконали та дуже оптимістично плануємо роботу на 2021-22 роки. Бюджет інвестицій на найближчі два роки становить $1,78 млрд.
Торік було відкрито сім нових ТЦ Епіцентр у різних регіонах України. Ми багато інвестували не лише в будівництво з нуля та реконструкцію діючих торговельних центрів, але й активно нарощували земельний банк під майбутні проекти.
Загалом у розвиток рітейл-напряму було вкладено 6,38 млрд грн. Це левова частка всіх інвестицій групи компаній Епіцентр у 2020 році, які становили 10,3 млрд грн.
Про розвиток онлайн
Також у відповідь на пандемію ми пришвидшили темпи розвитку нашого онлайн-напряму. Протягом 2020 року вдалося суттєво посилити позиції на ринку інтернет-продажів. Окрім цього, наш онлайн-магазин у 2020 році став маркетплейсом. Пришвидшили й процеси запровадження інноваційних технологій і сучасних клієнтських сервісів.
Для підсилення онлайн-напряму відкрили логістичний комплекс у Калинівці (Київська область), інвестувавши кошти у закупівлю сучасного обладнання та будівельні роботи. Також ми відкривали Центри видачі замовлень (ЦВЗ) і магазини за межами наших торгівельних центрів. Нині мережа ЦВЗ налічує 93 об’єкти.
Про плани розширення мережі
Інвестиційний план на 2021-22 роки передбачає відкриття 50-ти торговельних центрів різних форматів по всій Україні. З початку року вже працюють після реновації шість об’єктів. На цей рік заплановано запуск великого ТЦ у Харкові, який раніше закрили на реконструкцію. Це унікальний проект, бо будівлю повністю розібрали та зводимо з нуля абсолютно новий ТЦ з усіма найновішими концептами shop-in-shop. Також плануємо будівництво потужного ТЦ у Львові, третього ТЦ в Дніпрі, четвертого в Одесі та ще двох у Києві. Для відкриття у столиці орендуємо приміщення в третій черзі ТРЦ Blockbuster Mall, а також придбали на аукціоні за 277 млн грн земельну ділянку площею 4 га на перетині вулиць Березняківська та Дніпровська набережна.
Є великі плани щодо експансії в невеликі міста з ТЦ оптимального формату. Зокрема, плануємо їх відкриття в Одеській області та масштабне розширення в Донецькій і Луганській областях. На реалізацію цих планів ми маємо намір направити $706,5 млн у 2021-22 роках.
Про оновлення ТЦ Епіцентр і переформатування Нова лінія
Окрім відкриття нових торік було перебудовано шість ТЦ, перш за все тих, що морально застарілі та потребують змін. Поступово плануємо зробити реновацію усіх наших об’єктів. Торік було оновлено наш другий ТЦ у Дніпрі, а наразі триває реновація першого ТЦ Епіцентр у цьому місті. Також ми перебудовуємо ТЦ у Полтаві.
У процесі реновації там, де є можливість збільшити площі, – обов’язково збільшуємо. Оскільки у нас останніми роками з’явилося багато нових торгових департаментів, а крім цього – постійно з’являються нові товарні групи. У такий спосіб ми розширюємо асортимент. Наприклад, у Полтаві ми придбали сусідню земельну ділянку та збільшили торговельний центр завдяки добудові. У такий же спосіб розширюємо ТЦ у Дніпрі. А в Запоріжжі при реновації гіпермаркету Нова лінія на Епіцентр не було можливості докупити земельну ділянку, тому зробили реконструкцію в межах наявної забудови.
Наступним кроком, швидше за все, буде переформатування Нова лінія у Херсоні. Поступово ми повністю завершимо цей процес (станом на червень 2021 року мережа Нова лінія охоплювала 10 гіпермаркетів).
Однак доцільність ребрендингу деяких гіпермаркетів Нова лінія наразі викликає сумніви з погляду локації. Наприклад, в Одесі на відстані одного кілометра розташовані Нова лінія й Епіцентр. Робити поруч два ТЦ Епіцентр не є логічним. Також під питанням ребрендинг Нової лінії в Дніпрі та Харкові. Наразі ми перебуваємо на етапі планування та розробки нового, іншого концепту для цих об’єктів.
Про нові напрямки торгівлі
Декілька років тому група почала розвивати в Україні мережу Intersport, а торік запустила перші в нашій країні магазини 4F і The Athlete’s Foot. Але ми не робимо акцент на якомусь одному сегменті, а приділяємо рівноцінну увагу розвитку всіх наших торгових напрямів. Як тим, які з нами ще від моменту створення мережі, так і найновішим рітейл-концептам компанії: FOOD market (продуктовий супермаркет), «Аптека 100+», «Деко» (галереї товарів для дому), «Центр Меблів», E.PIC (магазини товарів для дітей), Lapki (зоомагазини), Intersport (товари для спорту), «Автомол» (магазини автотоварів), «ЦЕ ТЕ» (центри техніки й електроніки).
До того ж «Деко», E.PIC та Intersport здійснили вихід за межі наших торговельних центрів й успішно розвиваються. Я впевнений, що інші наші рітейл-напрями також підуть цим шляхом. Ми окремо розглядатимемо можливості виходу кожного з них у торгово-розважальні центри України.
Передусім ми плануємо розвивати нові напрями FOOD market й «Аптека 100+» у наших ТЦ Епіцентр. Далі ми вивчатимемо можливості та необхідність виходу за їхні межі. Наразі стратегія передбачає охоплення магазинами FOOD market й «Аптека ми 100+» усіх наших ТЦ.
Про вибір локації
У 2021 році група планує розширити представництво брендів Intersport, 4F і The Athlete’s Foot в Україні, відкривши понад 30 магазинів. Найперша вимога – якісна локація. Коли заходимо в той чи інший ТРЦ, важливо, щоб сусідство відповідало нашому продуктовому напряму. Наприклад, для магазина Intersport має бути локація, де поруч також розташовані спортивні магазини. В цьому немає нічого унікального, у такий спосіб розміщуються бренди в усіх професійних ТРЦ. Але ми все одно розглядаємо кожен окремий випадок і лише тоді приймаємо рішення.
Що стосується планів, то ми прийняли рішення активізувати процес відкриття нових магазинів наших спортивних брендів, оскільки через карантинні обмеження цей процес суттєво сповільнився.
Маємо на меті до кінця року відкрити 10 нових магазинів 4F поза межами Епіцентр. Також ми хочемо додати ще 5-6 нових магазинів The Athlete’s Foot до двох діючих. І дивимось на можливості розширення магазинів Intersport за межами наших ТЦ. Наразі в нас працює вісім таких магазинів і до кінця року може з’явитися ще близько п’ять, в тому числі в Києві. Крім цього, ми відкриваємо Intersport у всіх наших нових ТЦ.
Про розвиток сегменту спорттоварів
Intersport показав високу динаміку зростання. Особливо на початку пандемії істотно підвищився попит на фітнес-аксесуари та товари, пов’язані із заняттями вдома.
Молодь, а також старше покоління все частіше віддають перевагу зручному спортивному одягу, жінки відмовляються від підборів на користь кросівок. Віддалений формат роботи дав змогу багатьом перейти на зручніший повсякденний одяг.
Водночас якщо динаміка продажів одягу та взуття все ще дуже хороша в цьому році, то продажі фітнес-аксесуарів і велосипедів дещо сповільнилися через низку чинників. По-перше, торік значна частина споживачів задовольнила свої потреби в таких товарах, які не потрібно купувати щороку. По-друге, на продажі спортивних товарів істотно впливають погодні умови, а в цьому році тепло прийшло досить пізно.
Ми співпрацюємо з такими брендами, як Nike, Adidas, Puma, Asics тощо, і для всіх них важливо, як ми ведемо роботу онлайн. Їм не цікаві партнери, які не розвивають електронну торгівлю і тому можуть у найближчій перспективі втратити частину ринку. Вони не вірять, що традиційний рітейл має перспективи без онлайн-напряму.
В Україні досі більше купують у традиційному роздробі, однак інтернет-продажі ростуть. Традиційний рітейл ще довго випереджатиме онлайн.
Та якщо до пандемії компанії вважали, що 10% товарообігу онлайн – це хороший показник і до нього треба йти, то зараз багато хто вже переступив цю позначку. Зокрема й мережа Intersport в Україні. Її онлайн-продажі за минулий рік збільшилися до 12-14% у структурі загальних продажів. До початку пандемії цей показник становив 5-6%. Мета на найближчі роки – дійти до позначки 20%, і ми впевнено до неї рухаємося.
Довідка. Група компаній Епіцентр К складається з: мережі ТЦ Епіцентр (з 20-ма shop-in-shop концептами), будівельно-господарських гіпермаркетів Нова лінія, онлайн-магазину, агрохолдингу Епіцентр Агро, заводів керамічної плитки, деревообробного заводу. Група ексклюзивно розвиває мережі магазинів товарів для спорту Intersport (Швейцарія), 4F (Польща) та The Athlete’s Foot (США) в Україні. Також має власні логістичні потужності.
Джерело: Commercial Property
Читайте також –
Олена Соловйова, Епіцентр: Як проходить трансформація мережі ТЦ Епіцентр