Віталій Іванович: правила життя і бізнесу засновника Fly Park, Big Berry і Big Burger
Віталій Іванович про початок свого шляху в бізнесі, ставлення до грошей, роль інтуїції і творчості в роботі, вибір партнерів та особисту мотивацію.
Віталій Іванович до недавнього часу був непублічної фігурою. Свої проекти він розвивав в основному в регіонах, а бурхливу діяльність у Києві розгорнув лише в кінці 2014 року, відкривши в ТРК Проспект дитячий розважальний центр Fly Park. Пізніше Іванович відкрив у Проспекті ще один гучний проект – музей іграшок «Ностальгія 80-х», в якому представлено понад 1500 експонатів різних іграшок часів СРСР. При цьому він зізнається, що це некомерційний проект і його запуск став можливий лише завдяки менеджменту торгівельно-розважального комплексу, що надав «дуже лояльні орендні умови».
Чи то через хороші відносини з керуючою компанією Проспекту, чи то за звичкою, але третій великий проект у столиці Іванович також реалізував тут, відкривши на фуд-корті ТРК кав’ярню BigBerry. У меню закладу, що позиціонується як ресторан напоїв, представлено понад 100 позицій. За словами самого засновника, рецепти для майбутнього закладу він збирав у різних куточках планети – в Америці, Африці, Європі та Азії. Зовсім недавно Іванович відкрив ще два ресторани BigBerry: у київському ТЦ Globus і львівському Victoria Gardens. У планах бізнесмена – виведення бренду на міжнародний рівень і його розвиток за франчайзинговою схемою.
У великому і відвертому інтерв’ю для RAU підприємець розповів не тільки про те, як буде розвивати свої проекти в найближчі роки, але й про початок свого шляху в бізнесі, ставлення до грошей, а також про роль інтуїції і творчості у бізнесі, вибір партнерів та особисту мотивацію.
Про перші кроки в бізнесі та мотивацію
Народився і виріс я в Чернівцях, а бізнесом почав займатися в 13 років, коли пішов з дому. Постійно щось вимінював, продавав на базарі. До 24-х років я вже був топ-менеджером однієї з найбільших меблевих компаній Чернівецької області. Тоді я непогано заробляв, але все ж працювати на когось не хотів, і знав, що рано чи пізно почну свій бізнес. Поворотним для мене став 2004 рік. Тоді я все програв у казино і довелося починати з нуля. На щастя, знайшовся інвестор, який повірив у мене і дав грошей на відкриття великої піцерії на 350 місць в Хмельницькому. Цей проект швидко окупився, незабаром ми відкрили перший Big Burger.
В дитинстві у мене часто не було грошей навіть на їжу, доводилося голодувати. В якийсь момент я пообіцяв собі, що буду старанно працювати, щоб це відчуття не відчував ні я, ні мої діти.
Але зараз я практично не працюю – я займаюсь творчістю і все роблю в кайф, в своє задоволення. Бувало, що при роботі над новим проектом, спав по три години на добу, але я горів цим, тому не відчував ні часу, ні голоду, ні втоми. Над тим же Big Burger працював практично сам. Розробляв і формат, і рецептури, і дизайн. Мені простіше займатися всім цим самим, тому що знайти хороших фахівців занадто складно.
Про перспективи мережі Big Burger
У мережі Big Burger зараз працює шість закладів: по одному в Києві, Одесі, Тернополі, Кривому Розі та два у Хмельницькому. Можливо, відкриємо ще кілька закладів. Але для мене це зараз не основний напрямок. Незважаючи на те, що бургерный бізнес один з найбільш рентабельних, а в Big Burger ми вклали багато грошей, закупили дороге обладнання і зробили хороший концепт, я розумію, що вивести цей проект на міжнародний рівень, а тим більше – зробити його кращим у світі, буде практично нереально. Не думаю, що в бургерном бізнесі взагалі хтось зможе перевершити McDonalds в найближчі десятиліття. Бути другим номером я не хочу. Тому в першу чергу зосередимося на розвитку Big Berry. За асортиментом напоїв, їх якістю ми вже номер один у світі. Ми зуміли зібрати рецепти кращих напоїв і з цією концепцією можемо бути самими успішними не лише в Україні, але і на міжнародній арені.
Про розвиток Big Berry в Україні та за кордоном
Це не кав’ярня на колесах. Тут інвестиціями в $5000 не обійдешся, потрібно закуповувати дороге обладнання – кавоварки, очищувачі води, льодогенератори та інше. В перший ресторан інвестували близько $80 000. Зараз в Україні три заклади. Наступного року відкриємо ще два. Ведемо переговори з Lavina Mall, але поки нічого не підписали – є складнощі з підбором підходящої локації. Також хочемо відкритися в Ocean Plaza.
Зараз розробляємо проект франчайзингу. У ньому прописана можливість відкривати заклади як на фуд-кортах ТРЦ, так і в стріт-рітейлі. Імовірно, вартість франшизи складе $20 000+3% від обороту. Бажаючі придбати франшизу є вже зараз, але поки не відпрацюємо всі бізнес-процеси до досконалості, не будемо її продавати. В цьому відношенні 2016 і 2017 роки будуть експериментальними.
Крім напоїв, хочемо додати в асортимент штруделі, сирники та круасани. Відразу скажу, що Big Berry – це технічний бренд, тимчасова назва. Коли ми доопрацюємо проект франшизи і будемо стартувати за кордоном, то ресторани, які вже працюють, змінять вивіску.
На жаль, в нинішніх економічних умовах в Україні приблизний термін окупності проекту – близько трьох років. Тому що у нас філіжанка кави коштує 1 євро, в той час як в Європі, США – це 3-5 євро. Звичайно, набагато вигідніше розвивати цей проект за кордоном. Упевнений, що якщо поставити Big Berry на набережній в Майамі – він окупиться за три місяці. Цей проект в принципі дуже добре підходить для міжнародних морських курортів. До речі, навіть в Україні в курортних містах заклади громадського харчування працюють набагато ефективніше. Приміром, наш Big Burger в Одесі продає приблизно в п’ять разів більше інших закладів мережі.
Вже починаючи з 2018 року, хочемо почати розвиток проекту Big Berry за кордоном. У планах – за 5 років відкрити 10 країн світу, а протягом 10 років – 50 країн світу. Будемо відкривати як власні, так і франчайзингові заклади.
Про ризик, цифри та творчість
Я дуже азартна й ризикова людина. І хоча з азартними іграми давно зав’язав, тепер ризикую в бізнесі.
Вважаю, що без ризику неможливо стати успішним. Поки інші думають, я приймаю рішення і починаю діяти. У такому випадку існує лише два варіанти – або ти заробив, або втратив гроші.
Це ризик, але я не вірю у цифри і розрахунки, вірю тільки в свою інтуїцію, і вона не підводить – всі мої проекти працюють. Багато з тих, хто зважає на цифри – бездарі, які окрім чисел нічого більше не розуміють. А в бізнесі в більшій мірі працюють не цифри, а почуття й емоції. І в більшості своїх бізнесів я продаю не товар, а емоції. При цьому ніколи не буду знижувати витрати за рахунок якості продукції або обслуговування. Для споживача завжди буде важлива висока швидкість обслуговування, якість і ціна.
Себе вважаю творчою людиною. Але для успіху цього мало. Творча людина може бути успішною в бізнесі лише до першого серйозного вльоту. Щоб виживати, потрібні інші якості. Потрібні дуже великі зусилля, завзятість і готовність присвячувати бізнесу весь свій час. А в Україні, де конкуренти можуть запросто зрівняти з землею, треба бути вольовим, щоб не зламатися під тиском.
Про дитячі розважальні центри Fly Park
Перший Fly Park в Проспекті я зробив для свого сина. З часу відкриття цей проект постійно розвивався і розширювався. У жовтні його площа зросла ще на 380 кв. м, що дозволило встановити тут тарзанку на чотири лінії і додати нові ігри. Також ми оновили кондитерський цех і розробили нові програми для дітей.
В цілому, вже інвестували в проект близько $400 000. І поки жодної копійки звідси не взяли – все зароблене реінвестуємо в розвиток, тому що бачимо наскільки цей напрямок перспективний. Кожен день Fly Park в Проспекті відвідують сотні сімей з дітьми, у нас завжди аншлаг. Щоб зняти кімнату до Дня народження потрібно бронювати її за місяць. В середньому дитина проводить у Fly Park 4-5 годин, але багато батьків залишають дітей і на цілий день.
В наших умовах в Україні середній термін окупності проекту – близько трьох років. Але на хорошій локації в топовому ТРЦ з великим трафіком і при стабільності економіки – це 1-1,5 року.
Також хочемо розвивати цей проект за кордоном. Швидше за все, перший Fly Park за межами України відкриємо у столиці Польщі – Варшаві. Там вже є партнер, з яким у мене є певні домовленості: він вкладає гроші, я веду бізнес, прибуток 50/50. Зараз йде пошук локації – потрібно відповідне приміщення площею мінімум 3-3,5 тис. кв. м.
Про свої проекти та партнерів
Зараз у мене багато проектів, окрім Fly Park, Big Burger і Big Berry є піцерії, ресторани суші, 8D кінотеатри, дзеркальні лабіринти в Одесі, кімнати страху та інші напрямки. Big Berry і багато інших проектів поки розвиваю сам, а ось всі об’єкти мережі Fly Park, крім першого у Проспекті – партнерські, відкриті за франшизою. Вартість франшизи Fly Park – $20 000+3% з обороту. Але я готовий працювати лише з тими, хто старається і вкладає в бізнес всю свою душу. Всі, хто працює тільки заради грошей, приречені на провал, тому роздавати франшизу будь-кому я ніколи не буду. Один невдалий проект може негативно відобразитися на всій мережі.
Про гроші, талант та боротьбу за правду
Гроші – це велике випробування, не всі його витримують. За моїми спостереженнями гроші псують 90% людей. Великі гроші – великі спокуси. Часто люди швидко звикають до хорошого життя, забувають, як було вчора і починають смітити грошима. Чимало людей заробило якісь гроші і починають спочивати на лаврах. В результаті їх бізнес починає поступово вмирати. Бізнес може бути успішним, тільки якщо їм займатися, постійно вкладати в нього свій час, гроші та сили. При цьому важливо не зупинятися і постійно вчитися чомусь новому. Починаючи з 2004 року, я об’їздив півсвіту і відвідав сотні різних виставок. Постійно розвивався, відкривав нові горизонти і йшов вперед. У мене до грошей немає ніякого трепету. Гроші – лише засіб. З їх допомогою в майбутньому мені б хотілося повністю присвятити себе творчості – писати музику, пісні, зняти фільм.
Особливо талановитим я ніколи не був, скоріше навпаки. Розумним теж себе не вважаю. Але у мене завжди було бажання зрозуміти і розібратися, завжди була завзятість. В якійсь мірі мені пощастило – в моєму оточенні було багато розумних людей і було у кого вчитися.
Що мені дійсно стало в нагоді в житті, так це почуття справедливості. Для мене правда та принципи завжди були важливіші грошей і це мені дуже допомогло. За правду я стояв до кінця, мені за правду могли кілька разів і голову проломити. Проте я по-іншому не можу. Навколо дуже багато людей, яким плювати на справедливість.