Віталій Дрозд, Bodo: Нам набридло набивати шишки – ми готові купувати експертизу

Віталій Дрозд, Bodo: Нам набридло набивати шишки – ми готові купувати експертизу

16.03.2018 08:15
  1649
Дарья Златьева

Як Bodo з компанії по “продажу вражень” перетворилося в багатопрофільне підприємство, яке працює не тільки з окремими споживачами, але і з корпоративними клієнтами.

Засновник Bodo, Віталій Дрозд, програміст за освітою, ще на третьому курсі зайнявся бізнесом. Спочатку він допомагав відкривати в Україні представництво російської компанії Smile, яка продавала «сертифікати на враження»: можливість випробувати емоції і нові відчуття. За 1,5 роки роботи він згенерував безліч ідей щодо розвитку, але російський офіс не поспішав їх реалізовувати, як і не сприйняв всерйоз пропозицію Віталія викупити частину компанії. Розуміючи реальний попит на послугу і можливості масштабувати проект, підприємець вирішив самостійно розвивати напрямок. Так з’явився Bodo – сервіс вражень в подарунок. Почавшись з одного напрямку, він поступово виріс в три: основний – продаж сертифікатів Bodo, продаж корпоративних BODOCARD і напрямок подорожей Bodo Travel. Варіантів розвитку проекту – безліч. Віталій Дрозд в інтерв’ю RAU поділився результатами проекту, розповів, наскільки ефективно працює роздріб в сегменті подарунків, де він бере ідеї для розвитку і чому Bodo переживе будь-яку кризу.

— Що являє собою сервіс Bodo?

— Більшість нас знає як продавців «вражень в подарунок». Але у нас крім цього є два бізнеси. Один з них зовсім не публічний – це мультибрендові подарункові сертифікати BODOCARD, які можна витратити в великих мережах – наприклад, Watsons, Ельдорадо і інших. І є Bodo Travel – пригодницькі експедиції, двотижневі тури в різні далекі і не дуже країни – Нова Зеландія, Індонезія, Перу, Мексика, Бразилія, і інші.

У світі з «враженнями в подарунок» працюють кілька холдингів, наприклад, SmartBox в Європі об’єднує десять країн. Але в кожній з країн цей бізнес локалізований.

— Ви вивчали принципи роботи цих компаній?

– Бізнес-процеси вивчити, ясна річ, ми не можемо. Ми можемо оцінити базові принципи. Наприклад, SmartBox в Європі давно продаються в форматі, який ми називаємо «могила» вражень: вони пропонують стандартизовані набори. Якщо на Bodo можна самостійно вибрати наповнення подарунка – одне або десять вражень на вибір, то вони роблять набори з 100-300 вражень, які продаються по 70-75 євро в офлайнових магазинах. Нам здається, що це не дуже хороший подарунок, тому що вибрати з 250 варіантів дуже важко і іменинник може сприйняти це як подарунок «на відчепися». Вони виживають за рахунок відсутності інфляційних ризиків, стабільних цін на послуги – домовляються на п’ять років про конкретні ціни і створюють саме таку пропозицію.

Бізнес по-українськи

– Яку частку в доході вашої компанії формує кожен з напрямків?

– У 2017 році 80% доходу формували враження в подарунок, але в 2018-му співвідношення може змінитися. Bodo Travel в минулому році перебував в режимі стартапу: ми зробили 20 подорожей, а в цьому році плануємо зробити як мінімум 50. Я не знаю який дохід це принесе. У нас відбулося класичне розгортання бізнесу по-українськи: є ідея – ми самі підемо і понабиваємо собі шишки. Але це був останній раз, коли ми так поступили. Тепер ми будемо купувати експертизу в нових для нас напрямках і задіяти досвід знаючих людей.

– Де саме помилилися?

– Скрізь – у фінансовій моделі, в економіці, в залученні клієнтів, у вартості клієнта і так далі. Навіть в тому, як має виглядати сама подорож.

– Хто ініціатор цього напрямку?

– Я ініціатор всіх напрямків і єдиний власник компанії. У нас в 2012 році була криза жанру: «Ми безглуздий інтернет-магазин подарунків, і все це не дуже весело і цікаво. Як нам розвиватися далі? »І ми згадали концепцію нашого бренду:«Bodo – калейдоскоп вражень». Тільки в 2013 році ми зрозуміли, що ми не просто інтернет-магазин, а повноцінний оператор вражень.

Поки ми розвиваємо тільки два бізнеси, пов’язаних з враженнями – сертифікати і подорожі. Але ми в цьому році збираємося запускати нові проекти.

Віталій Дрозд, зона збірки подарунків для відправки

— Які?

– Наприклад, «конструктор днів народжень»: сервіс, що дозволяє в кілька кліків вибрати, як повинно виглядати свято – на даху або в спа-салоні, або на квадроциклах. Клієнт відразу бачить ціни, підрядників. Всі ці послуги повинні бути зрозуміло проілюстровані за допомогою фото- і відеоконтенту і мати конкретну вартість. Основна складність нашого бізнесу в тому, що люди купують щось і дарують іншим – це два рази «кіт в мішку».

Другий напрям, який ми запустимо: конструктор корпоративних заходів. В межах заданого бюджету можна вибрати будь-яку активність – квадроцикли, каяки, пейнтбол та додаткові послуги.

Третій напрям для нас найглобальніший: хочемо, щоб враження купували для себе. Це можуть бути історії про уїк-енди, з поїздками в незвичайні місця або можливість побачити зоряне небо через телескоп. Або майстер-клас японського шефа в ресторані – самому ресторану нецікаво продавати шоу шефа, це не їх бізнес, але попит на це є. Ми хочемо задовольняти потребу не в подарунках для когось, а в прикольно проведеному часі для себе.

Експедиція Bodo Travel в Патагонії, січень 2017

Мінус конкуренція

— Де ваша вигода?

– Ми домовляємося з постачальником, як правило, з дисконтом, який дозволяє нам продавати за тією ж ціною, що і він. Наш прибуток – той самий дисконт. У випадку з телескопом ціна формувалася, виходячи з попиту, і в підсумку доросла до 1600 гривень. Попит виявився більше, ніж пропускна здатність – в місяць всього 10-20 чоловік можуть подивитися на зоряне небо.

Від чого залежить дисконт?

– Раніше це була незафіксована домовленість менеджера і партнера. Зараз лінійний менеджер домовляється про 30% дисконт. На інше ми згодні, тільки якщо ця послуга нам дуже потрібна. З партнерами проблем не виникає: нас всі знають, єдина складність пов’язана з відсутністю конкуренції в регіонах.

– Це проблема?

– Так, серед постачальників. У нас в Києві багато спа-салонів хорошого рівня, а у Львові, наприклад, лише декілько. З ними домовлятися складніше, а іноді і не виходить домовитися взагалі.

– Як відбувається процес вибору партнера?

– Бізнес-процес додавання нової послуги складається з 74-х пунктів, куди входить первинний огляд, після чого вступаємо в переговори, підписуємо договори, отримуємо фотографії, робимо тест послуги.

Щоб людина скористалася сертифікатом, вона повинен зателефонувати нам, ми записуємо його, розповідаємо умови реалізації, перед подією нагадуємо, а після – цікавимося як пройшло.

У разі незадовільної оцінки є окремий процес вирішення проблеми: якщо провайдер «лажа», ми вимагаємо компенсацію, якщо це неможливо виправити, то не платимо йому, а людину відправляємо на якесь інше враження.

Півтора мільйона потенційних клієнтів

– Потенціал для зростання бачите?

– У нас 250 000 клієнтів в містах нашої присутності. Нам є куди рости – людей, які можуть купити такий подарунок, за нашими оцінками – 1,5 млн. А далі можна працювати над частотою покупки: 70% наших клієнтів роблять повторну покупку. Але частотою ми не дуже задоволені. У Bodo показник частоти покупок за рік ні про що не говорить – у випадку з подарунками її потрібно рахувати за 3-4 роки.

– Як щодо LTV клієнта?

– У нас людина навряд чи буде купувати навіть раз в квартал, тому що він в середньому ходить на п’ять днів народження в році. З них два-три свята – це близькі родичі, які швидше за все вже замовили «матеріальну історію» в якості подарунка.

– Ви не думали самим створювати продукти для продажу?

– Це кардинально інший бізнес, яким потрібно займатися. Ті проекти, які ми запускаємо, ми вважаємо паралельними бізнесами, які продовжують основну концепцію оператора вражень. Колись у нас була ідея продавати IТ продукти для інтернет-магазинів. Ми бачили занадто багато ризиків і труднощів в цьому і не стали витрачати ресурси: ти зробиш одну версію, її вкрадуть і все.

– Через які канали найбільш ефективно продаєте?

– Островки вражень в ТРЦ. У Києві цих точок досить, клієнтові зручно: не потрібно чекати кур’єра, можна заплатити карткою, плюс – тобі розкажуть куди йти і як отримати подарунок. Роздріб формує 60% покупок. Якщо говорити не про канал продажів, а про найбільш ефективний канал залучення нових клієнтів, то це пошуковий трафік.

– Коли у вас з’явилися перші точки?

– Першу в Глобусі ми відкрили в дуже складний час – в грудні 2013 року. 2013-14 роки були в цілому для рітейлу нелегкими, але нам пощастило – наша категорія потрапляє в історію “грошей немає, а все одно треба”. У нас не було падіння обсягу продажів.

Перша точка була відкрита в ТРЦ Глобус в складний час – в грудні 2013 року

— Як з відкриттям роздрібних точок змінився обсяг, структура продажів?

– Масове відкриття точок у нас в планах не стоїть. Вони є частиною працюючої екосистеми. Тут є своя специфіка. Сама по собі крапка не формує продажу. Вона працює на рівні впізнаваності, нагадування. Справа в тому, що чим далі до дня народження, тим більше раз гість згадає про подарунок. Якщо вас запросили на сьогоднішній вечір, то потреба в подарунок буде існувати години чотири, поки не з’явиться ідея і в метушні не знайдеться спосіб її реалізувати. Якщо день народження за два місяці, то йдучи по ТРЦ, ви швидше за все зверніть увагу на точку.

Про дорогі експерименти

– Акції та знижки використовуєте?

– Ні. Нам не важливо, яку саме пропозицію клієнт вибере для подарунка. Від того, що прогулянка на конях буде коштувати дешевше, покупців не додасться. З цікавих експериментів – в грудні 2016 роки ми витратили купу грошей на ТБ і просування в інтернеті. Нам здавалося, що сенс є, але в підсумку ми продали всього 6000 сертифікатів. Якщо рахувати місяць до місяця, ми не окупилися, але якщо вважати пост-ефект, то інвестиції скоріше окупилися. Але ми зробили висновок, що в силу різних причин цей канал для нас не працює.

– Наскільки важливі соцмережі для залучення клієнтів?

Цей канал ніколи для нас не був сильно важливим – ми користуємося ним як місцем, де люди «живуть» і в якому є для нас цікаві рекламні інструменти. Останнє що ми там пробували використовувати – таргетинг «на друзів людей у ​​кого скоро день народження». Тобто начебто зовсім наша аудиторія, але на рівні продажів ефективність виявилася невеликою.

– Якщо говорити про вартість залучення в інтернеті, яка вартість кліка?

– Якщо говорити про контекстну рекламу, то в середньому клієнт нам обходиться в 2,10 грн. Але в цю цифру включається і брендований трафік, який дешевше, і загальний «подарунковий» трафік. Наприклад, найдорожче слово яке у нас є, це “подарункові сертифікати” – там клік коштує від 8 до 12 грн в залежності від різних факторів – від сезону, від конкуренції. Найдешевший – «подарунки хлопцю» коштує 1 грн за клік.

Сіти центр, Одеса

— Big Data використовуєте в продажах?

– Ми знаємо свого покупця: його телефон, пошту, день народження, коли і що купував. Але ми не Сільпо, де людина щотижня закуповується і ми можемо по його продуктовому кошику робити висновок: як часто він вживає алкоголь, як часто їздить на шашлики, чи є у нього діти.

Десять років зростання

– Як дізнаєтеся про нові місця, послуги, “фішки”?

– Цим займається команда, я тільки контролюю процес. Брав активну участь в проекті Bodo Travel – протягом першого року в декількох поїздках знаходився в групі супроводу. Особливість наших подорожей – людина їде з групою з України і клієнту, який ще не об’їхав півсвіту, явно спокійніше в поїздці.

Так виглядає сертифікат Bobo на враження

— Які результати роботи Bodo в 2017 році?

– У 2017 році ми виросли на 47% в грошовому вираженні за рахунок збільшення чека. Кількість проданих сертифікатів зросла менше – на 20%. І в цьому році виростемо, тому що завжди “відкушуємо” якусь частку від абстрактної категорії «подарунки». Абстрактної тому, що ніхто не знає, скільки грошей витрачають українці на подарунки: ними може бути що завгодно – від телефону і ноутбуку до подорожі.

– Яка у вас географія реалізації подарунків?

– Ми працюємо в Києві, Харкові, Одесі, Дніпрі, Львові, Запоріжжі, Миколаєві. У кожному з міст свої враження, свої партнери і ціни.

– Хто основний клієнт Bodo?

– Більшу частину нашого обороту – 70% – формують жінки 18-33 років. Це пов’язано з культурою українців: якщо сімейна пара йде на свято, то піклується про подарунок найчастіше дівчина. І жінка в принципі є активним споживачем у багатьох категоріях онлайн-покупок.

– Який термін дії подарунків і як часто їх не активують?

– Їх можна реалізувати протягом 6-ти місяців. Який відсоток подарунків не використовується я вам не скажу, але він не такий великий, як багато хто думає.

Більше 40% в 2017-му за рахунок збільшення середнього чека – ви так щорічно ростете?

– Бувало, що в два рази росли. Наприклад, так було в 2015 році, а в 2016-му зростання склало більше 60%. Ми додаємо цікаві пропозиції, їх вибирають, дарують, пробують рекомендують. Нам грає на руку, що більше людей починають купувати в онлайні.

– Яка структура компанії зараз?

– У компанії працюють 160 чоловік, з них 30 – це call-центр, де співробітники продають подарунки та організовують сервіс під них. Роздріб складається з 30 осіб, які обслуговують «острівці вражень» в торгових центрах – працюють чотири точки в Києві і три в регіонах. Будемо продовжувати розвиватися.

Читайте також –

Дмитро Покотило, F.ua: Ми продовжимо будувати маркетплейс після автоматизації процесів


До останніх новин До популярних новин Підтримати редакцію

Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Metro Україна доєдналась до масштабного проєкту зі збору використаних батарейок різних типів за ініціативи “Батарейки, здавайтеся!”

Metro Україна доєдналась до масштабного проєкту зі збору використаних батарейок різних типів за ініціативи “Батарейки, здавайтеся!”

 У кожному торговельному центрі незабаром з’являться спеціальні контейнери. Компанії, що є власником бренду...
time icon  
  37
Усі новини ринку