
ОККО встановила ще 24 Ultra Fast Chargers на 19 АЗК — електромобілістам стало простіше подорожувати між містами


Чому цифрова трансформація є ключовим фактором для масштабування ритейлу та значного збільшення прибутку. Про це у своєму виступі під час RAU Expo 2025 розповів Борис Старинський. Він визначив головні перешкоди на шляху до ефективної трансформації, та описав економічний потенціал оптимізації запасів та інших процесів.
ABM Cloud є розробником хмарних рішень для ритейлу. Компанія була заснована у 2014 році. Після повномасштабного вторгнення у 2022 році, ABM Cloud вийшла на глобальний ринок. Наразі компанія реалізувала понад тисячу успішних проєктів, має 250 спеціалістів та працює у 35 країнах, включаючи нещодавно розпочатий проєкт з Philip Morris в Австралії.
Для ритейлу ABM Cloud пропонує лінійку продуктів ABM Retail Platform, що охоплює три рівні управління:
Багато ритейлерів прагнуть масштабування, проте постає питання вибору оптимального сценарію:
Статистика, що базується на досвіді численних клієнтів, показує, що більшість ритейлерів обирає перший варіант: спочатку масштабування, потім трансформацію.
Такий вибір пояснюється двома основними причинами. По-перше, компанії відповідають на питання про інвестування: чи інвестувати кошти у цифрову трансформацію, чи відкрити 3-4 нові магазини за ці ж кошти. У цьому контексті, відкриття нових магазинів часто здається більш зрозумілим та передбачуваним з погляду отриманої вигоди.
Другий за популярністю варіант – паралельне масштабування та цифрова трансформація – виглядає логічним, проте стикається з обмеженістю ресурсів, особливо часу топ-менеджменту, який є найдорожчим ресурсом будь-якого бізнесу. Грошові кошти можуть бути залучені через позики чи кредити, але часовий ресурс є дефіцитним.
Водночас існують компанії, які обирають стратегію спочатку цифрової трансформації. Наприклад, мережа магазинів Біле-Сухе здійснила цифрову трансформацію з продуктами ABM Cloud, маючи 17 магазинів. За 1,5-2 роки їхня мережа зросла до 170 магазинів, оскільки автоматизовані процеси значно спростили масштабування.
Основна причина таких виборів полягає у нерозумінні величезного економічного потенціалу цифрової трансформації для ритейлера. Часто цифрову трансформацію плутають з автоматизацією. Автоматизація – це оптимізація наявних процесів, тоді як цифрова трансформація – це зміна парадигм, стратегій та процесів, що поєднується з можливостями сучасних технологій та штучного інтелекту. Чітким критерієм відмінності є кратне збільшення прибутку: якщо прибуток збільшується в рази (наприклад, на 50% або 150%), це свідчить про цифрову трансформацію, тоді як зростання на 5% є результатом автоматизації.
Розглянемо економічний ефект від цифрової трансформації на прикладі одного продукту – управління запасами (ABM Inventory). Цей продукт управляє промоакціями, запасами на всіх рівнях (включаючи багаторівневі розподільчі центри), враховує сезонність, забезпечує насичення нових торгових точок товарами до відкриття, а також логістичний вивід залишків з асортименту. Окремо здійснюється управління свіжими продуктами.
Зазвичай система підвищує продажі на 2-5%, радикально знижує запаси на 15-30% та значно зменшує час, що витрачається співробітниками на формування замовлень.
Замість розгляду окремих кейсів, проведено статистичний аналіз звітів проєктів, затверджених клієнтами. До вибірки увійшли 12 мереж з 5 країн, включаючи Novus, Daily (Грузія), Cola, Lotok, Рукавичка, Біле-Сухе, Aversi (Грузія), Будинок Іграшок, Антошка, Getcosmetic, Lokal, Baltic Petroleum, Гроші, Realko, Farmasi. Середня кількість магазинів у цих мережах становить 137 (від 20 до 500), а середній асортимент – 15 000 SKU (від 2500 до 60 000).
Ключові фінансові результати:
Дослідження показали, що покращення доступності товару на 1% (або зменшення втрачених продажів на 1% від обороту) не означає зростання продажів на 1%. Наприклад, якщо кефіру немає, клієнт може взяти інший. Проте, це все одно впливає на продажі. Магічний коефіцієнт впливу становить приблизно 0,5 (за останніми дослідженнями у США – 0,46). Цей коефіцієнт може бути вищим для акційних товарів, оскільки клієнт приходить саме за ними. У розрахунках використано коефіцієнт 0,48, що дає вплив системи на зростання продажів на 3%.
Більшість ритейлерів не розуміє реальної ціни оверстоку (надлишкових запасів). Ефект від зростання продажів та втрачена маржа від недопродажів (через відсутність товару) є відносно простими для розрахунку. Проте, системне та суттєве зменшення рівня запасів (на 20% і назавжди) має набагато глибший вплив.
Традиційно, ефект від зменшення запасів розраховується через вартість капіталу (Weighted Average Cost of Capital, WACC). Проте, такий підхід відображає лише “верхівку айсберга”.
Вплив оверстоків на продажі та операційні витрати є величезним:
Точно розрахувати всі ці фактори неможливо, проте ритейлери активно працюють над цим завданням. Дослідження показали, що якщо сума запасів системно зменшується на 20%, то операційні та всі логістичні витрати зменшуються на 5%. Це значний показник.
Системне нерозуміння реальної ціни оверстоку призводить до неефективних рішень. Навіть талановиті аналітики та математики, що працюють з прогнозами, можуть помилятися у визначенні оптимального рівня запасів. Це змушує ритейлерів завищувати рівень запасів, щоб уникнути втрачених продажів, попри високу ціну оверстоку.
На основі статистичного портрета публічних ритейлерів було виведено структуру P&L у відсотках від доходу (100% дохід, собівартість, валова маржа, операційні витрати, EBIT, фінансові витрати, податки, прибуток). Для середнього клієнта з річним оборотом $150 млн, ефект від впровадження системи (збільшення продажів на 3% та прискорення оборотності на 12%, вплив на операційні витрати 20%, вартість капіталу 12%) призводить до річного ефекту у $2,15 млн. Чистий прибуток зростає на 42%. Це свідчить про величезний, часто недооцінений, вплив оптимізації запасів.
Розрахунок ROI від проєктів ABM Cloud показує надзвичайно високі показники – 1820%. Це означає, що витрати на імплементацію та оренду системи повертаються у 19-кратному розмірі протягом 2,5 років. На глобальному ринку такі проєкти оцінюються значно вище.
Перешкоди цифровій трансформації
Якщо цифрова трансформація створює такі значні економічні ефекти, що ж їй перешкоджає?
Отже, пріоритетним має бути спочатку цифрова трансформація, а потім масштабування. Важливо масштабувати ефективність, а не хаос. Цифрова трансформація створює стійке зростання.