Бізнесмени-дипломати: історія співвласників групи компаній Таврія В Бориса та Михайла Музальових

Бізнесмени-дипломати: історія співвласників групи компаній Таврія В Бориса та Михайла Музальових

Сьогодні
  200
Костянтин Симоненко

Що допомогло бізнесменам уникнути значних фінансових потрясінь під час кризи 2008 року та рейдерського захоплення бізнесу в 2011-му, а також що сприяло поступовому перетворенню торговельної мережі на мультиформатну компанію.

Компанію Таврія-В, засновану одеським підприємцями Борисом та Михайлом Музальовими, часто згадують в контексті інноваційних рішень та надійного партнерства. ЇЇ головний рушій – Борис Музальов, який не має літаків та яхт, проте захоплюється живописом, розбирається в моді, любить спорт та регулярно потрапляє в різні рейтинги найбагатших українців. Так, за версією Forbes Україна в 2020 році він увійшов до 100 найбагатших українців, зі статками $95 млн. І в той же рік мережа Таврія В відкрила свій 100-й магазин. Водночас він у 2008 році засновав БФ «Добрі люди» для допомоги лікарням та хворим в Одеському регіоні. А сам особисто як Почесний консул Республіки Кіпр в Одесі сприяє вирішенню візових та інших питань громадян. Михайло Музальов аналогічним чином діє як Почесний консул Словаччини в Одесі. RAU пропонує ознайомитися з основними фактами розвитку їх бізнесу.

Зі Східного Сибіру до Чорного моря

Власники групи мультиформатних компаній Таврія В Михайло та Борис Музальови родом із міста Ангарськ Іркутської області. Михайло народився 2 жовтня 1957 року, а його молодший брат Борис – через півтора року – 13 квітня 1959-го. Публічної інформації про їх батьків немає, але з великою вірогідністю вони були одними з перших фахівців, хто допомагав створювати цей центр нафтохімічної промисловості, який був закладений на березі Ангари за десять років до того і лише в 1951-му отримав статус міста. Хай там як, але літера «В» у назві компанії додалася саме на честь ім’я батька бізнесменів – Віктора.

Михайло Музальов отримав вищу освіту в Одеському національному університеті ім. І. Мечникова, а Борис Музальов в 1981 році став дипломованим лікарем після закінчення навчання в Одеському національному медичному університеті. Як згадував пізніше сам Борис Музальов, він у дитинстві мріяв стати директором привокзального ресторану, але вивчився на дитячого лікаря й більше 10 років пропрацював педіатром у лікарнях Кіровоградської й Одеської областей. Але на початку 1990-х склалася ситуація, коли лікарі в такій кількості стали не потрібні.

Бізнес як гра або перші кроки на ринку

Оскільки Михайло Музальов теж виявилися безробітним, брати організували власну справу. Починали з торгівлі «на газетках» на базарах, потім на Молдаванці виставили лоток. «І особисто я теж стояв за прилавком», – розповідав потім Борис Музальов. Згодом відкрили кілька кіосків (так звані «батискафи»), де торгували китайськими товарами широкого вжитку.

Але доволі скоро переорієнтувалися на торгівлю їжею, оскільки речі потрібно було продавати довго, а продукти миттєво розкупалися. За півтора року в братів уже було зо два десятки точок, де здебільшого реалізовувалися продукти тривалого зберігання. Проте перепродаж товарів на Привозі чи знаменитому ринку 7-й кілометр був справою доволі нудною. Тому замість того, щоб на виручені кошти відкрити ще одну точку, брати купили свій перший комп’ютер і почали писати комп’ютерні програми. Підходили до справи творчо – намагалися відшукати щось незвичайне та захоплююче у монотонній, на перший погляд, роботі. «Хочеш бути успішним – перетвори роботу в гру, метою в якій буде якесь досягнення!», – радить Борис Музальов. Якщо ж дивитися на справу тільки з точки зору вигоди, успіху не буде.

Піонери цивілізованого ритейлу

Офіційно датою початку бізнесу вважається 1992 рік, коли було створено МП «Таврія- В», яке в жовтні 1996 року було перереєстровано в ТОВ «Таврія – В». Директором призначили Віталія Карандо, який керує і донині. Дві третини (60%) в цьому бізнесі належить молодшому брату Борису Музальову, а 40% – Михайлу Музальову. Варто також зазначити, що в державних базах даних їх прізвище пишеться як Музалев, проте в ЗМІ зазвичай прийнято вказувати Музальов.

За спогадами Бориса Музальова, їх ритейл еволюціонував із перших лотків та кіосків спочатку у «батискафи», а потім у павільйони.

Згодом кількість переросла в якість – після продажу павільйонів (за деякими даними, близько 50) брати почали будувати супермаркети. Поштовхом для переходу на новий рівень ритейлу стала поїздка Бориса Музальова влітку 1996-го в Туреччину разом із тодішнім заступником мера Іллічівська Сергієм Галімовим. Побачивши тамтешні супермаркети, Музальов захотів відкрити в Одесі такий же магазин. Аби краще вивчити специфіку їх роботи власники обходили інші супермаркети та навіть спеціально влаштовували на роботу в турецькі та західні мережі своїх співробітників аби зрозуміти внутрішні бізнес-процеси.

В результаті вже в 1997-му році в центрі Одеси відкрили перший магазин під зрозумілою всім «радянською» назвою «Універсам» (універсальний магазин самообслуговування). Для цього викупили недобудовану споруду гастроному по вулиці Рекордна 23 (нині Івана Фунтового). До 1998-го брати вже мали три універсами формату «магазин біля дому» та один супермаркет.

На початку нульових у регіоні почали з’являтися інші «універсами», і Музальовим довелося перейменувати свої магазини. За їх словами, назва “Таврія” виникла випадково. В ході реформування невеликі гастрономи перетворювалися на «магазини біля дому», а більші універсами ставали супермаркетами.

Тоді ж брати вирішили поділити обов’язки: Михайло зайнявся фінансами, а Борис зосередився на операційній діяльності. Саме його партнери компанії називають мотором бізнесу. Також для забезпечення роботи мережі магазинів у вересні 1997 року заснували виробничо-комерційне підприємство “Мрія” у вигляді ТОВ, де Музальовим належить 78%, а ще 22% у Івана Орловського, керівника юридичного департаменту ТОВ «Таврія В».Останній із партнерів та співласник торгових марок компанії— це брат скандально відомого першого заступника міського голови Одеси Анатолія Орловського.

Від торгівлі до девелопменту

Того ж таки 1997 року Борис Музальов був обраний депутатом міської ради м. Чорноморськ (колишній Іллічівськ), бо на той час, за словами самого бізнесмена, так чинили багато відомих підприємців. У 2001 році він був переобраний на другий термін в міськраду Чорноморська. Борис Музальов – людина неординарна та креативна, що будує бізнес дуже виважено, враховуючи «дрібниці», на які інші звертають мало уваги. За його переконаннями, щоб дійти до хорошого фінішу, треба бути скрізь обережним, намагатися передбачити всі неприємні речі: і в бізнесі, і в житті, і у відносинах з оточуючими. Оскільки «найбільше задоволення – сміятися з труднощів, коли ти запасся гречкою, сіллю та соляркою для генератора».

Так, Таврія В стала першою компанією у південному регіоні України, що надала в 1999 році своїм покупцям можливість скористатися послугами служби доставки та здійснювати покупки онлайн в інтернет-магазині tavriav.ua. Аналогічно Таврія В стала першим ритейлером в Україні, який відкрив професійний гіпермаркет з широким асортиментом продтоварів а також одягом, дрібною побутовою технікою та книгами. Оскільки в Одесі не було для цього підходящого приміщення, їх почали будувати. Першим об’єктом став ТЦ Аеропортівський (GLA 10 000 кв. м), відкритий в березні 2002 року на місці напівзруйнованого заводу за адресою вул. Малішевського, 50 (колишня Гастелло).

Як пояснював пізніше Борис Музальов, тоді було значно дешевше отримати землю і погодження та будуватися. Тому загалом на новий об’єкт витратили близько $1 млн. Поруч із новим гіпермаркетом розмістили велику парковку та запустили безкоштовні автобуси. Успіх першого ТЦ надихнув на будівництво нових об’єктів. В компанії з 2002 року з’явився департамент оренди, а з 2003 року – розвитку та будівництва. Сам Борис Музальов взяв на себе клопіт домовлятися з владою та займатися всіма документами, особисто контролюючи хід забудови.

Виокремлення елітного сегменту

На даний момент компанія володіє як мінімум ще чотирма великими торговими об’єктами в південних регіонах країни. Зокрема, це торгові центри Вузівський (GLA 20 000 кв. м), ТЦ Таврія В (колишній Суворовський, GLA 18 000 кв. м) в Одесі. Також у 2007 році в Одесі відкрився «люксовий» шестирівневий ТЦ Сади Перемоги площею 23 500 кв. м (GLA 20 000 кв. м) з делікатес-маркетом Космос (1900 кв. м).

Для ТЦ Сади Перемоги де розміщуються бутики дорогих світових марок, є картинна галерея та концертний зал, звичайний магазин Таврія В не підходив. Тому виникла ідея відкрити преміальний супермаркет Космос аби розділити магазини середнього сегменту і преміальний асортимент. Наразі працює три магазини Космос – два в Одесі і один в столиці.

Тоді ж у 2007-му з’явився ТЦ Корабельний в Миколаєві (GBA 36 350 кв. м, GLA 33 600 кв. м). Всі ТЦ створені за класичними канонами: якірним орендарем стає Таврія В або Космос, а решту площ здають в оренду, отримуючи додатковий дохід.

Інші ТЦ, які мають площу 5000-10 000 кв м, фактично представляють собою гіпермаркет Таврія В, що займає до 90% торгової площі об’єкту. Це такі локації як, наприклад, одеські ТЦ Маршал (GBA 10 000 кв. м) та Таїровський (GBA 7700 кв. м, GLA 6200 кв. м). Також в Миколаєві є ТЦ Лазурний (GLA 9000 кв. м), а в Чорноморьску – ТЦ Юнга (GBA 5000 кв. м).

Обережна експансія

В період активного розвитку українського ритейлу в середині 2000-х Таврія В не намагалася відкрити якомога більше магазинів, віддаючи перевагу поступовому розвитку. На початок 2006 року сім’ї Музальових належали п’ять ТЦ, а оборот роздрібної мережі сягнув $150 млн. Вперше вийти за межі Одеської області ритейлер наважився в грудні 2006 року, відкривши супермаркет Таврія В у харківському ТЦ Портал на Аерокосмічному проспекті, 30 (тоді ще Гагаріна). Він став 15-м об’єктом мережі магазинів. Аби не мати проблем з логістикою та не везти все з Одеси, почали купувати товар у місцевих виробників.

Борис Музальов пояснював це рішення тим, що розвивати бізнес на Одещині стало надто дорого через апетити місцевих чиновників. Хоча сам в 2006 році став депутатом Одеської обласної ради і першим секретарем Одеського обкому Соціалістичної партії України (нині заборонена), в ряди якої вступив у 2005 році.

В кінці 2007 року Таврія В разом із мережею Епіцентр відкрила гіпермаркет в Миколаєві на проспекті Богоявленському, 234-В (ТЦ Корабельний), проте подальшої співпраці не вийшло і в 2020 році Епіцентр залишив приміщення по закінченню строку оренди. Проте мережа Таврія В змогла закріпитися в місті й наразі має тут вісім магазинів. Так само з 2008 року ритейлер присутній і в Хмельницькому (вже працює сім точок). З 2023 року почали відкриватися магазини в Івано-Франківську (вже є три).

А от у Львові одеський ритейлер не зміг протриматися більше року і в березні 2014-го магазин довелося закрити, бо місцеві жителі там «отримують задоволення від скупості» і майже не купують все в одному місці, вибираючи де певний товар коштує дешевше. В столицю ризикнули зайти тільки з преміальними магазинами Космос в 2011 році аби не переплачувати за оренду в 5-6 разів при співставних оборотах магазинів Таврія В у провінції. Не був реалізований і проєкт побудови ТЦ у Вінниці на вулиці Пирогова.

За межами Одеського регіону мережу Таврія В представляє приватне підприємство «Таврія Плюс» через свої філії. Його керівником, кінцевим власником та засновником вказаний В’ячеслав Письменюк, а частка Музальових є незначною.

Педантичність і новаторство

Так само виважено Борис Музальов ставиться до кредитних ресурсів. В 2007-му він відмовився виводити компанію на IPO, віддаючи перевагу недорогому банківському фінансуванню. Готуючись до майбутніх потрясінь, до лютого 2009 року погасив заборгованість з облігацій на 40 млн грн та своєчасно розраховувався по кредитах. Й коли інші ритейлери потерпали від знецінення гривні та обслуговуванні боргів, своєчасно платив і банкам і постачальникам.

Проте криза змусила ритейлера ще ретельніше прораховувати рентабельність нових об’єктів. Довелося переглянути асортимент, скоротивши кількість позицій, зокрема, дорогих імпортних товарів. Натомість Таврія В почала самостійно завозити деякі позиції, бо без посередників їхня ціна стала на 20% нижчою. Якщо спочатку в гіпермаркетах пропонувалося 30 000 -40 000 SKU, то згодом ця цифра скоротилася до 20 000. Що дозволяло розвиватися далі. У серпні 2009-го, за рік після початку фінансової кризи, в мережі працювало 32 магазини.

Також задовго до появи моди на українські товари мережа почала активно підтримувати вітчизняних виробників. В 2011 році понад 90% товарообігу компанії складала продукція українських підприємств. Близько 30% з них було вироблено в Одесі та Одеській області.

Задля підвищення ефективності роботи компанія однією з перших запровадила електронний документообіг, а також започаткувала навчання персоналу, щоб покращити стандарти обслуговування. В результаті, у 2013 році оборот мережі Таврія В становив уже $450 млн, займаючи 40% ринку Одеського регіону (за даними дослідницької компанії GT Partners Ukraine). На той момент мережа налічувала 57 продуктових магазинів та 10 торговельних центрів по всій країні.

Група компаній Таврія В, за оцінками фахівців, є однією з найбільш інноваційних ритейл-компаній України. Ще в 2014 році, випереджаючи час, однією з перших почала використовувати каси самообслуговування. Відтоді мережа послідовно та цілеспрямовано розвиває інноваційний сервіс. В 2023 році в 37 торговельних об’єктах мережі магазинів Таврія В та Космос працювало 188 касових терміналів самообслуговування.

Як каси самообслуговування змінили поведінку покупців: кейс мережі Таврія В

Дипломатичний хід

Однак не можна сказати, що в житті власників Таврія В все було гладко. Спроба пройти у Верховну Раду України на позачергових виборах 2007 року виявилася невдалою для обох братів Музальових. Хоча в 2010 році Борис Музальов знову став депутатом Одеської обласної ради від Соціалістичної партії. Разом із ним у передвиборчому списку в облраду був і брат Михайло, і донька Дар’я Музальова (як журналістка телеканалу ОСК, що теж належав Музальовим) та директор Таврія В Віталій Карандо.

Втім вже у серпні 2011 року Борис Музальов достроково склав повноваження депутата у зв’язку з переходом на дипломатичну службу. Він став Почесним консулом Республіки Кіпр в Одесі і розмістив консульство у відновленій садибі князів Гагаріних на однойменному плато в одеській Аркадії, де також відкрив Одеський дипломатичний клуб. «Одеський дипломатичний клуб допомагає підвищувати авторитет міста і країни», – так пояснював це рішення Борис Музальов.

Проте перехід на дипломатичну службу дивним чином співпав у часі з інформацією про атаку рейдерів на Таврія В, про що влітку 2011 року на сесії Одеської облради повідомив депутат Валерій Локайчук. З цією проблемою тоді стикнулися й інші компанії, зокрема мережа магазинів дитячого одягу Антошка. Спочатку бізнесмен заперечував сам факт «наїзду» донецьких хлопців, але через кілька років визнав це, відзначивши, що далі таких спроб діло не пішло. Йому вдалося пояснити непроханим гостям, який це складний бізнес і що вони зрештою отримають не доходи, а головний біль: борги перед банками, які рейдери не зможуть обслужити, борги перед постачальниками та купу мотлоху під назвою «холодильники».

Згодом і Михайло Музальов приєднався до дипломатичного корпусу – у квітні 2014-го на Гагарінському (з 2024 року – Аркадійському) плато 5/3 відкрилося Почесне консульство Словацької Республіки. Сам почесний консул Словаччини в Одесі Михайло Музальов жартував, що дипломатичній роботі не навчався й у своїй роботі спиратиметься на молодих співробітників, які мають спеціальну освіту. Його консульський округ окрім власне Одеської області, включає також Миколаївську та Херсонську.

В жовтні 2018 року Почесним консулом Республіки Корея в м. Одеса стала Дар’я Музалева-Ангевельт – дочка Бориса Музальова, якій на той момент виповнився 31 рік. За її власними словами, на цьому посту вона докладатиме всіх зусиль для зміцнення зв’язків і України, і Одеси з зарубіжними країнами та підтримку громадян Кореї, які живуть та працюють в Одеській області. Після навчання в Лондоні, вона повернулася в Україну «допомагати батькові керувати кількома компаніями». Зокрема її представляли як директора дизайн-проекта Cinema Café Tref.

Мультиформатна модель розвитку

Після переходу на дипломатичну роботу Музальови полишили політику і майже зникли з публічного простору, зосередившись на подальшому розвитку бізнесу, намагаючись випередити конкурентів  і час. Саме на період 2014-15 років припадає активна диверсифікація напрямків діяльності ритейлера. Зокрема, в грудні 2014-го Таврія В розпочала розвиток перспективного формату drogerie та відкрила перший магазин Блиск&Відро в Одесі по вул. Добровольців (колишня Маршала Говорова) 10/6.

В магазинах площею 500 – 2000 кв. м представлені косметика, побутова хімія, товари для мам та малюків, товари для дому. Мережа налічує 13 торгівельних точок в Одесі, Ізмаїлі та Харкові загальною площею 7480 кв. м.

Окрім того в жовтні 2015 року у ТЦ Таїровський відкрився спеціалізований магазин дитячих товарів Таврик 1. Компанія запустила пілотну точку площею 1000 кв. м, аби вивчити перспективність даного окремого напрямку. Проте вже за кілька років цей магазини закрили.

Більш вдалим був розвиток ресторанних проєктів. Спочатку у партнерстві з ресторатором Савелієм Лібкіним в магазинах Таврія В відкрили відділи, де готували гарячу піцу. Згодом ідею міні-ресторанів розвинули, відкривши власні Т-Спринт Кафе з окремими зонами самообслуговування чи з офіціантами і банкетним залом.

Наразі існує 11 таких закладів по всій Україні. У мережі кав’ярень також працює служба доставки. В Одесі (ТЦ Галерея Афіна) та Білгород-Дністровському Т-Спринт Кафе отримали нову концепцію – ресторан-буфет з відкритою шоу-кухнею Romeo & Bagetta, а в інших місцях з грудня 2022 року почали відкривати Bagetta Espresso Bar з послугою tаkеway.

таврия в

До одного з найбільших ресторанів Одеси Tref Cinema Café, відкритого в 2014 році в дендропарку Перемога, додався TREF Cafe Beer Hub з власною броварнею в ТЦ Альтаїровський (грудень 2017 року). Найновіший ресторан Hola Lola з ф’южн-кухнею та авторськими коктейлями почав роботу в серпні 2021 року на другому поверсі ТЦ Сади Перемоги.

В ритйелі Таврія В розвиває три основні формати: гіпермаркети, супермаркети та магазини “крокової доступності” Таврія В Express (з 2021 року). Станом на початок вересня 2025 року мережа налічувала 124 супермаркетів загальною площею більше 344 000 кв. м.

Маючи три делікатес-маркети Космос загальною площею 5700 кв. м, восени 2021 року ритейлер почав розвивати мережу жорстких дискаунтерів Пюре. Це продовольчі магазини площею від 1000 кв. м до 13 000 кв. м з відповідним асортиментом від 1000 SKU до 3500 SKU. Загалом в мережі Пюре лишається сім магазинів загальною площею близько 7000 кв. м.

Компанія також має 40 власних пекарень «Наш хліб» та 34 кулінарних виробництва, а також кондитерський цех (бренд «Казка смаку») і виробництво рибної продукції (ТМ «Українська зірка»). Окремо варто відзначити наявність швейного виробництва, де виробляють різний одяг під ТМ Golfo (ТОВ «ТПК Бімс»).

Діяльність Бориса Музальова у сфері ритейлу та комерційної нерухомості — це приклад поступової вертикальної інтеграції, коли бізнес бере під контроль усі ключові елементи ланцюга створення цінності: від будівництва до управління, від логістики до сервісу. Це дозволяє не лише збільшити прибутковість, а й забезпечити більшу гнучкість і незалежність у довгостроковій перспективі. А мультиформатність забезпечує більшу стійкість.


До останніх новин До популярних новин Підписатись на TG канал

Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Усі новини ринку