Тарас Панасенко, Аврора: Ми коштуємо $4,5 млрд – і це мінус велика знижка на війну

Тарас Панасенко, Аврора: Ми коштуємо $4,5 млрд – і це мінус велика знижка на війну

26.09.2025 08:45
  11052
rau

 

Про сповільнення темпів відкриття нових магазинів

Зараз мережа Аврора має 1753 магазини в Україні та 55 – у Румунії. Раніше планувалось, що до кінця 2024 року мережа матиме 2000 відкритих магазинів. Але ми трішки змінили стратегію, стали відкривати магазини іншого формату: більшої площі, але в меншій кількості. Тобто якщо ми за кількістю відстали, то за квадратними метрами йдемо за планом.

У 2023 році ми відкривали в середньому один магазин кожні 14 годин. Зараз, орієнтовно, кожні 30 годин, але робимо це значно виваженіше. 

Наша розрахункова цифра, на якій потенційно ми можемо зупинитися,  становить 2500 торгових точок. Треба зважати на те, що лінія фронту може змінюватися. Наприклад, ми недавно втратили два магазини в Донецькій області від прильотів. Дивимося, у яких форматах зможемо приносити людям більше цінності, експериментуємо.

Про зростання виторгу

Цього року очікуємо, що чистий дохід становитиме 49 млрд без ПДВ. Зростемо на 29% порівняно з минулим роком або на 22% в доларовому еквіваленті.

15% зростання виторгу спричинена інфляцією (липень 2024-го до липня 2025-го – ЕП). За співставними магазинами ми йдемо трохи нижче за інфляцію, навіть просідаємо, а нові магазини дають плюс 30% рік до року.

Про окупність магазинів

У нас майже немає неокупних магазинів. Зазвичай це експериментальні магазини, наприклад, у населених пунктах з 2000 населення, і буває, що там не йде. Або навпаки: у торгівельному центрі з дорогою орендою пробуємо відкритися.

Умовно, 20 магазинів відкриваємо – з одним може бути щось не так. Якщо їх зовсім не буде, то це значить, що команда погано працює, бо не ризикує. Треба пробувати, треба експериментувати.

Про розвиток категорії food у структурі продажів

В середньому по року категорія food має бути десь 18%, грає роль сезонність. У ІІ кварталі цього року категорія їжі була майже 20%, влітку – 15%.

Зростання частки цієї категорії спричинене тим, що в Україні китайські маркетплейси забирають продажі непродовольчої групи. Замість оподаткованого імпорту продається неоподаткований напрям з китайських маркетплейсів.

Про портфель комерційної нерухомості

Ми володіємо менше 1% приміщень, де розташовуваються магазини Аврора. Ринок оренди залишиється таким самим, як і два роки тому: гонитва за класними локаціями зберігається. Збавили темп аптечні мережі, раніше вони були значно активніші на ринку нерухомості. Загалом ринок стабільний, ціна зростає на інфляцію.

Про причини відкриття всього 55 магазинів у Румунії (станом на кінець 2024 року), замість 150

Не можу сказати, що щось пішло не так. Румунська Aurora почала етап переосмислення. Минув рік, як там працює новий CEO. Він презентував план більш прагматичного розвитку: фокус на зростанні виторгу і прибутковості, на правильному пошуку локацій. На старті ми пробували різні формати: відкривалися в ритейл-парках, стрит-ритейлі, торговельних центрах. Зараз уже є розуміння концепції, що треба робити.

Ми не планували, що румунська Aurora стане прибутковою, поки не відкриємо 100 магазинів. Щоб мати прибутковість, потрібен масштаб. Це впливає на ціни при закупівлях товарів, на бізнес-процеси. Наприклад, лізингові контракти підписуються на п’ять років, тому ти не можеш рік попрацювати на маленькому складі, а через рік перейти на більший склад.

Ми зростаємо рік до року за співставними магазинами в Румунії на 30%, що значно вище за рівень інфляції. І NPS серед покупців (показник лояльності) вищий, ніж в Україні.

Наступною на черзі буде Болгарія, хоча спочатку планувалось, що це буде Молдова. Але перевага Євросоюзу у відсутності митних кордонів. Гармонізоване законодавство дає легкий доступ до інших країн ЄС. Молдова поки що не є країною Євросоюзу, тому ми радше побачимо Аврору в Болгарії, ніж у Молдові.

Про вихід на IPO

Треба робити поправку на воєнний стан, адже під час гарячої стадії війни важко зробити успішне IPO, особливо для фізичної компанії. Ми готуємося, робимо аудит, компанію аналізують на готовність. Коли буде слушний момент, ми це зробимо. Але, імовірно, це буде не 2026 рік. Стратегією IPO займається Horizon Capital.

Про вартість компанії Аврора

Ми дивимося на лідера формату Аврори в ЄС – це ритейлер з Нідерландів Action. Їхня оцінка – $90 млрд, що становить 30 річних EBITDA (прибуток до вирахування податків). Наша EBITDA у 20 разів менша, отже, виходить $4,5 млрд.

Але такою вартість могла б бути, якби ми працювали винятково в ЄС. Треба зважати на мультиплікатор країни та робити дисконт на повномасштабну війну. Розмір цього дисконту, тобто на скільки ділити цифру 4,5, ніхто не знає. У будь-якому разі ми рухаємося до IPO.

Структура власності Аврора за останні роки не змінилась.

Про інвестиції під час війни

Рік тому ми придбали логістичний комплекс West Gate у Dragon Capital. Відбудова самих приміщень коштуватиме нам 60 млн євро. Цього року буде десь 30 млн євро і протягом 2026-27 років – ще 30. З обладнанням вартість проєкту зросте ще на 30%. Роботи фінансуємо власним коштом, з прибутку.

Будемо використовувати комплекс для власних потреб. Завдяки цим 90 000 кв. м закриємо свої потреби в логістиці. Планували ще будувати розподільчий центр в Одесі, який обслуговував би південь, але через тимчасову окупацію частин Миколаївської та Херсонської областей цієї потреби немає.

Про посилки з Temu та Aliexpress, які створюють загрозливу конкуренцію українському бізнесу

Цього року в Україну приїде близько 100 млн посилок з китайських маркетплейсів на понад 2 млрд євро. Це прогноз на основі даних митниці. Це під 100 млрд грн. З цієї суми тільки втрачений державою ПДВ буде 20 млрд грн. Плюс податок на прибуток, плюс ще щось. Це катастрофа чи ні?

Ще гірше те, що спотворюються конкурентні умови, частка продажів оподаткованого імпорту в країні падає, продажі перерозподіляються в сторону неоподаткованого імпорту.

Нам пощастило, що на відміну від класичних “доларових” магазинів, де 95% – це китайські товари, в Аврора частка українських товарів у продажах становить близько 50%.

Про етап, на якому перебуває компанія Аврора

Я би хотів сказати, що ми стартап, але важко: компанія велика. Ми намагаємося зберігати спосіб мислення стартапу, бути швидкими, легкими, небюрократизованими, шукати нові можливості, зокрема в диджиталі.

Я хотів би, щоб компанія існувала і через 50 років.

В Україні є прокляття залежності бізнесу від власників, я хотів би, щоб цього не було. Хотів би, щоб в компанії працював принцип environmental, social and governance (ESG) – мінімізація впливу на довкілля, створення цінності для громад, прозоре управління.

Мені важливо, щоб зберігалася якість зростання. Якщо при цьому якщо Аврора увійде в топ-10 компаній світу, це буде дуже приємно.


До останніх новин До популярних новин Підписатись на TG канал

Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Усі новини ринку