Сотні тисяч євро в упаковці: секрети ефективного управління тарою для рітейлерів

Сотні тисяч євро в упаковці: секрети ефективного управління тарою для рітейлерів

29.09.2023 08:30
  1081
Іван Зайцев

Правильне управління тарою в магазині – це не просто операційна необхідність, а й важливий фактор, що впливає на економічну ефективність бізнесу. Рітейлери, які не приділяють належної уваги цьому процесу, регулярно недоотримують сотні тисяч євро, які могли б бути інвестовані в розвиток бізнесу, підвищуючи його рентабельність.

Крім того, систематизоване управління пакувальними матеріалами впливає й на інші аспекти бізнесу, включаючи екологічну сталість та задоволеність клієнтів.

Чому планомірне управління тарою має таке важливе значення для рітейл-бізнесу та як ефективно налаштувати цей процес, розповідає експерт компанії Consulting for Retail Олександр Риндін.

 

– Чому правильна організація процесу управління тарою така важлива для рітейлера?

– Щодня через торговельну мережу проходить величезна кількість тари та пакувальних матеріалів. І питання ефективного управління ними можна розглядати з різних боків.

Візьмемо, наприклад, економічну точку зору. За приблизними підрахунками за відсутності належної організації процесу управління тарою втрати торговельної мережі на 150-200 магазинів можуть становити до 100 000 євро на рік.

Одночасно за недбалого підходу до управління тарою можуть створюватися умови для неконтрольованого збагачення недобросовісних працівників. Правильно налагоджений процес управління тарою допомагає уникнути можливих зловживань та суттєво економить бюджет рітейлера.

– У світі зростає увага споживачів до сталого та перероблюваного пакування. А сталий розвиток та екологічна відповідальність є мейнстримом. Як оптимізація управління тарою впливає на екологічне навантаження?

– Як свідчать дослідження, більшість споживачів надає перевагу здійсненню покупок у компаній, які поділяють їхні погляди та цінності, зокрема й з екологічних питань. Тому зараз багато рітейлерів прагнуть до вдосконалення своїх екологічних підходів до ведення бізнесу.

У практиці європейських рітейлерів існує так званий обіг рол-кейджів – пересувних сітчастих контейнерів, призначених переважно для комплектації замовлень у розподільчих центрах (РЦ) і передання їх до торговельних мереж або від постачальника до покупця. Вони використовуються для завантаження товарів для магазинів, а назад до РЦ повертаються, заповнені макулатурою, пластиком, стретч-плівкою. У РЦ вторсировину, що надійшла, піддають пресуванню та створюють юніти для продажу зовнішнім покупцям.

– Чи був у вашій практиці подібний досвід організації роботи з вторсировиною?

– Так, у нас був досвід обліку незворотної тари. Процес був організований таким чином: ми взяли упаковку постачальників, розбили її на кілька діапазонів залежно від типу та ваги й зробили прив’язку всіх товарів до упаковки та майстер-даних товарів в обліковій системі. Крім картону, здійснили прив’язку до плівки та пластику одноразового пакування.

Програмне забезпечення дає змогу подивитись, скільки товарів було оприбутковано за певний відрізок часу в кожному магазині та порахувати, скільки картону, пластику, стретч-плівки, що використовується для обгортки палет, накопичується в магазині за цей період.

При накопиченні вторсировини магазин відвантажував її назад до РЦ, де було розміщене обладнання для пресування та формувалися рулони з картоном, відповідні рулони або паковання зі стретч-плівкою та вторинною пластмасою. Вторинну сировину продавали зовнішнім покупцям, вибір яких здійснювався за результатами тендеру.

Така організація процесу управління тарою дає змогу рітейлеру отримувати додатковий дохід від використання вторинної сировини та водночас робити свій внесок у збереження довкілля.

– Ви згадали програмне забезпечення. Про який програмний продукт ідеться та яким чином він допомагає оптимізувати процес управління тарою?

– Рішення для автоматизації роздрібної торгівлі (SR Central) та автоматизації складу (SR Warehouse Management) від нашого партнера компанії SymphonyAl Retail мають усі можливості для організації обліку тари. Насамперед на рівні майстер-даних для певного товару будуються так звані логістичні варіанти постачання товару. І в кожному з цих варіантів у нас є можливість прив’язати до варіанту поставки відповідну тару, щоб організувати її облік і рух. Під час приймання товару як у РЦ, так і в магазинах, тара, що надходить із даним товаром, автоматично стає на облік, потрапляючи до відповідної облікової картки.

З тарою, що надійшла на РЦ, виконуються такі операції:

  • Тара разом із товарами розміщується у відповідній комірці складу;
  • Під час виконання операцій поповнення товар разом із тарою знімається з місця зберігання і переміщується на місце відбору;
  • Товар надходить у зону збирання, де відповідно до його характеристик система розраховує, скільки і якої тари необхідно для відправки цього товару в магазин або зовнішнім клієнтам;
  • Під час формування документа відвантаження за замовленнями магазину система автоматично додає тару, яка була використана для комплектації цього товару. І цей документ відправляється в магазин на отримання;
  • Під час приймання в магазині здійснюють приймання не тільки товару, а й тари, яка супроводжувала цей вантаж.
  • Тара стає на облік у магазині, який періодично здійснює її повернення на РЦ, де, як правило, сформована окрема зона для зберігання цих пакувальних матеріалів.

На додаток до вищевказаних операцій з приймання-відвантаження проводяться і стандартні операції з інвентаризації тари та коригування кількості залишків (так званий Stock Adjustment), а також операції, пов’язані зі списанням тари та її можливим перетворенням з 1 сорту в тару 2 сорту.

До речі, з погляду обліку тари в системі вона поділяється на різні класи: наприклад, зворотна і незворотна, облікова і необлікова. Зворотна тара підлягає поверненню постачальнику в повному обсязі, а незворотна може бути реалізована зовнішнім покупцям. Облікова тара обліковується в активах компанії та має свою собівартість. Рітейлер повинен мати повний баланс: скільки тари прийшло та скільки пішло, скільки було повернуто постачальникам або продано зовнішнім клієнтам. Рішення SR Central має всі можливості з калькуляції розрахунку собівартості приходу тари й відповідного обліку фінансових показників. Покупці тари фіксуються в системі як зовнішні клієнти, що дає змогу легко здійснювати операції відвантаження, продажу тари відповідно до їхніх договірних відносин з рітейлером.

Ефективне управління тарою є джерелом додаткового доходу для рітейлера, а також дає змогу скоротити використання пакувальних матеріалів і знизити обсяг відходів. Це сприяє поліпшенню екологічного профілю бренду і привертає до себе увагу екологічно свідомих покупців.

У портфелі компанії C4R є всі необхідні інструменти для структурованого управління тарою, а багаторічний практичний досвід наших фахівців дозволяє отримувати суттєві економічні вигоди від оптимізації цього процесу.

Довідка. Consulting For Retail – міжнародна консалтингова компанія, основними напрямками діяльності якої є розробка власних рішень та впровадження рішень партнерів Enterprise-рівня для автоматизації бізнес-процесів ритейлу, логістики, дистрибуції та виробництва. Команда реалізувала понад 220 проєктів в Україні, країнах Європи та СНД та нещодавно вийшла на ринок США. Активно розвиває нові напрямки діяльності, зокрема, сервіси кібербезпеки Cloudflare та інструмент для автоматизації роздрібного ціноутворення Competera. Всі питання пишіть на пошту  info@c4r.eu або заповнюйте форму на сайті c4r.eu для замовлення зворотного дзвінка.


До останніх новин До популярних новин Підтримати редакцію

Раз на тиждень

ми будемо відправляти Вам 

найцікавіші новини тижня


Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Ольга Румянцева, Maudau: Ритейлерам доведеться одночасно пропонувати знижки та акції, й знаходити ефективні моделі прибутковості

Ольга Румянцева, Maudau: Ритейлерам доведеться одночасно пропонувати знижки та акції, й знаходити ефективні моделі прибутковості

Chief Marketing Officer Maudau Ольга Румянцева, розповіла розповіла про злети і падіння ринку e-commerce, зміну споживчого попиту та новий...
time icon  
  113
Усі новини ринку