Сергій Козолуп, Cleaning Pro Group: В цілому ринок клінінгу в Україні зменшився з початком війни на 60-70%
Засновник та CEO компанії з комплексного обслуговування об’єктів нерухомості про те, як війна змінила ринок facility management в Україні, нові сервіси та можливості, які відкриває «генераторна економіка».
The Cleaning Pro Group заснована у 2007 у Львові, й наразі є однією з провідних компаній у сфері надання послуг управління об’єктами нерухомості. У 2019 році CPG виборола звання «Краща клінінгова компанія року». Окрім професійного клінінгу, тут надають послуги технічного аудиту та обслуговування, постачання витратних матеріалів, послуги охорони, ландшафтного дизайну та озеленення, постачання електроенергії та газу, пест контроль (боротьба зі шкідниками), а також аустафінг. В інтерв’ю для RAU гендиректор компанії Сергій Козолуп розповів про втрати бізнесу, зменшення ринку послуг як такого та пошук нових можливостей, зокрема в Європі.
– Як війна вплинула на вашу роботу та які зміни зазнав ваш бізнес?
– Звичайно, що зміни сталися суттєві. Ми втратили за рахунок наших партнерів на сході та півдні біля 30% бізнесу. Величезні релокації, міграція наших працівників, виїзди за кордон багатьох ключових співробітників.
– Чи зазнали ваші об’єкти руйнувань та що прийшлося кардинально змінити або вибудовувати з нуля? В чому полягали ці зміни?
– Безпосередньо ми, на щастя, не зазнали суттєвих втрат чи руйнувань. Але наш бізнес побудований на партнерстві, тому кожна втрата наших клієнтів, наших партнерів – це й наша втрата. Бо коли не заробляє наш клієнт, то не заробляємо і ми . Коли зупинився завод, то відповідно і немає потреби в послугах або вони потрібні в значно скороченому варіанті. Так, ми надавали послуги з озеленення на Азовсталі в жовтні минулого року з очікуванням завершити цей проект навесні. Ми обслуговували пивзавод ABInBev (Рогань) в Харкові, морський порт Bunge в Миколаєві, ТРЦ Fabrika в Херсоні. І так можна продовжувати довго. Це тільки найбільш знакові клієнти.
– Хто ще є вашими клієнтами та чи є серед них рітейлери?
– Серед наших клієнтів є багато рітейлерів, десь біля 25% нашого портфелю. Також є заводи, фабрики, офісна нерухомість, банки, державні установи та організації.
– Наскільки взагалі змінився ринок клінінгу за останні десять місяців порівняно з початком року?
– Вся економіка звузилась, вона стискається з кожним днем все більше та більше, і ми це суттєво відчуваємо. Велика частина заводів закрилась, особливо що стосується, наприклад, Метінвесту. Наскільки мені відомо, одна з компаній зі сфери клінінгу, яка обслуговувала Азовсталь, втратила біля 17 млн грн, інша – 4 млн грн.
Наш ринок клінінгу і так завжди був надзвичайно маленький. Для порівняння – весь ринок клінінгу до війни був як ринок клінінгу тільки міста Варшави. А тепер весь наш ринок клінінгу в Україні, це як оборот найбільшого польського оператора в Варшаві. За моєю оцінкою, в цілому ринок клінінгу в Україні зменшився з початком війни на 60-70%.
Звичайно, деякі компанії закрились, особливо ті, що були моноорієнтовані, хто був створений під одного клієнта. Відбулись розподіли кількох компаній – ті, хто давно хотів це зробити, але війна загострила розбіжності та виступила каталізатором цих змін. Дехто з більш сильних гравців придбав конкурента або швидше відбувся процес злиття. Значно зменшився ринок B2С клінінгу по всій країні, не менше 70%. Величезна кількість наших працівників, та й працівників з інших компаній, виїхали за кордон з початком війни. Оскільки в Польщі чи Німеччині вони заробляють 700-1000 євро, мають відносно безкоштовне житло, ми точно не можемо конкурувати за кадри, тим паче в умовах постійних тривог, а в деяких містах, де ми працюємо: і щоденних обстрілів.
– Які послуги чи види продукції найбільш затребувані в даний час рітейлом та чим це обумовлено?
– На даному ринку щодо самих вимог все без змін. Цікаво, що деякі рітейлери намагаються суттєво зменшити бюджети на клінінг, в той час не зменшуючи самих вимог до клінінгу. Можу відмітити, що прохідність та кількість чеків в багатьох продуктових супермаркетах значно зросла. Це додає нам суттєво роботи, і сподіваюсь, що нам вдасться збільшити і бюджети, хоча б на відповідний рівень до теперішніх умов.
Щодо нашого напрямку технічного обслуговування, то зараз основні замовлення – це підключення генераторів та їхнє технічне обслуговування. Тільки на грудень в нас більше 300 заявок. Нещодавно уряд дозволив зберігання палива до 2000 л на об’єкті без застосування штрафних санкцій. Тепер питання ще залишається відкритим щодо доставки палива на об’єкти. Оскільки каністрами по 20 л його не повозиш, особливо, якщо у вас генератор більше, ніж 30 кВт. Роботи в нас дуже багато в цьому напрямку, бо мало хто може закривати такі потреби по всіх регіонах, особливо для мережевих клієнтів.
В напрямку пест контрол – як представництво світового лідера ORKIN – ми маємо непоганий приріст. Думаю на кінець року ми матимемо +30%. Напрям охорони – без змін.
– Які у вас плани? Плануєте розвиток, чи поки все поставлено на паузу?
– Важкі часи дають і можливості. Ми перепрофілювались в технічному обслуговуванні, й впровадження «генераторної економіки» дає нам нові можливості. Змінили стратегію в пест контрол. Зараз важко говорити про розвиток, але однозначно ми маємо час на перегляд наших бізнес процесів, оптимізацію та покращення. Ми розробили новий мобільний додаток (з Нового року вже будемо допрацьовувати його разом з клієнтами), покращили нашу CRM, додаємо нову актуальну аналітику на сьогодні.
Є ще один позитивний момент. Незважаючи на від’їзд працівників, зміни на ринку праці дозволили нам залучити в команду нових, дуже класних спеціалістів, про яких до війни ми не могли і думати. З одного боку через їхню вартість, а з іншого боку, що не кожен був готовий йти працювати в клінінгову чи facility компанію, навіть якщо вона – один з лідерів на ринку. Це нас посилило зараз. І впевнений, що наші нові члени команди, тепер розуміють, який наш бізнес важливий, непростий та перспективний.
– Зараз багато хто відкриває бізнес в Європі. Ви не розглядали таку можливість?
– Так, і навіть почали роботу в цьому напрямку. Ми відкрили представництво в Польщі, але це окрема історія. Поки ще не видно «рубікону», але віримо, що на другу половину 2023 року вийдемо в плюс. Польський ринок – величезний, але і конкуренція теж величезна. Тут швидше сприймають західні компанії, ніж українські. І нам потрібно доводити наш рівень сервісу та завойовувати свій авторитет дуже маленькими кроками. Україна як бренд працює в політиці, можливо серед споживачів, але не завжди в бізнесі, тим паче – в B2B. Там все без змін: виграє той, хто найкращий і найвитриваліший.
– Які ваші прогнози стосовно розвитку ринку клінігу в Україні на найближчу перспективу і на що ви робите головний акцент у своїй роботі?
– Наш акцент залишається без змін: ми для наших клієнтів, чи швидше партнерів, завжди є єдиною кнопкою «HELP» на всі питання, що пов’язані з обслуговуванням нерухомості. Чи це клінінг, чи охорона, чи пест контрол, чи технічне обслуговування або інше. Інколи зараз бувають дуже специфічні замовлення, і ми їх теж виконуємо. Ми навчились прибирати після обстрілів, після того як мінери оглядають чи розміновують територію. Наші інженери роблять автоматику для автономного живлення та регенерують «невідновлювальні» речі в наших клієнтів після атак, є послуга облаштування та ремонту бомбосховищ. В пест контролі ми залучаємо жінок до боротьби зі шкідниками, де раніше, задавалось, що це точно не «жіноча робота». І таких прикладів є багато.
– Наразі актуальною є тема відключень світла. Як це вплинуло на вашу роботу та рівень і специфіку замовлень?
– Ми працюємо в кожному регіоні Україні, то маємо практично однакові ситуації по відключеннях світла й ми вже прилаштувалися. Наприклад, для роботи офісів включаємо генератори, роздаємо інтернет з усіх можливих приладів, ходимо в коворкінги і кафе, на заправки, чи працюємо вдома. Також обладнали один з підвалів приміщення, де знаходиться наш офіс, саморобними меблями та забезпечили безперебійним інтернетом, теплом і світлом. Звісно це некомфортно, коли вимикають світло під час важливої роботи, чи перемовин онлайн, але зараз ми живемо реаліями, і це не має вплинути на нашу якість та терміни виконання замовлень. Наші деякі працівники настільки відважні, що працюють навіть під обстрілами, скажімо, в Харкові, який під обстрілами щодня , але розуміють, що роботу виконувати треба, щоб не підвести клієнта та компанію.
Читайте також –
Від сімейної справи до бізнесу з оборотом в мільйони доларів – історія компанії CPG