Олеся Оленицька, Metro Україна: Рітейл має бути реально, а не на папері, частиною критичної інфраструктури

Олеся Оленицька, Metro Україна: Рітейл має бути реально, а не на папері, частиною критичної інфраструктури

29.12.2022 08:45
  1351
Костянтин Симоненко

Директор з питань співробітництва з органами державної влади та зв’язків з громадськістю Metro Cash & Carry Ukraine про стан роботи мережі, складнощі роботи в блекаут, співпрацю з органами влади та багато іншого.

В ході закритої сесії членів та партнерів Асоціації рітейлерів України RAU Special Event «Економічний фронт рітейлу: робота під постійними викликами» з представниками влади та девелопменту director government relations and public affairs Metro Україна Олеся Оленицька розповіла про те, як мережа працює в умовах блекауту, з якими викликами стикається рітейл у виконанні функцій продовольчої безпеки, вплив урядових рішень на його роботу та нову пропозицію рітейлу. RAU пропонує ознайомитися з основними тезами.

Про загальний стан мережі

Ми тримаємо свій продовольчий фронт. На жаль, із 26 наших великих торговельних центрів в Україні працює тільки 23. Проте ми відновлюємося дуже швидко. Виходячи з того, що деякі ТЦ залишаються на окупованій території, в першу чергу приділяємо увагу відновленню роботи Metro у Миколаєві. ТЦ у Харкові днями були відкрито. Головне, що ми працюємо та сплачуємо податки в бюджет і зберігаємо робочі місця. Загалом ми намагаємося робити все можливе, аби бути партнерами з владою та простягнути руку допомоги в разу необхідності. Зокрема, разом з владою ми створили карту пунктів незламності відповідального бізнесу. Кожен наш магазин обладнаний генераторами.

Про головну ціль бізнесу під час війни

Своїм головним завданням бачимо забезпечення наявності товарів на полицях. Задля досягнення цієї мети у перші місяці повномасштабної війни нам довелося повністю перебудовувати логістику та шукати нових постачальників товарів. Що є досить непростою задачею, враховуючи масштаб наших магазинів. Наразі більшість товарів на полицях забезпечують локальні українські виробники.

Це все потрібно, аби зберегти можливість українців купувати необхідні продукти й основні товари широкого вжитку. Окрім того, задля підтримки суміжних галузей, ми створили пільгові умови співпраці з рестораторами і навіть безкоштовно надаємо продукти для тимчасово переміщених осіб. Лише би вони могли й надалі працювати, нехай навіть пропонуючи меню при свічках.

Також постійно контролюємо питання безпеки наших відвідувачів та співробітників. Так, у Харкові на нашій локації маємо плани збудувати бомбосховище і в цьому також сподіваємося на плідну співпрацю з органами влади. Я впевнена, що така стратегія спільної роботи приведе нас разом до перемоги.

Проблемні питання

Загалом, роботу рітейлу ускладнює державне регулювання надбавки на соціально значущі товари, регламентування продажу алкоголю в певний часовий проміжок (в кожній місцевості він свій). Ця фактична регуляція ринку вимагає додаткових ресурсів на адміністрування, тому зараз найкращий час для дерегуляції. Як відомо, виживають не найсильніші, а ті, хто може швидко пристосуватися до нових умов. Український рітейл показує добру адаптованість, але йому не треба заважати додатковими регуляціями.

Найактуальнішим наразі є питання банківської комісії (еквайрингу) з кожної безготівкової покупки в магазині. Попередні два роки ми активно займалися вирішенням цієї проблеми і тепер мені не досить зрозуміло, чому дві ключові на українському ринку платіжні системи Visa та MasterCard хочуть підвищити розмір платежу за еквайрінг в Україні. Адже зараз треба максимально підтримувати бізнес і спрощувати процедури.

Ще одна важлива проблема – простій транспорту на кордоні. Для нас, як великого рітейлера, що торгує імпортними товарами, дуже важливо, аби машини з товаром не чекали подовгу на польсько-українському кордоні й споживачі могли якнайшвидше отримати свіжу продукцію. Поки що нам вдається у тісному контакті з Міністерством інфраструктури вирішувати ці питання в ручному режимі.

Українська сторона намагається домовитися про покращення ситуації, йдуть перемовини з польськими митниками та на рівні прем’єрів але, на жаль, польські митники не звикли працювати в такому режимі.

Про можливість планувати свою роботу

Однак найбільш важко планувати роботу кожного конкретного торгового центру Metro, враховуючи повітряні тривоги, а особливо – відключення енергоживлення. Рітейл має бути реально, а не на папері, частиною критичної інфраструктури. Нещодавно мені довелося особисто вирішувати питання відновлення роботи найбільшого Metro в Дніпрі та області, оскільки з його складу відвантажується велика кількість в тому числі гуманітарної допомоги. Тому нам важливо знати, що хоча б на пару годин в день світло гарантовано буде. На щастя, завдяки допомозі місцевої влади, нам вдалося підключити цей магазин до електромережі. А до того він працював на «генераторній тязі» 12 діб без перерви.

Про економіку автономної роботи

Якщо казати про вартість організації автономної роботи, виходять чималі суми. Оскільки генератор для великого магазину (стандартна площа гіпермаркету Metro складає 10 000 кв. м) – це фактично невелика мобільна електростанція, робота якої коштує дуже дорого. Витрати на забезпечення світлом від генератора більші у кілька разів за звичайні комунальні платежі. Але ми розуміємо важливість своєї ролі для населення як Пункту незламності і тому свідомо йдемо на це. Наприклад у наш ТЦ в районі станції метро Почайна люди йдуть звідусіль за світлом, теплом та інтернетом.

До того ж мережа Metro по всьому світу робить акцент саме на свіжість та якість продукції і відтак її холодильники мають працювати безперебійно.

Нам також вдалося в рамках реалізації стратегії сталого розвитку замінити всі лампи освітлення на енергозберігаючі, що наразі нам стало у нагоді. Але коли генератори працюють майже два тижні – це не може витримати жоден рітейлер.

Про втрати персоналу

На початку війни мами з дітьми були змушені покинути Україну. Компанія створила спеціальний фонд допомоги для цих співробітників і допомогла їм влаштуватися на новому місці. Зокрема, в Дюссельдорфі, де розташована штаб-квартира рітейлера, а також в інших місцях присутності компанії: в Польщі, Румунії і так далі. Але наразі більша частина цих людей вже повертається додому.

Я впевнена, що після перемоги Україна стане однією із найсильніших, конкурентних держав, куди захочуть вкладати кошти інвестори і саме тоді почнуть повертатися й ті, хто зараз знайшов за кордоном хорошу високооплачувану роботу. Навіть багато експатів захочуть бути причетними до цього успіху нашої країни.

Читайте також –

Олена Вдовиченко, Metro Україна: Наша мета – досягти 45% долі продажів наших ВТМ


До останніх новин До популярних новин Підтримати редакцію

Раз на тиждень

ми будемо відправляти Вам 

найцікавіші новини тижня


Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Усі новини ринку