Олег Кушіль, WOG: Кожен невеликий проект автоматизації дозволяє на 0,5-2% збільшити наш прибуток
IT-директор мережі АЗК WOG про цифрову трансформацію бізнесу, нові тенденції на ринку, заміну робочих роботами і багато іншого
Цей матеріал доступний російською мовою
АЗК WOG – один з лідерів нафтової галузі в Україні. Понад 400 автозаправних комплексів мережі успішно функціонують в 24-х областях України. Про те, як компанія розвивається в сучасному цифровому світі і які новації застосовує, групі ABМ Cloud розповів IT-директор компанії Олег Кушіль.
– Що змушує компанію проводити цифрову трансформацію?
– Поява смартфонів повністю змінила поведінку наших клієнтів, які одразу ж захотіли за допомогою нових пристроїв управляти своїми покупками. Зокрема, на АЗС їм стало важливо через свої гаджети купувати, наприклад, бензин або каву. І ми були першою компанією на ринку, яка надала їм цю можливість. Своїми силами в компанії WOG створили внутрішній платіжний сервіс WOG Pay.
– Що це дало на практиці?
– Дозволило клієнтам розраховуватися за паливо, не виходячи з автомобіля. Досить вибрати колонку вид і кількість палива в мобільному додатку.
– Це була разова акція чи постійно створюєте нові цифрові рішення?
– Фахівці нашої компанії також самі розробляють багато програмних рішень. Для цього доводиться відстежувати останні тенденції на ринку, щоб пропонувати клієнтам максимально сучасний сервіс.
– Але щось таки ви купуєте?
– Зрозуміло, є програмні продукти, які легше орендувати, ніж розробляти самим. Наприклад, так ми вчинили з впровадженням автоматизованої системи управління поличним простором ABM Shelf.
– Які завдання дозволяє вирішити така система?
– До її впровадження будь-яка зміна асортименту магазина вимагало багато часу для складання і промальовування планограм викладення товару. Комунікація з АЗК була погано налагоджена і тому склади виконували замовлення несвоєчасно, а самі магазини сповіщали про зміни «в ручному режимі». Автоматизація цих процесів дозволила закрити всі наші потреби в мерчандайзингу.
– Що дало вам на практиці її впровадження?
– Нам вдалося скоротити швидкість промальовування планограмм в чотири рази, відпала необхідність звіряти асортимент при їх створенні. Ми отримали можливість аналізувати дані як по магазину, так і по самим планограмам. Також тепер у нас є інструмент для контролю виконання завдань магазинами.
– Розкажіть про це докладніше, які параметри ви контролюєте?
– Ми можемо тепер бачити дані по залишкам, продажу та асортименту. Оскільки відбувається автоматичний обмін даними між обліковою системою і ABM Shelf. Вдалося уникнути необхідності використовувати кілька різних програмних продуктів.
У нас практично кожна АЗС оснащена мінімаркетом. Співвідношення прибутку від продажу супутніх товарів і палива – 50/50. Це означає, що головне завдання мерчандайзингу в мінімаркетах при АЗС – запропонувати клієнту заправки товари, про які він міг забути, і продати йому їх.
– Як вибирали систему мерчандайзингу?
– Для мене головний показник – якість програмного продукту. Крім того, дуже важливо, щоб продукт був красивим і подобався користувачеві. Звичайно, не на шкоду функціональності.
Є також ще один дуже важливий параметр – терміни впровадження нового програмного рішення. Адже бізнес-процеси і темп життя постійно прискорюються. Від термінів впровадження системи залежить робота всіх підрозділів, які включені в той чи інший процес, в даному випадку в мерчандайзинг.
– Як інновацію сприйняли співробітники?
– Абсолютно у всіх компаніях співробітники зустрічають нововведення як то кажуть, в багнети. Але тільки до тих пір, поки не оцінять всіх переваг роботи з системою. Точно так само сталося і в нашій компанії. Досить швидко співробітники відчули “wow” -ефект.
– Ви говорили про важливість швидкості впровадження. Наскільки швидко вдалося запустити автоматизацію процесів мерчандайзингу?
– Систему мерчандайзингу нам вдалося впровадити найпростіше. Її ми впровадили за чотири місяці, включаючи всі етапи навчання персоналу. Співробітники також оцінили те, як система справляється з роботою. Особливо те, що система враховує набагато більше чинників, ніж може побачити людина.
– Як скоро людей в даній сфері, на вашу думку, замінять роботами?
– Звичайно ж, багатьох працівників можуть замінити роботи, але в дуже далекому майбутньому. Незважаючи на те, що люди часто вживають фразу «штучний інтелект», по-справжньому наука ще не досягла такого прогресу. Максимум – машинне навчання. Звичайно, люди повинні вміти ставити завдання роботам, але замінити людину на 100% поки ще не представляється можливим.
– Добре, тоді конкретно на прикладі вашої компанії: про які тренди автоматизації може йти мова?
– Якщо говорити про наші АЗК, ми робимо ставку на тренд самообслуговування. Щоб клієнт не взаємодіяв з касиром і персоналом в принципі. Щоб він був вільним у своєму виборі і міг без участі співробітника зробити ту чи іншу покупку. У випадку з кавою нам вдалося частково це впровадити. Зараз клієнти оплачують на касі улюблений напій, а готують його вже самостійно.
Але що стосується безпосередньо заправки – ми хотіли впровадити повне самообслуговування. Але в нашому бізнесі, особливо в регіонах, люди звикли, що їх обслуговують саме у паливороздавальної колонки (ПРК). Відповідно в Україні цей досвід поки не успішний, без персоналу нам поки не обійтися.
– Наскільки діджіталізація дозволяє поліпшити прибутковість компанії?
– Кожен з наших проектів приносить від 0,5 до 2% прибутку. Але саме з цих маленьких проектів в результаті ми отримуємо 10-20% збільшення прибутковості або зменшення витрат.
Ми постійно контролюємо оборот в мережі, аналізуємо чи є відхилення, аналізуємо чи були простої АЗК і з яких причин вони траплялися. Також, ми враховуємо кількість звернень на техпідтримку і намагаємося зменшити їх шляхом автоматизації кожного процесу.
Читайте також –
По стопах WOG і OKKO: мережа БРСМ-Нафта відкрила АЗК з супермаркетом і кафе (+фото)