Олег Клопов, RDA: Зараз більше відкритих магазинів, ніж було до повномасштабної війни

Олег Клопов, RDA: Зараз більше відкритих магазинів, ніж було до повномасштабної війни

20.06.2024 12:45
  1283
Валерія Байда

Менеджер проєктів комерційної нерухомості Retail&Development Advisor (RDA) розповів, як зростає український ринок ритейлу, які торгові мережі відкривають найбільше магазинів та в чому причина збільшення орендних ставок у західних областях країни.

В ході VII Міжнародної спеціалізованої виставки індустрії ритейлу та комерційної нерухомості RAU EXPO 2024, яка пройшла в столиці 12-13 червня, виступив менеджер проєктів комерційної нерухомості Retail&Development Advisor Олег Клопов з презентацією «Аналітика регіонального ринку комерційної нерухомості України», яка грунтується на дослідженні Асоціаії ритейлерів України та власних даних RDA. RAU обрала основні тези виступу.

Про відкриття магазинів у повномасштабну війну

За підсумками I кварталу 2024 року кількість магазинів, які працюють в Україні перевищила довоєнний показник. Відповідні дані RDA презентувала в рамках дослідження українського ринку роздрібної торгівлі у 2023-24 роках. І таке динамічне зростання кількості магазинів відбувалося з середини 2023 року та на початку 2024-го. При цьому найактивніше зростали мережі формату one dollar store, продуктові ритейлери, а також сегменти drogerie/pharmacy та fast-fashion.

Особливо варто зазначити відкриття міжнародних мереж: черги в Half Price, H&M та Zara. Майже всі ТРЦ дочекалися повернення улюблених брендів, після якого помітили приріст трафіку до 30%, особливо в перший місяць після відкриття. А лідером регіонального розвитку в Україні у цей період виявився польський бренд Sinsay, який відкрив вже 35 магазинів поза межами Києва.

*Джерело даних: аналітичне дослідження Асоціації ритейлерів України “Український ритейл в Умовах війни”

Про зростання ставок в регіонах, де висока концентрація ВПЛ

Цікаво, що найбільша активність серед торгових мереж спостерігалася в областях з високою концентрацією внутрішньо переміщених осіб. Таким чином ритейлери логічно реагували на збільшення кількості споживачів у регіонах, а девелопери змогли відновити рівень орендних ставок подекуди до рівня довоєнних. В областях з високою кількістю переселенців орендні ставки у торгових центрах за рік зросли до 10%, а в стріт-ритейлі – до 20%.

Зростання ставок в торговельних центрах відбувається в малих та середніх форматах площею до 200 кв. м. А великі лоти зберігають стартові ставки з доплатою від товарообігу.

Проте в сегменті стріт-ритейлу спостерігається навіть деякий дефіцит локацій, що обумовлено високою активністю локальних торгових мереж.

Про виклики сьогодення

Водночас у 2024 році велика кількість працюючих магазинів та інших підприємств в Україні почала стикатися з негативними трендами, які посилились через зміни у законодавстві та погіршення безпекової ситуації. Серед основних проблем, які називали підприємці були: безпека бізнесу (40%), нестача кадрів (48%), брак енергоресурсів (67%) та зростання витрат на будівництво та експлуатацію (80%).

Кожен з перелічених факторів впливає як на девелоперів, так і на ритейлерів. Без людей не можна відкривати магазини та будувати проєкти. Без електроенергії не можна підтримувати бажану працездатність. А при високих тарифах фінансові моделі зменшують свою прибутковість. Відповідно, без стабільного заробітку буде падати й купівельна спроможність населення. До того ж загроза руйнувань сповільнює інвестиції та тримає наявних власників бізнесу в постійній напрузі.

В RDA вважають, що в середньостроковій перспективі ці виклики можуть призвести до негативних тенденцій на ринку, проте український ритейл вже не раз демонстрував дивовижну здатність адаптуватися навіть до найнесприятливіших обставин.


До останніх новин До популярних новин Підтримати редакцію

Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Усі новини ринку