Незламні: торговельні мережі України за 22 місяці війни відновили довоєнну кількість діючих магазинів та почали розширення (інфографіка)

Незламні: торговельні мережі України за 22 місяці війни відновили довоєнну кількість діючих магазинів та почали розширення (інфографіка)

29.02.2024 09:00
  2119
Єрмакова Яна
Костянтин Симоненко

Згідно з даними регулярного щомісячного дослідження серед членів Асоціації ритейлерів України з 21 березня 2022 року методом онлайн-опитування сотні власників та CEO підприємств по всій Україні, з восьми галузей торгівлі вже половина перевищили довоєнні показники по кількості діючих торгових точок.

Загальні показники українського ритейлу

Нагадаємо, що дане опитування було проведено лише серед членів RAU, тому наведені нижче цифри можуть свідчити лише про загальну тенденцію та не відображають абсолютно точно втрати та надбання всього українського ритейлу.

Зокрема, згідно з даними останнього опитування, на кінець 2023 року вже працювало 18 134 торгових об’єктів всієї галузі роздрібної торгівлі. Це на 11% більше ніж на початку минулого року, коли ще було зачинено більше тисячі магазинів. У порівнянні з довоєнною кількість відкритих торговельних точок (17 396) нинішня кількість працюючих магазинів більша на 4%. Враховуючи що в березні 2022 року не працювала майже третина торгових точок (29%), загальне відновлення за 22 місяці війни сягнуло 33%.

Вже восени минулого року ритейл в цілому відновив втрачене і почав активно розвиватися, додаючи в останні місяці по дві сотні нових торгових точок. Станом на кінець 2023 року їх було вже на 741 більше ніж до війни.

Працюючи в надскладних умовах, ритейлери робили можливе й неможливе, аби критично важлива інфраструктура для забезпечення населення найнеобхіднішими товарами продовжувала працювати. Тільки за 12 місяців минулого року було збудовано або відновило роботу більше 1800 магазинів. В кожній галузі процес ішов по-різному, проте відновлення йде по всіх секторах. І це сталий тренд.

Продуктовий ритейл

Продуктові мережі до війни налічували 5270 об’єктів, а через місяць бойових дій вже не працювали 21% магазинів. Станом на кінець 2022 року вдалося відновити роботу 95% довоєнної кількості магазинів або 4913 торгових точок. За минулий рік продовольчі мережі змогли запустити в роботу додатково ще 7% магазинів, досягнувши позначки у 5399 працюючих маркетів. Починаючи з січня 2023 року частка закритих мінімаркетів, супермаркетів, гіпермаркетів продовжувала впевнено зменшуватись на 20-30 торгових точок щомісяця. Рекордним став березень, коли повернулися до роботи одразу 60 магазинів. Переломним став жовтень, коли продовольчі мережі не тільки відновили довоєнні показники по кількості відкритих магазинів, але й додали 10 нових точок. До кінця року ця цифра збільшилася до 129, або на 2% більше ніж було до війни. Відповідно загалом продовольчий ритейл відновився на 23%, попри те, що від постійних обстрілів знову є втрати.

Непродуктовий ритейл

Сектор non-food ритейлу, куди відносяться косметичні товари, засоби гігієни та інші товари повсякденного споживання порівняно із продовольчим ритейлом мав більше початкове падіння – 27%. Проте й відновлення було більш стрімким. Так, до кінця 2022 року вдалося відновитися до 93%, а кількість непрацюючих магазинів скоротилася з 724 до 212, тобто майже втричі.

Вже у травні 2023 року працювало стільки ж магазинів як і до війни та ще й додалося 60 нових точок або цілих 2%. Ще за два місяці галузь додала вже 5% або 169 нових магазинів, а восени цей показник щомісяця додавав по 2% й врешті решт на кінець 2023-го кількість магазинів перевершила довоєнну аж на 14% або 459 нових магазинів.

Загалом у грудні 2023 року працювало вже 3831 торгових точок проти 3372, які були до війни. В результаті з початку війни непродовольчий ритейл покращив показник працюючих торгових точок аж на 41% (з урахуванням компенсації падіння на 27% в 2022 році). В результаті непродуктовий ритейл став іще однією галуззю, яка почала розширення мереж, а не тільки відновлювати втрачене за час війни. Причому цей процес відбувається значно динамічніше ніж у food-ритейлі – приблизно по 50-80 торгових точок на місяць.

Аптечний ритейл

Аптечні мережі можна вважати взірцем українського ритейлу за швидкістю відновлення та подальшого розвитку торгівлі медичними виробами та препаратами. Якщо в березні 2022 року було закрито 16% аптек, то в грудні 2022 року вже працювало на 1% більше ніж до війни (3815 аптек проти 3796, які були до війни). До липня 2023 року їх кількість збільшилася ще на 10% до 4201 аптеки, а до кінця року додалося ще 320 закладів і загальний приріст з січня до грудня склав 18%. Так, якщо на початку 2023 року в Україні працювало 3865 фармацевтичних закладів, то вже в грудні їх кількість досягла 4521. Зазвичай за місяць відкривалося по 40-60 аптечних закладів, а інколи, наприклад, у травні та серпні– одразу 94 та 101. Відповідно, загальне відновлення та приріст за 22 місяці війни склали вражаючі 35%. Оскільки ліки та медичні засоби лишаються одними із найбільш затребуваних товарів, особливо у воєнний час, частка позитивного приросту кількості аптек та аптечних пунктів лише посилювалася.

Ювелірні вироби

Сектор jewelry зазнав чи не найбільшого скорочення на початку війни, коли у березні 2022-го було закрито 85% торгових точок. Із 1313 магазинів, які працювали до війни, лишилося відкритими лише 194. Втім, до кінця 2022 року вдалося відновити роботу 71% довоєнних мереж і в січні 2023 року вже працювало 945 точок та ще 368 було зачинено. До літа минулого року поступово, по одному відсотку в місяць, ювелірні мережі продовжувати нарощувати кількість працюючих магазинів. В середньому за місяць відкривалося по 12-15 точок і як результат – у травні вже працювало 994 магазини або 76% від їх довоєнної кількості. Зачинено було всього 319 крамниць. У червні 2023 року ситуація знову погіршилася і частка працюючих магазинів впала до показника лютого – 73%. У липні позитивний тренд знову взяв верх, але ненадовго – всю другу половину минулого року частка відкритих магазинів знаходилася в хиткій рівновазі між наявним попитом та пропозицією на ринку на рівні 73-74% від довоєнного. Наразі працюючих крамниць 976, або всього на 3% більше ніж на початку року. Проте за 22 місяці війни вдалося досягти значного прогресу – відновити 59% галузі.

Fashion-ритейл

Торгівля одягом взуттям і аксесуарами теж змогла значно відновитися з моменту повномасштабного вторгнення – на 66% й наразі не працюють всього 49 торгових точок із 774 що працювали до війни. Хоча у сфері fashion-рітейлу повторилася ситуація з мережами ювелірних крамниць, коли влітку дещо зросла кількість зачинених магазинів. Проте зміна сезонів та збільшення популярності продукції made in Ukraine дали новий поштовх для розвитку цієї сфери ритейлу. В результаті спостерігаємо повільний, але стійкий тренд на відновлення галузі. Якщо в березні 2022 року було закрито 75% магазинів то вже зараз галузь відновилася до 94% або 725 працюючих магазинів. Це на 243 точки більше, ніж працювало у грудні минулого року, коли галузь відновилася на 80%. Відповідно приріст відкритих магазинів за 12 місяців минулого року склав 14%.

Техніка та електроніка

Ця галузь, як і продавці модного одягу, так само дуже постраждала від війни. Були зруйновані цілі розподільчі центри з товаром, що спричинило великі збитки та вплинуло на темпи відновлення галузі. Нагадаємо, що на початку весни 2022 року діяло всього 56% магазинів, але вже до грудня вдалося відновити роботу 84% з 1089 магазинів, які працювали до війни. За 22 місяці війни галузь відновилася вже на 90%. Оскільки техніку купують не так часто, навіть порівняно з одягом, та враховуючи специфічні вимоги по розміру приміщень і можливостей для демонстрування техніки, можна сказати, що відновлення йде впевнено, але не так швидко як в інших сферах. Загалом працюючих магазинів за 12 місяців 2023 року побільшало на 152 та наразі відкрито 978 торгових точок. Коли 25 відкритих магазинів додалися у червні, на фоні попередніх місяців (з показником у п’ять-вісім нових точок) це здавалося великим проривом. Але вже в липні кількість нових запусків досягла 95, після чого стався певний спад (через скорочення мережі Eldorado) і поступова стабілізація кількості працюючих магазинів. В результаті за 22 місяці війни вдалося повернути до роботи 34% магазинів, з яких 6% припало саме на 2023 рік. Відповідно кількість закритих магазинів впала до 112.

Мережі АЗК

Торгівля паливом є актуальною завжди, й тому здебільшого закриття 15% заправок із 1569, які працювали до війни, було пов’язано перш за все руйнуваннями або окупацією ворогом. Вже до кінця 2022 року відновилося 94%. Але на відміну від, скажімо, аптечного рітейлу, паливні мережі майже не розвиваються далі. Наразі лишаються закритими 88 АЗК що відповідає показникам січня 2023 року, коли працювало 94,3% від довоєнної кількості, або 1426 об’єктів. Наразі відкрито 1481, тобто на 55 заправок більше. Відповідно за 12 місяців 2023 року відновилося тільки 0,4% і тепер частка відкритих АЗК складає 94,4%. За 22 місяці війни загальний приріст відкритих об’єктів склав 9,4%.

Магазини будматеріалів

Сфера торгівлі будматеріалами цікава тим, що маючи схожі проблеми та виклики, які спіткали галузі fashion та ПТіЕ, змогла досить швидко відновитися, збільшивши в 2022 році частку працюючих магазинів – з 68% до 85%. В 2023 році темпи відновлення прискорилися і вже у червні досягли 100% відновлення та станом на липень кількість магазинів збільшилася загалом на 13 магазинів або 10% відносно довоєнного рівня. Проте у другій половині минулого року ця тенденція значно сповільнилася, мережі вимушено закривали деякі магазини і врешті решт станом на кінець 2023 року загальна кількість відкритих магазинів була тільки на 2% більшою за довоєнний показник: 166 проти 163. Але якщо врахувати відновлення роботи 15% закритих магазинів вийде, що галузь за 12 місяців 2023 року відновилася на 17%. Загалом за 22 місяці війни показник відновлення склав 34%.

Сфера розваг

У сфері розважальних центрів з початком війни склалася найтяжча ситуація. Так, у березні 2022-го лишилося працювати всього 13%, або 6 із 50 об’єктів. У грудні 2022 року відновили роботу вже 90% точок або 45 центрів розваг. Зимою та весною 2023-го вдалося відкрити ще дві локації і загальна частка працюючих закладів досягла 94%. Але в травні й червні цей показник повернувся майже на початковий рівень – 92%. Поступове відновлення роботи розважальних закладів тривало все літо й лише у жовтні стався справжній прорив, коли одразу було відкрито на 7 закладів більше ніж до війни. Відповідно, приріст з початку 2023 року становив 24%, а за 22 місяці – 101%. Наразі відвідувачів приймали вже 57 розважальних комплексів.


До останніх новин До популярних новин Підтримати редакцію

Раз на тиждень

ми будемо відправляти Вам 

найцікавіші новини тижня


Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Усі новини ринку