Не злетів: чому Олексій Рогожинський закрив Новий Базар

Не злетів: чому Олексій Рогожинський закрив Новий Базар

19.09.2017 08:45
  1829
Іван Зайцев

Засновник Укрзолото, Street Food Group і Хлебарський Олексій Рогожинський розповідає про причини невдачі проекту Новий Базар, отриманий досвід і уроки, а також про подальші плани.

Влітку минулого року в Києві на вулиці Закревського урочисто відкрився «ринок нового формату» – торговий центр Новий Базар. Один з інвесторів проекту – засновник Укрзолото Олексій Рогожинський – був впевнений у перспективах свого дітища і розповідав про досить оптимістичні плани. Але реальність виявилася іншою: не проіснувавши й року, Новий Базар закрився. Чому проект виявився невдалим і що завадило йому «вистрілити» Олексій Рогожинський розповів RAU.

Без права на помилку

– Який статус зараз проекту «Новий Базар»?

– Цей проект в своєму нинішньому вигляді, з нинішньою командою власників, повністю закритий.

– Що саме «не зрослося», чому його закрили?

– По-перше, ми промахнулися з локацією, відкрившись на Троєщині поруч із оптовим ринком. У нас не було права на помилку у виборі локації для першого об’єкта. Відкрий ми його на Печерську, Позняках чи Оболоні, результат був би абсолютно інший, і ми б сьогодні говорили про розвиток.

А Троєщина є Троєщина: змінити звичку людей купувати продукти на оптовому ринку нам не вдалося. Визначальною була і залишається ціна продуктів. Безпека продуктів, якість і комфорт покупки в цій локації не знайшли достатньої підтримки серед покупців.

По-друге, на момент запуску ми ще не до кінця розуміли майбутній формат, сподіваючись в процесі довести його до ідеалу, підлаштовуючись під споживачів. Це було помилкою.

Були серйозні кадрові промахи. З висоти отриманого досвіду тепер можу сказати що було потрібно відразу запрошувати в Новий Базар професійних продавців. З іншого боку – хотілося підтримати невеликих підприємців і виробників, запропонувати споживачам натуральні продукти домашнього і фермерського виготовлення.

У нас не було права на цю помилку, але ми її допустили.

– Інший пул орендарів дав би інший результат?

– Так. Найскладніший період свого існування Новий Базар напевно подолав би набагато спокійніше і простіше, сформуй ми пул професійних гравців, у яких вже є бренди, близькі споживачам.

Відсутність популярних у покупців торгових марок – наша третя ключова помилка. Крім того, нам не вистачило бюджету. Допустили перевитрату і отримали дисбаланс.

– Чому не вдалося залучити відомих операторів з популярними брендами?

– Не врахували специфіку ринку продуктів харчування. Ми сподівалися дуже швидко домовитися з ними, але виявилося, що деяких категорій, наприклад, міні-пекарні середньої ціни, що підходять нам за форматом, просто немає на ринку. Потреба була, а пропозиції немає.

У підсумку довелося інвестувати в створення власної пекарні Хлебарський (посміхається), збирати команду, купувати сучасне обладнання, розбиратися в особливостях. І треба сказати, що Хлебарський відразу поліпшив Новий Базар. Вийшов хороший якір для покупців.

Через проблеми з відвідуваністю не вдалося завести ряд лідерів ринку, на що дуже розраховували: наші показники їх не влаштовували, і вони вважали за краще почекати, як будуть розвиватися події.

– Може, не вистачило маркетингової активності, реклами? Наскільки цей напрямок важливо для подібних проектів?

– Реклама і маркетинг – це стартер для запуску і турбіна для прискорення бізнесу, а якісний товар – це двигун, що забезпечує рух. Все має значення, але продукт все-таки важливіше. Спочатку «посмажити котлету», а потім її продавати, і ніяк не навпаки. Тому наша проблема була явно не в недостатній рекламі.

Потрібно пам’ятати, що ми працювали з продуктами – товаром, що швидко псується. Його не можна надовго залишити на полицях і чекати покупців: все повинно розбиратися за лічені дні, а іноді години.

Спочатку нам це вдавалося, і відгуки були дуже позитивні, але поступово не зовсім вірно сформований асортимент і відсутність сильних операторів призвели до відтоку відвідувачів. Потрібно було або концентруватися на якомусь одному продукті, робити монопродуктовий магазин, або вже надавати споживачам весь асортимент в одному приміщенні.

– Коли зрозуміли, що Новий Базар не виправдовує очікувань?

– Приблизно через 3-4 місяці. Перші два місяці відвідуваність була близько 5000 людей на день – навіть більше, ніж розраховували. Для успішного розвитку нас влаштовувала відвідуваність навіть 3500-4000 споживачів на день, але і цей показник втримати не вдалося.

Десь в жовтні минулого року почалися складнощі, потрібно було швидко реагувати, щоб повернути клієнтів, але затягнули спочатку з прийняттям рішень, потім з їх реалізацією…

Час – то є гроші

– Що завадило?

– Коли відвідуваність об’єкта почала падати, вирішили зробити кілька змін: переставити ряд операторів, поміняти зонування і так далі. В результаті споживачі, заходячи в Новий Базар, постійно бачили якісь ремонтні роботи, що залишало негативне враження. Замість того, щоб всі перебудови зробити за тиждень-два, ми затягнули з реконструкцією на два місяці. Це відлякало і орендарів, і покупців.

– Але саме зміна зонування поліпшило ситуацію?

– Частково ми зважилися на зміни для того, щоб звільнити найкращі місця під відомі бренди, але втративши в відвідуваності, ми втратили перспективу з ними домовитися. Крім того, до цього часу вже стало ясно, що ми дещо схибили з виділенням зон для тих чи інших товарів. Наприклад, у нас було занадто багато місця для м’ясних виробів, і недостатньо для кулінарії, кондитерських виробів і інших категорій товарів.

Вийшло невдало: половину продуктів покупець міг купити, зайшовши в Новий Базар, причому вибір був шикарний, а якість висока, але не купивши все необхідне, за другою половиною йому доводилося відправлятися в інший магазин.

– Врешті-решт проблеми з асортиментом вдалося вирішити?

– Так, у нас з’явилася пекарня Хлебарський, аптека, кондитерка і побутова хімія. Але було вже пізно: продавці і покупці почали йти. Це сталося приблизно на початку року.

– Тоді і стало зрозуміло, що Новий Базар приречений?

– Ні, тоді як раз стали зрозумілі всі «дитячі помилки» і як їх виправити. Стало ясно, що і як робити. Був потрібен рестарт проекту з додатковим фінансуванням. Єдиної думки у нас, власників, щодо виділення додаткових коштів не було.

Час було втрачено, і перезапуск Нового Базару став не актуальний.

– Про що саме інвестори не домовилися? Потрібно було багато вкладати?

– Питання було не в сумі, не йшлося про грандіозне фінансування. Потрібно було вирішити два ключових питання: по-перше, на будь-яких умовах залучити якісних орендарів; по-друге, вирішити, як розвивати проект далі. Вирішивши перше питання, ми не вирішували друге. Новому Базару, потрібні площі 2500-3000 кв. м. Але вони потрібні всім: не тільки таким монстрам як Fozzy Group або Novus, а й більшості регіональних гравців, охочих вийти на ринок Києва. Боротися за площі складно і в середньостроковій перспективі не цікаво.

Вирішили, що до цього ми не готові, потенційний прибуток не виправдовує засоби і сили, тому згорнули проект.

– Що зробили з приміщенням, де розташовувався Новий Базар?

– Будівлю ми орендували і зараз її повернули власникам. Розсталися добре, без взаємних претензій.

Інвестиції в майбутнє

– Крім корисного досвіду й уроків на майбутнє, що ще отримали від цього проекту?

– Нові перспективи на найближчих років 10-20. Втратили ми, по суті, тільки трохи часу і грошей (посміхається). Але це чиста інвестиція в майбутні проекти. Завдяки досвіду, отриманому за час роботи Нового Базару, я вимушено почав розвивати два нових напрямки – Street Food Group (вулична їжа) і Хлебарський (пекарні). Це дуже перспективні напрямки, я вірю в їх успіх, і отримую задоволення, розвиваючи дані проекти. Так що рік з Новим Базаром не був загублений, навпаки, він дав дуже несподіваний і позитивний результат.

– Як зараз розвиваються ці проекти?

– Дуже добре! Ми в Києві купили невеликий сучасний хлібзавод для Хлебарського. Сформували феноменально класні команди Хлебарського і бургерной New York burger в концепції «бургер у великому місті». У нас великі амбіції на лідерство. Усуваємо ряд проблем і труднощів, з якими зіткнулися при масштабуванні бізнесу. Зараз готуємося до ривка по експоненті і активному розвитку мережі New York Burger.

– Скільки всього торгових точок зараз в мережі?

– Працює три. Поки активно інвестуємо в якість продукту, ефективність процесів, дизайн, персонал і так далі. Кількість потім. Хоч ми і в плюсі, а проект цікавий гостям і бургери смачні, я поки не задоволений. Ми зайняті вирішенням завдань, які дозволять нам побудувати проект зі стабільними і довгостроковими перспективами.

– Раніше ви говорили, що до Street Food Group входитимуть три напрямки: бургер, шаурма і фритюр. Відмовилися від цих планів?

– Ні, не відмовилися, але є зміни. На даний момент вся увага New York Burger. Поставивши проект на ноги, будемо запускати інші. Поки що нам важливіше налагодити всі процеси в бургерной і перейти на стадію активного зростання.

– А що з Хлебарським?

– Хлібзавод куплений, хліб випікається, обсяги нарощуємо, до кінця року будемо думати про розширення виробництва. Причому випікаємо не тільки хліб і булочки, а й запустили лінію чізкейк.

– Продавати продукцію будете в своїх торгових точках?

– Рухаємося двома командами в двох напрямах: перший – активно і головне успішно розвиваємо оптові продажі. Другий: фокус на розвитку фірмової роздрібної мережі. До кінця року ми працюємо над ефективністю роздрібної моделі. Готуємося здивувати ринок.

Такий продукт як франчайзинг буде доступний з початку наступного року. Наступний, 2018 рік, взагалі обіцяє бути неймовірно динамічним і результативним. Якщо 2017-й для мене – рік змін, закладки нових фундаментів і пошуку рішень, то 2018-й буде роком початку великого будівництва, з перспективою активного росту довжиною в десятиліття.

Читайте також –

Навіщо засновник Укрзолото Олексій Рогожинський пішов у street-food

 


До останніх новин До популярних новин Підтримати редакцію

Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Усі новини ринку