Марк Петкевич, СЕО Novus: Масштабування в інших містах – це нові виклики в майбутньому
Генеральний директор мережі магазинів Novus Марк Петкевич про процес реформування Billa, інвестиції в нові об’єкти, про майбутнє магазинів біля дому, проект міні-маркетів Mi Маркет і розвиток мережі.
Цей матеріал також доступний російською мовою
У серпні Novus відкрив четвертий новий супермаркет за місяць. Він розташувався в недавно відкритому столичному ТЦ ХІТ MALL на площі близько 2500 кв. м. і став 73-м магазин мережі. Минуло трохи більше місяця, і до числа маркетів додалося ще дев’ять нових магазинів. Стрімкий розвиток мережі стало результатом покупки магазинів австрійської мережі Billa в минулому році, реформат якої супроводжується відкриттям абсолютно нових об’єктів литовського рітейлера в Україні. Про розвиток мережі, e-commerce-продажі, інноваціях і доставку RAU розповів генеральний директор мережі Novus Марк Петкевич.
– Регулярні відкриття нових магазинів Novus в Києві та області стали вже традицією. Скільки магазинів відкрито на сьогоднішній день?
– Під брендом Novus відкрито 81 магазин. 79 з них – це власне супермаркети нашої мережі, ще два об’єкти в даний час працюють по франшизі в Миколаївській області. Плюс вісім магазинів формату біля дому «Мі Маркет».
– Як проходило реформатування колишніх магазинів Billa? Раніше компанія заявляла, що плануєте завершити процес до кінця осені 2021-го. Чи встигаєте вчасно?
– Йдемо за графіком. Як і планували, вже до 1 грудня ребрендуємо всі магазини Billa під Novus. Зробимо це навіть раніше заявленого терміну, якщо не враховувати три об’єкти, в яких запланована повна реконструкція і перепланування будівлі. У зв’язку з тим, що об’єктам вже 12-15 років, вони не відповідають сучасним технологіям. За підрахунками фахівців, реконструювати деякі з них дорожче, ніж побудувати нові. Тому їх відкриття перенесли на 2022-й і 2023 роки. Ми вважали за краще вкласти більше коштів і часу, але зробити якісний і комфортний об’єкт.
– Скільки в середньому Novus вкладає інвестицій у відкриття реформатованного магазину?
– Якщо дуже в середньому, то $300 000 – $800 000. Нові іноді вимагають до $ 4 млн вкладень. Різні формати, відповідно і суми.
– У Novus відкрилося чимало магазинів зі зменшеною площею, що здається вельми незвичним для мережі. Наскільки такий формат виправдовує очікування?
– Після придбання магазинів Billa, в нашому портфоліо з’явилося багато невеликих супермаркетів, що стало для нас новим викликом – з одного боку, а з іншого – можливістю бути ближче до наших покупців. Зізнаюся, поки не все гладко, ми в процесі доопрацювання, але шляхом комунікації з клієнтами нам вдається краще вивчити їх потреби і швидко впровадити то що потрібно покупцеві, в основному це стосується асортименту та сервісу.
Також вивчаємо новий для себе формат біля дому через Mi Маркет. Прийняли рішення поки не відкривати його під власним брендом, все-таки там немає всіх переваг Novus. На 70-90 кв. м немає можливості реалізувати те, до чого звик наш клієнт: великі вітрини, широкий асортимент як food, так і non-food категорій, великий вибір фреш-продукції, парковки й інші сервіси. Але в міні-форматі є свої привілеї – коли у клієнта немає часу/бажання кудись їхати, особливо актуально в холодну пору року, то Mi Маркет завжди під рукою, він хороша альтернатива для невеликих закупівель, і до того ж компактний і затишний.
– Чи плануєте в перспективі Mi Маркет теж реформатувати в Novus або вони так і залишаться суббрендом?
– У найближчий рік такого в планах немає. Хочемо відкрити ще мінімум 20-30 торгових точок Mi Маркет, чітко сформувати концепт, вивчити ринок, потреби покупця, а після приймати рішення про масштабування. Поки Mi Маркет – пілотний проект на стадії вивчення. Крім того, у нас вже були п’ять об’єктів Novus Express. Вони успішні, а з придбанням Billa з’явилися магазини не те Express, не те Novus – щось посередині. Нам потрібно тут вдосконалитися. Ми багато вкладаємо в маркетинг і дослідження, вивчення потреб клієнтів, нам потрібно буде вводити багато змін, щоб в будь-якому форматі Novus покупець відчував себе однаково комфортно.
– Що стало головним викликом після покупки Billa?
– Ми відкрилися в нових районах, де Novus раніше представлений не був. Клієнт на Оболоні і ДВРЗ дуже різний в своїх соживчих уподобаннях до асортименту. Тому одним форматом дуже важко максимально ефективно покривати потреби різних клієнтів. Під кожен район і трафік будемо індивідуально підходити до асортименту і сервісів.
– Мережа продовжить розвиватися лише в київському регіоні?
– Так, поки продовжимо відкривати магазини в межах Києва та київського регіону. Всеукраїнських амбіцій в даний момент немає. Хочемо створювати гідний продукт і розвивати його тут, можливості дозволяють. А ось масштабування в інших містах – це нові виклики, операційка, додаткова логістика. До цього теж потрібно бути готовим. Відкривати по одному магазину у Львові, Харкові, Одесі або в інших містах – неправильно. Потрібно відразу відкривати 8-10 магазинів, щоб це було виправдано.
– Над якими інноваціями зараз працюєте в мережі?
– Активно працюємо над проектами самообслуговування, оскільки цього бажає сучасний споживач. Для більшості українців в пріоритеті мінімальні витрати часу на покупку, і тільки частина клієнтів хоче індивідуального сервісу – щоб при них порізали, упакували, подякували. Безліч людей віддають перевагу заздалегідь підготовленим до швидкої покупці продуктів. Для даної цільової аудиторії маркет – не те місце, де вони хочуть провести час, а всього лише необхідна до відвідування локація, щоб покрити свої потреби і виїхати. У зв’язку з цим ми працюємо над розвитком самообслуговування, відкриттям вітрин для легкого доступу до продукції, над фасованою лінійкою товарів To Go.
Ми продовжимо розвивати різні сервіси, такі як каси самообслуговування, Scan & Go. А також багато зусиль сконцентровано на пошук рішення, здатного залучати кадри. Глобально це пов’язано з відтоком співробітників з країни.
– Наскільки змінилася доставка поле двох локдаунов?
– У 2020 році за березень-травень вона зросла в 20-30 разів. І в 2021-му до вихідної точки вона не повернулася – все ще в два-три рази більше, ніж у 2019 році. Люди адаптувалися до нових реалій, познайомилися з новою опцією, усвідомили її зручність і вирішили використовувати. У локдаун вони були змушені пристосовуватися та пробувати нове, і багатьом, висловлюючись сучасним сленгом, «зайшло». Моя сім’я досі робить покупки в інтернеті, а магазин офлайн відвідуємо тільки за окремими товарами.
– Відчутне зростання продажів в e-commerce є?
– 5% продажів, які ми поставили собі за мету, поки не досягли, але на рівні 1-1,5% ми вже йдемо. У 2019-му було радістю мати 1%, але зараз показник майже в два рази більше. Це також залежить від місяця. Перешкодою до збільшення продажів є і складна законодавча система, наприклад доставка алкогольних напоїв неможлива, а частина покупців, які не можуть купити собі на вечерю пляшку вина, приймають рішення все купити в магазині й не дробити покупку на дві частини.
– Якщо восени буде новий локдаун, як будете адаптуватися?
– Нашому бізнесу пощастило, на нас локдауни не сильно впливають. Витрати зросли, але є можливість працювати. Гігієнічні засоби вже на потоці, для e-commerce інфраструктура створена. Штат доповнюється збирачами, пікером, експедиторами. Як показує досвід, в локдаун люди звільняються з інших бізнесів і йдуть на тимчасові підробітки. Ринок до цього вже пристосувався.
– Як думаєте, коли відкриється 100-й Novus?
– На кінець 2021 року будет працювати близько 85-ти магазинів, сюди увійдуть Billa, які незабаром ребрендуються та відкриються, а також ще близько трьох нових проектів Novus, які плануємо завершити в цьому році. У 2023 року точно будемо святкувати відкриття 100-го магазину.
– Які завдання зараз стоять перед вами, як керівником?
– Ефективність бізнесу, згуртованість команди, фокус на досягненні результату. У керівника завдань не багато- створити команду професіоналів, сфокусувати на пріоритетних завданнях і досягати визначених цілей.
Читайте також –
Зелена четвірка: мережа Novus відкрила чотири нових магазини (+фотоогляд)