Юлія Кузьменко, мережа аптек АНЦ: Ми вдячні кожному, хто зараз продовжує працювати
Директор HR-департаменту аптечного холдингу АНЦ про ситуацію з персоналом, адаптацію роботи аптек, нові дозволи МОЗ, а також сміливість та витримку співробітників.
Щодня фармацевти аптек обслуговують тисячі клієнтів по всій Україні, ризикуючи своїм життям. За час війни один з лідерів аптечного ринку – холдинг АНЦ – відкрив безліч нових аптек АНЦ, Копійка, ШАР@ і ще більше відновив на деокупованих територіях. Усі вони потребували головного ресурсу – людського, який би міг забезпечувати населення ліками. Як в АНЦ вирішували цю проблему, як в цілому працює HR-відділ під час війни та з якими труднощами стикається, в інтерв’ю RAU розповіла директор HR-департаменту аптечного холдингу АНЦ Юлія Кузьменко.
– Як ви оцінюєте зараз ситуацію з персоналом на аптечному ринку?
– З 24-го лютого змінилося дуже багато в житті наших співробітників, як і в житті кожного українця. На перше місце вийшло питання безпеки, а в роботі з’явились такі складнощі як ажіотаж, паніка, проблеми з логістикою препаратів. При всіх цих складнощах, забезпечення роботи компанії з мінімальними перервами – це заслуга кожного, хто попри страх та військові дії вийшов на свої робочі місця.
Ми прикладаємо максимум зусиль, щоб колеги відчували стабільність та підтримку. Іноді це дуже складно. Але працюючи в форматі національної мережі, ми завжди враховуємо особливості регіону. Тому я завжди закликаю подякувати фармацевту, адже вдячність один одному – це так просто, і так складно водночас.
– Як ви контролюєте моральний стан персоналу? Чи допомагаєте підтримувати його?
– В першу чергу керівники та колеги, що працюють пліч-о-пліч, підтримують один одного. Ще у нас є два чудові канали, куди можна висловитись та отримати необхідну підтримку. Це внутрішня книга скарг та пропозицій всередині холдингу, знана як QR-код, та корпоративний Instagram. Ми бачимо, як співробітники реагують на той чи інший контент, робимо з цього певні висновки, підбираємо відповідно до цього наступні публікації, що підбадьорять, нададуть ідей, натхнення та сил.
Також наші HR-менеджери та менеджери відділу навчання на зв’язку зі співробітниками аптек практично 24/7. Вони завжди готові вислухати, порадити, допомогти. Частіше за все людям потрібно саме щоб їх хтось послухав, підтримав добрим словом та запевнив, що все буде добре.
– Чи були змінені або зменшені вимоги до кваліфікації нових співробітників?
– Вплив ситуації вимагає гнучкості, зокрема МОЗ дозволило приймати на роботу студентів, що сприяло подоланню дефіциту працівників. Також МОЗ затвердило зміни до Довідника кваліфікаційних характеристик професій працівників.
Діяльність фармацевта у теперішній час вийшла за рамки простого відпуску лікарських засобів, а поширюється на надання фармацевтичної допомоги, проведення діагностичних процедур, пропагування здорового способу життя, консультації інших спеціалістів сфери охорони здоров’я та багато іншого.
– Якого персоналу вам найбільше не вистачає?
– Основа мережі аптек – це фармацевти. До 24 лютого в нашій мережі працювало понад 8000 співробітників. З початком повномасштабного вторгнення ми мали колег, які вимушено залишили країну. Також були мобілізовані співробітники, на превеликий жаль, ми маємо втрати.
Наразі гострого дефіциту кадрів не маємо, але пошук і підбір не припиняємо. Ми маємо розвиток мережі навіть під час воєнного стану. З початку повномасштабного вторгнення ми відкрили 61 нову аптеку. Також ведемо підготовку з персоналом для відновлення роботи аптек там, де це зараз можливо зробити, готуємо відкриття аптек в деокупованих регіонах, і, звичайно, чекаємо на повернення наших колег.
– Як ви адаптували роботу персоналу з урахуванням комендантської години, повітряних тривог, відключенням електроенергії?
– Скорегували графіки так, щоб працівники могли дістатись додому вчасно. Забезпечуємо аптеки генераторами, UPS, павербанками. Так, не всіх одномоментно, на жаль, бо на ринку зараз колосальний дефіцит цих пристроїв. Адже всі готувалися до важкої зими без газу, а не без електрики. Але весь офіс працює над тим, щоб якомога швидше необхідне обладнання було в кожній аптеці – це завдання номер один. В аптеках встановлюємо альтернативне освітлення, яке працює на батарейках або акумуляторах.
Дівчата самі вигадали вішати новорічні гірлянди на вхідних дверях, аби в темну пору доби покупці могли бачити, що аптека працює.
Ми швидко переробили наш мобільний додаток і тепер він дозволяє не лише купувати, а й продавати. Фармацевти мають можливість з телефону бачити асортимент, ціни та робити продажі, навіть за відсутності світла. Якщо зникає й мобільний інтернет, то в аптеки привозять прайс-листи на папері з актуальними цінами на 1000 найбільш запитуваних препаратів. Операції продажу також записуємо на папір, а через касу проводимо пізніше, коли з’являється електроенергія.
Щодо умов зберігання препаратів, яким потрібен особливий температурний режим – то поки вдається його дотримуватись завдяки генераторам, спеціальним холодоагентам та неймовірним українським енергетикам. Ще не було настільки довгого відключення, щоб порушився температурний режим.
Під час повітряних тривог рекомендуємо зачиняти аптеку та наполягаємо, щоб працівники прямували в укриття, адже життя та здоров’я – це найголовніша цінність.
– Чим вас здивував персонал під час війни?
– Сміливістю та витримкою. Особливо яскраво це було в перші тижні війни. Ми диву давались, коли завідуючі аптек за власною ініціативою під обстрілами вивозили виторг до іншого міста, ризикуючи життям. Ми дивувались, як фармацевти без перерв на їжу, каву та інші власні потреби витримують нескінченні ажіотажні черги знервованих покупців, залишаючись при цьому привітними та уважними. Ми захоплювались тими, хто не виїздив з напівзруйнованих міст та кожного дня відкривав аптеку, поки вона не ставала зовсім пустою, а потім переходив до іншої, в якій ще були ліки, такі потрібні населенню.
Ми вдячні кожному, хто зараз без світла, інтернету, води, опалення продовжує працювати на межі своїх можливостей, вигадуючи нові й нові лайфхаки задля того, аби населення не залишилось без доступу до ліків.
Читайте також
Микола Щербина, аптечний холдинг АНЦ: Можна відключити світло, але не турботу про людей