Іван Чивкін, Антошка: Що таке карта шляху клієнта, навіщо вона потрібна та як її створювати
Директор з операцій та розвитку мережі магазинів Антошка Іван Чивкін у своєму telegram-каналі Miratem розповів, що таке карта шляху клієнта (анг. Customer Journey Map), навіщо вона потрібна та з яких етапів складається її створення. RAU публікує головні думки експерта.
Обговорення теми Customer Journey Map варто починати з визначення (чи повторення) основних термінів, які до неї дотичні:
- Customer Journey Map (CJM) – це детальна і красива таблиця, яка поетапно описує шлях клієнта до продукту компанії, від бажання до завершення угоди та навіть після;
- Цільова аудиторія (ЦА) – потенційні споживачі товару/ бренду, які зацікавлені у продукті, оскільки він розв’язує їхню проблему;
- Портрет клієнта – низка характеристик, які дають можливість краще зрозуміти цільову аудиторію, щоб підбирати/створити для неї цікавий та потрібний товар.
Навіщо потрібна карта шляху клієнта та основні етапи її створення
Карту шляху клієнта створюють як для офлайн, так і для онлайн-бізнесу.
Навіщо потрібна CJM:
- Зрозуміти, що важливо для клієнта;
- Своєчасно ідентифікувати ризики;
- Створити позитивний досвід клієнту або покращити його;
- Для аналізу взаємодії клієнтів з твоїм бізнесом.
Основні етапи складання CJM:
- Визначити мету;
- Зібрати дані про цільову аудиторію;
- Сегментувати аудиторію;
- Згадати етапи та канали взаємодії з клієнтом;
- Аналіз можливих проблем;
- Складання самої CJM;
- Оцінити її ефективність через деякий час.
Список додатків та програм, за допомогою яких можна створювати CJM:
- Google таблиці
- Smaply
- Miro
- LucidSpark
- Touchpoint Dashboard
- Coggle
- Canva
Але варто пам’ятати та розуміти, що не важливо де і як створювати Customer Journey Map для свого бізнесу, головне, щоб цю карту розуміла та використовувала для покращення сервісу команда компанії.
Три основні помилки, які виникають під час проектування CJM
- Робити єдину карту для всіх сегментів аудиторії. У кожного сегмента аудиторії є конкретні цілі та мотиви. Один портрет клієнта для всіх сегментів ЦА не зможе допомогти адекватно скласти CJM. Ви не зможете виявити, які є бар’єри під час взаємодії з вашим бізнесом і ваша гіпотеза виявиться неправильною.
- Заперечувати оцінку користувачів. Важливо дивитеся на свій бізнес очима клієнта. Потрібно проводити опитування, створювати фокус-групи, вивчати відгуки, спілкуватися з клієнтами про свій бізнес тощо. Якщо ви спираєтесь на власні припущення, то не зможете дістатися до достовірних даних.
- Неповністю відображати канали взаємодії з клієнтами. Необхідно зазначити всі варіанти взаємодії клієнта з бізнесом. Якщо цього не зробити, то на певному етапі клієнт не отримає якісний та необхідний для нього сервіс.