Головна > Аналітика > Дмитро Ануфрієв, Deloitte: Відновлення ринку рітейлу вже почалося
Дмитро Ануфрієв, Deloitte: Відновлення ринку рітейлу вже почалося

Дмитро Ануфрієв, Deloitte: Відновлення ринку рітейлу вже почалося

Колонка партнера Департаменту фінансового консалтингу компанії Deloitte Дмитра Ануфрієва про перспективи українського рітейлу та фактори, що стримують його розвиток.

Після кризи 2014-2015 років роздрібний ринок України почав своє відновлення, вперше демонструючи зростання товарообігу в 2016 році. За даними Державної служби статистики, обіг роздрібної торгівлі в Україні за 9 місяців 2016 року становив 829,8 млрд грн, що на 3,3% більше, ніж у січні-вересні минулого року.

Позитивні тенденції

Позитивні зміни на ринку також підтверджує вихід нових зарубіжних (хоч і в основному за франчайзинговою моделлю) та українських брендів. У 2016 році в Україні з’явився ряд нових брендів з Італії (Tezenis, Atos Lombardini, Isabel Garcia), Німеччини (Steiff), США (Converse), Туреччини (KIWI) і Єгипту (Ravin jeans). В торгових центрах відкрився ряд українських брендів, таких як Kids Republic, Miracle Me, Goldi. Динаміка FMCG рітейлу в 2016 році також позитивна – спостерігається відкриття магазинів по всій території України. Серед найбільш активно розвиваючихся мереж – Eva, Watsons, ProStor, АТБ.

Виграють від пожвавлення роздрібного ринку девелопери – попит на торговельну нерухомість виріс. Якщо у 2014 році рівень вакантності торгової нерухомості в Києві становив 7,3%, то до другого кварталу 2016-го він знизився до 4,1% (за даними Colliers International).

Про потенціал розвитку роздрібного сегмента в Україні свідчать кілька факторів.

По-перше, до кризи 2014-2015 років роздрібний ринок в Україні був одним з найдинамічніших серед країн Центральної та Східної Європи. Відновлення цього ринку вже почалося, а значить реалістично очікувати подальшої позитивної динаміки.

По-друге, в Україні насиченість міст-мільйонників торговельними центрами значно нижча, ніж в найближчих європейських країнах. Наприклад, в Києві, який є найбільш розвиненим з цієї точки зору містом, цей показник становить всього 368 кв. м на 1 000 жителів, порівняно з 734 кв. м/1 000 жителів у Празі або 1 068 кв. м/1 000 жителів у Братиславі.

Варто відзначити досить повільні темпи введення в експлуатацію нових торгових площ, у тому числі через перегляди планів завершення будівництва або їх заморожування. Тим не менш, згідно з прогнозами Ukrainian Trade Guild, в 2017 році очікується введення в експлуатацію близько 400 тис. кв. м.

Стримуючі фактори

Основні фактори, що стримують інвестиції в рітейл і девелопмент, ті ж, що і стосовно всієї інвестиційної привабливості України – корупція, слабкий захист кредиторів/інвесторів, макроекономічна нестабільність, обмеження на виведення дивідендів, низька платоспроможність населення. Крім того, на роздрібний ринок негативно впливають непрозорі бізнес процеси, такі як відсутність контролю за роздрібним товарообігом, наявність сірого імпорту, неофіційні зарплати персоналу.

З боку девелоперів сірими зонами залишаються:

  • отримання дозволів на будівництво
  • підключення до мереж
  • неоднозначні трактовки податкового законодавства

Усунення цих проблем збільшить інтерес іноземних інвесторів, які ось уже багато років не вирішуються зайти в Україну.

Поки що основні інвестиції в український ринок роблять місцеві гравці, як у розвиток існуючого бізнесу, так і у придбання нового. Серед помітних M&A угод в 2016 році – придбання інвестиційною компанією Dragon Capital логістичних центрів East Gate Logistic і West Gate Logistic, розташованих у Київській області, а також торговельного центру «Піраміда».

Для сильного імпульсу розвитку ринку необхідні більш суттєві кредитні ресурси і зовнішні інвестиції як з боку портфельних, так і стратегічних інвесторів. Про те, як залучити ці ресурси в рітейл і девелопмент – поговоримо вже 1 грудня на Retail&Development Business Summit 2016.

Читайте також –

Перша сесія RDBS-2016: «Інвестиційний клімат в рітейлі та девелопменті» (оновлюється)

Про автора