Анна Чуботина, СЕО Arricano: Відкриття ТРК Lukianivka заплановано на 2023 рік

Анна Чуботина, СЕО Arricano: Відкриття ТРК Lukianivka заплановано на 2023 рік

21.02.2022 11:25
  1789
Іван Зайцев

Генеральний директор девелоперської компанії Arricano, до портфелю якої входять ТРК Проспект і ТРЦ РайON в Києві, ТРК City Mall в Запоріжжі і ТРК Сонячна Галерея в Кривому Розі, про підсумки 2021 року, ремоделінг в 2022, споживчі патерни і про ринок в цілому.

Read in English
Цей матеріал також доступний російською мовою

Arricano Real Estate Plc спеціалізується на будівництві торговельно-розважальних центрів, є одним із провідних девелоперів на ринку нерухомості України. Володіє та керує чотирма торговими центрами в Україні загальною площею 147 300 кв.м. Про те, як пройшов другий рік пандемії для девелоперів торгової нерухомості, яких результатів вдалося досягти, у чому полягає головний виклик для керуючих компаній ТРЦ у 2022-му та багато іншого RAU розповіла генеральний директор Arricano Анна Чуботіна.

– Як пройшов 2021-й для Arricano? Які показники відвідуваності, виторгу орендарів, вакантність?

– Офіційні підсумки роботи зможемо оголосити наприкінці квітня 2022 року. Станом на середину 2021 року наш дохід збільшився на 19% у доларах США рік до року.

Наповнюваність наших торговельних центрів до кінця року склала практично 100%. Це технічна вакантність, що дозволяє покращувати простір торгового центру.

Рік був результативним і для компанії, і для галузі: відкрилися нові торговельні центри, а вакантність провідних ТРЦ була або нульова, або технічна. Це підтверджує те, що галузь відновлюється, спостерігається попит на приміщення, споживачі повернулися в торгові центри і, відповідно, обороти орендарів збільшуються.

– До докарантинних показників вдалося повернутися?

– У наших проектах відвідуваність перевищила показники 2020 року, проте кожен торговельний центр має свої патерни відвідування щодо докарантинного періоду. Трафік ми аналізуємо як в загальному за рік, так і окремо в періоди без карантинних обмежень. Якщо говорити про те, завдяки чому ми досягли таких результатів, то карантинні обмеження в 2021 року не були такими драматичними, як в 2020. Ми всі навчилися працювати в існуючих умовах, демонструючи максимум гнучкості.

Слід також зазначити, що купівельна спроможність населення та споживчі настрої у 2021 році були значно вищими, ніж у 2020 році.

– Сильно відрізняються показники у різних торговельних центрах, де швидше відновлювався трафік і обороти – в Києві або в регіонах?

– По-перше, у нас різні проєкти за форматом, за містами і за специфікою кожного регіону. У Києві ТРК Проспект і ТРЦ РайON – два різні за форматом торговельні центри. У 2020 році підвищення відвідуваності районних ТРЦ було пов’язано з тим, що відвідувач не виїжджав за межі ареалу свого проживання, були труднощі з логістикою. Тому в ТРЦ РайON протягом останніх двох років, незважаючи на будь-які обмеження, відвідуваність зростала. У 2021 році цей показник, порівняно з 2020 роком, склав понад 6%. А порівняно з 2019 роком – понад 5%.

– Тобто в карантин кращі показники демонстрували районні ТРЦ, а не суперрегіональні?

– Якщо розглянути основні тренди відвідуваності торговельних центрів, дуже добре працюють ТРЦ районного значення. Змінився стиль життя споживача, з’явився гібридний формат роботи та дистанційне навчання. А це означає, що наш клієнт частіше працює і навчається там, де проживає і відвідує торговельні центри за місцем проживання.

У регіональних проєктах частота візитів покупців, що живуть в зоні охоплення, також зростає. Покупці, що живуть далеко від ТРЦ, відвідують ТРЦ рідше, але їхній візит став більш цільовим. Вони приїжджають зі списком покупок , що підтверджується зростанням конверсії і товарообігу орендарів.

– Тобто купують рідше, але більше? І як це відбилося на товарообігу?

– Що стосується товарообігу, то тренд зберігається як в Києві, так і в регіональних проектах. Товарообіг порівняно з 2020 роком збільшився на 15-20% у доларах США, а в порівнянні з 2019 роком – в середньому на 10%. Позитивну динаміку показали такі категорії, як fashion, спорт, електроніка, товари для дому, ювелірні прикраси.

– А як щодо фуд-корту?

– У 2021 році цей сегмент теж почав відновлюватися. Наприклад, наш фуд-корт в ТРК Проспект повністю заповнений. Відновлення цього сегмента підтверджується зростанням товарообігу, у тому числі кінотеатрів і розважальних центрів. З кінотеатрами взагалі окрема ситуація: вони сильно постраждали від квотування посадкових місць і відсутності прем’єр в прокаті. Ми дуже раді, що ситуація покращується. І це підтверджує Multiplex в ТРК Проспект, що інвестував в оновлення кінотеатру наприкінці минулого року.

– Нових орендарів підписували?

– Ми підписали в 2021 році близько 60 нових договорів. Це понад 20 000 кв. м торговельних площ. Сюди входить підписання договорів оренди з мережею супермаркетів Сільпо в наші регіональні проєкти. Серед найбільш значущих підписань – Decathlon в ТРК Проспект і повторне відкриття LC Waikiki в ТРЦ РайON. Ми продовжуємо реалізовувати стратегію щодо поліпшення проектів крізь призму життєвого циклу, на кожному етапі якого вони потребують змін. У ТРЦ РайON в 2021 році оновили близько 20% торговельних площ і залучили операторів fashion, електроніки та товарів для дому, надавши проекту нового імпульсу до зростання.

– Нещодавно ви повідомили про початок ремоделінгу ваших ТРК. Це стосується тільки Запоріжжя і Кривого Рогу або є такі самі плани і щодо київських об’єктів?

– Це був довгоочікуваний проєкт, про який ми думали кілька років. У квітні 2022 року ми плануємо вийти на ремонтні роботи зі скорочення площі діючого гіпермаркету до 4500 кв. м в обох ТРЦ. Ми вже підписали в обидва проекти супермаркети Сільпо. Це дозволить нам оновити формат продуктового рітейлу, що відповідає запитам цільової аудиторії щодо комфорту і якості сервісу, а також розширити торговельну галерею до 30% в кожному торговельному центрі за рахунок товарних категорій, які демонструють зростання.

– А інші зміни плануються, крім скорочення площі гіпермаркету?

– Оновиться торговельна галерея, ми будемо працювати з інтер’єрними рішеннями, зонами відпочинку і фасадами.

– У Києві плануєте подібні оновлення?

– Ми плануємо ротації, які посилять затребувані категорії, розширять пропозицію, фокус в ТРЦ РайON і ТРК Проспект у 2022 році зміщений на роботу з діючими операторами. Ми систематично працюємо з нашими орендарями щодо оновлення та оптимізації форматів.

– Чому вирішили замінити продуктовий якір і сильно скоротити його площу в City Mall та Солнечной галерее? І чи варто очікувати в майбутньому такої самої ротації в Проспекті?

– Надалі ми будемо раді співпрацювати з Ашан в інших торговельних центрах. Ми вирішили співпрацювати з Сільпо , оскільки формат їхніх супермаркетів відповідає запитам наших споживачів і буде підтримувати зростання товарообігу орендарів торговельної галереї.

– На якому етапі зараз знаходиться будівництво ТРЦ Lukianivka? Які прогнози щодо термінів введення його в експлуатацію і кого вже підписали в майбутній комплекс?

– Ми продовжуємо будувати цей ТРЦ. У 2022 році плануємо завершити конструктив будівлі, виконати більшу частину обсягів по фасаду і розпочати інженерне оснащення. Також плануємо закінчити реставрацію двох пам’яток архітектури, які будуть інтегровані в проект.

Працюємо з нашими архітекторами Chapman Taylor з адаптації концепції з урахуванням останніх вимог і трендів. Хочемо розширити зони фуд-корту і розглядаємо варіант розміщення фуд-холу. Працюємо над збільшенням зон відпочинку та організації зелених зон на покрівлі третього поверху.

Паралельно працюємо над узгодженням з містом концепції Лук’янівської площі, оскільки крім реалізації професійного торговельного центру ми хочемо гармонізувати прилеглі до ТРЦ території і створити сучасний, привабливий простір для всіх містян. Ми проводили транспортне моделювання і у нас є певні пропозиції щодо облаштування цієї площі з урахуванням останніх урбаністичних трендів.

Зараз будуємо ТРК Lukianivka за власні кошти і найближчим часом очікуємо отримання кредиту на добудову. Розраховую, що в другому півріччі 2022 року зможемо повернутися до перемовин з якірними орендарями. Відкриття ТРК Lukianivka заплановано на 2023 рік.

– Яка сумарна вартість проекту?

– Зможемо розповісти про це після спільної заяви з банком.

– Розкажіть про зміни в маркетинговій стратегії та комунікації зі споживачами. На чому зосереджували увагу в минулому році і які плани на цей?

– У 2020 році маркетинг демонстрував диво гнучкості. Хоча, насправді, стратегія не змінювалася, на відміну від тактики. 2020 рік показав, що команда і всі бізнес-підрозділи повинні бути готові до швидких, але збалансованих рішень. У центрі нашої маркетингової стратегії залишається покупець і нам потрібно запропонувати йому оптимальну синергію бренду, тому ми так багато працюємо з tenant-mix, більше приділяємо увагу аналітиці, зокрема, опитуванням споживачів, аналізу товарообігу наших орендарів і глобальним трендам. Ґрунтуючись на цих даних, можна формувати ефективний шлях споживача в торговельному центрі, а також позитивний купівельний досвід в наших проєктах.

– В цілому, як оцінюєте ситуацію на ринку торговельної нерухомості Києва та інших ваших міст присутності? Наскільки ринок насичений, або чи більше поки що тих, хто бажає відкрити нові магазини, аніж вільних площ?

– Торговельні центри слід будувати – але основне питання полягає в тому – де саме? У нас ще є ненасичені райони в Києві, де поява торговельних центрів є доцільною. Потрібно дуже виважено підходити до планування і визначати оптимальні формати торговельного центру і його площу. Я впевнена, що ті проекти, які перебувають на етапі земельної ділянки, переосмислюють власні концепції з урахуванням останніх трендів.

Якщо спостерігати за насиченістю в розрахунку на 1000 жителів, то нам ще є куди рости. Але будь-яке зростання має підтримуватися купівельною спроможністю. Що стосується Києва, то сюди мігрує населення з інших міст. Особливо молодь. Тому вони будуть підтримувати розвиток якісних торговельних центрів.

Якщо казати про регіони, то всі вони дуже різні. У містах нашої присутності спостерігається низький рівень конкуренції. Ми займаємо там лідерські позиції і є торговельними центрами міського значення. Звичайно, нові проекти будуть з’являтися. Це посилює конкуренцію і від цього виграє споживач.

– А ви не розглядаєте вихід в інші регіони?

– У нас є ділянка в Одесі, і ми повернемося до цього проекту після завершення ТРК Lukianivka.

– У чому найбільші ризики і виклики 2022 року і як ви до них готуєтеся?

– Наше основне завдання – утримувати лідерські позиції і високий рівень лояльності наших клієнтів. Ми продовжуватимемо вдосконалювати наші проекти, щоб залишатися цікавими та привабливими для споживачів. Основний виклик – керувати змінами в умовах невизначеності, ухвалювати ефективні і результативні рішення для посилень позиції компанії в майбутньому.

Цього року продовжимо будівництво ТРК Lukianivka і посилюватимемо інші наші торговельні центри. Основні тренди найближчого майбутнього, які визначили експерти провідних світових девелоперських компаній – це фокус на будівництві багатофункціональних комплексів, які допоможуть великим містам послабити навантаження на інфраструктуру. Розвитку таких проектів сприяє зміна стилю життя, роботи і навчання; розширення складових фуд-кортів і фуд-холів в ТРЦ для таргетування цільової аудиторії і створення додаткових мотивів шопінгу; впровадження програм лояльності для персоналізації пропозицій покупцям; зростання соціальної функції ТРЦ і сталий розвиток як частина довгострокової стратегії компаній. Ми також спрямовуємо наш фокус на впровадження практик ESG, включно з забезпеченням енергоефективності наших проектів.

Читайте також –

Новини ТРЦ: Khortitsa Mall, Nikolsky, ЦУМ Київ, City Mall, Даринок та інші


До останніх новин До популярних новин Підтримати редакцію

Раз на тиждень

ми будемо відправляти Вам 

найцікавіші новини тижня


Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Усі новини ринку