Заробіток на пиві. Що вигідніше – самостійно відкрити магазин пива чи купити франшизу
Продуктовий рітейл перебуває у топ-3 напрямків за популярністю відкриття бізнесу. Окрему нішу в цьому сегменті займає алкогольний роздріб, 60% якого складають продажі пива. Сталий попит на цей продукт, демократичні ціни та наявність потужних національних виробників сприяють розвитку пивного рітейлу.
То як відкрити магазин пива, ефективно конкурувати і досягти успіху? Фахівці з розвитку франчайзингових мереж підготували для RAU детальний аналіз двох шляхів: придбання франшизи та відкриття магазину самотужки.
За приклад візьмемо франшизу Оболоні – найбільшого і найстарішого українського виробника пива і напоїв. Перший О Маркет пиво та напої компанія відкрила в 2016 році. Майже сім років компанія налаштовувала процеси, формувала мережу власних магазинів у столичному регіоні та зрештою в 2023-му розпочала активні продажі франшизи.
Менеджер з продажу франшизи О Маркет +380 67 109 44 58
Досліджуємо ринок. Складаємо бізнес-план
Перед тим, як стрибати в незнайому водойму, варто вивчити її дно. Проаналізуйте попит на пиво в вашому районі: хто цільова аудиторія, які конкуренти вже присутні на ринку. Так ви зрозумієте сильні та слабкі сторони майбутнього бізнесу і сформуєте ефективну стратегію залучення клієнтів.
Переходимо до бізнес-плану: опишіть свої цілі, стратегію продажів та маркетингу, фінансові прогнози. Це ваш план дій на перший час.
Якщо ви в цьому бізнесі новачок, будьте готовими зіштовхнутися з ризиками відкриття власної точки. Сегмент пивного рітейлу насичений гравцями. Передусім, це відомі мережі, конкурувати з якими буде складно за багатьма параметрами. Тому саме час поговорити про франшизу.
Франчайзі бере на себе вирішення багатьох питань. На його боці досвід та наявність ресурсів. Від франчайзі ви отримаєте аналіз ринку та поведінки споживачів, розрахунок фінансової моделі. Радимо робити ставку на вже відомий бренд партнера. Так ви підвищите коефіцієнт надійності та мінімізуєте ризики для вашої справи.
О Маркет управляє 25 власними магазинами та має пул з понад десятка партнерських точок на різних етапах реалізації. Тобто ви отримаєте бізнес-план, розрахований на прикладних даних роботи діючих в різних регіонах України магазинів. Крім того, франчайзер надасть доступ до цінної інформації, яка допоможе уникнути помилок при полюванні.
Звісно, ніхто не застрахований від того, щоб наступити на граблі. Але обираючи франшизу, ви йдете шляхом навчання на чужих помилках.
Обираємо місце під магазин пива
В О Маркет переконують, що локація – один з двох ключових факторів успіху майбутнього магазину. І радять шукати зручне і добре видиме для вашої аудиторії місце, де є великий пішохідний або автомобільний трафік.
Не забудьте перевірити обране приміщення на відповідність законодавчим вимогам для продажу алкогольних напоїв та наявність дозволів. Це важливо, оскільки вам належить отримати ліцензію. Обовʼязково зверніть увагу на наявність води та достатньої кількості електроенергії.
Франчайзер забезпечить вас чіткими критеріями для пошуку приміщення, вкаже на особливості розміщення та ліквідність локації, спираючись на реальні показники діючих точок і власний досвід.
Проходження цього квесту самотужки лише затягує час, розпилює ресурси і створює ризики для успіху вашого майбутнього бізнесу.
Отримуємо ліцензії та дозволи
Реалізація алкогольних напоїв пильно контролюється державою, тому перед відкриттям магазину вам необхідно звернутися до місцевих органів і отримати необхідні ліцензії та дозволи: ліцензію на продаж алкоголю, ліцензію на роздрібну торгівлю, дозвіл на використання приміщення тощо.
Відкриваючи магазин за франшизою О Маркет, ви отримаєте детальну інформацію плюс бонус – консультації щодо особливостей законодавчого регулювання, правильного вибору юридичної особи, необхідних КВЕД та ліцензій. Нюансів тут вистачає, і їх незнання може призвести до втрати права на реалізацію певних груп алкогольних напоїв, звуження асортименту і відповідно втрати клієнтів.
Вибираємо постачальників
В Україні є понад сотня пивзаводів, до того ж пиво продукт складний, і вимагає певного рівня знань. Без цих знань ви ризикуєте не сформувавати збалансований продуктовий асортимент. І це ще не все. Часто доводиться чути нарікання на невигідні умови дистриб’юторів, нерівномірні поставки, що також не додає нових покупців в магазині.
Зверніть також увагу на рівень торгової націнки, що пропонують постачальники, і зробіть розрахунок вашого доходу та фінального прибутку. Інакше в разі невигідних умов на старті окупність інвестицій розтягнеться на роки.
Ці ризики усуває пряме партнерство з виробником. В О Маркет пропонують привабливий пакет, що включає повний асортимент, ексклюзивні позиції, стабільні поставки щотижня, власну логістику, вигідні закупівельні та роздрібні ціни.
І радять забути про навантаження зайвою продукцією з обов’язковою умовою її реалізації. CRM-система постійно аналізує продажі і складські залишки по вашій точці, тож ви отримуєте індивідуально сформований під запити клієнтів асортимент.
Але як бути конкурентним, якщо у вас та в сусудніх магазинах схожий асортимент? Радимо шукати франшизу з унікальними пропозиціями. О Маркет, наприклад, пропонує ексклюзивні продукти, які не представлені більше в жодному магазині в межах України. Оболонь реалізує їх виключно у власній мережі, а франчайзі навчають навичкам роботи з такими продуктами.
Ще одна перевага розвитку разом з відомим брендом – умови закупівлі від виробника. Наприклад, рівень торгової націнки для партнерів становить 50% на загальному асортименті.
До того ж всім відомий закон: “Оптом дешевше” і велика мережа забезпечує лояльні умови поставок не тільки основного асортименту продукції, а й супутніх товарів, обладнання та оснащення.
Розробляємо дизайн магазину, замовляємо обладнання
Привабливий дизайн і продумана навігація в магазині додатково залучають клієнтів, особливо у перші місяці після відкриття. Відкриваючи власний магазин, вам належить самостійно розробити його концепцію або скористатися послугами дизайнера. Це додаткові витрати, але не завжди очікуваний результат.
О Маркет має готову, продуману до дрібниць і описану концепцію. Вона грамотно поєднує функціональність, естетику та ергономічність. Всі деталі стандартизовані: від кольору стін та освітлення до розташування напоїв на полицях і в холодильнику.
Значних інвестицій при відкритті магазину потребує обладнання. Воно має відповідати вашим потребам, забезпечувати правильне зберігання продукції і бути надійним. Втім, ознайомившись з прайсом на холодильники, у багатьох підприємців виникає природне бажання оптимізувати витрати та замовити вживані. В О Маркет застерігають від цієї фатальної помилки: немає нічого гіршого, ніж розчаровані від теплих напоїв клієнти та непередбачуваний ремонт холодильника в розпал сезону. Втім, вибір завжди за вами.
Створюємо маркетингову стратегію
Від початку ми наголошували на високій конкуренції в пивному рітейлі. Відтак вам потрібно гучно про себе розповідати. Тож плануйте додатковий бюджет на розробку логотипа, фірмового стилю, ведення соціальних мереж, рекламу, програми лояльності. Якщо ви в цьому не профі, то є ризик злити бюджет і не досягти цілі – створити власний бренд.
Альтернативний варіант – працювати під відомим брендом. Мережі як О Маркет забезпечують централізовані комунікації, рекламу і маркетинг. Франчайзі також допомагає підібрати інструменти локального маркетингу, підтримувати стандарти в кожній торговій точці, розробляє дизайн-макети.
Формуємо команду
Половина успіху вашого бізнесу залежить від продавців. Вам належить знайти, привабити, навчити, мотивувати та постійно розвивати своїх продавців. Тут бажано володіти знаннями про ринок та продукт, мати управлінський досвід і ресурси для утримання команди.
Працюючи за франшизою, ви можете розразраховувати на підтримку франчайзі. О Маркет допомагає своїм партнерам з підбором персоналу, забезпечує передстартове навчання і стажування, консультує щодо мотивації і проводить постійне навчання по продуктах та розвиває компетенції продавців.
Виходимо на точку беззбитковості
Відкриття магазину принесе лише коротке полегшення. Далі починаються нові виклики, що не дадуть піти з операційної діяльності. Моніторинг роботи магазину, аналіз продажів, відстеження попиту і зворотного звʼязку клієнтів – обовʼязковий функціонал для успішного розвитку вашого бізнесу.
Описані етапи та процеси проходить кожен, хто відкриває пивний магазин. Обираючи між відкриттям власного пивного магазину та франшизою, обдумайте свої можливості, ресурси та бажання. Якщо маєте досвід у бізнесі та готові приймати ризики, можливо, відкриття власного магазину буде більш привабливим. Втім, якщо прагнете мати готовий бізнес із підтримкою – франшиза буде для вас оптимальним варіантом. В будь-якому випадку, ретельно досліджуйте ринок та вивчайте всі можливості, перш ніж приймати рішення.
Відкриття власного пивного магазину
Переваги |
Недоліки |
САМОСТІЙНІСТЬ ви максимально контролюєте всі аспекти вашого бізнесу, включаючи вибір місця, асортимент, маркетинг, ціни тощо |
РИЗИКИ відповідальність за бізнес повністю лежатиме на вас, що може призвести до фінансових ризиків |
УНІКАЛЬНІСТЬ ви можете створити унікальний бренд та імідж свого магазину, що дозволить виділитися серед конкурентів |
ВІДСУТНІСТЬ ДОСВІДУ створення власного бренду займе в рази більше часу та вимагатиме більших ресурсів |
ГНУЧКІСТЬ ви можете вносити зміни та адаптуватися під потреби ринку швидше, ніж у випадку франшизи |
Купівля франшизи пивного магазину
Переваги |
Недоліки |
ВІДОМИЙ БРЕНД ви будете працювати під відомим брендом, що полегшує розвиток та залучає клієнтів. Централізований маркетинг в мережі дозволить вам зекономити на витратах на рекламу та просуванні |
ВАРТІСТЬ ВІДКРИТТЯ при відкритті магазину за франшизою вам не вдасться оптимізувати велику кількість витрат. Водночас це виправдано з точки зору майбутньої роботи та мінімізації ризиків. Існують зобов’язання стосовно закупівлі обладнання чи оснащення |
БІЗНЕС-ПЛАН франчайзер надасть вам готовий бізнес-план та підтримку, що допоможе у запуску та розвитку бізнесу |
РОБОТА В СИСТЕМІ ви підпорядковуєтесь правилам та умовам франчайзера, що може обмежити вашу гнучкість у веденні бізнесу |
ПІДТРИМКА ТА НАВЧАННЯ франчайзер може забезпечити навчання персоналу, рекламну підтримку та іншу допомогу |
|
УМОВИ ПОСТАВКИ ви отримаєте продукцію напряму від виробника за вигідними цінами |