
Вибір між Китаєм та США: Як іспанський бренд Mango прийняв правильне рішення


Зарубіжні мережі останнім часом дедалі частіше відкривають магазини в Україні. Зараз їх найбільше у сегменті одягу, ювелірних прикрас та спортивних товарів.
До 2006 року вітчизняні торговельні мережі суттєво переважали над іноземними на українському ринку роздрібної торгівлі. За останні 15 років ситуація на вітчизняному ринку кардинально змінилася, і зараз майже 150 зарубіжних брендів із понад 25-ти країн світу відкрили свої магазини на території України. Приблизно 75% іноземних брендів – це європейські торговельні марки. Є також і представники далекого зарубіжжя – США, Гонконгу, Китаю, Південної Кореї та Японії.
Понад половину зарубіжних брендів (80) припадає на торгівельні марки одягу, які розташовані у крупних торгівельних центрах чи на центральних вулицях міст-мільйонників. Достатньо багато брендів припадає і на сегмент спортивних товарів (17) та ювелірних прикрас (14). Незважаючи на невелику кількість зарубіжних брендів у сегменті дрогері та громадського харчування, у цих мереж найбільша кількість торгівельних точок в нашій країні. А от у сегменті продуктового ритейлу, іноземні мережі присутні в основному у супер- та гіпермаркетах, хоча віднедавна вони почали інтенсивно розвиватись і у більш дрібному форматі.
RAU пропонує огляд найбільших іноземних торгівельних мереж в Україні у кожному із сегментів рітейлу: дрогері, продукти харчування, електроніка й побутова техніка, товари для дому, спортивні товари, одяг, ювелірні прикраси, товари для дітей, оптика, громадське харчування і автозаправні станції (АЗС).
У сегменті дрогері найбільшим іноземним ритейлером в Україні є мережа роздрібної торгівлі товарами для краси та здоров’я Watsons Україна, яка відкрила свій перший магазин в нашій країні у 1993 році в Києві. Зазначимо, що Watsons Україна входить до складу A.S. Watson Group, найбільшої у світі мережі роздрібної торгівлі продукцією для краси та здоров’я, яка налічує понад 15 000 магазинів і понад 1400 аптек на 25 ринках Азії і Європи.
На полицях магазинів мережі та в інтернет-магазині «Watsons Україна» можна знайти продукцію від провідних виробників косметики, побутової хімії, товарів для здоров’я тощо, а також велику кількість товарів власних торгових марок. Мережа Watsons Україна зараз складається із 429 магазинів і 16 аптек у понад 100 містах України, де працюють понад 4000 співробітників, які обслуговують щомісяця майже 3 млн покупців.
Відкриття першого гіпермаркету відбулося 29 березня 2008 року в Києві. 25 серпня 2009 року компанією «Ашан» був підписаний договір про оренду на 20 років торгових площ у Києві, Кривому Розі, Запоріжжі та Сімферополі, звільнених після відходу з ринку українського підрозділу російської мережі гіпермаркетів О’Кей. Всі чотири гіпермаркети відкрилися до кінця 2009 року.
20 червня 2017 року торговельна мережа підписала угоду з українською компанією Караван з викупу її активів. Ашан поступово впровадив у колишніх магазинах Караван свій комерційний проект та інші напрямки в рамках власної концепції розвитку. В жовтні 2017 року Ашан Рітейл Україна продав свою долю в українській мережі продуктових супермаркетів Фуршет (20% акцій, якими володів з 2007 року). Зараз в Україні функціонує 22 гіпермаркети мережі Ашан, а також декілька невеличких магазинів – пунктів відачі інтернет-замовлень Ашан Pick Up Point.
У сегменті електроніки та побутової техніки найбільшим іноземним рітейлером в Україні є Samsung Electronics, яка відкрила власне представницттво в нашій країні у 1996 році. Зараз південнокорейська компанія має найбільш розгалужену сервісну мережу серед виробників електроніки в Україні, яка налічує понад 120 сервіс-центрів.
Брендові магазини Samsung облаштовані в екологічному форматі, це позначається на інтер’єрі, пакуванні та навіть на формі персоналу — все з турботою про довкілля. Товари у магазинах представлені так, щоб краще виділити їх особливості та переваги. Для цього застосовуються спеціальні набори з модульною конструкцією, яку можна застосовувати для різних пристроїв.
У всьому світі функціонує понад 3000 брендових магазинів Samsung Experience Store, що демонструють та наголошують на цінностях компанії. Лише в Україні функціонує більше ніж 20 магазинів Samsung Experience Store, облаштованих в екологічному стилі. А впродовж найближчих кількох місяців ще п’ять таких нових магазинів відкриється в Україні. Загалом заплановано, що загальна кількість Samsung Experience Store в Україні становитиме понад 30 магазинів.
У сегменті товарів для дому найбільшим іноземним ритейлером в Україні є міжнародна торгівельна мережа JYSK, яка відкрила свій перший магазин у жовтні 2004 року. Компанія JYSK належить до Lars Larsen Group і до її складу входить понад 3000 магазинів у 51-й країні світу, де працюють 24 000 співробітників. Щорічний обіг групи сягає приблизно 3,79 млрд євро.
Перші вісім років діяльності в Україні JYSK працював за франчайзинговою схемою, але у 2012 році, після відкриття 10-го магазину, оцінив потенціал українського ринку і вирішив викупити франшизу. Станом на 2019 рік, мережа продала 7,4 млн одиниць товару: 900 000 одиниць текстилю, 854 000 меблів для дому та саду, 417 000 ковдр та подушок, а її товарообіг склав 2 млрд грн. Чисельність мережі JYSK налічує в Україні понад 70 магазинів і до 2023 року планує її збільшити до 100 магазинів.
У сегменті спортивних товарів найбільшим іноземним ритейлером в Україні є мережа спортивних магазинів і гіпермаркетів Sportmaster, яка у 2001 році відкрила перший магазин Columbia за франчайзинговою схемою, а у 2003 році – перший магазин з продажу спортивних товарів Sportlandia.
Перша для Спортмастер Україна франчайзингова торгова точка за межами України стала Sportlandia, що відкрилася у жовтні 2018 року в Кишиневі. Магазин площею 1200 кв. м став найбільшим спортивним мультибрендовим магазин у Молдові та єдиним спортивним супермаркетом країни. У 2018 році компанію було перейменовано на Sportmaster.
У країнах присутності мережа налічує понад 500 торгових точок, а також понад 230 франчайзингових магазинів таких брендів, як Columbia, Sportlandia, Skechers, Weekender.
У сегменті одягу найбільшим іноземним ритейлером в Україні є польська мережа LPP, яка складається з понад 1800 магазинів, розташованих у 25-ти країнах світу. Перший магазин рітейлера в Україні відкрився у 2003 році, а зараз це одна з найбільших fashion-компаній за кількістю магазинів і товарообігом.
У своєму портфоліо компанія має п’ять брендів: Reserved, House, Cropp, Mohito та Sinsay. Найпопулярнішим брендом є Reserved – 57% продажів групи. За ним йдуть SinSay – 20%, Mohito – 9%, Cropp – 7%, House – 7%. У жовтні 2019 року LPP запустила в Україні інтернет-магазини своїх брендів і за підсумками 2020 року онлайн-продажі польського рітейлера виросли на 788% і їх частка сягнула 23,5% від загальних продажів. Саме Україна увійшла в топ-5 лідерів за показниками е-commerce LPP. Мережа LPP налічує 119 магазинів в Україні.
У сегменті ювелірних прикрас та аксесуарів найбільшим іноземним ритейлером в Україні є мережа Pandora (Данія). Ювелірні вироби Pandora продаються в понад 100 країнах світу у понад 7800 точках продажу, включаючи 2400 концептуальні магазини. Офіційним та єдиним ексклюзивним дистриб’ютором Pandora в Україні є ТОВ «Амадео». Він входить до групи компаній MTI та керує 50-ма роздрібними магазинами на території України і 22-ма в Казахстані.
У сегменті товарів для дітей найбільшим іноземним рітейлером в Україні є італійська мережа Chicco, яка є присутньою у понад 120 країнах світу і володіє 150 магазинами в Італії та ще 160 магазинами в інших країнах, зокрема 20 з них знаходяться на території нашої країни.
У сегменті оптик найбільшим іноземним рітейлером в Україні є німецька мережа Fielmann, яка налічує понад 800 оптик у Європі. Перша українська оптика відкрилась понад 25 років тому. У мережі можна придбати коректувальні та сонцезахисні окуляри, контактні лінзи, футляри й салфетки для окулярів, оригінальні контейнери для лінз, зволожуючі краплі та багатофункціональні розчини. Також в оптиках мережі можна обрати оправу з 2000 стильних моделей: від класичних тонких до ультрасучасних пластикових. Мережа Fielmann налічує понад 35 оптик в Україні.
У сегменті громадського харчування, найбільшим іноземним рітейлером в Україні є американська мережа фаст-фудів McDonald’s, перший заклад якої було відкрито 24 травня 1997 року у Києві. За перші 14 років роботи української мережі, на неї було витрачено $100 млн, зокрема $5 млн — на соціальні потреби. У 2011 році компанією було розпочато проєкт розвитку в Україні мережі кав’ярень McCafé. Станом на початок 2017 року, ці кав’ярні були відкриті у 16-ти закладах в Україні. Дев’ять українських ресторанів McDonald’s увійшли до списку 100 найбільш відвідуваних закладів мережі в усьому світі: зокрема, ресторан, що розташований у Києві біля Центрального залізничного вокзалу, посідає в цьому рейтингу друге місце. Станом на 2021 рік, McDonald’s налічує 102 ресторани у 22 містах і трьох селах України.
У сегменті автозаправних станцій, найбільшим іноземним рітейлером в Україні є голландська мережа Shell Retail, яка вийшла на український ринок у 2007 році. Shell прагне відповідати потребам власників електромобілів, кількість яких постійно зростає, тому завдяки співпраці з партнерами на її АЗС було встановлено п’ять швидкісних електрозарядних модулів. Наразі мережа нараховує 132 станції у 20-ти областях України.
Читайте також –
Варяги в Україні: скільки яких брендів та з яких країн представлені в Україні