Владислав Чечоткін, Rozetka.ua: Контрабандисти не читають законів

Владислав Чечоткін, Rozetka.ua: Контрабандисти не читають законів

24.07.2017 09:00
  1813
Виктор Нагорский

Владислав Чечоткін, засновник і власник найбільшого в Україні інтернет-магазину Rozetka.ua, про розвиток свого порталу, проблеми України і втручання влади в роботу бізнесу.

В інтерв’ю для RAU Владислав Чечоткін розповів про те, як розвивається і в якому напрямку рухається інтернет-магазин, темпах зростання і найближчих перспективах e-commerce, головних конкурентах і “вбивці Розетки” – порталі 27.ua, а також про те, як під приводом боротьби з контрафактом намагаються взяти під контроль канали збуту в Україні.

– Rozetka.ua починалася як інтернет-магазин, але з часом стала рухатися в бік маркетплейса. Яке позиціонування у вас зараз?

– Зараз Rozetka – це щось середнє між інтернет-магазином і маркетплейсом.

Загалом, ми йдемо по шляху Amazon. Цей шлях обрано досить давно, за великим рахунком – з перших днів появи Rozetka.

Звичайно, Amazon грає в абсолютно іншій лізі, але позиціонування у нас приблизно таке ж – ми намагаємося запропонувати клієнтам максимальну кількість товарів в одному місці.

– Яку частку товарів Rozetka продає як маркетплейс, а яку – як інтернет-магазин?

– Це питання потрібно розділяти на кілька складових. Перш за все: чий товар ми продаємо – наш чи ні. Якщо це товар постачальника, то і тут є різні схеми. Є випадки, коли ми до цього товару взагалі не торкаємося руками, а є – коли товар постачальника лежить на нашому складі, ми його опрацьовуємо, а доставляє Нова Пошта. І є варіант, коли ми тільки даємо клієнта і контролюємо, щоб його не обманули і доставили той товар, за який він заплатив.

– Якщо говорити про власний товар, яка його доля?

– Поки переважаюча, але вона знижується. Зараз близько 60%. Ми досягли певної межі насичення у власному товарі і далі розширюємо асортимент.

– У минулому році ви придбали великий складський комплекс під Києвом. Для чого?

– Це продовження руху в бік маркетплейса, розрахунок на зростання економіки України і бізнесу Rozetka.

– Ринок e-commerce стає все більш конкурентним. Швидко зростають нові маркетплейси групи EVO і modnaKasta, в онлайн йдуть багато офлайн-рітейлерів. Частка Rozetka на українському ринку при цьому знижується?

– Частка Rozetka на ринку всього e-commerce знижується. Але частка в категоріях, де Rozetka традиційно сильна, практично незмінна або знижується дуже незначно.

– Які категорії товарів у вас ростуть швидше за все?

– Найбільше ростуть нові категорії, тому що вони ростуть від нуля до 100, а не від 100 до 1000. Якщо ж говорити про об’єктивні цифри, то, у нас ростуть електроніка і побутова техніка, товари для дому, товари для дітей, одяг – це чотири основні категорії.

– У минулому році ви також запустили продаж медичних препаратів. Чи задоволені товарообігом в цій категорії?

– Скажімо так, нам є над чим працювати в цьому напрямку. Тут не все залежить від нас, тому що сфера зарегульована державою, в тому числі існує заборона на електронну торгівлю багатьма товарами цієї групи.

Ми намагаємося, не порушуючи закон, запропонувати клієнтам хороший вибір.

В цілому, поки ще рано говорити про якісь результати, адже минуло лише півроку – це дуже мало часу.

– За оцінками Нова Пошта український e-commerce зростає на 30-35% в рік. Зростання Rozetka порівняєте із середньоринковим?

– Ми ростемо трохи швидше.

– Українські рітейлери все активніше рухаються в онлайн. Зараз омніканальну модель продажів впроваджують не тільки продавці електроніки, а й fashion- і FMCG-рітейл. Ви відчуваєте тиск з їхнього боку?

– Найбільший тиск пов’язаний не з конкуренцією, а обмеженнями доступу до товарів, а також встановленням рекомендованих роздрібних цін. Це дві найбільші загрози.

Наші конкуренти намагаються використати неконкурентні переваги, лобіюючи якісь законодавчі обмеження для e-commerce.

– Кого Rozetka вважає своїм головним конкурентом на українському ринку?

– Немає однієї компанії. Конкурент є в кожній окремій категорії товару, який продає більше або менше нас в тій чи іншій групі.

– Коли запускався інтернет-магазин Епіцентру – 27.ua – його називали “вбивцею Rozetka”. Цей проект несе якусь загрозу для вас?

– Говорити, що він не несе загрозу, не можна, тому що це розслаблює і не дозволяє бути в тонусі. Епіцентр – дуже великий рітейлер зі значними фінансовими можливостями і великими амбіціями, тому може нести загрозу для нас. З іншого боку, за без малого рік роботи вони практично нічого не досягли. Що буде далі – важко сказати.

– Які подальші плани розвитку Rozetka?

– Ми будемо покращувати логістику і бізнес-процеси, дуже важливе питання – це складський комплекс і автоматизація процесів. Також нам катастрофічно не вистачає людей.

Основні плани – вирішення проблеми нестачі персоналу, робота над підвищенням продуктивності праці, а також оптимізація та автоматизація логістики.

Паралельно з цим у нас буде активно розширюватися асортимент. Також будуть з’являтися додаткові послуги, яких зараз немає.

– Rozetka – один з найбільш успішних бізнес-проектів за роки незалежної України. Ви не думали про те, щоб розвивати ще якісь проекти?

– Ні. На інші проекти у мене просто немає часу.

– Нещодавно ви виступили з різкою критикою законопроекту 5419, який передбачає введення національного принципу вичерпання прав. Що має на увазі цей принцип і чим викликана така реакція?

– Цей принцип має на увазі, що без офіційного дозволу виробника товару або його представника ніхто не має права ввозити їх товар в країну. За допомогою цього закону можна повністю контролювати канали збуту всередині країни. За великим рахунком – контролювати тих, хто возить товар і тих, хто продає цей товар.

– Хоч в якихось країнах застосовується національний принцип?

– Національний принцип застосовується в ПАР, Бразилії та Росії. Однак більшість цивілізованих країн, наприклад, США, Японія, Швейцарія, Канада, дотримується міжнародного принципу вичерпання прав, який означає, що якщо вендор виготовив і продав свій продукт кому-небудь, то в подальшому він вже не може на нього претендувати і не може обмежувати свободу переміщення товару або його перепродаж кому-небудь. А тим більше – впливати на ціну цього товару.

В Європі і зовсім використовують регіональний принцип і у всіх країнах Євросоюзу товар поширюється абсолютно безперешкодно.

– Прихильники цього законопроекту стверджують, що він дозволить боротися з сірим ринком…

– Це пересмикування. Якщо закон спрямований на боротьбу з контрабандою, це означає, що весь той товар, який надходить в Україну поза пунктами прикордонного контролю або за підтримки митників, після прийняття закону в країну потрапляти не буде. Тобто митники перестануть брати хабарі, а дірки на кордоні і «човники» перестануть існувати. Але сподіватися на це – абсурд, тому що контрабандисти не читають законів.

Читайте також –

10 тез Владислава Чечоткіна про проблеми української митниці


До останніх новин До популярних новин Підтримати редакцію

Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Усі новини ринку