Час змінюватися: як рітейлери адаптуватимуть свій бізнес у 2023 році

Час змінюватися: як рітейлери адаптуватимуть свій бізнес у 2023 році

23.03.2023 08:15
  1198
Дарія Осіїк

Потрясіння у світовій економіці, рекордно висока інфляція та дефіцит пропозиції продовжують підвищувати вартість життя у всьому світі. Попри це на глобальному рівні рітейлери продовжують інвестувати у штучний інтелект та інші інструменти для збільшення продажів та надання нового досвіду під час шопінгу.

За даними аналітиків Euromonitor, у 2023 році саме споживачі будуть створювати тенденції, які вплинуть на роботу рітейлерів. Серед запитів покупця буде автоматизація процесів, наявність дешевшого товару та гарна репутація бренду у політичних та соціальних переконаннях. Тож рітейлерам доведеться закрити ці потреби споживача.

Тенденції на ринку

Найбільша за багатьма показниками торговельна мережа України АТБ зазнала втрат ще з перших днів масштабного вторгнення. Більш як дві сотні магазинів АТБ були зруйновані або розграбовані ворогом на тимчасово окупованих територіях. До початку війни у 25 областях країни працювало майже 1500 супермаркетів.

Під час бойових дій у Київській області окупанти майже повністю знищили розподільчий центр АТБ. Аналогічний РЦ на Херсонщині також зазнав руйнувань. Компанії довелося максимально оперативно розв’язувати цю проблему — створювати складські центри, облаштовувати приміщення з відповідним температурним режимом, шукати нових виробників та постачальників продукції, вносити кардинальні зміни у логістичні ланцюжки, збільшувати частку локального асортименту.

У компанії вважають, що ключовою тенденцією для успішності бізнесу у 2023 році стане швидкість ухвалення рішень — ті рішення, які обговорювались і затверджувались тижнями, затверджуватимуть не більше доби-двох. Також значну роль буде відігравати активна робота над відновленням країни та мережі. При цьому конкурентну перевагу матиме патріотичний, чесний та соціально орієнтований бізнес.

Безперебійна робота підприємств галузі безпосередньо залежить від налаштованих ланцюжків постачань. Від початку масштабної війни логістика в країні порушилася, тому рітейлери збираються налагодити нові маршрути постачання та збільшити суму інвестицій в інфраструктуру та логістику. Наприклад, мережа супермаркетів Novus планує побудувати нові логістичні ланцюжки, більш стійкі до викликів сьогодення.

«Ми будуємо новий сучасний розподільчий центр, в який інвестували понад 140 млн грн. Також плануємо розширювати у наших магазинах асортиментну лінійку товарів дрібних українських виробників, підтримувати крафтове автентичне національне виробництво», — коментує заступник генерального директора з операційної діяльності Novus Олексій Панасенко.

Навіть у ці буремні роки на ринку рітейлу з’являються нові амбітні гравці. Яскравим прикладом нової генерації ритейлерів є компанія МХП. Підприємство третій рік поспіль продовжує розбудовувати власну торговельну мережу М’ясомаркет. На початок 2023 року в роздрібній мережі працювало 220 таких магазинів з широким асортиментом м’яса та готових страв. Загалом МХП розвиває вже близько двох тисяч торгових точок харчового спрямування таких брендів, як Мʼясомаркет, Наша Ряба, Їжа Свіжа, Українське курча, Döner Маркет тощо.

Більшість роздрібних об’єктів холдингу — франчайзингові, проте, наприклад, близько 20 М’ясомаркетів і понад 40 Döner Маркет — власні. У 2023 році МХП планує подальший розвиток мережі М’ясомаркет та інших проектів торговельних форматів.

«На український ринок рітейлу впливає світовий тренд — зростання популярності готової до приготування чи споживання продукції. Особливо це стало помітно з початком відключень світла. У рітейлі, який розвиває компанія МХП, зокрема в мережі магазинів М’ясомаркет, ми враховуємо цей тренд і поряд з іншими товарами пропонуємо споживачам продукцію, яку можна швидко доготувати чи одразу їсти», – каже Олексій Безуглий, директор департаменту створення любові споживачів МХП.

Мережа Епіцентр від самого початку війни робить все можливе задля продовження роботи в усіх регіонах країни, де це безпечно для відвідувачів та персоналу. Одним із викликів на початку війни було забезпечення мережі всіма необхідними товарами. Адже частина виробників та постачальників призупинили свою роботу, а деякі підприємства були знищені чи пошкоджені внаслідок бойових дій. До труднощів із постачанням товарів додалося блокування українських морських портів.

У таких умовах компанія Епіцентр була змушена активізувати роботу з диверсифікації постачання та налагодження нових логістичних ланцюжків. Компанія у попередні роки вкладала значні кошти у розвиток власної логістики — розширення автопарку та побудову сучасних складських комплексів. Разом з активним пошуком нових постачальників та розширенням співпраці з наявними партнерами це дозволило рітейлеру оперативно переорієнтуватися на постачання товарів з Європи та уникнути суттєвого дефіциту продукції у торговельних центрах мережі. При цьому логістичні потужності Епіцентру також стали у пригоді для постачання в Україну гуманітарних вантажів, які перевозила та обробляла компанія у межах роботи гуманітарних штабів, створених у різних регіонах країни.

Гравці ринку не відмовляються від експансії і мають намір її продовжити у 2023 році. Наприклад, мережа КОЛО планує відкривати нові магазини та заходити у нові регіони. Також пріоритетним напрямом є робота над антикрихкістю системи з огляду на відсутність електроенергії, зміни у логістичних ланцюжках, проблеми з грошовим потоком та нестачею коштів. Мережа магазинів біля дому КОЛО, як і багато інших українських рітейлерів, збирається посилити розвиток рітейл-екосистеми, тісно співпрацюючи з українськими виробниками та постачальниками.

Переселенці генерують попит на товари побуту

У мережі побутової техніки та електроніки Comfy кажуть про кілька тенденцій на ринку, які з’явилися під час війни:

  • Збільшення попиту на цифрову техніку та електроніку. Якщо інші категорії впали десь на 30-35%, то категорії цього сегменту показують приріст у грошах через девальвацію та інфляцію.
  • Зменшення попиту на побутову техніку. Більшість клієнтів переносили такі покупки до найкращих часів. Однак частина українців генерує попит, тому що розуміє, що техніка буде дорожчати. Крім того, у компанії переконані, що після перемоги України попит на велику побутову техніку злетить через масове повернення переселенців та відновлення зруйнованого житла.
  • Загальне зменшення попиту на дорогу техніку. Зростають продажі сегмента «середній мінус», а попит на «середній плюс» та преміум-сегмент падає, що пов’язано з інфляцією та скороченням доходів українців.

У компанії зазначають, що змінилася географія продажів через міграцію українців всередині країни, адже люди здебільшого залишали свої домівки із мінімальним запасом речей. Тому переселенці генерували попит на товари дрібного побуту — фени, тримери, чайники, які допомагали створити мінімальний комфорт на новому місці.

В Eldorado.ua також вказують на скорочення ринку за останній рік. «Ми спостерігаємо уповільнення споживчого попиту (приблизно 7 млн українців перебувають у ЄС) та більш помірковану поведінку споживачів, які залишилися в Україні. Більшість покупок заздалегідь сплановані. Щодо нашого сегмента, то такий тренд, як виваженість рішень про покупку техніки, був і до війни», — розповіла генеральний директор Eldorado.ua Віра Вітинська.

Ще одна тенденція — відновлення постачання техніки та співпраці з ключовими вендорами. Після майже піврічного завмирання ринок поступово насичується. Повна зміна умов постачання дещо уповільнила відновлення, однак у компанії впевнені, що зможуть вийти на вищі обсяги.

Також в Eldorado.ua кажуть про тренд на повну перебудову логістики. Невідомо, коли відновиться авіасполучення, тому налагоджені під час війни ланцюжки постачання, зокрема через порти ЄС, працюватимуть ще досить довго.

При цьому серед учасників ринку відбувається посилення конкуренції за споживача. Звідси висока роль сервісу, різні сценарії покупок, забезпечення дистанційних каналів продажів, створення цілих екосистем турботи про споживача, побут його і всієї родини — на 360 градусів.

В Eldorado.ua переконані, що у найближчі кілька років завдання всіх українських компаній, зокрема рітейлерів, — утримання прибутковості бізнесу, збереження команди, сплата податків.

ДжерелоDelo.ua


До останніх новин До популярних новин Підтримати редакцію

Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Усі новини ринку